Gå til innhold

Erfaring med skylling av eggledere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utredning, og skal skylle egglederne(ikke lapraskopi, men med kontrastvæske og ultralyd etc).

Er det noen som har gjort det og kan si noe om smertenivået?

Jeg lurte bare på om det kunne være fornuftig å be om smertestillende til inngrepet. Leser at noen beskriver det som kraftige menssmerter, og "normalt kraftige" klarer jeg uten smertestillende. 

Er det også slik at dersom de viser seg å være tette - og man ikke heller blir gravid relativt raskt i etterkant så tar de lapraskopi før eventuell  IVF?

Anonymkode: b59af...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt skylling av eggledere med ultralyd! Leste masse på nettet om dette på forhånd, og gruvet meg som bare rakkern! Leste at det var det vondeste noen hadde opplevd osv osv.. Kom til gynekologen som skulle gjøre dette, og jeg fortalte at jeg hadde lest alt dette og at jeg gruvet meg forferdelig! Gynekologen sa at da måtte de på nettet overdrive, for dette skulle ikke gjøre noe vondt! 

Oog det var heller ikke NOE vondt! Selfølgelig litt ubehagelig! Men er jo bestandig ubehagelig når de fikler med ting oppi der.. Kjente ikke noe til væsken som satt inn heller. Kjente litt ubehag når de blåst opp den lille ballongen, men ikke vondt. Du må ikke gruve deg! Er veldig unødvendig! :) nå hadde jeg åpne eggledere og ble gravid 6 mnd etter dette. Og da hadde vi prøvd i over et år på forhånd av undersøkelsen :) masse lykke til! 

Anonymkode: 5e22c...39b

Skrevet

Det var ikke vondt i det helle tatt. Jeg kjente ikke noe annet en de vanlige greiene med GU: at de sitter inn spekelet. Celleprøve er mye verre enn det der. 

Anonymkode: b39a3...0bf

Skrevet

Jeg gikk også å gruet meg pga hva jeg hadde lest på nett, men det var ikke vondt! Eneste jeg kjente var når de blåste opp ballongen, akkurat som svake menssmerter/murringer, så gikk det over. Slapp av, pust med magen, det kommer til å gå helt fint👍🏼

Skrevet

Takk for positive svar :)

Jeg tror jeg skal gjøre det ganske snart, så håper det går like fint som med dere :) 

Skrevet

Beklager å si det, men for meg gjorde det veldig vondt. Mulig grunnen var at mine eggledere faktisk var tette, men det vet jeg ikke. For meg var det mye mer smertefullt enn noen menssmerter jeg har hatt.

Skrevet (endret)

Jeg ser at du hadde et spørsmål til, angående laproskopi. Jeg tok laproskopi, men jeg husker ikke lenger om det var fordi egglederne var tette, eller om det bare var fordi jeg til tider hadde så kraftige magesmerter at jeg besvimte. Smertene og de tette egglederne viste seg å skyldes endometriose. Endometriosen hadde ødelagt egglederne mine og i tillegg gitt meg "sjokoladecyster" på eggstokkene. Det var når cystene sprakk at de kraftige smertene kom.

Endret av Hulderen
Skrevet

Det med laparoskopi varierer vel litt fra "case" til "case" tror jeg. Men det kan jo være greit å gjøre det før man begynner med IVF, så man er sikker på at man har sjekket det meste. Litt avhengig av hva de finner og gjøre, er det godt mulig at du får beskjed om å prøve en stund på egen hånd før de eventuelt gjør noe mer.

Lykke til, uansett! Jeg fikk testet mine eggledere under narkose/laparoskopi/utredning for infertilitet, så slapp å være våken.

Håper at skylling hjelper deg :-)

Anonymkode: 0ad82...9b4

Skrevet

Hva mener du er «normalt kraftige menssmerter» ? Det er jo egentlig veldig individuelt. For meg er det normalt med mye kraftigere menssmerter enn for andre venninner av meg.

Anonymkode: ffb01...09c

Skrevet
18 timer siden, Hulderen skrev:

Jeg ser at du hadde et spørsmål til, angående laproskopi. Jeg tok laproskopi, men jeg husker ikke lenger om det var fordi egglederne var tette, eller om det bare var fordi jeg til tider hadde så kraftige magesmerter at jeg besvimte. Smertene og de tette egglederne viste seg å skyldes endometriose. Endometriosen hadde ødelagt egglederne mine og i tillegg gitt meg "sjokoladecyster" på eggstokkene. Det var når cystene sprakk at de kraftige smertene kom.

