heipådegsann Skrevet 6. oktober 2017 #41 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kverulerer ikke, jeg forsøker bare å få begrunnelsen på det av noen som har forskjellig mening enn meg. Hvorfor er det så viktig at han er dønn klin edru. Den ene ølen er ute av systemet lenge før den lille arvingen har ankommet. Anonymkode: 930eb...44b Du har ingen garanti for at ett par øl eller et glass vin er ute av systemet før ungen er ute. Enkelte fødsler tar ikke mer enn en halvtime. Kanskje må mannen til og med fungere som jordfar - da vil jeg altså ha han helt edru. Også er det et poeng at ølen gjerne ikke skal være i systemet i det heletatt under fødselen, han er den viktigste støtten jeg har. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #42 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg skjønner hva dere mener angående menn som oser alkohol og ikke er klar i hodet på føden. Det vil ikke jeg heller, men det er egentlig ikke det jeg spør om. Jeg er helt enig i at man ikke drar på fylla i ukene før fødsel, men jeg ser ikke problemet ved at vi spiser middag sammen og han tar et glass vin, eller at han koser seg med et lite glass whiskey når vi ser på film. Er dette et problem for andre, hvorfor i så fall? Anonymkode: 930eb...44b Min mann liker også både å ta seg en øl eller en konjakk. Men hvis det allikevel bare er snakk om et par glass, hva er da vitsen? Vi bor 15 min unna sykehuset og det tar med stor sannsynlighet ikke lang tid å få taxi, men jeg skjønner ikke vitsen? Vi koser oss med et par glass til middagen året rundt ellers, da klarer han å holde seg edru de 4 siste ukene før fødsel. Skal han ta seg et par glass så er det greit om vi er i et selskap o.l hvor noen andre kan kjøre i så tilfelle. Så nært fødsel kan det og skje ting som gjør at man trenger en sjekk på sykehuset, selv om fødselen ikke nødvendigvis er i gang. Da er det svært praksisk at mannen kan kjøre og vi kan dra med en gang framfor store utgifter med taxi eller styr og organisering for annen skyss Anonymkode: c5b95...306 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #43 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis vi har laget en ordentlig god biff bourguinon, da er det ordentlig godt med et glass vin til maten. Eller om vi koser oss med gullrekka på fredagskvelden, så hadde det vært godt med en øl eller glass whiskey. Det er ikke så viktig, men man vil jo unne partneren sin noe godt i den roen man har før baby kommer med alt bråk, styr og ansvar det medfører. Anonymkode: 930eb...44b Da koser ikke min mann seg på samme uansett som hvis også jeg kunnet drukket vin. Min biff kan ikke stekes som jeg liker den(medium minus) og jeg elsker rødvin. Da har ikke han heller samme glede av det. Vi får til å kose oss nærme fødselen med annen god mat og drikke uten alkohol. Vi gleder oss imitdlertid veldig til å kunne dele en flaske god vin sammen etter fødselen(når jeg får pumpet meg). Anonymkode: c5b95...306 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #44 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis vi har laget en ordentlig god biff bourguinon, da er det ordentlig godt med et glass vin til maten. Eller om vi koser oss med gullrekka på fredagskvelden, så hadde det vært godt med en øl eller glass whiskey. Det er ikke så viktig, men man vil jo unne partneren sin noe godt i den roen man har før baby kommer med alt bråk, styr og ansvar det medfører. Anonymkode: 930eb...44b Det hadde selvfølgelig vært godt med et glass vin for meg også ved en skikkelig god middag. Men jeg lar vær, siden jeg er gravid. Samme gjelder mannen den siste tiden før fødsel. Hvis man ikke kan kose seg uten at det innebærer vin, øl eller whiskey så bør man gå i seg selv. Og hvis jeg vil unne mannen min noe ekstra godt den siste tiden vi bare er oss to, så gir jeg han heller marsipan, marengs eller en blowjob. Det koser han seg like mye med. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kverulerer ikke, jeg forsøker bare å få begrunnelsen på det av noen som har forskjellig mening enn meg. Hvorfor er det så viktig at han er dønn klin edru. Den ene ølen er ute av systemet lenge før den lille arvingen har ankommet. Anonymkode: 930eb...44b Det er mye som kan skje lenge før arvingen er ankommet, og da er det å foretrekke at den kommende faren er klar i hodet. Ikke nesten klar, men helt klar. Dramatiske situasjoner kan skje, selv om det som regel går greit. Anonymkode: cc685...8e2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 6. oktober 2017 #45 Del Skrevet 6. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann liker også både å ta seg en øl eller en konjakk. Men hvis det allikevel bare er snakk om et par glass, hva er da vitsen? Vi bor 15 min unna sykehuset og det tar med stor sannsynlighet ikke lang tid å få taxi, men jeg skjønner ikke vitsen? Vi koser oss med et par glass til middagen året rundt ellers, da klarer han å holde seg edru de 4 siste ukene før fødsel. Skal han ta seg et par glass så er det greit om vi er i et selskap o.l hvor noen andre kan kjøre i så tilfelle. Så nært fødsel kan det og skje ting som gjør at man trenger en sjekk på sykehuset, selv om fødselen ikke nødvendigvis er i gang. Da er det svært praksisk at mannen kan kjøre og vi kan dra med en gang framfor store utgifter med taxi eller styr og organisering for annen skyss Anonymkode: c5b95...306 Det er nettopp det. Han har hele resten av livet på å kose seg med et glass om kvelden, hvis det er det han vil. Noen få uker før fødselen handler ikke om å ikke unne sin partner noe godt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #46 Del Skrevet 6. oktober 2017 46 minutter siden, Vera Vinge skrev: Har ingen av dem lappen har man jo stilt seg i en dum situasjon, men det vet man jo før man blir gravid. "Stilt seg i en dum situasjon" fordi man skal ha barn uten ha bil og lappen? Seriøst? Jeg vil ha mannen klink edru uten alkohol-lukter på fødestua. Å avstå fra å drikke noen uker er en bitteliten ubetydelighet med tanke på alt annet man må forsake av stort og smått når man får barn - hvis dette er et stort problem for ham lover det ikke godt for de kommende årene... Anonymkode: c4986...226 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #47 Del Skrevet 6. oktober 2017 For min del kunne han godt tatt seg et par glass helt frem til jeg fødte hvis det var slik at han ikke hadde lappen/bil. Men det har han, derfor var han edru ca 2-3 uker før termin (også av eget ønske om å kunne kjøre meg). Hadde det vært krise så vi måtte tatt taxi så fikk vi bare gjøre det da, men ikke faen om jeg hadde ønsket meg å ta taxi/haik med naboen med lekkende fostervann og rier. Det var ikke bare bare den bilturen til sykehuset. Anonymkode: 09a19...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #48 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For min del kunne han godt tatt seg et par glass helt frem til jeg fødte hvis det var slik at han ikke hadde lappen/bil. Men det har han, derfor var han edru ca 2-3 uker før termin (også av eget ønske om å kunne kjøre meg). Hadde det vært krise så vi måtte tatt taxi så fikk vi bare gjøre det da, men ikke faen om jeg hadde ønsket meg å ta taxi/haik med naboen med lekkende fostervann og rier. Det var ikke bare bare den bilturen til sykehuset. Anonymkode: 09a19...787 Dessuten er det greit å kunne kjøre NÅ og ikke måtte vente på taxi/skyss, det er nemlig ikke alltid slik at fødsler kommer med snille milde rier som bygger seg opp over tid. Mine eskalerte veldig fort og var over halveis i fødsel da vi ankom sykehuset kort tid etter første tegnet hjemme Anonymkode: 09a19...787 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #49 Del Skrevet 6. oktober 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva hvis vi har laget en ordentlig god biff bourguinon, da er det ordentlig godt med et glass vin til maten. Eller om vi koser oss med gullrekka på fredagskvelden, så hadde det vært godt med en øl eller glass whiskey. Det er ikke så viktig, men man vil jo unne partneren sin noe godt i den roen man har før baby kommer med alt bråk, styr og ansvar det medfører. Anonymkode: 930eb...44b Drikk alkoholfritt. Anonymkode: 154e4...ce6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2017 #50 Del Skrevet 6. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Stilt seg i en dum situasjon" fordi man skal ha barn uten ha bil og lappen? Seriøst? Anonymkode: c4986...226 Jeg vil tro de fleste med barn ville syns det var rimelig upraktisk om ingen av foreldrene hadde lappen eller tilgang til bil, ja. Det er vel ikke en så veldig kontroversiell ting å hevde. Men det er klart det er noen som bor sånn til at de aldri bruker bil, men tror de fleste med barn syns det er greit å ha på generelt grunnlag. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 6. oktober 2017 #51 Del Skrevet 6. oktober 2017 Jeg ønsker ikke ha med meg en mann som har drukket alkohol når jeg skal føde. De siste tre ukene før holder han seg med andre ord unna. Forstår virkelig ikke hvorfor de skal drikke når de kan bli fedre når som helst. Heldigvis forstår min mann dette veldig godt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 6. oktober 2017 #52 Del Skrevet 6. oktober 2017 Om det er vanskelig å holde seg unna alkohol noen uker, burde man kikke på alkoholvanene sine 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 6. oktober 2017 #53 Del Skrevet 6. oktober 2017 Samboeren min valgte vekk alkohol, med et par unntak, begge svangerskapene - av egen, fri vilje. Han ville ikke drikke når jeg ikke kunne, han ville være helt edru og klar og han ville kunne kjøre til sykehuset/legesenteret/helsestasjonen når som helst. Vi bor på bygda, må ta ferge til sykehuset og taxisentral i nabobygda så å kunne kjøre med egen bil er et stort pluss. Første fødsel kjørte vi selv midt på natta, andre fødsel var samboeren en time unna så jeg måtte ta ambulanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 6. oktober 2017 #54 Del Skrevet 6. oktober 2017 Vi bor såpass nærme sykehuset at vi tenkte at taxi var en grei løsning hvis nødvendig. Var derfor ikke superstrenge på at han skulle holde seg edru. Men jo nærmere termin vi kom, jo mindre lyst hadde han til å kose seg med alkohol. 6 timer før fødselen startet, og 10 timer før babyen var ute, var vi ute på pub med et vennepar. Mannen drakk ikke. Takk og lov for det! Ting utviklet seg veldig fort, og den korte bilturen til sykehuset var JÆVLIG! Jeg er sjeleglad jeg slapp taxi. Fy fader. Hadde vi ikke hatt lappen hadde det ikke vært så nøye, men mannen hadde rett og slett ikke lyst til å drikke. Noen menn får litt behov for å være i "modus" de også. Ikke undervurder mannens instinkt til å ta vare på familien... Og altså, når ikke jeg kunne drikke alkohol gadd vi selvfølgelig ikke lage mat a la biff bourgnoin (sikkert feilstavet) hvis vi følte at alkohol var viktig for maten! Hvis ikke jeg kunne nyte maten skikkelig uten alkohol sto vi over altså. Blir litt rart at mannen MÅ ha alkohol fordi man har laget mat som er mye bedre med alkohol når kun mannen kan drikke?? Mannen koste seg forøvrig titt og ofte med alkohol under svangerskap, helt greit for meg det. Men ved en eventuell neste graviditet kommer vi nok til å være enda strengere på drikkestopp omkring termin, for nå vet vi hvor fort det kan gå og hvor lite aktuelt taxi er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #55 Del Skrevet 6. oktober 2017 1. Det er ikke mulig å oppdrive taxier her jeg bor. Ikke alle steder har dette tilbudet. I tillegg er ikke dette en situasjon jeg vil sitte å vente på taxi i, småprate med sjåføren og betale dyre dommer for (langt til sykehus). 