AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Hei! Jeg har noen spørsmål om barnehagelærerutdanninga og jobben som pedagogisk leder jeg håper noen kan hjelpe meg med Jeg jobber nå deltid i en barnehage. Jeg trives godt, og synes det er givende å få være med barna. Samtidig synes jeg det blir litt dødtid, men tenker det kanskje har noe å gjøre med at jeg akkurat har startet, og ikke har så mye ansvar og arbeidsoppgaver enda? Jeg er mest med barna ute, og passer på de og leker med de, så jeg er litt usikker på hva de pedagogiske lederne gjør. Kanskje det er noen barnehagelærere her som kan fortelle meg litt om hva som er forskjellen på å jobbe som assistent og barnehagelærer, og hvordan arbeidsdagen til en barnehagelærer ser ut? Jeg har googlet litt bacheloroppgaver og artikler som høres veldig interessante ut, og tenker at de pedagogiske lederne må jo ha mye mer plan på hva de gjør, enn jeg som bare er nyansatt assistent Etter å ha snakket med andre og lest litt, skjønner jeg at de som jobber i barnehagen har en utrolig viktig jobb, og mange viktige og interessante problemstillinger de må ta stilling til. Dette synes jeg høres veldig interessant ut, og ikke minst givende og viktig. Er det noen som kan fortelle litt om hvordan selve utdanningen er? Er det vanskelig pensum/tøft studie? Er det fulle dager med forelesninger og gruppearbeid etc., eller er det mulig å jobbe litt ved siden av? Føles pensumet relevant for jobben? (Har til nå studert noe hvor fagene var veldig svevende, og vi fikk beskjed om at mye av pensum var urelevant for hva vi kom til å jobbe med). Jeg er en person som er mer praktisk anlagt, og ikke så flink teoretisk, men jeg håper fortsatt dette er overkommelig Takker på forhånd for svar! Anonymkode: 7b36d...fce
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Ts her igjen; jeg lurer også på om noen kan fortelle om hvilke muligheter man har for videreutdanninger/mastere med en bachelor som barnehagelærer Finner lite om dette når jeg googler.. Anonymkode: 7b36d...fce
minister-mio Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 Som ped. leder er det lite dødtid. Jeg får vært alt for lite sammen med barna for det er så mye annet som tar av min tid. Men en veldig fin jobb er det, og jeg trives godt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #4 Skrevet 6. oktober 2017 Hvis du besøker hjemmesiden til de ulike høgskolene og universitetene står det hva du kan videreutdanne deg etter endt bachelor. På uis (Universitet i Stavanger) står det: «Fullført studium kvalifiserer blant annet til opptak til master i barnehagevitenskap, master i spesialpedagogikk og master i endringsledelse.» På HiØ står det: Videre utdanning Studiet gir grunnlag for videre utdanning i flere ulike retninger helt opp til mastergradsnivå. Eksempler fra HiØ er: Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år) Masterstudium i spesialpedagogikk, deltidMasterstudium i organisasjon og ledelse På utdanning.no står det: Etter- og videreutdanning Det finnes mange muligheter for kompetanseheving og etterutdanning, både for videre arbeid i barnehagen og for annet arbeid. Barnehagelærere kan undervise 1.–4. trinn i grunnskolen hvis de har minst 60 studiepoengrettet mot undervisning på barnetrinnet eller i spesialpedagogikk. Anonymkode: a144d...8bc
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 Dødtid i barnehage? Det kjenner jeg meg ikke igjen i, jeg er assistent. Men helt i begynnelsen har man som du nevner ikke det ansvaret en fast ansatt kjenner på. Du må både ha overblikk og engasjere deg i de du er sammen med i øyeblikket. Du har ansvaret for at alle barna føler seg sett og er like godt ivaretatt, det sosiale klima i gruppen, barnas utvikling osv. Det er behov for deg mange steder på en gang, det er når du oppdager det at du ser at det ikke finnes dødtid overhode! Anonymkode: 93e67...d1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå