Gå til innhold

Skattesmell på etterbetaling fra nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått etterbetaling på ung ufør. Fikk dere skattesmell året etterpå? Er selv gorhåndstrukket 44%

Anonymkode: e3e3a...392

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhåndstrukket, skulle det stå.

Skrevet
8 minutter siden, Frankenstein1 skrev:

Jeg fikk ikke det.

Det var godt å høre. Fikk du også høyt forhåndstrekk?

Skrevet

I sin tid da jeg fikk godt over 250k tilbakebetalt så kontaktet jeg både NAV og Skatteetaten for å høre hva som kunne gjøres.  Der fikk jeg vite at skatten kunne utlignes på bakgrunn av de årene jeg fikke etterbetalt for, så skatten ble fordelt utover de gjeldende årene og jeg fikk ikke baksmell eller noen kjedelige opplevelser. 

Anonymkode: 1a078...c8a

Skrevet

Dere som fikk etterbetaling på ung ufør.hvor mange år var det for? Hvor stort beløp fikk du?

Anonymkode: 6f40e...d5a

Skrevet

Jeg fikk 44% skatteprosent etter en sommerjobb som jeg hadde i 1,5 måned i sommer , nå har jeg aap å blir trekt 44% av det også... har prøvd å forklart skatteetaten dette men det er HELT umulig å få de til å forstå...

Anonymkode: e26f3...d23

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I sin tid da jeg fikk godt over 250k tilbakebetalt så kontaktet jeg både NAV og Skatteetaten for å høre hva som kunne gjøres.  Der fikk jeg vite at skatten kunne utlignes på bakgrunn av de årene jeg fikke etterbetalt for, så skatten ble fordelt utover de gjeldende årene og jeg fikk ikke baksmell eller noen kjedelige opplevelser. 

Anonymkode: 1a078...c8a

Vet du, eller noen andre her inne, hvordan det vil bli dersom man har hatt skattefritak pga. liten skatteevne? Vil UU-tillegget utgjøre så mye at man ikke lenger får skattefritak, og dermed må betale normal skatt for alle de årene hvor man tidligere hadde skattefritak? 

Anonymkode: 685b5...5ec

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du, eller noen andre her inne, hvordan det vil bli dersom man har hatt skattefritak pga. liten skatteevne? Vil UU-tillegget utgjøre så mye at man ikke lenger får skattefritak, og dermed må betale normal skatt for alle de årene hvor man tidligere hadde skattefritak? 

Det kan selvfølgelig skje hvis man velger å beregne etterbetalingen fra de årene de egentlig skulle gjelde. Man kan unngå den ''risikoen'' ved å velge å la alt stå på nåværende år. 

Anonymkode: 549a4...ca5

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan selvfølgelig skje hvis man velger å beregne etterbetalingen fra de årene de egentlig skulle gjelde. Man kan unngå den ''risikoen'' ved å velge å la alt stå på nåværende år. 

Anonymkode: 549a4...ca5

Men hvordan kan man regne ut hva som lønner seg? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan man regne ut hva som lønner seg? 

Det "lønner" seg ikke. Resultatet er likt uansett hvordan du vil betale det.

Anonymkode: b9bbe...9d7

Skrevet

Nå er det ikke samme ytelse, men pass på at NAV gjør rett når de sender ut årsoppgaven. Jeg stusset da jeg fikk min i år, etter å ha fått 6 mnd etterbetalt AAP i fjor (fikk etterbetalingen i januar 2016), men jeg tenkte ikke langt nok til å forstå hva som var galt (jeg er alt for dårlig på dette med tall og slik :P ) Så kom skattemeldingen, og feilen ble oppdaget - de hadde registrert etterbetalingen som utbetalt stønad for 2016, enda de forsikret meg om at noe slik ikke skulle skje.

Anonymkode: 4f818...f14

Skrevet
På 6.10.2017 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 44% skatteprosent etter en sommerjobb som jeg hadde i 1,5 måned i sommer , nå har jeg aap å blir trekt 44% av det også... har prøvd å forklart skatteetaten dette men det er HELT umulig å få de til å forstå...

Du må jo selv endre skattekortet ditt slik at det blir riktig... 

Anonymkode: 76d4a...e9c

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar. 

Dark Angelina, mod.

Skrevet
På 10/6/2017 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver, altså NAV i dette tilfellet, har ikke lov til å forhåndstrekke et lavere beløp enn det som er spesifisert på skattekortet. Du må oppdatere skattekortet ditt. 

Anonymkode: 83862...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...