Gå til innhold

Hvorfor er det viktig at mannen er edru?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser flere plasser at mannen skal være edru så og så mange uker før termin. Hva er poenget med det? 

Jeg forstår at han ikke skal stikke på hardfylla, eller være ute hele natten. Men skjer ikke det ekstremt sjeldent uansett når man er voksen? Mannen min tar ofte et glass whiskey, vin eller et par pils på kvelden, og da er han jo per definisjon ikke edru. Er det heller ikke greit? 

Anonymkode: 930eb...44b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del handlet det om at mannen helst skulle være i stand til å kjøre inn til sykehuset til enhver tid. De siste ukene kan jo fødselen begynne når som helst. Jeg ville heller ikke hatt en full mann med på selve fødselen.

Heldigvis har jeg en mann som ikke er særlig glad i alkohol, så for oss var det ikke noe vi trengte å snakke om :)

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fordi han skal være i kjørbar stand og fordi jeg vil han skal være helt klar i hodet om fødselen starter. 

Anonymkode: f0956...832

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, heipådegsann skrev:

For min del handlet det om at mannen helst skulle være i stand til å kjøre inn til sykehuset til enhver tid. De siste ukene kan jo fødselen begynne når som helst. Jeg ville heller ikke hatt en full mann med på selve fødselen.

Heldigvis har jeg en mann som ikke er særlig glad i alkohol, så for oss var det ikke noe vi trengte å snakke om :)

Men hvis han var glad i ett glass på kvelden, hadde det også vært noe han måtte droppe? Hvis det skulle skje, så finnes det jo taxi eventuelt. Han vil jo være like klar i hodet etter ett glass vin, som uten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser flere plasser at mannen skal være edru så og så mange uker før termin. Hva er poenget med det? 

Jeg forstår at han ikke skal stikke på hardfylla, eller være ute hele natten. Men skjer ikke det ekstremt sjeldent uansett når man er voksen? Mannen min tar ofte et glass whiskey, vin eller et par pils på kvelden, og da er han jo per definisjon ikke edru. Er det heller ikke greit? 

Jo visst er det det.

Anonymkode: ac936...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørbarhet er viktig mot slutten, i forhold til at fødselen kan starte men også hvis man skulle trenge en kontroll av andre årsaker. Det er også lite kult å ankomme føden med en mann som oser alkohol.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle forstår vel viktigheten i at den støttende partneren, som mulig også skal kjøre, holder seg edru. På slutten vet man aldri når en fødsel kan starte. 

Og strengt talt bør det vel ikke være noe problem for mannen å holde seg edru den siste tiden? 

Jeg er forøvrig ikke gravid, og har ingen planer om å bli det med det første, men allikevel forstår jeg jo bekymringen. :)

Anonymkode: 7f289...831

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg skjønner hva dere mener angående menn som oser alkohol og ikke er klar i hodet på føden. Det vil ikke jeg heller, men det er egentlig ikke det jeg spør om. Jeg er helt enig i at man ikke drar på fylla i ukene før fødsel, men jeg ser ikke problemet ved at vi spiser middag sammen og han tar et glass vin, eller at han koser seg med et lite glass whiskey når vi ser på film. Er dette et problem for andre, hvorfor i så fall?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis han var glad i ett glass på kvelden, hadde det også vært noe han måtte droppe? Hvis det skulle skje, så finnes det jo taxi eventuelt. Han vil jo være like klar i hodet etter ett glass vin, som uten. 

Jeg har en venninne som endte opp med å føde i bilen til naboen, etter at de hadde ventet i halvannen time på en taxi som aldri kom. Dette da kl halv tre om natten...

Jeg har også såpass mange negative erfaringer med taxi som kommer altfor seint, eller at det er kjempelang centetid, at det er uaktuelt å ha det som plan a...

Så jo, min samboer skal være i kjørbar stand. Har jeg klart holde meg unna alkohol i 40 uker får da han for pokker klare holde seg edru de siste tre... 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg skjønner hva dere mener angående menn som oser alkohol og ikke er klar i hodet på føden. Det vil ikke jeg heller, men det er egentlig ikke det jeg spør om. Jeg er helt enig i at man ikke drar på fylla i ukene før fødsel, men jeg ser ikke problemet ved at vi spiser middag sammen og han tar et glass vin, eller at han koser seg med et lite glass whiskey når vi ser på film. Er dette et problem for andre, hvorfor i så fall?

Fordi, som andre skriver over her, en edru mann er å foretrekke sånn at han kan kjøre deg til sykehuset. Hvis alkohol er så viktig at han prioriterer ikke å være kjørbar i stedet for å kunne frakte deg tid når som helst på døgnet så ville jeg satt et lite ? ved alkoholvanene hans. Det er kun snakk om noen få uker.

Anonymkode: 0fe64...59c

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han skal kjøre.

Selv om vi har kort vei til sykehus, hadde ikke likt å måtte ta taxi. Da riene var så ille at vi dro på sykehuset følte jeg meg helt forferdelig, gråt og ynket meg, frykten for at vannet skulle gå i taxien, sårbarheten i hele situasjonen. At han droppet alkohol de siste ukene er da ingenting i mot mine 9 mnd...

Endret av Puny
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle forstår vel viktigheten i at den støttende partneren, som mulig også skal kjøre, holder seg edru. På slutten vet man aldri når en fødsel kan starte. 

Og strengt talt bør det vel ikke være noe problem for mannen å holde seg edru den siste tiden? 

Jeg er forøvrig ikke gravid, og har ingen planer om å bli det med det første, men allikevel forstår jeg jo bekymringen. :)

Anonymkode: 7f289...831

Jeg er ikke gravid, men vi prøver å bli :) 

Det er selvfølgelig ikke noe problem for mannen å ikke drikke, men jeg vil jo at han skal kose seg den siste tiden vi er sammen bare oss. Jeg tror ikke han kommer til å gjøre det, men jeg lurer på hvorfor noen mener at det er et problem og hvorfor om han hadde gjort det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lukter at mannen har drukket selv bare ett glass. Og selv om man ikke blir full av det, så er man ikke så klar i hodet som om man ikke hadde drukket i det hele tatt. Og igjen: han er da ikke i kjørbar stand. 

Hvorfor MÅ han drikke da? For ham er det 3 uker, for meg er det 40. Så det er virkelig ikke synd på ham om han må drikke alkoholfritt til maten.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi, som andre skriver over her, en edru mann er å foretrekke sånn at han kan kjøre deg til sykehuset. Hvis alkohol er så viktig at han prioriterer ikke å være kjørbar i stedet for å kunne frakte deg tid når som helst på døgnet så ville jeg satt et lite ? ved alkoholvanene hans. Det er kun snakk om noen få uker.

Hva hvis man ikke har lappen eller bil? Da er jo det argumentet borte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt noen avtale om at fra den spesielle datoen så er det drikkeforbud. Vi har tre barn. En ansvarlig mann er vel heller ikke interessert i å gå på fylla rundt termindatoen? Min mann liker å ta seg en øl eller tre på fredag og/eller lørdag kveld og dette har ikke jeg lagt meg opp i overhodet. Om han hadde kommet på føden og luktet øl så hadde jeg ikke brydd meg om det og det hadde sikkert ikke de ansatte heller. Om han hadde vært synlig beruset hadde vært en helt annen sak og jeg må si at jeg stusser på valg av umodne menn hvis man må styre alkoholbruken deres med forbud i forbindelse med en fødsel.

Anonymkode: da1b7...3b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man ikke har lappen eller bil? Da er jo det argumentet borte. 

Snu det heller på hodet da; hvorfor er det viktig at han skal kunne drikke de siste ukene før fødsel?

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det er sånn dritviktig. Bor et lite sted hvor jeg kjenner alle naboene kjempe godt. Om noe skulle skje og han hadde tatt et glass så har vi alltid backup 

Anonymkode: e26cc...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lukter at mannen har drukket selv bare ett glass. Og selv om man ikke blir full av det, så er man ikke så klar i hodet som om man ikke hadde drukket i det hele tatt. Og igjen: han er da ikke i kjørbar stand. 

Hvorfor MÅ han drikke da? For ham er det 3 uker, for meg er det 40. Så det er virkelig ikke synd på ham om han må drikke alkoholfritt til maten.

Men han oser ikke alkohol etter et glass, vel? 

Kjørbar stand er irrelevant om han ikke har lappen eller bil. 

Det handler ikke om å synes synd på ham, men å ønske godt for hverandre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å bli bakfull med skikkelig hangover og må være med på fødselen - helt grusomt lol.  Tja, tror at hvis din kjære skal presse ut en vannmelon fra vajayjayen sin, kan du avsto fra å drikke et par uker før terminen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri hatt noen avtale om at fra den spesielle datoen så er det drikkeforbud. Vi har tre barn. En ansvarlig mann er vel heller ikke interessert i å gå på fylla rundt termindatoen? Min mann liker å ta seg en øl eller tre på fredag og/eller lørdag kveld og dette har ikke jeg lagt meg opp i overhodet. Om han hadde kommet på føden og luktet øl så hadde jeg ikke brydd meg om det og det hadde sikkert ikke de ansatte heller. Om han hadde vært synlig beruset hadde vært en helt annen sak og jeg må si at jeg stusser på valg av umodne menn hvis man må styre alkoholbruken deres med forbud i forbindelse med en fødsel.

Anonymkode: da1b7...3b6

Dette er jeg helt enig i, jeg klarer ikke forstå at det er en problemstilling at mannen går på fylla bare uker før fødsel - for ingen normal ansvarlig mann vil vel det? 

Men så leser jeg flere steder at de avtaler at mannen avtaler å være edru i tre-fire uker før fødsel, og da lurer jeg på om dette inkluderer et par pils på fredagskvelden eller et glass vin til maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...