AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Er interessert i psykologi, og nevrologi for den saks skyld og vurderer studere psykologi. Men selv om jeg kan forstå relativt kompleks mennesklig adferd, så er jeg best på å observere og tolke på avstand, tror ikke jeg har de riktige empatiske og intrapersonlige egenskapene for å være terapeut. Jeg er mer en "distansert" type personlighet som ikke involverer meg så mye i andre. Ikke at jeg ikke er i stand til det, tror bare ikke personligheten min stemmer helt overens med å være behandler. Lurer derfor på hvilke muligheter der er for å jobbe innenfor det som har med mennesklig adferd å gjøre, men som ikke handler om å være terapeut? Noen går kanskje inn i forskning, men jeg regner med det er et relativt lite fagfelt og vanskelig komme seg inn i som nyutdannet. Er der andre alternativer? Evt, er det noen som vet om andre yrker eller jobber som er relevant til de temaene man studerer innenfor psykologi? Gjerne helt andre utdanninger. Anonymkode: 40ecc...c03
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Moren min jobbet i ppt, og der hadde de flere psykologer som jobbet med å studere barn og unge på avstand, for å se hvordan de fungerte i skolehverdagen, i grupper, osv. De hadde altså ikke så mye samtaler/kontakt direkte med eleven, men var mer sånn at de satt i en krok og observerte hvordan barnet/ungdommen oppførte seg/reagerte sammen med andre. Det er også mange større bedrifter som har psykologer ansatt i HR-avdelingene, for blant annet å gi råd til hvordan de bør behandle de ansatte, alt fra hvordan kontorlokaler gjerne kan utformes for å bedre psykisk helse, til hvordan de skal takle konflikter med ansatte, osv. Disse psykologene opptrer ikke som terapeuter, men som rådgivere til ledere om hvordan lederne skal oppføre seg mot sine ansatte. Du kan jo også gå veien om organisasjonspsykologi. Anonymkode: 91763...ea6
Gjest Uhumskheter Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 Arbeids og organisasjonspsykologi tenkte jeg og på.
Gjest Uhumskheter Skrevet 6. oktober 2017 #4 Skrevet 6. oktober 2017 Arbeidspsykologi, disiplin innenfor psykologien som undersøker psykologiske faktorers betydning for arbeidsrelaterte problemstillinger. Et sentralt tema i arbeidspsykologi er hvordan organisasjoner, gjennom rekruttering og seleksjon, kan ansette de rette medarbeiderne, og hvordan man gjennom ledelse og oppfølging av arbeidstakere kan fremme mestring, arbeidsglede og motivasjon. Forskere og praktikere innenfor feltet er opptatt av hva som bidrar til et velfungerende arbeidsmiljø med gode forhold for medvirkning, samarbeid og kompetanseutvikling. Videre er man opptatt av hvordan stress, belastninger og konflikter på arbeidsplassen bør håndteres. Arbeidspsykologi handler også om sammenhenger mellom individuelle forskjeller og atferd i arbeidslivet, for eksempel hvordan personlighet påvirker yrkesvalg. Relevante arbeidsfelt er også karriereveiledning og rådgivning i forbindelse med omstillinger som følge av overtallighet, sykdom eller skade. Fagfeltet er nært forbundet med organisasjonspsykologi, og omtales ofte under betegnelsen arbeids- og organisasjonspsykologi.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 For å bli psykolog må du bestå klinisk praksis på flere områder så det er kanskje ikke det lureste. Men du kan ta master i psykologi og jobbe i forskning eller feks ppt. Anonymkode: 02f44...42a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #6 Skrevet 6. oktober 2017 Du trenger jo ikke å drive med terapi selv om du er psykolog. Anonymkode: 376e3...b94
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #7 Skrevet 6. oktober 2017 Hvorfor ikke bare gå bachelor/master i psykologi i stedet for profesjonsstudiet, er uansett mye enklere å komme inn der. Anonymkode: 59eea...0e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå