Gå til innhold

Hvorfor er det viktig at mannen er edru?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, mannen din vil helt sikkert selv ønske å være edru når fødselen er nært forestående. Han vil ønske å ta seg av kone og det ufødte barn. Han vil ikke klare å 'kose' seg med vin da. 

Anonymkode: 7a683...f66

Dette.

Ser det stort sett er kvinner som svarer her og fokus er på forbud.

Som far vet jeg av erfaring at man tar egne valg og hensyn. Da lar man være å drikke av egen fri vilje og initiativ når fødselen nærmer seg. Kun noen få i denne tråden har overhodet tatt det opp som en mulighet. 

TS, det er prisverdig at du vil unne mannen din å kunne drikke sent i svangerskapet. Men som du ser av svar her, vil du trolig endre noe syn den dagen du selv er gravid og nærmer deg fødsel. Mange av argumentene detter litt sammen fordi graviditeten påvirker begge to over lang tid. Ergo vil heller ikke mannen din selv ønske å drikke når terminen nærmer seg (med mindre han faktisk har et anstrengt forhold til alkohol) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår synspunktene deres, selv om jeg synes manges begrunnelser er dårlig. 

1. Jeg vil at han skal kjøre meg 

Det er greit, men jeg synes det er et dårlig argument, siden mange andre ikke har bil. Mener du da at de gjør et dårlig valg med å ta taxi, eller ambulanse? Hva med par som ikke har lappen eller bil av ymse grunner. Det er jo bl.a. ikke bra for miljøet, og bor man i byen parkere man som regel LANGT unna der man faktisk bor. Da vil en taxi være raskere. 

2. Han blir påvirket av et glass vin

Jeg forstår at du vil at han skal være med sine fulle fem ved fødestuen, men jeg tror at når situasjonen kommer så blir han edru på et blunk. Det er utrolig hvor fort man blir edru hvis noe galt skjer på fest, så hvis madammen plutselig føder, så antar jeg at man blir minst like fort klar i toppen. Det er også mange andre ting som kan gi en viss form for promille, f.eks. lite søvn. 

3. Hvis han MÅ ha alkohol, er han en alkoholiker

Det er jeg også enig i, men det er jo ikke snakk om at han MÅ ha alkohol. Greia er at det er hyggelig å nippe til et glass vin innimellom. Sier ikke at det må skje hver eneste kveld, men ser ikke hvorfor det skal være et bastant forbud mot det i ukene før fødsel. 

4. Hvorfor er alkohol så viktig for han 

Det er ikke viktig for han, det handler om at jeg vil unne kjæresten min noe jeg vet han synes er veldig godt. 

Når det er sagt, ingenting av dette er relevant for min situasjon. Han drikker sjeldent, og det er oftere jeg sitter og nipper til vin foran gullrekka enn ham. Jeg var bare nysgjerrig på grunnlaget for regelsetting i forholdet. 

Anonymkode: 930eb...44b

Og du mener fremdeles du ikke kverulerer? Vet du hva, jeg tror 100% av alle her driter i om du synes det er helt ok å måtte ta taxi i fødende tilstand forsi mannen din absolutt måtte ha alkohol til maten. Men vi trenger da ikke gjøre det på samme måten. Jeg fatter ikke hvorfor du er så ekstremt opptatt av at alle andre skal mene og ville det samme som deg.

Gjør som du vil. Men jeg og mannen min gjør som VI vil, helt uavhengig av om du synes det er teit å drikke alkoholfritt for å kunne kjøre selv. 

Forøvrig bor vi 10 min kjøretur fra bergen sentrum og har bilene i garasje på egen tomt, 10 sek å gå fra inngansdøren. Så for meg og oss er det helt latterlig å sette seg i en situasjon hvor vi er avhengig av andre for å komme oss til føden. 

Hvorfor skal du være dommer og sitte der og kreve en begrunnelse for andres valg, og til og med krangle på at den ikke er god nok for deg? Seriøst, hva har du med det å gjøre.? Om du er så opptatt av at vi er miljøsvin vi som vil kjøre, så er det mer miljøvennlig å drikke vann framfor alkohom som må produseres, puttes på flasker, og dustribueres til butikker...

Anonymkode: f0956...832

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe problem. Mine foreldre bor 5 minutters gange unna så de kan lett kjøre. Mannen blir heller ikke det minste beruset og det oser heller ikke alkohol av ett glass konjakk. Det er selvfølgelig ikke nødvendig for å kose seg, akkurat som det heller ikke er nødvendig med en sjokolade for å kose seg. Det er bare ikke et problem om han gjør det, så da er det ingen grunn til å la vær.

Anonymkode: 876c2...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev:

Dette.

Ser det stort sett er kvinner som svarer her og fokus er på forbud.

Som far vet jeg av erfaring at man tar egne valg og hensyn. Da lar man være å drikke av egen fri vilje og initiativ når fødselen nærmer seg. Kun noen få i denne tråden har overhodet tatt det opp som en mulighet. 

TS, det er prisverdig at du vil unne mannen din å kunne drikke sent i svangerskapet. Men som du ser av svar her, vil du trolig endre noe syn den dagen du selv er gravid og nærmer deg fødsel. Mange av argumentene detter litt sammen fordi graviditeten påvirker begge to over lang tid. Ergo vil heller ikke mannen din selv ønske å drikke når terminen nærmer seg (med mindre han faktisk har et anstrengt forhold til alkohol) 

Her har ikke mannen forbud, det er en selvfølge for ham å holde seg i kjørbar stand. Han har plottet rute, alternative ruter i tilfelle stengte veier, og saumfart parkeringsmuligheter. Fordi det er en selvfølge at han skal kunne kjøre oss til føden. 

Det tror jeg nok er tilfellet for de fleste andre her også. Jeg ser ikke så mange som sier de forbyr mannen sin noe som helst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt enig i, jeg klarer ikke forstå at det er en problemstilling at mannen går på fylla bare uker før fødsel - for ingen normal ansvarlig mann vil vel det? 

Men så leser jeg flere steder at de avtaler at mannen avtaler å være edru i tre-fire uker før fødsel, og da lurer jeg på om dette inkluderer et par pils på fredagskvelden eller et glass vin til maten. 

Det inkluderte all alkohol. Fordi vi hadde fire mil til sykehuset og den pilsen ikke var verdt taxiregninga.

Hadde vi bodd ti minutter unna med stor sannsynlighet for å få taxi tidsnok, eventuelt ikke hadde bil/lappen eller eller eller, kan det hende jeg hadde tenkt annerledes. 

Men faktum er at jeg tar avgjørelser ut fra min situasjon - så får du ta avgjørelser ut fra din.

Anonymkode: 44588...306

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har ikke mannen forbud, det er en selvfølge for ham å holde seg i kjørbar stand. Han har plottet rute, alternative ruter i tilfelle stengte veier, og saumfart parkeringsmuligheter. Fordi det er en selvfølge at han skal kunne kjøre oss til føden. 

Det tror jeg nok er tilfellet for de fleste andre her også. Jeg ser ikke så mange som sier de forbyr mannen sin noe som helst.

Mere eller mindre det samme her. Altså, det var overhodet ikke nødvendig med noe forbud her, da mannen selv naturlig var opptatt av å kunne kjøre. Med den eldste sønnen vår var mannen invitert i utdrikningslag til en veldig god venn 14 dager før termin. Vi snakket om det, og han ville ikke drikke seg full i utdrikningslaget. Ungen ble født en uke før, altså 3 uker før termin, veldig uventet. Vi tok bussen til sykehuset da jeg skulle på rutinekontroll, og mens vi var der oppdaget de at jeg var i fødsel. Trodde riene skulle gjøre mere vondt, og at jeg bare hadde kynnere, men den gang ei.

Fødsel nr 2 gikk også i gang 3 uker før termin. Hadde rier i 2 døgn, så mannen hadde god til på å forberede seg på å kjøre bil. Plutselig oppstod det en livstruende tilstand mens vi var hjemme (morkaka løsnet), og da var det veldig greit at han kunne kjøre bil. Men hadde det ikke vært mulig, så hadde ambulansen kommet.

Poenget mitt er vel at

- det kan være greit og trygt at mannen holder seg kjørbar langt det meste av tida opp til termin

- det er smart at han ikke drikker seg dritings i den perioden

- men man kan uansett ikke forberede seg på alt! Ting kan skje! Og i de fleste tilfeller finnes det gode plan b-er

Gjør det som dere føler dere trygge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi har bil og vi har lappen, og jeg gir blanke faen i miljøet når jeg er i fødsel altså. Unnskyld meg. Jeg er veldig sikker på at en del av de som tar taxi/blir kjørt av venner kunne ønske de kunne kjøre selv. Det er ekstra stress å være avhengig av andre. Ambulanse får man bare hvis det haster og man må inn asap, det er kun hvis det er veldig lang vei at ambulanse blir brukt som transport. Man får ikke ambulanse i Oslo fordi "mannen ikke har lappen". Svært mange bor ikke i byen og parkerer i sin egen hage og ikke har tilgang på taxi. 

Det er helt greit for deg at du lar mannen din drikke, det angår ikke meg. Men du trenger ikke kritisere oss som vil ha mannen edru og kjørbar. Her i huset er noe annet uaktuelt, og han er heldigvis helt enig selv. En mann som ble sur for at han ikke fikk et glass vin til maten hadde jeg aldri fått barn med i utgangspunktet. Du gjør som du vil, jeg gjør som jeg vil.

Anonymkode: 3c7a0...96c

Men det er jo ikke snakk om en mann som blir sur, det er mer det synet at noen kvinner mener de kn sette grenser for mannen som om han er et barn. Type innetid klokka 23. Jeg synes ikke det vitner om et sunt forhold. Min mann velger selv hva han vil, og han velger nok å ikke drikke, men her virker det som kvinnene setter grenser og regler og mannen bare må si seg enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kvinnen er tett opp til termin hadde vi reagert på dette ja. 

Anonymkode: 7a349...07a

Om personalet føler seg berettiget til å tenke nedsettende om min mann i sitt stille sinn, eller bryte taushetsplikten ved å sladre om ham/oss sammen, på grunnlag av en øl, så er det ikke noe de egentlig har noe med. Strengt tatt er det ingen lover som hindrer den høygravide å ta seg en øl engang, da det er først ved helt andre mengder alkohol at helsepersonell har et annet mandat enn å gi råd. 

Ts, dette er opp til dere. Min mann var ikke totalavholds rundt termin, men tok seg en øl ved flere anledninger. Han hadde ikke drukket i dagene før fødsel, men 2 ganger i terminperioden måtte jeg plutselig til sjekk, og begge gangene var vi i selskap. Taxi fungerte utmerket, men utgiften på disse to anledningene ble mellom 3 og 4000 kroner, en stiv pris for 1 øl den ene dagen og 2 enheter den andre dagen, altså over 1000 kroner glasset. Sååå godt smakte det nok ikke. 

Anonymkode: 80a0c...614

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke snakk om en mann som blir sur, det er mer det synet at noen kvinner mener de kn sette grenser for mannen som om han er et barn. Type innetid klokka 23. Jeg synes ikke det vitner om et sunt forhold. Min mann velger selv hva han vil, og han velger nok å ikke drikke, men her virker det som kvinnene setter grenser og regler og mannen bare må si seg enig. 

Når man er i en så sårbar posisjon som det man er som gravid, så blir det naturlig at man setter egne behov før mannens behov for å drikke alkohol, og å være utilgjengelig. 

En fødsel er skummelt. Det er vondt ig man vet aldri når den kommer. Da er det bare rett ig rimelig å si at mannenskal være tilgjengelig rundt termin i tilfelle det skjer noe. Jeg gar gått gravid for oss i 9 mnd. Da skulle det bare mangle at han er voksennok til å sette seg selv til side de siste ukene før termin. 

