Gå til innhold

Noen gode tips til en førstegangsmaler? Har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg leilighet og siden det ikke ble så mye igjen etter budrunden tenkte jeg å gjøre det meste av oppussing selv. Det dreier seg kun om maling i første omgang, men problemet er at bortsett fra å ha malt et nattbord da jeg var tenåring har jeg ingen erfaring🙈

Jeg har tenkt meg til en malerforretning etter hvert, men tenkte å høre her først i tilfelle noen har noen gode erfaringer eller tips å dele. Jeg lurer egentlig på følgende: (Jeg beklager på forhånd for noen spørsmål som sikkert er litt dumme😂)

1)Skal male tak. Noen som har noen nyttige erfaringer eller tips til hvordan man oppnår best resultat?

2)Koppen på lampa som er festet i taket på stua er umulig å ta av. Jeg må derfor male rundt, tenker jeg. Noen som har erfaring med det og vet hvordan man maler rundt for å få det jevnest mulig?

3)Skal male alle veggene på alle rom (tre totalt). På stua skal jeg ha hvitt da den er ganske liten. Jeg ser allerede nå at det er en nyanseforskjell mellom veggene og de nye vinduene og verandadøren som ble innstallert tidligere i år. De fremstår langt gulere. Jeg bør vel kanskje male dette også? Og bør de males i samme nyanse som listene og karmene rundt? Og bør de igjen ha samme farge som gulv- og taklistene? Hvilket utsyr bør jeg bruke?

4)Når jeg først har gått bananas og skal male alt bør jeg ta listene rundt dørene også? Jeg har ganske brede lister rundt alle dørene. Skal de males i listfargene? Dørene er langt gulere enn resten bør de også males for å få et mer helhetlig resultat?

5)Jeg skal ha ulike farger på hvert rom kan man ha samme listfargene eller må man tilpasse det til fargen man velger? Jeg skjønner at noen hvitnyanser passer bedre til noen farger enn andre osv.

Beklager for kronglete spørsmål. Jeg har ingen som kan hjelpe meg med dette, og da får jeg bare prøve selv. Man lærer jo så lenge man lever. 

På forhånd tusen takk for svar😊

Anonymkode: ead3e...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med en maler/maleforretning om nyanser. Så bør du hente inn fargeprøver. Det finnes masse gode tips og bilder hvor man ser fargesammensetning i malebutikkene nå. (Kjøp også interiørblader for inspirasjon). Moten nå er "skitne", matte farger. Gjerne litt dype grønne og blå (eller blågrønn-ish). Mye rosa og rustrødt. Man kan også male lister i samme farge som veggen, men i annen glans, da dette vil gi en spesiell effekt. Når det gjelder tak ville jeg ikke velge høy glans der, heller ikke hvitt-hvitt. Det finnes mange toner av hvitt som er penere. 

Husk tape rundt lysbrytere og støpsel (men helst ta bort disse for finest resultat). Rengjør pensler og ruller etter bruk. Minst to strøk. Om du ser fra et rom til et annet, sørg for at fargene i disse to rommene går overens. 

Anonymkode: 50fc0...871

Skrevet

Om du ikke går for å male lister (ei heller tar dem av) så er mitt beste råd å bruke litt ekstra penger på maskeringstape. Billig maskeringstape er døden og absolutt ikke verdt å spare noen kroner på. Samme gjelder definitivt koster; Kjøp en pensel i faghandel som er beregnet for å male langs lister. Jeg synes langpensel som har bøy ved skaft og kosten er best, men en skrå funker også. De fleste anbefaler vel å legge litt penger i en god rulle også, men her har ikke jeg opplevd en merkbar forskjell mellom de fra jordan eller de fra et billigere merke. Rullekar og innlegg kan fint kjøpes på biltema til en brøkdel av hva det koster hos faghandel.

Jeg ville også kjøpt et maskeringsblad (billig fra biltema) som du kan benytte dersom du har vært noe ujevn med maskeringstapen.

Male tak er ikke så mye annerledes enn å male vegg, om en ser bort ifra at det er noe fysisk tyngre. Jeg gikk selv for maling beregnet på tak, men jeg vet ingenting om egen maling til tak er å skape et behov eller om det faktisk er forskjell på vegg og takmaling. 

Til tak så trenger du et forlengerskaft til rullen. Personlig bruker jeg også forlengerskaftet på vegger i vanlig høyde da jeg synes det er enklere å påføre og mindre belastende på håndleddet. Men smak og behag:) Når det gjelder lampa så er det bare å maskere rundt. Pensle rundt (husk tynne strøk) før du går over med rullen der du kommer til.