Jeg tenkte kanskje litt det samme - at de som får større smerter jo muligens får det åga tette eggledere.

Gyn var ganske sikker på at mine var åpne, muligens fordi jeg ikke har plager med store magesmerter og svarte "aldri" på hvor ofte jeg tar smertestillende.

For meg er normale menssmerter at man kan ha vondt og plages, men ikke kaster opp/besvimer/må ha fravær fra jobb og kan gjennomføre de fleste aktiviteter om man må. 

Og jeg har jo født barn også, så jeg har jo en viss idè om hva som er moderate og sterke smerter sånn sett i den sammenheng(i starten kunne de aller første riene minne om det jeg tenker på som moderate/kraftigere menssmerter). 

Svimer man av og kaster opp etc har man jo ekstreme menssmerter, som jo er "sykelig", altså at man trenger medisinsk oppfølging.

At det var helt uutoldelig vondt når cyster sprakk skjønner jeg godt! :S 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med laparoskopi varierer vel litt fra "case" til "case" tror jeg. Men det kan jo være greit å gjøre det før man begynner med IVF, så man er sikker på at man har sjekket det meste. Litt avhengig av hva de finner og gjøre, er det godt mulig at du får beskjed om å prøve en stund på egen hånd før de eventuelt gjør noe mer.

Lykke til, uansett! Jeg fikk testet mine eggledere under narkose/laparoskopi/utredning for infertilitet, så slapp å være våken.

Håper at skylling hjelper deg :-)

Anonymkode: 0ad82...9b4

Jeg fikk spørsmålet omvendt - om vi ville rett på IVF eller om vi ønsket å prøve stimulerende ting først. Det har med alder å gjøre :) Og at vi har vært årevis uten prevensjon, så det er ikke noe poeng i å prøve med uten hjelp på den ene eller andre måten.

Men jeg vil prøve stimulerende noen pp`er før vi setter oss på liste, IVF er jo en påkjenning og tar tid. 

Skrevet

Jeg hadde verken skylling av eggledere eller lap før IVF. Fikk påvist PCOS gjennom blodprøver og ul. Prøvde ut pergo i tre sykluser. Så rett på IVF. 

Tror det er ganske så forskjellig hvor stor utredning man får. 

Anonymkode: dbb44...7c2

Skrevet
På Friday, October 06, 2017 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er på utredning, og skal skylle egglederne(ikke lapraskopi, men med kontrastvæske og ultralyd etc).

Er det noen som har gjort det og kan si noe om smertenivået?

Jeg lurte bare på om det kunne være fornuftig å be om smertestillende til inngrepet. Leser at noen beskriver det som kraftige menssmerter, og "normalt kraftige" klarer jeg uten smertestillende. 

Er det også slik at dersom de viser seg å være tette - og man ikke heller blir gravid relativt raskt i etterkant så tar de lapraskopi før eventuell  IVF?

Noen er tilhenger av denne løsningen andre gynekologer gjør det ikke fordi det kan skade mer enn det kan hjelpe. Har du lest deg grundig opp på tematikken? Husk på at du ikke trenger å følge legens anbefalinger og bør tenke selv. 

Anonymkode: b3172...108

Skrevet

Jeg synes skylling var ubehagelig, men ikke vondt. Føltes som litt mensenmurring. De var dog ikke tette. 

Anonymkode: 9390f...a78

Skrevet (endret)

Selve skyllingen gikk greit, litt vondt når ballongen ble blåst opp bare. Men så hadde jeg skikkelige krampeaktige smerter i ca 2 døgn etterpå.. 

Endret av watermeloon
Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv, men har hengt på ivf-forum lenge og folks opplevelse varierer fra smertefritt til litt ubehag til ganske sterke smerter.

Jeg gjorde en annen undersøkelse som ligner litt, som skulle være "ikke vondt" eller som menssmerter, men for meg ble det på nivå med riene godt uti fødsel. Til gjengjeld har jeg ikke vært av dem som har opplevd sterke smerter ved egguttak, og hadde heller ikke de verste fødselssmertene. 

Så jeg ville selv tatt Paracet og Ibux el Voltaren. Ibux/Voltaren anbefales ikke under prøving, men som enkeltdose fikk jeg det på fertilitetsklinikken vår etter egguttak, uten å ha bedt om smertestillende engang, så de regner det nok ikke som negativt med kun 1 tbl.

Anonymkode: 66218...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...