Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er 3.årsstudent på barnehagelærerstudiet. Jeg elsker studiet, og gleder meg til å begynne å jobbe som pedagogisk leder. Alle andre praksisperioder har jeg bestått. De tilbakemeldingene jeg har fått, og som jeg vet at jeg må jobbe med, er at jeg må være mer faglig med de andre ansatte i barnehagen, og at jeg må være mer engasjert med barna.

I hver praksisperiode har jeg også hatt stor utvikling når det kommer til akkurat dette. Jeg setter veldig pris på konstruktiv kritikk når det kommer til hva jeg må bli bedre på, fordi jeg vil bli en så god barnehagelærer som mulig!

Så har det seg sånn at jeg nå strøk i denne praksisperioden. Det har vært en kort periode, på kun 3 uker. Jeg forstår at jeg ikke er perfekt, men jeg skal jo være i praksis for å lære! Jeg har sendt inn alle planer og didaktiske planer innen fristen, samt andre ting. Jeg har også fått beskjed fra praksislærer om at jeg virkelig har blitt bedre, og tatt tak i de tingene hun sa jeg måtte jobbe med. Så det var jo som å få et slag i ansiktet når hun sa at det ikke var bestått.

Først sa hun at hun var veldig i tvil, og ikke hadde skrevet noe enda. Men så tilslutt så sa hun at jeg dessverre ikke bestod. Jeg forstår at det er ting jeg kan bli bedre på, men på samme tid så føler jeg at det skal ganske mye til for å stryke. Er vertfall det jeg har hørt.

Så nå - til spørsmålet mitt.. Burde jeg klage på dette? Er det noen andre som har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klag i vei. Du har ingenting å tape.

• Liker 7
Skrevet

Fikk du ikke skriftlig varsel om å ikke bestå? Hvis ikke kan du klage på formell feil tror jeg. Det var iallefal sånn før

• Liker 5
Skrevet

Ja, klag. Jeg synes det er kritikkverdig at du ikke har fått noen signaler om at du stod i fare for å ikke bestå. 

Anonymkode: 79540...f37

• Liker 9
Skrevet

Jeg fikk vite på midtveisvurdering at jeg sto i fare. Men på veiledning etter denne fikk jeg klar beskjed om at jeg hadde forbedret meg, og var på rett vei...

Anonymkode: d3439...3b6

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite på midtveisvurdering at jeg sto i fare. Men på veiledning etter denne fikk jeg klar beskjed om at jeg hadde forbedret meg, og var på rett vei...

Anonymkode: d3439...3b6

Dette skal du ikke godta, bare en som utøver makt, jeg har selv hatt studenter, han ene var så elendig ( uforberedt ) til tusen, kunne ikke sitte adekvate grenser, men bestod for det (?).

Jeg har jobbet som ped leder i 9 år, fikk selv beskjed fra en praksislærer: det var ingen selvfølge og stå! ( jeg vet jeg er veldig flink, noe hun også sa selv, det oste missunnelse.

Har annen høyere utdannelse, jobbene fikk jeg uten og søke.( de hadde sett meg på gulvet )

KLAG!

Anonymkode: a5f86...ae3

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 

Jeg synes jo det er veldig merkelig når jeg får høre hvor «forskjellige» kravene for å bestå er. Jeg vet at jeg ikke er perfekt, og har ting å jobbe mot. Men veileder sa jo selv at jeg var utrolig flink med barna osv. Så det at jeg strøk er litt vanskelig å forstå..

Skrevet

Begyn med å be om en skriftlig begrunnelse. Nå du har lest den har du bedre forutsettninger for å skrive en klage. Du taper ingenting påå klage, de kan ikke gi deg dårligere en stryk uansett. Når det er sagt så tenker jeg ut fra det du skriver at det er godsjanse for at klagen ikke fører noen vei. Du sier du har fått beskjed om at du sto i fare for å stryke, så formkrav, som noen over her snakker om, er antagelig ikke relevant. Det at du har bedret deg og er på rett vei, betyr ikke det samme som at du kommer til åstå. Det betyr at utviklingen har gått i riktig retning, men utsagnet sier ikke noe om hvor langt unna du er å stå, bare at du er nærmere enn du var tidligere.