Jeg ville personlig holdt farge på list og karmer i samme farge. Men du kommer til å være så enormt lei av å male at jeg ikke tror det vil være en like aktuell problemstilling for deg etter noen vegger. Jeg tror ingen vil reagere på forskjellige listfarger fra rom til rom (vertfall ikke så lenge det ikke er åpen løsning på rommene). Fordelen med å male alle i samme farge er jo at man kan benytte samme malingspann på alle, ergo billigere. 

Når det gjelder fargekomboer så har mange av jotun sine nyere farger eksempler på hvilke farger som passer til. Når du klikker inn på farge x som du synes er fin, så foreslår de farge y z æ som passer til. I tillegg har de både blogg og facebookside hvor du kan spørre jotuns egne fargestylister om matchende fargevalg dersom du er usikker. I tillegg skal flinke/erfarne folk i faghandelen i teorien kunne se utifra fargekoden om farge x og y vil bli pene sammen. Og som personen over meg nevnte så er det greit å huske at farger mellom to rom skal harmonere dersom man kan se dem opp mot hverandre. 

Å male i seg selv er ikke så komplisert: Start med å pensle langs listene. Det kan være lurt å begynne et lite stykke ut fra hjørnet og heller male inn mot det, for å unngå at det kommer for mye maling inn i selve hjørnet (som senere vil dryppe ned og lage merker) når du holder på med penselen. Når du er ferdig med å male langs lister og der hvor rullen ellers ikke vil komme til, så starter du å male lange strøk med rullen fra tak til bunn. Husk at vannbasert maling tørker rask, så jobb hurtig og systematisk for å unngå synlige skjøter. (Antar du vet viktigheten av grundig forarbeid med nedvask og grunning for optimal heft.)

Masse lykke til!! En helsikkens jobb, men så gøy når man først er i mål:laugh:

Anonymkode: ccd57...6bb

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste trikset for at det skal bli fint er å tape godt og nøyaktig! Kjøp deg et lass med maskeringstaperuller så er det nesten umulig å føkke det opp.

1)Skal male tak. Noen som har noen nyttige erfaringer eller tips til hvordan man oppnår best resultat? Bruk lang forlenger, så du kan stå på gulvet, det blir peneste om du maler først i en retning, så skifter 90 grader på neste strøk. I et rektangulert tak maler du alt i lengderetning på første strøk, så alt i etter kortsiden i neste.

2)Koppen på lampa som er festet i taket på stua er umulig å ta av. Jeg må derfor male rundt, tenker jeg. Noen som har erfaring med det og vet hvordan man maler rundt for å få det jevnest mulig? Tape koppen så blir det greit det.

3)Skal male alle veggene på alle rom (tre totalt). På stua skal jeg ha hvitt da den er ganske liten. Jeg ser allerede nå at det er en nyanseforskjell mellom veggene og de nye vinduene og verandadøren som ble innstallert tidligere i år. De fremstår langt gulere. Jeg bør vel kanskje male dette også? Og bør de males i samme nyanse som listene og karmene rundt? Og bør de igjen ha samme farge som gulv- og taklistene? Hvilket utsyr bør jeg bruke?

Det velger du selv, men det er ganske vanlig å ha litt nyanseforskjell på vegger og vindu/lister. Hvis du velger å male vindu /ister bør du bruke en annen malingstype på det enn vegg, listmaling.

4)Når jeg først har gått bananas og skal male alt bør jeg ta listene rundt dørene også? Jeg har ganske brede lister rundt alle dørene. Skal de males i listfargene? Dørene er langt gulere enn resten bør de også males for å få et mer helhetlig resultat?

Jeg ville malt listene også når du først er i gang. Det er best å tape lister i første omgang, og male dem til sist. Du velger selv om du vil ha lik nyanse, mørkere eller lysere, men ville holdt samme farge som vegger, bare kanskje litt nyanseforskjell for å få litt kontraster. Jeg har f,eks egghvitte vegger, med hvite lister/dørkarmer i en stue. Da er veggene akkurat litt mørkere enn listverket. Dører kan du jo male i hvilken farge du vil. Men kanskje velge én farge til alle dører f.eks? 

5)Jeg skal ha ulike farger på hvert rom kan man ha samme listfargene eller må man tilpasse det til fargen man velger? Jeg skjønner at noen hvitnyanser passer bedre til noen farger enn andre osv.

Det velger du selv, det blir fort litt dyrt om man skal tilpasse listfarge i hvert rom siden den gjerne er drøy og dyr. Ville kanskje valgt én farge for lister som kan fungere ca i alle rom, og gjort unntak dersom det ble helt feil med max en eller to andre listmalinger for at det ikke skal bli så voldsomt mye restmaling og logistikk. Det vanligste er vel hvite lister over alt, men det er fint med farge også. Ville bare planlagt godt, så du ikke lager det for komplisert. 

Det meste sier seg litt selv når du kommer i gang og det er kjempegøy! Bra taping får det meste til å se proft ut:)

Anonymkode: ead3e...241

Anonymkode: 7be96...83a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...