AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #21 Skrevet 6. oktober 2017 10 minutter siden, Drakan skrev: Anbefaler time hos tannlege trass at det er dyrt. En undersøkelse i alle fall for å sikre at det ikke er noe farlig. Undersøkelser burde ikke koste mer en 200-300 kr om det er førstegangstime. Og du kan se online. En undersøkelse krever ikke en operasjon, men da kan du få beskjed om du trenger operasjon og pris ved eventuelle inngrep. Tror det vil hjelpe deg bedre en å knaske paracet eller ibux som om det var godteri. Hvor har jeg skrevet at jeg skal spise ibux som godteri? Det går over etter 3-4 dager, og jeg trenger ikke ta mer enn et par tabletter, bare sånn at jeg får sove. Jeg uansett ikke råd til tannlege. Anonymkode: 4545d...355
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #22 Skrevet 6. oktober 2017 Men om visdomstanna er inne og betent så er det viktig at du huter deg til tannlegen og få den fjerna. Kun smertestillende vil bare dempe symptomene. Du blir ikke bra i tanna ved kun å ta tbl
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #23 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet at jeg skal spise ibux som godteri? Det går over etter 3-4 dager, og jeg trenger ikke ta mer enn et par tabletter, bare sånn at jeg får sove. Jeg uansett ikke råd til tannlege. Anonymkode: 4545d...355 Tror du kan få støtte av nav? Eller har du spurt foreldrene dine?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #24 Skrevet 6. oktober 2017 Ibux til muskelsmerter og betennelser. Også tannpine. Paracet til hodepine og andre små vondter. Paracet er midlere for magen. Ved milde smerter så bruker jeg paracet. Har jeg betennelse i muskler så går jeg for ibux. Har jeg sterke smerter som tannpine. Da går jeg for 50/50. Samme med feber. Om dagen prøver jeg en paracet, om natten en av hver. Ofte så går jeg for ibux, selv om at paracet er det som er lurest. Fordi jeg hater store piller. Anonymkode: c2684...385
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #25 Skrevet 6. oktober 2017 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Men om visdomstanna er inne og betent så er det viktig at du huter deg til tannlegen og få den fjerna. Kun smertestillende vil bare dempe symptomene. Du blir ikke bra i tanna ved kun å ta tbl Den har ikke kommet skikkelig frem, men har vel vært slik i 2-3 år. Innimellom, med en intervall på ca 6 mnd, så begynner tanna å verke og gjøre vondt, men det varer bare i 3-4 dager før det er bra igjen. 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Tror du kan få støtte av nav? Eller har du spurt foreldrene dine? Er student, så får nok ikke noe støtte av NAV. Er heller ikke noe alternativ å spørre foreldrene mine. Anonymkode: 4545d...355
Drakan Skrevet 6. oktober 2017 #26 Skrevet 6. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet at jeg skal spise ibux som godteri? Det går over etter 3-4 dager, og jeg trenger ikke ta mer enn et par tabletter, bare sånn at jeg får sove. Jeg uansett ikke råd til tannlege. Anonymkode: 4545d...355 Det finnes muligheter.. Vet at man kan få hjelp økonomisk for tannlege hos fattighus eller slikt. Nav kan støtte et mindre beløp om man søker. Be om hjelp fra de i nærområdet, et eller annet. Det vil ikke bedre seg med smertestillende. Ikke vær redd for å be om hjelp om du ikke har økonomi. Det er viktigere at du har det bra.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #27 Skrevet 6. oktober 2017 5 minutter siden, Drakan skrev: Det finnes muligheter.. Vet at man kan få hjelp økonomisk for tannlege hos fattighus eller slikt. Nav kan støtte et mindre beløp om man søker. Be om hjelp fra de i nærområdet, et eller annet. Det vil ikke bedre seg med smertestillende. Ikke vær redd for å be om hjelp om du ikke har økonomi. Det er viktigere at du har det bra. Man får nok ikke noe støtte som student. Jeg har som sagt opplevd det før, og det går over etter noen få dager, det er bare litt vondt når det pågår Anonymkode: 4545d...355
Drakan Skrevet 6. oktober 2017 #28 Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man får nok ikke noe støtte som student. Jeg har som sagt opplevd det før, og det går over etter noen få dager, det er bare litt vondt når det pågår Anonymkode: 4545d...355 Hadde visdomstenner som tok et halvt år å poppe skikkelig ut. Om du ikke drar til tannlege har jeg et tips som funket for min del. Om det bare er sånn at de vokser sakte ut... Tannkrem på stede de vokser. Pleide å gjøre dette hver dag, og frisket opp så jeg ikke kjente smertene. Spiste tannkrem frem til de var ferdig å gro. Smertestillende funker ikke for meg derimot, men kan hende det funker for andre å.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #29 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, Drakan skrev: Hadde visdomstenner som tok et halvt år å poppe skikkelig ut. Om du ikke drar til tannlege har jeg et tips som funket for min del. Om det bare er sånn at de vokser sakte ut... Tannkrem på stede de vokser. Pleide å gjøre dette hver dag, og frisket opp så jeg ikke kjente smertene. Spiste tannkrem frem til de var ferdig å gro. Smertestillende funker ikke for meg derimot, men kan hende det funker for andre å. Takk for tips! Jeg klarer å takle smertene om dagen, men det blir veldig vanskelig når jeg skal sove, så da funker det å ta en ibux. Jeg tror mine har prøvd å komme ut i 2-3 år nå, så jeg tror kanskje ikke de kommer helt ut noen gang, men det virker som om de prøver med jevne mellomrom og det er da det gjør vondt, hehe. Anonymkode: 4545d...355
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #30 Skrevet 6. oktober 2017 Du må ta ganske mye ibux over langtid for å få magesår. Så det er trygg å ta. Tar 1g paracet samt 800mg ibux hver måneden i 24 timer - funker bra det - null problem med magen. Anonymkode: d2c01...962
Drakan Skrevet 6. oktober 2017 #31 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Jeg klarer å takle smertene om dagen, men det blir veldig vanskelig når jeg skal sove, så da funker det å ta en ibux. Jeg tror mine har prøvd å komme ut i 2-3 år nå, så jeg tror kanskje ikke de kommer helt ut noen gang, men det virker som om de prøver med jevne mellomrom og det er da det gjør vondt, hehe. Anonymkode: 4545d...355 2-3 år? Det kan hende du trenger rotfylling. Nerver dør i tannen også råtner de fra innsiden ut. Det er mulig visdomstennene kan ha nerveproblemer. Måte selv ta rotfylling på en av visdomstennene mine. :/ En visdomstan tar normalt ikke så lang tid å komme ut. Om smertene starter å forsvinner, så ligner det litt min situasjon før jeg fikk tannen sjekket og fant ut jeg trengte rotfylling. Om du trenger rotfylling kan det koste rundt 4-5000 med mindre du enda er under 18, da tannlege er gratis frem til da.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #32 Skrevet 6. oktober 2017 6 minutter siden, Drakan skrev: 2-3 år? Det kan hende du trenger rotfylling. Nerver dør i tannen også råtner de fra innsiden ut. Det er mulig visdomstennene kan ha nerveproblemer. Måte selv ta rotfylling på en av visdomstennene mine. :/ En visdomstan tar normalt ikke så lang tid å komme ut. Om smertene starter å forsvinner, så ligner det litt min situasjon før jeg fikk tannen sjekket og fant ut jeg trengte rotfylling. Om du trenger rotfylling kan det koste rundt 4-5000 med mindre du enda er under 18, da tannlege er gratis frem til da. Rotfylling? Det er jo ikke hull i tanna eller noe, og det er ikke selve tanna som gjør vondt med tannkjøttet rundt. Jeg er 21. Hadde jeg vært under 18 hadde jeg nok gått til tannlegen og fått den fjerna for lengst eller noe. Anonymkode: 4545d...355
Drakan Skrevet 6. oktober 2017 #33 Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rotfylling? Det er jo ikke hull i tanna eller noe, og det er ikke selve tanna som gjør vondt med tannkjøttet rundt. Jeg er 21. Hadde jeg vært under 18 hadde jeg nok gått til tannlegen og fått den fjerna for lengst eller noe. Anonymkode: 4545d...355 Min tann fikk betent tannkjøtt rundt også, og hadde ingen hull, bare veldig vondt til tider. Om tennene vokser for tett kan det føre til at nervene dør i noen av tennenes røtter. Er derfor jeg nevner det.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #34 Skrevet 6. oktober 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Da tenker jeg at det nok blir en pakke ibux. Har aldri hatt behov for smertestillende for hodepine og andre diffuse ting. Jeg tørr ikke å spørre om det, har litt sosial angst. Men jeg har ingen "situasjon" så det går helt fint å bruke begge deler. Anonymkode: 4545d...355 Sykepleier tar gjerne en av hver i steden for to av samme. Bare vær obs på at om/når du blor gravid, så må du holde deg til Paracet da Ibux lan være skadelig. Anonymkode: 7ce52...2d2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #35 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleier tar gjerne en av hver i steden for to av samme. Bare vær obs på at om/når du blor gravid, så må du holde deg til Paracet da Ibux lan være skadelig. Anonymkode: 7ce52...2d2 Har ikke planer om å bli gravid, så ingen bekymringer der hehe Anonymkode: 4545d...355
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #36 Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den har ikke kommet skikkelig frem, men har vel vært slik i 2-3 år. Innimellom, med en intervall på ca 6 mnd, så begynner tanna å verke og gjøre vondt, men det varer bare i 3-4 dager før det er bra igjen. Er student, så får nok ikke noe støtte av NAV. Er heller ikke noe alternativ å spørre foreldrene mine. Anonymkode: 4545d...355 Forbasket altså at tannlege skal være så grasalt dyrt i Norge. Er jo ille at du må gå rundt med vond tann. Lurer på om det er mulig å gå til lege å bli henvist til oralkirurgisk? 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #37 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Forbasket altså at tannlege skal være så grasalt dyrt i Norge. Er jo ille at du må gå rundt med vond tann. Lurer på om det er mulig å gå til lege å bli henvist til oralkirurgisk? Ja, det er faktisk helt tragisk! Tenna er jo like mye en del av kroppen som resten og kan føre til like mye negative opplevelser. Jeg studere på universitetet og tenker å prøve å få time hos tannlegestudentene. De har ganske lang venteliste, men hvis jeg prøver å forklare hvor vondt jeg har så kan det hende de ser på det som litt hast og jeg får komme tidligere inn. Anonymkode: 4545d...355 2
isw Skrevet 6. oktober 2017 #38 Skrevet 6. oktober 2017 For inflammasjoner er Ibux best, evt Voltarol. Ulempen er at den kan være litt hard for magen, har du irritert mageslimhinne ville jeg styrt unna den. For hodepine, etc. er Paracet, evt. med koffein, best. Den har heller ikke magebivirkninger.
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #39 Skrevet 6. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er faktisk helt tragisk! Tenna er jo like mye en del av kroppen som resten og kan føre til like mye negative opplevelser. Jeg studere på universitetet og tenker å prøve å få time hos tannlegestudentene. De har ganske lang venteliste, men hvis jeg prøver å forklare hvor vondt jeg har så kan det hende de ser på det som litt hast og jeg får komme tidligere inn. Anonymkode: 4545d...355 Får håpe du får det da 1
T-Rex Skrevet 6. oktober 2017 #40 Skrevet 6. oktober 2017 TS: du bør i alle fall få tatt et røntgenbilde, for å se om visdomstanna vokser skjevt, så det ikke er plass til den. I så fall må den opereres bort. Det er ikke så innmari dyrt med et røntgenbilde hos vanlig tannlege. Så vidt jeg husker, var det litt vondter forbundet med å få de det er plass til også, så det er mulig at bare smertelindring i perioder er en vei å gå. Men det finner du (tannlegen) enkelt ut. Et alternativt medikament for smertelindring er forøvrig Fenazon (eller Fenazon-Koffein). Ulempen er at tablettene er ganske store. Fenazon er reseptfritt. 1
Fremhevede innlegg