Det som også er viktig å huske er at kravene blir høyere for hver praksisperiode. Det vil si at du må gjøredet bedre i praksis nåenn du har gjort tidligere for å oppnå samme resultat. På områder der man såvidt består måman dermed forbedre seg mye, for åkunne bestå neste gang, når kravet har økt.

Anonymkode: 29863...fcd

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er helt sant det du sier. Kravene har blitt høyere! Men når det er sagt så synes jeg derimot at jeg selv personlig oppfyller kravene som er for 3.året. Jeg oppfyller dem ikke med glans, og jeg kan helt klart bli bedre. Men alle kravene som en skal oppfylle, er etter min mening der (sende inn dagsplaner, didaktiske planer og veiledningsgrunnlag med teori, innen fristen, være aktiv og engasjert sammen med barna.. og listen fortsetter). 

Greit nok om veileder hadde informert meg på veiledningen at det ennå ikke nådde opp, men det jeg ble fortalt var at nå var jeg virkelig på riktig vei, og jeg hadde utvikla meg masse.

Jeg håper virkelig at dette ordner seg. Men som du sier så er det jo en mulighet for at det ikke skjer en endring. Merket at jeg ble skikkelig satt ut, fordi jeg aner jo ikke om det går ann å ta denne praksisen på ny i dette studieåret! Jeg har så utrolig lyst til å begynne å jobbe! Og gleder meg til å kunne være der for barna, og kunne gjøre en forskjell i livet deres! 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Liseeline skrev:

Takk for svar! 

Jeg synes jo det er veldig merkelig når jeg får høre hvor «forskjellige» kravene for å bestå er. Jeg vet at jeg ikke er perfekt, og har ting å jobbe mot. Men veileder sa jo selv at jeg var utrolig flink med barna osv. Så det at jeg strøk er litt vanskelig å forstå..

Hvilke konkrete argumenter hadde hun for å gi deg ikke bestått? 

• Liker 2
Skrevet

Du har fått skriftlig vurdering på at du ikke bestod? Kan jeg spørre hva det gikk i? Det er litt avgjørende for klagen dersom du ikke kan klage på formelle feil.

Skrevet

Ja. 

Hun skrev litt forskjellig under de ulike kompetanseområdene (både positivt og negativt). Det gikk for det meste i at jeg under en lederdag ikke hadde plassert meg strategisk, slik at jeg hadde oversikten over alle barna. Det oppsto nemlig en situasjon der to barn tegnet på veggen (det gikk heldigvis ann å vaske det bort), og jeg ikke la merke til dette før det var for sent, fordi jeg var i en lek med noen andre barn.

Hun ville også at jeg skulle stille spørsmål ved barnehagens mål og verdigrunnlag osv. Noe jeg ikke gjorde så mye av..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har selv hatt studenter, han ene var så elendig ( uforberedt ) til tusen, kunne ikke sitte adekvate grenser, men bestod for det (?)

Dette er jo absolutt kritikkverdig av deg som praksislærer. Både dere og medstudenter plikter å melde fra om uegnede studenter. Hvordan tror du denne studenten vil gjøre det når han kommer ut i jobb? En pedleder som ikke kan legge planer eller sette grenser for barna har ingenting i barnehage å gjøre. 

Anonymkode: c5e8a...6ad

• Liker 17
Skrevet
11 minutter siden, Liseeline skrev:

Det oppsto nemlig en situasjon der to barn tegnet på veggen

Dette er jo ikke uvanlig, kan ikke tro man kan strykes på grunn av noe sånt skjer. Men hvordan tok du hånd om situasjonen?

Skrevet

Er forsåvidt enig i dette! Praksislærere har et ansvar når det kommer til studenter som de tydelig ser er uegnet til jobben som barnehagelærer...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke uvanlig, kan ikke tro man kan strykes på grunn av noe sånt skjer. Men hvordan tok du hånd om situasjonen?

Nei absolutt ikke! Men hun mente at jeg, som hadde lederdag denne dagen, skulle ha oppdaget det med en gang, fordi jeg burde ha hatt bedre oversikt..

Skrevet
1 minutt siden, Liseeline skrev:

Nei absolutt ikke! Men hun mente at jeg, som hadde lederdag denne dagen, skulle ha oppdaget det med en gang, fordi jeg burde ha hatt bedre oversikt..

Ser nå at jeg ikke svarte helt på spørsmålet ditt. Det hadde seg slik at praksislærer sendte inn en annen ansatt, og det var hun som tok hånd om situasjonen. Det var først når denne ansatte påpekte hva ungene hadde gjort, at jeg la merk til det. Videre var det denne ansatte som håndterte situasjonen..

Skrevet

Uansett, jeg vil bare takke for alle svar og råd! Dette er veldig kjedelig, og i alle fall når hun var veldig i tvil.. 

Håper det ordner seg, og om det ikke gjør det så er det ikke verre enn å ta praksisen igjen (selv om dette er skikkelig surt)! 

Jeg lurer litt på om det er noen inne her som er praksislærere, og hvilke forventninger/krav de har til 3.års studenter? 

Skrevet
På 6.10.2017 den 12.29, Liseeline skrev:

Hei! 

Jeg er 3.årsstudent på barnehagelærerstudiet. Jeg elsker studiet, og gleder meg til å begynne å jobbe som pedagogisk leder. Alle andre praksisperioder har jeg bestått. De tilbakemeldingene jeg har fått, og som jeg vet at jeg må jobbe med, er at jeg må være mer faglig med de andre ansatte i barnehagen, og at jeg må være mer engasjert med barna.

I hver praksisperiode har jeg også hatt stor utvikling når det kommer til akkurat dette. Jeg setter veldig pris på konstruktiv kritikk når det kommer til hva jeg må bli bedre på, fordi jeg vil bli en så god barnehagelærer som mulig!

Så har det seg sånn at jeg nå strøk i denne praksisperioden. Det har vært en kort periode, på kun 3 uker. Jeg forstår at jeg ikke er perfekt, men jeg skal jo være i praksis for å lære! Jeg har sendt inn alle planer og didaktiske planer innen fristen, samt andre ting. Jeg har også fått beskjed fra praksislærer om at jeg virkelig har blitt bedre, og tatt tak i de tingene hun sa jeg måtte jobbe med. Så det var jo som å få et slag i ansiktet når hun sa at det ikke var bestått.

Først sa hun at hun var veldig i tvil, og ikke hadde skrevet noe enda. Men så tilslutt så sa hun at jeg dessverre ikke bestod. Jeg forstår at det er ting jeg kan bli bedre på, men på samme tid så føler jeg at det skal ganske mye til for å stryke. Er vertfall det jeg har hørt.

Så nå - til spørsmålet mitt.. Burde jeg klage på dette? Er det noen andre som har opplevd lignende?

Dersom disse 2 avgjørende tingene ikke er på plass, så forstår man hvorfor hun ikke kunne la deg få bestått.

Anonymkode: 56c6b...22b

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Liseeline skrev:

Ja. 

Hun skrev litt forskjellig under de ulike kompetanseområdene (både positivt og negativt). Det gikk for det meste i at jeg under en lederdag ikke hadde plassert meg strategisk, slik at jeg hadde oversikten over alle barna. Det oppsto nemlig en situasjon der to barn tegnet på veggen (det gikk heldigvis ann å vaske det bort), og jeg ikke la merke til dette før det var for sent, fordi jeg var i en lek med noen andre barn.

Hun ville også at jeg skulle stille spørsmål ved barnehagens mål og verdigrunnlag osv. Noe jeg ikke gjorde så mye av..

ok klag! Ledelse går mer på å fordele voksne på forskjellige grupper barn enn å ha oversikt over at barna ikke tegner på veggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...