AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #41 Skrevet 6. oktober 2017 Etter å ha hatt 4 visdomstenner som ikke klarte å bryte ut så ble jeg lei etter 16 år, skulle fjernet dem etter det første året. Men ihvertfall så blir infeksjoner rundt tannkjøttet noe man blir vant med og det er noe dritt. Corsodyl, som finnes som skyllevann og gel er bakteriedrepende, den anbefales av tannlegene også. Jeg synes det var best å skylle. Skylte med Corsodyl mange ganger om dagen når det sto på som verst. Gelen kan du pusse forsiktig med rundt tannen, den ligger lenger. Å bruke Corsodyl når du kjenner at betennelsen er på vei er lurt, da kan du forhindre at den blir stor. Så løp å kjøp Corsodyl! Anonymkode: f0718...01e 1
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #42 Skrevet 6. oktober 2017 Syns at fjerning av visdomstenner skulle vært en unntakstilstand. Altså har man smerter er det uhørt at man må betale alt selv for behandling som man MÅ ha
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #43 Skrevet 6. oktober 2017 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Syns at fjerning av visdomstenner skulle vært en unntakstilstand. Altså har man smerter er det uhørt at man må betale alt selv for behandling som man MÅ ha Ja. Man får dekket noe, vet ikke hvor mye for de trekker i fra refusjonen før man betaler. Men jeg betalte tilsammen for 4 tenner, litt over 7000, da måtte to av tennene opereres ut noe som er dyrere. Anonymkode: f0718...01e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #44 Skrevet 6. oktober 2017 Når man har infeksjon i tannkjøttet rundt vistomstannen (perikoronitt) må man i grunn GÅ TIL TANNLEGEN(!!) og ikke tygge smertestillende som pastiller i stedet.. Man må liksom behandle årsaken og ikke bare smertestillende. Du trenger antibiotika og så trekke visdomstanna. Anonymkode: 031cd...123
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #45 Skrevet 6. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får nok ikke noe støtte som student. Jeg har som sagt opplevd det før, og det går over etter noen få dager, det er bare litt vondt når det pågår Anonymkode: 4545d...355 Studentsamskipnaden betaler tannlegeregningen. Anonymkode: 031cd...123 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #46 Skrevet 6. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har infeksjon i tannkjøttet rundt vistomstannen (perikoronitt) må man i grunn GÅ TIL TANNLEGEN(!!) og ikke tygge smertestillende som pastiller i stedet.. Man må liksom behandle årsaken og ikke bare smertestillende. Du trenger antibiotika og så trekke visdomstanna. Anonymkode: 031cd...123 Det er ikke infeksjon. Det kan være hovent og betent uten at det er infeksjon. Det er jo klart at tannkjøttet blir litt irritert når tanna prøver å presse seg gjennom. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studentsamskipnaden betaler tannlegeregningen. Anonymkode: 031cd...123 hahah, nei det gjør de nok ikke. Anonymkode: 4545d...355 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #47 Skrevet 6. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Man får dekket noe, vet ikke hvor mye for de trekker i fra refusjonen før man betaler. Men jeg betalte tilsammen for 4 tenner, litt over 7000, da måtte to av tennene opereres ut noe som er dyrere. Anonymkode: f0718...01e wow, det er jo helt sykt dyrt! Det er liksom det jeg har å bruke på hele budsjettet mitt på en hel måned. Anonymkode: 4545d...355
Hulderen Skrevet 6. oktober 2017 #48 Skrevet 6. oktober 2017 8 timer siden, lillsunshine skrev: Å ta anbefalte mengder paracet en gang i blant er neppe skadelig for leveren. De som får problem tar vel store mengder over lang tid. Jeg har spurt legen om dette, fordi jeg kun kan ta paracet selv og har vært litt bekymret for leveren min, og han sa at han har pasienter som tar langt større mengder, hyppigere enn meg, ikke har problem med leveren. Jeg tar forøvrig jevnlig leverprøver og alle verdier er fine. Jeg tar også annen medisin som kan påvirke leververdiene, så langt går det fint. Jeg kan ikke ta ibux andre NSAID selv pga. inflammatorisk tarmsykdom. Det vil forverre sykdommen. I tillegg som noen andre sier, så risikerer man magesår om man tar mye ibux. Men for en liten periode går det vel fint. Folk er ulike. Selv kan jeg ikke ta paracet fordi mine leverprøver er forhøyede. Det er ikke paracet som har forårsaket det, men paracet kan forverre situasjonen. Så det er uheldig å anbefale smertestillende til andre uten å vite noe om deres helsetilstand. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #49 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke infeksjon. Det kan være hovent og betent uten at det er infeksjon. Det er jo klart at tannkjøttet blir litt irritert når tanna prøver å presse seg gjennom. hahah, nei det gjør de nok ikke. Anonymkode: 4545d...355 Hahah, jo, det gjør den nok. Er bare å google helserefusjon studentsamskipnaden. Du er ikke den eneste studenten på dette forumet vet du. Anonymkode: 031cd...123
Gjest Axl Rose Skrevet 6. oktober 2017 #50 Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Ibux er best, men skal ikke ta ofte. Endret 6. oktober 2017 av Axl Rose
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #51 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: wow, det er jo helt sykt dyrt! Det er liksom det jeg har å bruke på hele budsjettet mitt på en hel måned. Anonymkode: 4545d...355 Jeg gjorde det over en periode på 4 mnd, en tann i mnd. Det er ikke så dyrt å bare trekke dem. Men om de ikke er helt oppe, altså hele flaten trenger bare å være noen mm oppe, så må de skjære i tannkjøttet. Og da blir det mer jobb. Jeg utsatte det i så mange år fordi jeg var så redd. Jeg hadde lest så mange skrekkhistorier. Men det gikk så fint, skulle ha gjort det for maange år siden. Men det går an å høre om du kan få delt opp regningen, det gjør mange tannleger. Anonymkode: f0718...01e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #52 Skrevet 6. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahah, jo, det gjør den nok. Er bare å google helserefusjon studentsamskipnaden. Du er ikke den eneste studenten på dette forumet vet du. Anonymkode: 031cd...123 Du er klar over at de ulike samskinpadene har ulike tilbud? På informasjonsdagen fikk vi beskjed om at det ikke var mulighet for å få refundert tannlege, men at vi kunne benytte universitetstannklinikken. Anonymkode: 4545d...355
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2017 #53 Skrevet 6. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Rotfylling? Det er jo ikke hull i tanna eller noe, og det er ikke selve tanna som gjør vondt med tannkjøttet rundt. Jeg er 21. Hadde jeg vært under 18 hadde jeg nok gått til tannlegen og fått den fjerna for lengst eller noe. Anonymkode: 4545d...355 Du får jo mer rabatter nå enn om du venter. Over 25 så får du ikke noe.
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2017 #54 Skrevet 6. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Man får dekket noe, vet ikke hvor mye for de trekker i fra refusjonen før man betaler. Men jeg betalte tilsammen for 4 tenner, litt over 7000, da måtte to av tennene opereres ut noe som er dyrere. Anonymkode: f0718...01e Det var jo litt da. Jeg betalte 3000 kr for å fjerne en visdomstann.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #55 Skrevet 6. oktober 2017 10 minutter siden, Mass skrev: Du får jo mer rabatter nå enn om du venter. Over 25 så får du ikke noe. Får man rabatt da? Trodde rabatt bare var 18-20 år? Anonymkode: 4545d...355
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #56 Skrevet 6. oktober 2017 Vi har paracet duo liggende. Anonymkode: be73d...d96
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2017 #57 Skrevet 6. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får man rabatt da? Trodde rabatt bare var 18-20 år? Anonymkode: 4545d...355 Det ble hevet til 25 år samme året jeg fylte 25. Hvertfall hos den tannlegeklinikken jeg pleier å gå til.
lillsunshine Skrevet 6. oktober 2017 #58 Skrevet 6. oktober 2017 2 timer siden, Hulderen skrev: Folk er ulike. Selv kan jeg ikke ta paracet fordi mine leverprøver er forhøyede. Det er ikke paracet som har forårsaket det, men paracet kan forverre situasjonen. Så det er uheldig å anbefale smertestillende til andre uten å vite noe om deres helsetilstand. Går jo selvsagt utifra at leververdiene er normale da når jeg kommer med anbefalingen Selvfølgelig skal ikke folk med forhøyede leververdier ta paracet, og det står nok i pakningsvedlegget også. Som man uansett bør lese uansett hvilken medisin man tar. Blir litt det samme som at jeg ikke kan ta ibux pga. inflammatorisk tarmsykdom, men for friske folk så går jo ibux fint, men ikke for sånne som meg
sofie777 Skrevet 7. oktober 2017 #59 Skrevet 7. oktober 2017 Kropp og helse-forumet kan brukes til å dele erfaringer og å be om råd. Fordi innholdet i dette forumrommet skiller seg fra de andre forumrommene - ved at temaene som diskuteres kan ha innvirkning på liv og helse - har vi satt opp noen spesialregler, som gjelder som et tillegg til forumreglene.* Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. sofie777, mod
Fremhevede innlegg