Gå til innhold

Paracet eller Ibux

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe inn en pakke med paracet eller ibux for å ha i tilfelle jeg trenger, men hvilken skal jeg velge? Hvilken kan brukes til de mest vanlige typer smerter? 

Sånn som nå feks gjør den ene visdomstanna mi veldig vondt, og tannkjøttet rundt er helt hovent og ømt. 

Anonymkode: 4545d...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracet. ibux gir deg magesår.

Men det er idiotisk å ta medisinråd herfra. På apoteket ansetter de medisinnerder som kan gi råd. De gir dem til og med gratis. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Paracet. ibux gir deg magesår.

Men det er idiotisk å ta medisinråd herfra. På apoteket ansetter de medisinnerder som kan gi råd. De gir dem til og med gratis. 

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hør på apoteket hva de anbefaler for vsdomstannen din.

Jeg tenkte vel ikke bare på den tanna da, men sånn generelt som kan være greit å ha. 

Jeg bruker ikke smertestillende noe særlig ofte, men det kan jo alltids dukke opp situasjoner hvor jeg trenger eller noen andre trenger og tenkte at derfor er det greit å ha noe liggende. 

Tanna er for øvig begynt å bli bedre nå, så kommer nok ikke til å ta mot den, men hadde nok trengt det i natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt en pakke av hver. De egner seg til ulike ting. Paracet for typisk hodepine, febernedsettende og genrelle vondter. Ibux for menssmerter, tannpine, senebetennelse. Ibux er hardere for magen enn paracet. Derfor er det bedre å bruke paracet hovedsaklig, men ibux på noen ting paracet ikke er effektiv på.

Anonymkode: d866a...a94

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådfør deg på apotek, eller med legen din. Ibux/Ibuprofen er for eksempel ikke trygg kombinert med enkelte andre medisiner, så kun noen som kjenner din situasjon kan anbefale riktig type for deg.

Anonymkode: acbb4...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville hatt en pakke av hver. De egner seg til ulike ting. Paracet for typisk hodepine, febernedsettende og genrelle vondter. Ibux for menssmerter, tannpine, senebetennelse. Ibux er hardere for magen enn paracet. Derfor er det bedre å bruke paracet hovedsaklig, men ibux på noen ting paracet ikke er effektiv på.

Anonymkode: d866a...a94

Da tenker jeg at det nok blir en pakke ibux. Har aldri hatt behov for smertestillende for hodepine og andre diffuse ting. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rådfør deg på apotek, eller med legen din. Ibux/Ibuprofen er for eksempel ikke trygg kombinert med enkelte andre medisiner, så kun noen som kjenner din situasjon kan anbefale riktig type for deg.

Jeg tørr ikke å spørre om det, har litt sosial angst. Men jeg har ingen "situasjon" så det går helt fint å bruke begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet er nok den av disse som er mest generell, mens Ibux har betennelsesdempende egenskaper som Paracet ikke har.

Ikke alle tåler Ibux. En ting er at den er litt hard for magen (bør tas sammen med mat), men folk som har astma kan få utløst anfall av den, noe som kan være alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe inn en pakke med paracet eller ibux for å ha i tilfelle jeg trenger, men hvilken skal jeg velge? Hvilken kan brukes til de mest vanlige typer smerter? 

Sånn som nå feks gjør den ene visdomstanna mi veldig vondt, og tannkjøttet rundt er helt hovent og ømt. 

Paracet om du vil bevare magen, Ibux om du vil bevare leveren :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralen :P 
Funker 3000 ganger bedre

å.. glem det. 
Dra til tannlege. Leste ikke at det var tannsmerter på gang så.... du må til tannlege. :( 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, AnonymBruker said:

En av hver er bankers :)

Anonymkode: 16171...855

Just now, AnonymBruker said:

En av hver er supert 👌🏼

Anonymkode: d1d8f...02c

Ikke uten å rådføre seg med lege først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Å ta anbefalte mengder paracet en gang i blant er neppe skadelig for leveren. De som får problem tar vel store mengder over lang tid. Jeg har spurt legen om dette, fordi jeg kun kan ta paracet selv og har vært litt bekymret for leveren min, og han sa at han har pasienter som tar langt større mengder, hyppigere enn meg, ikke har problem med leveren. 

Jeg tar forøvrig jevnlig leverprøver og alle verdier er fine. Jeg tar også annen medisin som kan påvirke leververdiene, så langt går det fint.

Jeg kan ikke ta ibux andre NSAID selv pga. inflammatorisk tarmsykdom. Det vil forverre sykdommen. I tillegg som noen andre sier, så risikerer man magesår om man tar mye ibux. 

Men for en liten periode går det vel fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Ja, for jeg tenkte jo å ta minst en hver dag. 

1 time siden, Drakan skrev:

Paralen :P 
Funker 3000 ganger bedre

å.. glem det. 
Dra til tannlege. Leste ikke at det var tannsmerter på gang så.... du må til tannlege. :( 

hehe, tannlege er absolutt ikke et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste mager tåler en Ibux nå og da, eller for en periode. Men astmatikere skal være litt oppmerksomme, men for mange astmatikere går det helt fint å ta Ibux ol. 

Generelt så responderer de fleste bedre på Ibux enn Paracet, da det rett og slett er mer potent. Når Paracet ikke klarer å få ned feberen på mine barn så tyr vi til Ibux. Men for hodepine ol er Paracet et greit valg. 

Til tannsmerter så er Ibux det beste. Bruker du Corsodyl? Det er veldig effektivt mot små betennelser og et must på problematiske visdomstenner. 

Anonymkode: f0718...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller, aller fleste mager tåler en Ibux nå og da, eller for en periode. Men astmatikere skal være litt oppmerksomme, men for mange astmatikere går det helt fint å ta Ibux ol. 

Generelt så responderer de fleste bedre på Ibux enn Paracet, da det rett og slett er mer potent. Når Paracet ikke klarer å få ned feberen på mine barn så tyr vi til Ibux. Men for hodepine ol er Paracet et greit valg. 

Til tannsmerter så er Ibux det beste. Bruker du Corsodyl? Det er veldig effektivt mot små betennelser og et must på problematiske visdomstenner. 

Anonymkode: f0718...01e

Nei, hva er det for noe? Aldri hørt om, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

hehe, tannlege er absolutt ikke et alternativ. 

Anbefaler time hos tannlege trass at det er dyrt. 
En undersøkelse i alle fall for å sikre at det ikke er noe farlig. :) 
Undersøkelser burde ikke koste mer en 200-300 kr om det er førstegangstime. Og du kan se online. 

En undersøkelse krever ikke en operasjon, men da kan du få beskjed om du trenger operasjon og pris ved eventuelle inngrep.
Tror det vil hjelpe deg bedre en å knaske paracet eller ibux som om det var godteri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg fjerna visdomstannami fikk jeg beskjed om å kombinere paracet og ibux. Altså en paracet og en ibux. Man har jo ikke vondt så lenge at man skal bruke det over lengre tid uansett. Men har du hatt magesår så bør du holde deg unna ibux. Har du forhøyede leverprøver bør du holde deg unna paracet. Men er du normalt frisk og ikke pleier å bruke særlig smertestillende til vanlig så kan du fint bruke paracet og ibux en kort periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...