Gå til innhold

Homofile vielser??

Fremhevede innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Hva er de praktiske forskjeller på partnerskap og ekteskap? (et spørsmål, har ikke satt meg inn i det)

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg bryr meg nå midt i ryggen hva muslimer og katolikker måtte mene.

Jeg spurte bare hvorfor det var for mye å forlange at Hef skulle kunne vie homofile?

Nekter hef det? Det er vel bare staten som er litt treig.

Eller forventer du at alle verdens 6 milliarder+ mennesker skal synes at det er greit? Trenger du alles velsignelse? Holder det ikke med deg og dine? Trenger du de trangsnytes velsignelse?

Homsene/de homofile/de alternative/-whateva, alle kan snart bli smidd i humanismens lenker. Men vær tro mot humanismen da, og ikke gjør det bare fordi det dere vil starte en ny tradisjon.

Gjest Valhalla
Skrevet

Når man er igang med å utvanne begrepet ekteskap kan man vel starte å tillate bigami også, jeg mener er det ikke litt trangsynt å nekte en mann eller kvinne å gifte seg med fler personer?

Skrevet

Som ikke-kristen påberoper jeg meg ikke retten å forlange at kirken gjør det ene eller andre innen sin tradisjon.

Når det er sagt, synes jeg absolutt at homofile skal kunne inngå ekteskap, gjerne i regi av Hef.

Skrevet

Å inngå ekteskap mellom to homofile i kirken mener jeg ikke skal være lov. Men de burde få gifte seg borgerlig.

Skrevet
Å inngå ekteskap mellom to homofile i kirken mener jeg ikke skal være lov. Men de burde få gifte seg borgerlig.

Å være homofil er ikke ulovlig i henhold til norsk lov. Hvis det skal være forbudt (!) for kirken å vie et homofilt par mener jeg at det er på høy tid vi får det endelige - og for min del etterlengtede - skille mellom stat og kirke.

Til Valhalla: Det er ikke noe praktisk forskjell på ekteskap og partnerskap - men jeg er eng med Madley, partnerskap høres fryktelig forretningsmessig ut.

Skrevet

Å gifte seg i kirken er inngåelse av ett ekteskap mellom mann og kvinne framfor Gud.

Homofile har ikke sin plass der..........

Gjest Bellatrix
Skrevet

Homofile har ikke sin plass der..........

I kirken? Tror du ikke Gud er like glad i homofile som heterofile?

Skrevet

Jeg er uenig med Mrs L - og så sier jeg meg ferdig med det.

Skrevet

I kirken? Tror du ikke Gud er like glad i homofile som heterofile?

Jeg tror Gud er like glad i alle levende vesener :wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg tror Gud er like glad i alle levende vesener :wink:

:)

Gjest Valhalla
Skrevet
Hvis det skal være forbudt (!) for kirken å vie et homofilt par mener jeg at det er på høy tid vi får det endelige - og for min del etterlengtede - skille mellom stat og kirke.

Bare på grunn av det? Det er da mange ting som kirken er imot som er lov i forhold til norsk lov. Kirken behøver ikke følge alle de liberale krumspring som staten gjør, det er en religion for svingende, en viss grad av konservative holdninger må de da få lov til å ha.

Og hvis det virkelig ikke er noen forskjell rent praktisk på et ekteskap og et partnerskap synes jeg dette er helt latterlig, la ekteskapet være i fred og vær fornøyd med partnerskapet, herregud.

Skrevet

Enig med Valhalla, selv om valg av ord ikke er slik jeg ville sagt det

Skrevet

Nei Valhalla, lille venn, ikke bare på grunn av det. På grunn av det også!

Jeg skriver jo etterlengtede - ikke sant? Det betyr bare at jeg ser enda større grunn til å skille stat og kirke.

Jeg blir så imponert over at kristne kan dømme andre kristne (homofile) ut fra legning, og jeg må si at jeg noen gang undres over at dere har fått en gud som har gitt dere fullmakt til å dømme andre mennesker ut av hans hus.

Nåja, dere om det, jeg sier mine siste ord i denne diskusjonen:

Jeg mener at homofile skal få inngå EKTESKAP og at de skal få adoptere barn!

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg er ikke kristen. At de homofile har sex og lever sammen driter jeg i, men ekteskapet er mellom mann og kvinne, det behøver man ikke være kristen for å mene.

Som jeg sa over, skal vi ikke like gjerne tillate bigami? Hvis vi ikke skal ha noen klar definisjon på hva et ekteskap er så er det vel urimelig at flere menn og kvinner som elsker hverandre ikke skal få lov til å gifte seg? Også i kirken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt bør homofile kunne inngå ekteskap, ikke bare partnerskap, fusjoner, samarbeidsregjeringer og hva man ellers kaller det.

Like selvsagt bør kirken kunne nekte å vie homofile.

Og selvsagt bør homofile par kunne få adgang til å adoptere der dette er både ønskelig og praktisk mulig (noe som i overskuelig fremtid utelukker utenlandsadopsjon)

Jeg minner til slutt, ikke minst for å trøste Valhalla litt, om hva Arnold Schwarzenegger i sin genialitet uttalte om homofile ekteskap:

Jeg mener at homofile ekteskap bør være mellom mann og kvinne

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nekter hef det? Det er vel bare staten som er litt treig.

Eller forventer du at alle verdens 6 milliarder+ mennesker skal synes at det er greit? Trenger du alles velsignelse? Holder det ikke med deg og dine? Trenger du de trangsnytes velsignelse?

Homsene/de homofile/de alternative/-whateva, alle kan snart bli smidd i humanismens lenker. Men vær tro mot humanismen da, og ikke gjør det bare fordi det dere vil starte en ny tradisjon.

Nei Hef nekter ikke det.

Det var noen som sa at å vie homofile var å gå for langt. Og jeg lurte på hvorfor.

Skrevet

Partnerskap er sikkert greit det - som en mellomløsning eller noe sånt, men jeg forstår at homofile ønsker å kunne gifte seg - og det ikke bare ut fra romantiske hensyn. Par som er gift har helt andre rettigheter enn samboere og partnere - juridisk sett.

Og hva er nå galt ved at de får gifte seg? Hvis to mennesker er glade i hverandre, burde det være nok. Legning har ikke noe med den saken å gjøre. Kirken burde vært skilt fra staten, og da er det helt ok at de ikke foretar vielse av homofile, for da er kirken en enerådende i eget hus.

At ekteskap tradisjonelt hører til mann/kvinne er ikke et argument mot homofilt ekteskap. Også tradisjoner vil endres når samfunnet endres.

Skrevet
Jeg blir så imponert over at kristne kan dømme andre kristne (homofile) ut fra legning, og jeg må si at jeg noen gang undres over at dere har fått en gud som har gitt dere fullmakt til å dømme andre mennesker ut av hans hus.

No må du hugsa på å skilja mellom kva Gud seier, og kva menneske gjer - sjølv om dei gjerne vil følgja Guds bod og gjera som Han vil. (Jesus vart jo sendt til oss nett av vår manglande evne til å greia akkurat det...)

Gjest Valhalla
Skrevet
Par som er gift har helt andre rettigheter enn samboere og partnere - juridisk sett.

Fortell om disse, du motsier nemlig tidligere opplysninger i denne tråden.

Og hva er nå galt ved at de får gifte seg? Hvis to mennesker er glade i hverandre, burde det være nok.

Hvis 3-4-5 mennesker er glade i hverandre, hva er da galt med å få gifte seg?

At ekteskap tradisjonelt hører til mann/kvinne er ikke et argument mot homofilt ekteskap. Også tradisjoner vil endres når samfunnet endres.

Som jo er diskusjonen, er det riktig å endre denne eldgamle tradisjonen nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...