2. Alkoholånden til mannen min STINKER, selv etter ett-to glass. Har ikke jeg som fødende nok å stri med? Jeg trenger han, men spyr av den ånden. 3. Jeg vil ha mannen min klar og orientert på fødestuen, og jo mange blir påvirket av ett glass. Ikke beruset, men påvirket. Det skal jeg ikke ha på fødestua mi, der bestemmer jeg. Ja, så frekk er jeg faktisk. 4. Ikke faen om jeg skal ringe å vekke en nabo, svigers eller andre tilfeldig forbipasserende for å kjøre meg til føden. Når tiden kommer at vi skal inn på føden er det vondt, en fødsel er ekstremt intens og man får ofte ikke komme inn før det har pågått en stund. Jeg skal ha meg frabedt å måtte forholde meg til en random nabokjærring i en slik situasjon. 5. Jeg har holdt meg uten alkohol, snus, spekeskinke, oster, medium biff, salami, sukker, og egentlig alt som er godt i 9 mnd - da overlever han to uker uten øl. 6. En mann som ikke overlever to uker uten en øl eller et glass whiskey er ikke en mann jeg vil ha i hus. Da har han nemlig et alkoholproblem. Det handler om respekt for partneren som skal føde sitt barn. Som faktisk skal presse et annet menneske ut av sin kropp i uutholdelig smerte, som ofrer seg og sin kropp for at man skal bli en familie. (jeg høres kanskje streng ut, men herregud. Du dør ikke om du må drikke saft til biffen din eller drikke cola til gullruten. Herlighet så overfladisk. Heldigvis kuttet min mann alle former for alkohol når det var 4 uker til termin, uten at jeg hadde sagt et ord. Som sagt, det handler om respekt. Det er ikke mye en far kan bidra med under fødsel, men trygghet og respekt er det viktigste. Der i blant å frakte meg sikkert til sykehus akkurat når det passer oss, uten at vi må vente på noen eller forholde oss til fremmede). Anonymkode: 3c7a0...96c 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #56 Del Skrevet 7. oktober 2017 Jeg forstår synspunktene deres, selv om jeg synes manges begrunnelser er dårlig. 1. Jeg vil at han skal kjøre meg Det er greit, men jeg synes det er et dårlig argument, siden mange andre ikke har bil. Mener du da at de gjør et dårlig valg med å ta taxi, eller ambulanse? Hva med par som ikke har lappen eller bil av ymse grunner. Det er jo bl.a. ikke bra for miljøet, og bor man i byen parkere man som regel LANGT unna der man faktisk bor. Da vil en taxi være raskere. 2. Han blir påvirket av et glass vin Jeg forstår at du vil at han skal være med sine fulle fem ved fødestuen, men jeg tror at når situasjonen kommer så blir han edru på et blunk. Det er utrolig hvor fort man blir edru hvis noe galt skjer på fest, så hvis madammen plutselig føder, så antar jeg at man blir minst like fort klar i toppen. Det er også mange andre ting som kan gi en viss form for promille, f.eks. lite søvn. 3. Hvis han MÅ ha alkohol, er han en alkoholiker Det er jeg også enig i, men det er jo ikke snakk om at han MÅ ha alkohol. Greia er at det er hyggelig å nippe til et glass vin innimellom. Sier ikke at det må skje hver eneste kveld, men ser ikke hvorfor det skal være et bastant forbud mot det i ukene før fødsel. 4. Hvorfor er alkohol så viktig for han Det er ikke viktig for han, det handler om at jeg vil unne kjæresten min noe jeg vet han synes er veldig godt. Når det er sagt, ingenting av dette er relevant for min situasjon. Han drikker sjeldent, og det er oftere jeg sitter og nipper til vin foran gullrekka enn ham. Jeg var bare nysgjerrig på grunnlaget for regelsetting i forholdet. Anonymkode: 930eb...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 7. oktober 2017 #57 Del Skrevet 7. oktober 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som endte opp med å føde i bilen til naboen, etter at de hadde ventet i halvannen time på en taxi som aldri kom. Dette da kl halv tre om natten... Jeg har også såpass mange negative erfaringer med taxi som kommer altfor seint, eller at det er kjempelang centetid, at det er uaktuelt å ha det som plan a... Så jo, min samboer skal være i kjørbar stand. Har jeg klart holde meg unna alkohol i 40 uker får da han for pokker klare holde seg edru de siste tre... Anonymkode: f0956...832 Halvannen time? Når det var så nært at hun da fødte i bilen til naboen,hadde det gått an å spørre naboen før? Evntuellt ringt ambulanse og forklart situasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveTrain Skrevet 7. oktober 2017 #58 Del Skrevet 7. oktober 2017 Jeg bryr meg ikke om mannen tar seg et glass vin eller whisky før fødsel, han blir ikke påvirket av det. Men jeg bryr meg veldig om at han skal være kjørbar! At andre velger å få barn uten lappen og bil er deres problem. Vi har bil, og jeg tar ikke sjansen på å vente på taxi i en slik situasjon, antar at jeg er stresset nok som det er. Dessuten har det hendt at taxisjåfører ikke vil ta med fødende kvinner, da de er redd for fødsel i bil e.l. og mener det må ambulanse til. Å tilkalle ambulanse fordi mannen har tatt seg et glass vin er latterlig sløsing av offentlige midler. Hvis du, ts, ikke har problemer med å vente på taxi, så er jo det helt greit at mannen tar seg et glass? Skjønner ikke hvorfor vi andre må si oss enige i det samme for at du skal bli fornøyd? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #59 Del Skrevet 7. oktober 2017 TS, mannen din vil helt sikkert selv ønske å være edru når fødselen er nært forestående. Han vil ønske å ta seg av kone og det ufødte barn. Han vil ikke klare å 'kose' seg med vin da. Anonymkode: 7a683...f66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #60 Del Skrevet 7. oktober 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår synspunktene deres, selv om jeg synes manges begrunnelser er dårlig. 1. Jeg vil at han skal kjøre meg Det er greit, men jeg synes det er et dårlig argument, siden mange andre ikke har bil. Mener du da at de gjør et dårlig valg med å ta taxi, eller ambulanse? Hva med par som ikke har lappen eller bil av ymse grunner. Det er jo bl.a. ikke bra for miljøet, og bor man i byen parkere man som regel LANGT unna der man faktisk bor. Da vil en taxi være raskere. Anonymkode: 930eb...44b Men vi har bil og vi har lappen, og jeg gir blanke faen i miljøet når jeg er i fødsel altså. Unnskyld meg. Jeg er veldig sikker på at en del av de som tar taxi/blir kjørt av venner kunne ønske de kunne kjøre selv. Det er ekstra stress å være avhengig av andre. Ambulanse får man bare hvis det haster og man må inn asap, det er kun hvis det er veldig lang vei at ambulanse blir brukt som transport. Man får ikke ambulanse i Oslo fordi "mannen ikke har lappen". Svært mange bor ikke i byen og parkerer i sin egen hage og ikke har tilgang på taxi. Det er helt greit for deg at du lar mannen din drikke, det angår ikke meg. Men du trenger ikke kritisere oss som vil ha mannen edru og kjørbar. Her i huset er noe annet uaktuelt, og han er heldigvis helt enig selv. En mann som ble sur for at han ikke fikk et glass vin til maten hadde jeg aldri fått barn med i utgangspunktet. Du gjør som du vil, jeg gjør som jeg vil. Anonymkode: 3c7a0...96c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå