Gå til innhold

Gode middags rutiner i hverdagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om dere kan dele hvordan dere opplever middagen i hverdagen. Setter dere av god tid og bruker det som samlingspunkt for familen og snakker om hvordan dagen har vært? Eller er det å kaste i seg maten og haste videre? Og så klart om dere er en familie med barn eller bare i i husholdningen. Legger dere vekk alt av mobiler og telefoner? Grunnen til at jeg spør er forde jeg har som mål å bruke middagen til å skape bedre samhold og begynte å lure på hvordan andre har det. Det kan og være hyggelig å se hva dere gjør.

Anonymkode: 7fac3...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke tlf ved bordet, vi spiser sammen stort sett hver dag. 

Praten går i hva vi har gjort , sett, skal osv 

spiser ca kl 16 og har da 1 time før noen skal på aktiviteter. 

Vi er 2 voksne, ei på snart 18 og 3 jenter på 2,7 og 11. 

Lite fokus på mat den og den ikke liker, spiser det man vil ha. Alltid noe enhver liker, flere grønnsaker og alternativ til protein om jeg vet det er noe som ikke går ned hos enkelte.

• Liker 1
Skrevet

Vi har middag hver klokken 4, eller rundt 4tiden. Ofte så sitter det en unge eller to (både egne og venner) ved bordet her, de kan tegne eller gjøre lekser. Eller bygge med lego osv. Under middagen kan alle fortelle om dagen sin, og vi snakker litt om hva som skjer ettermiddagen. (Hvem kjører hvem hvor. :P ). Noen dager spiser vi litt kjappere enn andre pga fotballkamp som man må møte til halv 5, men ofte så har vi god tid. 

Har barn på 7, 5 og 1.  Vi legger vekk mobiler, men har den tilgjengelig pga jobb, så om det ringer må man ta den, mannen min har vakt, så han må ta den, men er det bare prat sier man at man ringer opp igjen. Og hadde det vært veldig forstyrrende eller mange telefoner hele tiden, så hadde man vært strengere. Ingen tasting da. 

Anonymkode: f917e...227

Skrevet

To voksne, ei på 19 mnd.
Synes middagstid sammen er kjempeviktig og har alltid spist middag sammen og har god tid med mindre noe veldig spesielt skjer. Prioriterer å ha god tid til middag :) Rutinen nå er enkel: pappa henter i bhg, han og vesla drar hjem og starter middagen (hun elsker å være med å "lage middag"), så kommer jeg hjem halvannen time senere til ferdig middag ;) Da sitter vi fort 45-60 min ved bordet og prater om dagen og koser oss. Vesla nyter maten lenge og det går ikke så fort, så må ha god tid til måltidet per nå.
Legger vekk mobilen i det vi kommer hjem, så det har aldri vært noen problemstilling. Hvis noen ringer kan vi ringe opp etter middagen. 

• Liker 2
Skrevet

Vi er 2 voksne som jobber seint hver dag, med barn som har aktiviteter 4 + ganger i uken.  Da er det felles middag kun fre-søn.  Ingen telefon, og hvert barn velger en ting å snakke om hver.  

Anonymkode: 87cc6...951

Skrevet

Jeg er vokst opp med at maten spises uten tv og andre ting, og at man sitter og snakker sammen om dagen sin alle sammen. Ikke lov å hive i seg maten og løpe fra bordet. Sånn har vi det nå når det er meg og mannen også, og sånn håper vi å ha det også etter vi har fått barn. 

Jeg ser at det kan bli utfordrende når ungene begynner med aktiviteter som legges til idiotiske tidspunkter (trening som begynner kl 16.30.... altså...). Men vi skal prøve så godt det lar seg gjøre. For meg er det veldig viktig. 

Anonymkode: 29aab...f11

• Liker 2
Skrevet

Dere som spiser middag kl. 16, jobber dere ikke, eller spiser dere Fjordland hver dag? :klo: 

Vi har normal arbeidstid (8-1530), og innen vi har hentet barn fra SFO/bhg er vi sjelden hjemme engang kl. 16, langt mindre klare til å spise middag. Har vi (hjemmelaget) middag på bordet før kl. 17 er jeg såre fornøyd. 

Anonymkode: 009f4...8ee

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser middag kl. 16, jobber dere ikke, eller spiser dere Fjordland hver dag? :klo: 

Vi har normal arbeidstid (8-1530), og innen vi har hentet barn fra SFO/bhg er vi sjelden hjemme engang kl. 16, langt mindre klare til å spise middag. Har vi (hjemmelaget) middag på bordet før kl. 17 er jeg såre fornøyd. 

Anonymkode: 009f4...8ee

Det er da ganske så normalt å ha fleksitid... Både jeg og mannen jobber fra 06:30-14:30 (jeg sitter ofte til 15 for å jobbe opp flekskontoen så jeg kan avspasere senere), og da har vi plenty av tid til å ha laget middagen ferdig til kl 16. 

Det er også mange som gjør det sånn at den ene reiser tidlig på jobb, mens den andre leverer i barnehagen/sfo. Den som dro tidlig på jobb går da tilsvarende tidlig fra jobb, og henter i barnehage/sfo tidlig, og har da tid til å ha maten klar på bordet til den som leverte i barnehagen kommer hjem. 

Har man større barn som ikke skal hentes i barnehage/sfo er det jo enda mindre problem å ha maten klar til kl 16. 

Skrevet (endret)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske så normalt å ha fleksitid... Både jeg og mannen jobber fra 06:30-14:30 (jeg sitter ofte til 15 for å jobbe opp flekskontoen så jeg kan avspasere senere), og da har vi plenty av tid til å ha laget middagen ferdig til kl 16. 

Det er også mange som gjør det sånn at den ene reiser tidlig på jobb, mens den andre leverer i barnehagen/sfo. Den som dro tidlig på jobb går da tilsvarende tidlig fra jobb, og henter i barnehage/sfo tidlig, og har da tid til å ha maten klar på bordet til den som leverte i barnehagen kommer hjem. 

Har man større barn som ikke skal hentes i barnehage/sfo er det jo enda mindre problem å ha maten klar til kl 16. 

Leverer dere i barnehage/skole FØR 6:30?

Anonymkode: ce0b1...fd2

Endret av sofie777
  • Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt med fleksitid nei. De fleste har jobber hvor man må være på et sted til en bestemt tid og ikke kan slutte før man kan slutte. Nevner i fleng: skole, bhg, sykehus, sykehjem, politi, brannmann, ambulansesjåfør, fabrikker, bussjåfør, butikkansatt, osv. Flott for deg at du har fleksitid, men å si at det er normalt sier litt om hvor mye du følger med i samfunnet...

Anonymkode: 81e02...0a3

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for sitater fra annen tråd og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leverer dere i barnehage/skole FØR 6:30?

Anonymkode: ce0b1...fd2

Nei... om du leser en gang til ser du at jeg skriver at om man skal levere barn begynner den ene tidlig, mens den andre leverer, da innenfor åpningstiden... og så henter den som begynte tidlig på jobb

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt med fleksitid nei. De fleste har jobber hvor man må være på et sted til en bestemt tid og ikke kan slutte før man kan slutte. Nevner i fleng: skole, bhg, sykehus, sykehjem, politi, brannmann, ambulansesjåfør, fabrikker, bussjåfør, butikkansatt, osv. Flott for deg at du har fleksitid, men å si at det er normalt sier litt om hvor mye du følger med i samfunnet...

Anonymkode: 81e02...0a3

Oi så sinna da! 

Jo, det er faktisk veldig vanlig. Jeg nevner i fleng: ekstremt mange kontorjobber, utviklere, osv. Jeg skrev ikke at alle har det; jeg skrev det er uhyre vanlig. Følg med selv, du.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi så sinna da! 

Jo, det er faktisk veldig vanlig. Jeg nevner i fleng: ekstremt mange kontorjobber, utviklere, osv. Jeg skrev ikke at alle har det; jeg skrev det er uhyre vanlig. Følg med selv, du.

Kontorrottene har nok ikke mye å klage på angående arbeidsforhold nei. Det hørtes lukrativt ut. 

Anonymkode: 329c4...a84

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi så sinna da! 

Jobber på kontor hos utvikler selv og kjenner folk i samme yrke hos andre utviklere, ganske mange. Og ingen har flextid så tror du må justere fra uhyre vanlig til litt vanlig.

Anonymkode: 971e7...260

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi spiser middag vanligvis en gang mellom 17 og 18. Noen dager har vi god tid og prater og har det hyggelig, andre dager handler det mest om å få i seg mat før aktiviteter. Førstnevnte er enklest jo yngre barn man har. Jo eldre barn jo flere dager med aktiviteter og dermed også flere dager hvor middagen må gå fort og/eller man ikke får samlet familien. Vi tillater ikke mobil eller leker ved middagsbordet.

Å bruke fleksitid på å være tidlig hjemme fra jobb betyr at man må jobbe utenom den "vanlige" arbeidstiden. Det er mange, inkludert min mann, som har fleksitid, men likevel velger å jobbe 8-16 de fleste dager fordi man da slipper å enten måtte stå veldig tidlig opp eller ta igjen jobb på kvelden når man heller kunne hatt familie- og kjærestetid. Vi bruker fleksitid rett som det er vi også, men ikke for noe (for oss) så meningsløst som middag kl 16.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvert barn velger en ting å snakke om hver

Hvor mye får de voksne si?

Anonymkode: 5164f...877

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser middag sammen rundt klokka 17.30 (litt senere de dagene noen har aktiviteter). Middagen er eneste felles måltid på hverdager, så det er absolutt viktig for oss! Vi har selvsagt ingen telefoner eller leker ved bordet. Barna er 3 og 6 år.

Vi planlegger middager og handler for hele uka, så det er aldri noe stress med middagslaging. Vi bare kikker på planen og begynner å lage maten.

Skrevet

Vi er en familie på 3, 2 voksne og et barn på 5år.begge har fulle jobber,barnet full plass i bhg. Grunnet reisevei blir levering i bhg 08,henting er 1630.  Hjemme ca kl 17Vi bytter på levering /henting hver dag. Ingen av oss har fleksitid eller avspaseringsmuligheter. Vi planlegger middag for hver dag,men har den aldri klar før tidligst 1745. Ingen fritidsaktiviteter på 5åringen enda. Prøver å spise maten sammen rundt bordet,men det har sine utfordringer med slitent barn. Leggetid er senest klokken 19(hun trenger minst 11t ),så det er det vi rekker liksom etter bhg. 

Alle har ikke fleksitid 😉

Anonymkode: ecd37...168

• Liker 1
Skrevet

Middagstiden her er vanskelig. Mannen er hjemme klokka 18 tidligst, oftest 19.

Jeg og poden spiser klokka 17. Det tar han ca 3 min å spise, jeg trenger litt lengre tid. Han er gjerne ferdig i det jeg setter fatet mitt på bordet. Jeg spiser alene, mens han ser barnetv, bader ca kl 18:00 og i seng klokka 20.

Mannen kommer hjem klokka 19 og dropper som regel middagen. Han sover lenge hver eneste helg og vi får heller ikke sittet sammen til frokost. Som regel sitter vi sammen å spiser middag i helgen men det er ingen selvfølge. 

Som konklusjon så får jeg si at jeg vet at dette ikke er optimalt og at jeg ikke er fornøyd med det, men mannen er ikke interessert i middag med oss, desverre.  

Anonymkode: 77c5c...f94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...