Gå til innhold

Vurderer å få katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en student, som har ønsket meg en katt ganske så lenge nå.. Har hatt katter hele livet, og kjenner jeg VIRKELIG savner å ha en katt i leiligheten her jeg bor nå.. 

Har en samboer som også er veldig glad i dyr. Vi bor på bakkeplan i en leilighet i et rolig strøk med mye natur rundt oss, og vinduer som katten kan hoppe inn og ut av (når vi er hjemme). Jeg har korte skoledager og kan være mye hjemme. Har også en jobb, hvor jeg jobber annenhver helg. 

Problemet, er at samboer jobber mye i hjembyen vår (halvannen time unna), så han er der stort sett hver helg. Og jeg blir da med de helgene jeg ikke jobber. Foreldrene hans har en stor hund, og mine har flere katter. Vi er i mye i hjembyen i juleferie og slikt.. Det er dette jeg er redd kan bli vanskelig, og lurer på om dette er rettferdig mot katten. Jeg ville selvsagt vært ekstra mye her vi bor nå, men hva skulle vi gjort i feirer samt en del helger? Det er jo ganske ofte vi drar dit.. 

Noen tanker? Burde vi vente? Har så lyst på katt, og savner selskap da jeg er her MYE alene.. Skal nevnes at samboer vurderer å få seg jobb her! Det ville gjort ting enklere.. Men det er fortsatt problemet med at vi er der mye i ferier hvertfall, og blir da avhengig av at katten tåler hund, og at mine foreldres katter aksepterer den katten vi evt. får, OG at katten tåler å reise litt..

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: b7421...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må dere nesten høre om det er ok for de dere skal besøk om dere har med dere katt dit... Det er regel nr 1, altlid spørre før man tar med seg dyr. 

Om man reiser veldig mye, er det ikke nødvendigvis heldig å ha dyr. En ting er at det er litt bry om de dere bor hos har andre dyr, eller ikke katte-sikre hjem. En annen ting er at dere risikerer at katten blir reisesyk, eller rett og slett stresset og redd av å reise. Da er det ikke ok å reise så mye med den. 

Har dere venner/naboer som kan se til katten litt hver dag, og passe på at den har tilgang til friskt vann og mat hver dag, går det også an å la den være alene hjemme et par dager. Men den må ha tilsyn hver eneste dag, og det er ikke så greit å reise fra den på den måten kjempeofte... 

Anonymkode: 46e68...bad

Skrevet

Personlig ville jeg ventet og sett hva som ser med samboerens jobb. Det er ikke noe problem å dra på ferie og være borte en gang i blandt så lenge katten har daglig tilsyn. Men mange helger tror jeg blir ofte. Både for deg og for katten siden det virker som du er veldig glad i katter. Angående å ta katten med i juleferien og slikt kommer litt an på hvor lenge dere er borte. Også er det problemene du og ab over nevner om reisesyke, eventuelle problemer med hund og andre katter. Det kan fort bli stressende for lille pus å bli flyttet på for mye.

Anonymkode: 2b6a5...10b

Skrevet

Husk at å få seg katt ikke bare har med situasjonen her og nå å gjøre. Katten kan jo leve om tjue år og da er du ikke student lenger.

Selv har jeg katt og allikevel borte på besøk hos venner og familie i helger. Noen ganger er katten med, andre ganger har jeg en nabo som passer katten så den kan være her hjemme, men får tilsyn og mat og vann flere ganger om dagen. Det lar seg gjøre. Og så mye kos det er med katt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er singel student og har katt, hun er med meg hjem til foreldre og besteforeldre i ferier.

Foreldrene mine har 4 (!) store hunder, og de har respektert katten fra hun var kattunge, det var viktig med tidlig tilvenning så brukte en del tid på det, nå leker hun gjerne med hundene men får være i fred når hun sier fra. Min katt er innekatt, så hun går på doen inne og maser ikke om å få komme ut om vi reiser bort - det synes jeg er en fordel, for jeg kan jo ikke slippe ut katten på ukjente steder. Katter som er vant til å gå ute vil helst unngå å bruke doen inne, så da holder de seg ofte lenge og maser om å få slippe ut uansett hvor du er.  Kanskje du også vil vurdere innekatt? Da går man gjerne en tur eller to hver dag (akkurat som med hunder), og da får katten også kommet seg ut på ferier og besøk.

Om jeg var deg ville jeg undersøkt om noen kan passe katten når dere reiser bort, og finne ut om familiene deres synes det er greit å sosialisere sine dyr med din katt når den er ung. Det kan også hende de har kattehotell/pensjonat i nærheten av deg? Det koster jo litt, men det er en fin backup om katten skulle bli bilsyk, ikke fungerer med andre dyr og alle venner plutselig er opptatt.

Vil også anbefale deg å kjøpe katt fra oppdretter, da kan du få en kattunge som er tøff/tåler utfordringer bra, og som man vet ikke blir bilsyk. Det er ofte store forskjeller i et kull, min jente var en av de tøffe, og hun møter alle utfordringer med godt mot enda - mens en av hennes brødre er skikkelig sjenert og kosete, han hadde nok ikke passet like bra hos meg med reising og ferier. Noen kattunger skriker og roper hele bilturen, mens andre legger seg til å sove etter få minutter.

Anonymkode: 76998...55e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...