AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Har fått et lite beløp tilbake på skatt og får helt angst. Har studielån jeg kan betale tilbake på, og har ting jeg kan investere i og prøve å tjene penger slik. Men vet ikke helt om jeg burde sette av så mye som mulig til fremtidige kriser, slik at jeg slipper å frykte økonomien i fremtiden. Jeg kan omså bare spare disse pengene og la de samle sammen mer i en bank, men det funker jo kun om man ikke bruker av de, og det skjer alltid kriser. Er singel, alene, og ønsker å utøve min kreativitet, men har ikke økonomi til dette til vanlig (noe som gjør meg villig til å investere i redskap som gjør det mulig å gjøre konstant slik at jeg kanskje kan tjene på dette). Jeg vet ikke hva slags vei jeg burde gå, og det gir meg angst. Vanligvis har jeg hatt noe å betale når jeg har fått tilbake på skatt, så har ikke hatt dette problemet før. Vurderer å bare kaste alt på studielånet slik at jeg slipper denne angsten. Men kanskje jeg roter det til, da dette kan være muligheten å utvikle talentet mitt bedre og tjene på det. Jeg vet ikke. Hjelp! Anonymkode: 5c672...995
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Haha, jeg vet, jeg får også angst når jeg har penger Mitt råd er å ikke røre dem før du har tatt en avgjørelse. Spar dem til du vet hva du skal gjøre. Anonymkode: a850e...c7f 1
Million Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 Sett dem på en sparekonto, og døp kontoen til "krisekonto". La dem stå der, og bruk kun i krisetilfeller, hvis noe skjer. F.eks. om kjøleskapet ditt skulle ta kvelden, og du plutselig trenger et nytt. Sånne ting. Penger MÅ ikke brukes. De kan fint stå på en konto i beredskap til kriser, så lenge det ikke er kjempestore beløp da. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #4 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg har en konto som heter "Ikke rør". Der skal det stå 5000 kr. Låner jeg 500 kr på grunn av en krise. Da må jeg legge de tilbake så fort jeg kan. Jeg har brukt fra denne kontoen to ganger. Da komfyren døde og da støvsugeren døde. Jeg har ikke økonomi til å legge ut 300 kr til noe nytt. Så da måtte jeg ta fra den kontoen. Førte over 50 kr her, 20 kr der til jeg hadde "betalt tilbake" summen. Brukte skattepenger til å fylle opp kontoen, og førte over litt her og der når jeg kunne. Helt til jeg nådde 5000 kr. Du kan ha hvilken som helst sum. Det er letter å ikke bruke pengene. Dersom de står på en egen konto. Jeg sjekker mobilbank og nettbank hele tiden. Da står jo kontoen der. Jeg ser pengene, jeg vet at de er der.. men jeg trenger ikke å tenke noe over dem. Før sto det igjen en sum på brukskonto. Var ofte at jeg trakk over med uhell eller tenkte "bare 20 kr gjør ingenting". 20 kr her, 35 kr der.. plutselig så var det nesten 0 på brukskonto. Nå slipper jeg å passe på, for pengene står på egen konto som ikke er koblet til bankkortet. Anonymkode: a95dc...cd1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har fått et lite beløp tilbake på skatt og får helt angst. Har studielån jeg kan betale tilbake på, og har ting jeg kan investere i og prøve å tjene penger slik. Men vet ikke helt om jeg burde sette av så mye som mulig til fremtidige kriser, slik at jeg slipper å frykte økonomien i fremtiden. Jeg kan omså bare spare disse pengene og la de samle sammen mer i en bank, men det funker jo kun om man ikke bruker av de, og det skjer alltid kriser. Er singel, alene, og ønsker å utøve min kreativitet, men har ikke økonomi til dette til vanlig (noe som gjør meg villig til å investere i redskap som gjør det mulig å gjøre konstant slik at jeg kanskje kan tjene på dette). Jeg vet ikke hva slags vei jeg burde gå, og det gir meg angst. Vanligvis har jeg hatt noe å betale når jeg har fått tilbake på skatt, så har ikke hatt dette problemet før. Vurderer å bare kaste alt på studielånet slik at jeg slipper denne angsten. Men kanskje jeg roter det til, da dette kan være muligheten å utvikle talentet mitt bedre og tjene på det. Jeg vet ikke. Hjelp! Anonymkode: 5c672...995 Så mye grubling og angst fordi du har fått tilbake et lite beløp på skatten...? Anonymkode: dccae...60e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #6 Skrevet 6. oktober 2017 Ikke betal tilbake mer på studielånet en du må. Om du kommer i økonomisk krise i fremtiden grunnet arbeidsledighet eller sykdom, så kan du søke om betalingsutsettelse fra lånekassen om du har lav inntekt, eller rentefritak. Da er det bedre å ha sparepenger enn å ha betalt ned mer på lånet. Det er lurt å ha satt av litt penger, men ikke bli helt pengenazi heller. Finens en mellomting. Om du har råd til å satse på det kreative prosjektet ditt uten å bruke opp alt du har av penger, så er ikke det nødvendigvis feil. Bare innse at det er en risiko og i verste fall taper du alt av de pengene du invisterte i prosjektet. Men slike muligheter og sjanser er jo en del av det å leve, å få erfaring og lære slik at selv om du failer, så sitter du igjen med kunnskap der du kan gjøre det bedre neste gang. Anonymkode: 341a5...f97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå