Gå til innhold

Konfirmaskonsgaver og takkekort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid etter dagen er det vanlig å sende ut takkekort? Var i en konf. i mai og har enda ikke fått takkekort. Jeg håper han har sett pengegava, jeg gav 1000 og det er mye for meg som er på aap. Hadde spart et halvår før dagen. Jeg var i selskapet, gav han konvolutten, han trev tak i den og mumlet takk og la den i en bunke med andre konvolutter. Litt skuffet over at han ikke ville åpne mens jeg så, men jeg sa ingenting. Nå har det gått lang tid og jeg begynner å tenke at tenk om konvoluttrn ble borte, at en uærlig gjest eller servitør har stjålet den? Og han ikke husker konvolutten jeg gav og derfor ikke har sendt takkekort. Jeg har ikke så god kontakt med resten av fam så har derfor ikke spurt om andre har fått.

Hvor lang tid er det vanlig at der tar å sende takkekort? Er der frekt å etterlyse? 

Anonymkode: 21e42...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som om enkelte ikke har folkeskikk lenger. Dette gjelder både voksne og barn. Det er foreldrenes jobb å sørge for takkekort. Hvis disse er sløve så kan det drøye. Og fra min (eks)stedatters konfirmasjon for 3 år siden er det ennå ikke kommet noe. Hun sier moren stadig har sagt hun skal ordne det men ingenting har skjedd. Flaut, skammelig og trist. 

Ja, jeg syns du kan høre om det er kommet bort i posten 😉

Anonymkode: d9598...2a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og unge nå til dags trenger ikke takke lenger. Det er bare forventet (krav) at du gir gave. Noen takk er unødvendig. Mener dagens foreldre.

Anonymkode: 6590f...f26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gis ut takkekort så snart som mulig, etter en konfirmasjon, tenker jeg. Men det er nok vanlig å få kort alt fra rett etter, til uker og noen mnd etter. Det kommer an på situasjonen, og hva slags takkekort man ønsker å gi. Hvis man har vært hos fotograf, kan det hos enkelte ta litt tid, før bilder er klare. Så kan man bruke litt tid på å velge ut bilde til takkekortene, så går tiden når de skal trykkes opp. (Noen er raske, andre bruker lang tid) I tillegg er det gjerne mye større kostnad å få trykket opp slike takkekort, derfor er det slik at noen velger å vente bestille/hente til de har kommet ovenpå etter den kostbare feiringen osv. Da kan mnd fort gå! Har selv mottatt takkekort alt fra få dager etterpå, til noen mnd etter! Har til og med opplevd å ikke få takkekort i det hele tatt. Tenker at man bør gi takkekort etter slike markeringer, som tross alt innebærer svært (ofte altfor) flotte gaver! Syns du har ventet i overkant lenge nå, og du ga en svært flott gave :hjerte:, så tenker at det er helt innenfor å spørre/hinte etter det nå! Føles det kleint å høre med de, kan du jo bare å spørre om de tenker å sende ut takkekort, for du syns det hadde vært så hyggelig/fint å få bilde av konfirmanten i finstasen, som minne fra den flotte dagen! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi sendte ut takkekort kort tid etter både konfirmasjon og da jeg giftet meg.
Men jeg har gitt bryllupsgaver for flere år siden jeg aldri har fått takkekort for (som de likevel har stående i huset) og konfirmasjonsgaver jeg ikke har hørt noe fra - og en del jeg har fått takkekort så lenge etterpå at jeg hadde sluttet å tenke på det.
Syns det er veldig ufint.

Er selv ufør og må spare mye i forkant av slike ting for å bidra.

Anonymkode: 1c1dd...98a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være det har kommet bort i posten :) ville sagt nå sånt som "åh jeg gleder meg så til å se hvilket bilde dere har valgt til takkekortet, er så hyggelig med slike minner " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har vært til fotograf kan det være bildene er forsinket

Vi giftet oss i mars, men fikk ikke bildene før i slutten av juni. Deretter var det 3 uker å vente på takkekortene (inkl postgang). De fleste fikk dermed kortene etter sommerferien, 5 mnd seinere. Pinlig.

Anonymkode: 962d3...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å rette oppmerksomheten din til de som sliter, barn som ikke har mat på bordet blant annet. Å bry seg så sykt mye om et takkekort hadde aldri falt meg inn, uansett hvor dyr gave jeg hadde gitt. Det må da være viktigere ting å bruke tiden på enn å etterlyse takkekort.

Anonymkode: e7192...ba8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal høre med konfirmanten :) 

"Har du sendt ut takkekort ennå? I så fall har kanskje mitt kommet bort i posten. Det hadde vært veldig hyggelig å ha et bilde av deg i finstasen!"

Nå er det lenge siden ungdommer ble "voksne" ved konfirmasjonen, men det er på tide å gradvis ta litt mer ansvar selv. Min sønn, som er en veldig hyggelig, omgjengelig og omtenksom gutt som satte stor pris på gavene han fikk, konfirmerte seg i fjor. Jeg måtte vente 3-4 uker på bildene fra fotografen som var i kirken (var ikke lov å fotografere selv der), deretter bestilte jeg noen kort, ga dem til konfirmanten for signering og utsendelse.

Og der ble de liggende, gitt. I tillegg til å være en hyggelig gutt, var han som mange femtenåringer litt sjenert, sløv og "visste ikke hva han skulle skrive". Da det nærmet seg høst tok jeg takkekortene og sa at jeg kom til å kaste dem i papirinnsamlingen. "Hæ, hvorfor det?" "Fordi takkekort gjør lite nytte for seg hvis de bare ligger i en skuff".

Da fikk han en rakett i rumpa, gitt, og kortene var skrevet, adressert og klare til utsending neste dag. Han skjønte poenget og gjør ikke samme tabben igjen.

Poenget er at de må ansvarliggjøres litt for at slike ting skjer. Derfor synes jeg som mor det er helt topp hvis du retter et slikt spørsmål til konfirmanten direkte. De er på vei til å bli voksne, de har mottatt masse gaver, de bør takke for det uansett om giveren har god eller dårlig råd, eller gaven var liten eller stor.

Anonymkode: 995d2...846

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å rette oppmerksomheten din til de som sliter, barn som ikke har mat på bordet blant annet. Å bry seg så sykt mye om et takkekort hadde aldri falt meg inn, uansett hvor dyr gave jeg hadde gitt. Det må da være viktigere ting å bruke tiden på enn å etterlyse takkekort.

Det er mulig å bry seg om flere ting på en gang.

Anonymkode: 3bc52...713

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du folk som ikke bryr seg om å sende takkekort tenker på de som sliter og mangler mat på bordet? Nei. Folk som følger samvittighetsfullt opp slike småting som takkekort, er også mer tilbøyelig til å tenke på andre i større sammenhenger.

TS, det kan være mange grunner til at takkekortet lar vente på seg. Har de adressen din? Jeg fikk mitt for en måned siden da jeg var innom en snartur. Ellers har du fått gode tips her, ser jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ofte lang tid før takkekort sendes ut. 

Jeg ga gave til 6 konfirmanter i mai, og de to siste takkekortene kom i forrige uke. 

Har samme erfaring fra tidligere år.  Noen få sender det ut før sommerferien, og noen få venter veldig lenge. De fleste er sånn midt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sendte vi ut så fort vi kunne. Jeg hadde glemt å levere til en, og det lå i bilen i 3 mnd. Det har jeg beklaget meg veldig for, heldigvis var det en jeg kjenner godt.

Anonymkode: 9ed44...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg var lang tid. Ser noen skriver at det er foreldrenes jobb, men når skal unger lære å takke? 18? 20?30? Om de ikke har lært det ved konfirmasjon, så er det sentnå. Hvilke signaler gir dette til familie,slekt og venner?

Jeg sendte gave til bryllup i juni,ikke hørt noe ennå. De har fått bildene,for de er vist på Facebook. Siste konfirmant jeg ga til var for 8 år siden,ikke hørt noe fra henne. Nå fikk hun gave til bryllupet i mars, ikke hørt fra det heller.

Anonymkode: 050d9...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Horten Market skrev:

Tror du folk som ikke bryr seg om å sende takkekort tenker på de som sliter og mangler mat på bordet? Nei. Folk som følger samvittighetsfullt opp slike småting som takkekort, er også mer tilbøyelig til å tenke på andre i større sammenhenger.

TS, det kan være mange grunner til at takkekortet lar vente på seg. Har de adressen din? Jeg fikk mitt for en måned siden da jeg var innom en snartur. Ellers har du fått gode tips her, ser jeg.

Vi bor i samme by og har møttes i et par selskap etter dette... men jeg fikk meg ikke til å spørre. Føles litt frekt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i samme by og har møttes i et par selskap etter dette... men jeg fikk meg ikke til å spørre. Føles litt frekt.... 

Vel, da får du jo neppe greie på det. Enten får du spørre, slik flere her i tråden sier er helt greit å gjøre, ellers må du nesten bare legge det bort og ikke bruke noe mer energi på å lure på det.

Anonymkode: 995d2...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt sikkert seks barselgaver det siste året. Har ikke fått ett takkekort (og nesten ikke et "takk for gaven" engang). Til et par måtte jeg spørre om pakken hadde blitt borte i posten. Fikk til svar: Neida, vi har fått den 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det pinlig å spørre etter takkekort, eller takk fra konfirmanten

Anonymkode: 050d9...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått takkekort nå, så tviler jeg på at de har tenkt å sende. Merker det mer og mer at mange slutter å gi takkekort. Kanskje de synes det er dyrt med takkekort, og ikke bryr seg om at de faktisk har fått dyre gaver!! Ene bryllupet vi ikke fikk takkekort fra, så skrøt bruden over hvor billig bryllupet var. Mens halve svigerslekten sto på kjøkkenet......

Anonymkode: 8fbcf...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...