Det du skriver vit.er bare om ansvarsfraskrivelse fea en eventuell mann, og er en mann som nok ikke er helt klar for det store ansvaret et barn er, hvis han føler det som å bli behandlet som et barn fordi hans gravide kjæreste sier hanmå være beredt til å hjelpe noen uker før fødsel. 

Anonymkode: 9e850...d4f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sikker på at til og med du har forventninger til en partner som han ikke bør bryte. En fødendes trygghet bør være svært høyt prioritert i et sunt forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å sette regler, det handler om at mannen har respekt for meg som gravid. Respekt nok til å være kjørbar hvis det skjer noe, og respekt nok til å være hjemme når jeg trenger han. Man er ekstremt sårbar som gravid. Under fødselen skal man gjennom enorme traumer for kroppen, det er syke smerter kun kvinner som har født kan se for seg, det er utrolig masse som kan gå galt og mange kvinner trenger mannen sin edru og parat hjemme. Mange kvinner gruer seg til fødsel flere uker og måneder før termin og mange finner god støtte i mannen sin. En mann som ikke ønsker selv å sette mine behov først i en sånn situasjon, tror jeg heller ikke er i stand til å sette barnets behov først etter fødsel. 

Mannen min holdt seg edru av egen fri vilje fire uker før termin, og var i denne perioden mest mulig hjemme med meg. Ikke fordi jeg nektet han noe som helst, men fordi han så at jeg trengte trøst, hjelp og støtte - og han ønsket å være umiddelbart tilgjengelig for mine behov når fødselen startet. Jeg høres sikkert ut som en person som setter strenge regler (siden innleggene mine er ganske krasse) men mannen min gjorde alt dette selv. Fordi han var/er voksen, moden og klar for å bli pappa og tilsidesette egne behov i lang tid. Og ikke minst fordi han respekterer og setter pris på hva jeg går igjennom og hva jeg ofrer for at vi begge skal få en baby. 

Anonymkode: 3c7a0...96c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor ofte er det man føder? At man kan sette noen krav til hverandre en sjelden gang synes jeg ikke vitner om et usunt forhold, særlig ikke når det gjelder fødsel. 

Anonymkode: 09a19...787

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2017 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Men hvis han var glad i ett glass på kvelden, hadde det også vært noe han måtte droppe? Hvis det skulle skje, så finnes det jo taxi eventuelt. Han vil jo være like klar i hodet etter ett glass vin, som uten. 

Vi skal dytte en føkkings baby ut av vagina. Og dette etter vi har spydd/kreket oss gjennom en graviditet med faen så mange plager og vondter og for noen invalidiseringer. 

Jeg tror enhver mann der ute klarer å droppe alkohol noen uker før det største i hans liv skal skje.

Men nei, for meg inkluderte ikke det også ett glass vin til maten. Dog tenker jeg at mas om alkohold fra mannens side mens jeg ligger søvnløs hver eneste natt, har svangerskapsdepresjoner fra helvete, skikkelig smerter og angst for fødsel skal slippe debatt og ei øl.

Det får jo fader meg være grenser for hvor avhengig man skal være av X antall alkoholenheter eller ikke i en begrenset periode. Om dette for han gjaldt 5 øl eller 2,5 er likegyldig. Vil dama at man holder seg til null tenker man er det er et jæææævlig enkelt offer å ta sammenliknet med hva hun går gjennom, og skal gjennom.

Anonymkode: e3d6c...a84

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du gravid, ts? Man må ikke ha opplevd alt for å kunne diskutere noe, men dette er typisk en ting man kan endre mening om når man er i situasjonen, tenker jeg. For dette handler ikke bare om det rent praktiske, men også om følelser. Som at man er to om å få barnet f eks.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var viktig. Nå drikker mannen min svært sjelden, men jeg hadde ikke hatt det minste problem om han ikke var i kjørbar stand til fødselen (dog ville jeg ikke likt at han drakk seg full hvis det var tett opptil termin). Folk uten bil får barn de også og klarer fint å komme seg til sykehuset likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes ikke det var viktig. Nå drikker mannen min svært sjelden, men jeg hadde ikke hatt det minste problem om han ikke var i kjørbar stand til fødselen (dog ville jeg ikke likt at han drakk seg full hvis det var tett opptil termin). Folk uten bil får barn de også og klarer fint å komme seg til sykehuset likevel. 

Ikke alle gjør det, nei... er en god del uplanlagte fødsler hjemme, i biler langs veien, osv, hvert år. Så det er helt latterlig å skulle offe seg over at mange foretrekker å bli kjørt av mannen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle gjør det, nei... er en god del uplanlagte fødsler hjemme, i biler langs veien, osv, hvert år. Så det er helt latterlig å skulle offe seg over at mange foretrekker å bli kjørt av mannen. 

Jeg har hittil ikke hørt om uplanlagte fødsler forårsaket av at mannen ikke var i stand til å kjøre bilen eller fordi paret ikke hadde bil. Slike uplanlagte hjemmefødsler skjer hos familier med mann i kjørbar stand også rett og slett fordi det handler om at babyen er så rask at man ikke hadde rukket det uansett. Det er sjelden 5 min ventetid på drosje som er avgjørende.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har hittil ikke hørt om uplanlagte fødsler forårsaket av at mannen ikke var i stand til å kjøre bilen eller fordi paret ikke hadde bil. Slike uplanlagte hjemmefødsler skjer hos familier med mann i kjørbar stand også rett og slett fordi det handler om at babyen er så rask at man ikke hadde rukket det uansett. Det er sjelden 5 min ventetid på drosje som er avgjørende.

Åja. Du vet ikke om det, ergo skjer det ikke.. 

Bra logikk. 

Jeg vet om 3 som fødte i taxi. Mannen var på jobb. Taxi brukte lang tid. 

Jeg vet om mange fler som har født i ambulanse fordi ambulansen brukte akkurat fir lang tid. 

Jeg vet om enda fler som kun mednød og neppe rakk frem til sykehuset.

JEG tar ikke sjansen. Ja, ungen kan komne fort. Men da er det årsaken, og ikke at jeg måtte vente 1,5 time på taxi for så å ha 40 minutter til sykehuset. 

Fatter ikke at folk kan la oss som ønsker at mannen skal kunne kjøre fordi det er det beste,alternativet, bare kan holde kjeft om det? Dere gjør som dere vil, men min mann drikker ikke fordi han har lappen og bil, og da er det vårt beste alternativ. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2017 at 1:51 PM, Miss.Wildfox said:

Kjørbarhet er viktig mot slutten, i forhold til at fødselen kan starte men også hvis man skulle trenge en kontroll av andre årsaker. Det er også lite kult å ankomme føden med en mann som oser alkohol.

Kjørbarhet er viktig mot slutten, sammenlignet med til at fødselen kan starte men også hvis man skulle trenge en kontroll av andre årsaker. Det er også lite kult å ankomme føden med en mann som oser alkohol.

Hva mener du egentlig her? ;)
Hilsen "i forhold til"-politiet. 

Anonymkode: 155fd...af8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja. Du vet ikke om det, ergo skjer det ikke.. 

Bra logikk. 

Jeg vet om 3 som fødte i taxi. Mannen var på jobb. Taxi brukte lang tid. 

Jeg vet om mange fler som har født i ambulanse fordi ambulansen brukte akkurat fir lang tid. 

Jeg vet om enda fler som kun mednød og neppe rakk frem til sykehuset.

JEG tar ikke sjansen. Ja, ungen kan komne fort. Men da er det årsaken, og ikke at jeg måtte vente 1,5 time på taxi for så å ha 40 minutter til sykehuset. 

Fatter ikke at folk kan la oss som ønsker at mannen skal kunne kjøre fordi det er det beste,alternativet, bare kan holde kjeft om det? Dere gjør som dere vil, men min mann drikker ikke fordi han har lappen og bil, og da er det vårt beste alternativ. 

Vel, du får gjøre som du vil med din mann  Det angår heldigvis ikke meg. Og for the record, jeg har ikke offet meg eller kritisert de som vil beholde mannen edru i ukevis før fødsel, jeg har kun sagt at det ikke var viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...