Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #1 Skrevet 21. januar 2005 I tråden om å la Hef vie homofile la jeg merke til at noen mente at å vie "dem" var å gå for langt. Definer å gå for langt da? Jeg er ikke ute etter sympati eller støtte. Jeg bare undrer meg i hvorfor vi, som tross alt er vanlig mennesker, ikke skulle få gifte oss? Partnerskap... Smak på ordet. Det er som å si: Vi fusjonerte i høst. Eller at vi har slått aksjepostene våre sammen. Hvorfor er det å gå for langt å kreve samme rettighetene som "vanlige"? Det er mennesker vi snakker om. Ikke ugress eller småstein i skoene....
Arkana Skrevet 21. januar 2005 #2 Skrevet 21. januar 2005 Jeg lurer også på det samme. Og de samme menneskene må alltid tilføye "men jeg har ingenting mot homofile altså....". Enkelte mennesker har tydeligvis vanskelig for å forstå at andre mennesker kan ha andre behov enn dem. Det vi selv mener er riktig, og vi vil gjerne bestemme litt over andre også selv om det egentlig ikke angår oss (hva bryr det egentlig en person om de to homofile naboene er gift eller ikke?). "Jeg er ikke homofil, så jeg synes ikke homofile skal få gifte seg." "Jeg har ikke behov for å handle på søndager, så jeg synes ikke vi skal ha søndagsåpne butikker". osv osv.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #3 Skrevet 21. januar 2005 Den er veldig god den raklamen foresten. Med han i rullestol som sier at "dere vet jo så godt hva vi trenger..."
Gjest Bellatrix Skrevet 21. januar 2005 #4 Skrevet 21. januar 2005 Partnerskap... Smak på ordet. Det er som å si: Vi fusjonerte i høst. Eller at vi har slått aksjepostene våre sammen. Minner om en film jeg nettopp så.(var det American Beauty?) Et homofilt par presenterer seg for naboen. "Vi er partnere". Hvor da naboen svarer:"Å,ja. Hva jobber dere med?".
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #5 Skrevet 21. januar 2005 Jeg mener kirken kan forbeholde seg retten til å ikke vie homofile. Ekteskapet der er tross alt en en pakt mellom mannen, kvinnen og guden. Hva er det neste store vi skal kjempe mot? At vi atister ikke blir sett på som gode kristne bare fordi vi ikke tror på gud?
Gjest Ninakanin Skrevet 21. januar 2005 #6 Skrevet 21. januar 2005 Jeg mener kirken kan forbeholde seg retten til å ikke vie homofile. Ekteskapet der er tross alt en en pakt mellom mannen, kvinnen og guden. Hva er det neste store vi skal kjempe mot? At vi atister ikke blir sett på som gode kristne bare fordi vi ikke tror på gud? Faktisk et godt poeng i dette innlegget!
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #7 Skrevet 21. januar 2005 Ekteskapet har alltid vært mellom mann og kvinne og slik bør det forbli. Dessuten er jeg imot det fordi det vil lede mot aksept av homofil adopsjon noe jeg er sterkt imot.
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #8 Skrevet 21. januar 2005 Jeg syns det kan kalles både ekteskap og vielse. Og ja, jeg syns også at homofile skal få lov til å adoptere. Nemlig!
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #9 Skrevet 21. januar 2005 Ekteskapet har alltid vært mellom mann og kvinne og slik bør det forbli.. HVORFOR??
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #10 Skrevet 21. januar 2005 Ser ingen grunn til å endre en gammel institusjon som ekteskapet for å tekke homolobbyen. Et ekteskap er mellom mann og kvinne. Det er enkelte ting som bør opprettholdes og ekteskapet og at to av samme kjønn ikke kan få barn er to av dem.
Brunhilde Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Jammen hvorfor? Du hevde bare at slik har det vært... Kom med grunner da!
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #12 Skrevet 21. januar 2005 Er ikke det grunn nok? Jeg vil ikke at det skal forandres fordi jeg føler at det er galt hvis jeg lytter til meg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #13 Skrevet 21. januar 2005 homolobbyen Den er sikkert kjempestor og kjempemektig og kommer til å overta hele verden... Jeg synes også at kirken som trossamfunn har "rett" til å nekte å foreta vielser av homofile, fordi tro er tro... Nok et argument for å skille stat og kirke. Ellers støtter jeg fullt ut at homofile bør kunne vies og være ektepar, ikke bare partnere. OG jeg støtter deres rett til å adoptere barn etter samme kriterier som andre adoptivforeldre.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #14 Skrevet 21. januar 2005 Det er enkelte ting som bør opprettholdes og ekteskapet og at to av samme kjønn ikke kan få barn er to av dem. Ikke alle par med mann og kvinne kan få barn heller.
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #15 Skrevet 21. januar 2005 Homolobbyen er akkurat som andre interessegrupper, tullegjest.
Gjest Gjesten Skrevet 21. januar 2005 #16 Skrevet 21. januar 2005 Jeg mener kirken kan forbeholde seg retten til å ikke vie homofile. Ekteskapet der er tross alt en en pakt mellom mannen, kvinnen og guden. Hva er det neste store vi skal kjempe mot? At vi atister ikke blir sett på som gode kristne bare fordi vi ikke tror på gud? Heilt einig i at kyrkja skal få bestemme dette sjølve, men tykkjer nok at homofile burde kunne få ein borgarleg vielse, og dermed inngå ekteskap.
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #17 Skrevet 21. januar 2005 Heilt einig i at kyrkja skal få bestemme dette sjølve, men tykkjer nok at homofile burde kunne få ein borgarleg vielse, og dermed inngå ekteskap. Det har jeg ingen problemer med, og som jeg har sagt et annet sted: jeg mener som regel kun hva jeg skriver, og i dette tilfellet at kirken skal kunne slippe å vie homofile hvis de ønsker det (synes også at de bør det) Jeg vil jo selvfølgelig bare at alle andre skal komme til meg, så jeg tar godt i mot homofile og andre avvikere (i noen religiøses øyne).
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #18 Skrevet 21. januar 2005 Skal vi tvinge den katolske kirke og moskeene til å vie homofile også? Den kampen skulle jeg likt å se
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #19 Skrevet 21. januar 2005 Jeg bryr meg nå midt i ryggen hva muslimer og katolikker måtte mene. Jeg spurte bare hvorfor det var for mye å forlange at Hef skulle kunne vie homofile?
Belba Skrevet 21. januar 2005 #20 Skrevet 21. januar 2005 Jeg er for at Human-Etisk Forbund skal vie homofile. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan kalles "bryllup".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå