Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2017 #41 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes det er bra slemt å angi noen i familien til UD. Hun vil garantert skjønne hvem det er hvis man i forkant har forsøkt å advare mot ekteskapet, og da er nok dette familiære forholdet over. Dessuten er det ikke slik at selv om indisier peker mot at dette kan være svindel med tanke på hans facebookprofil med mange andre kvinnelige venner, kan etableres noe sikkerhet om at dette beviselig faktisk er svindel. Det medfører igjen at både TS og tanten kan bli trukket inn i en UD sak som kan trekke ut i tid, noe som vil føre til et turbulent forhold dem imellom for å si det mildt. Nei, man kan ikke beskytte voksne folk mot egen dumskap, med mindre det er snakk om noe som garantert er kriminelt som å planlegge en alvorlig kriminell handling, utnytte barn eller det er snakk om noen som er psykisk syke. Så lenge både tanten og denne mannen er tilregnelige, så er det begge voksne - og hun må selv ta konsekvensen av å evt. gi bort store verdier nå når det ikke er så lenge igjen til pensjonsalderen kommer. Anonymkode: e1d25...35c Joda, du har rett i det, men viss man har sterke mistanker - er man da ikke pliktig til å informere UD? Hun kunne jo først tatt tak i mannen og gitt advarsel, og se om det hjalp. Kan jo høres ut som en konflikt allerede er i omløp og det famliliære forholdet allerede er i fare når de er så uenige og tanten ser seg helt blind. Man har det som skjer nå, men det kommer også en tid etter dette. Når mennesker som ser seg "helt blind" våkner opp, så kan de komme til å klandre de rundt seg for at de ikke hindret dem i å begå den tabben. Så sitter de andre rundt, rimelig frustrert, og vet at de gjorde så mye. Den der er så klassisk med min erfaring. Personlig ville mitt syn på et 57 år gammel menneske fått seg en real knekk dersom hen rotet seg borti mennesker som er like gamle eller yngre enn meg selv. Ærlig talt - hva ser en 23 år gammel mann i en 57 år gammel kvinne? Endret 6. oktober 2017 av Mass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #42 Del Skrevet 6. oktober 2017 Vis henne dette case solved Anonymkode: 71e59...b50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #43 Del Skrevet 6. oktober 2017 Hun er jo manipulert. Finnes det ikke lover og regler for å i ettertid bryte ingåtte økonomiske avtaler (som å skrive et hus på han), når hun tydelig har blitt lurt av han? Anonymkode: e0de1...823 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #44 Del Skrevet 6. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vis henne dette case solved Anonymkode: 71e59...b50 Vis henne denne videoen Anonymkode: fd2ba...608 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #45 Del Skrevet 6. oktober 2017 26 minutter siden, Mass skrev: Joda, du har rett i det, men viss man har sterke mistanker - er man da ikke pliktig til å informere UD? Hun kunne jo først tatt tak i mannen og gitt advarsel, og se om det hjalp. Kan jo høres ut som en konflikt allerede er i omløp og det famliliære forholdet allerede er i fare når de er så uenige og tanten ser seg helt blind. Man har det som skjer nå, men det kommer også en tid etter dette. Når mennesker som ser seg "helt blind" våkner opp, så kan de komme til å klandre de rundt seg for at de ikke hindret dem i å begå den tabben. Så sitter de andre rundt, rimelig frustrert, og vet at de gjorde så mye. Den der er så klassisk med min erfaring. Personlig ville mitt syn på et 57 år gammel menneske fått seg en real knekk dersom hen rotet seg borti mennesker som er like gamle eller yngre enn meg selv. Ærlig talt - hva ser en 23 år gammel mann i en 57 år gammel kvinne? Nei, man har jo ikke plikt til å informere med mindre det er noe som helt klart er kriminelt. Fra denne tantens side, så er det noe jeg tolker som et genuint ønsker om å gifte seg med han, hvor enn malplassert det kan virke sett med familiens og utenfortsåendes øyne. Det er heller ikke lagt frem beviser som beviser hinsides enhver tvil at dette dreier seg om ren svindel. Ansvaret er i så fall hans, som er den som må søke om familiegjenforening etter at de har giftet seg. Ja, det kan hende tanten klandrer familien rundt hvis dette går skeis, som det med stor sannsynlighet gjør med silke forhold. Men TS har allerede gjort mye slik jeg forstår det, for å få henne til å skjønne at man må vurdere konsekvensen av en eventuell svindel. Denne tanten er til syvende og sist et godt voksent menneske og fatter sine egne valg. Om hun i etterkant skulle velge å være bitter på sin egen familie, så vil jo det være trist, men det er jo da også noe som bare vil slå tilbake på en selv. Min erfaring med slike folk er dessverre at det ikke er bra nok uansett hva man gjør, og det er ikke utenkelig at denne tanten vil bli like bitter på diverse forsøk på å forhindre ekteskapet. Dermed står familien igjen med en sint tante - damn if you do, damn if you don't. Men man behøver ikke forsøke å kriminalisere tanten av den grunn. Nei, si det. Stor sannsynlighet for at det er svindel naturlig nok, men det er primært han som bærer ansvaret for det. Utover det, så er begge voksne i lovens forstand og har lov til å gifte seg i de fleste land. Selv om man syntes det er helt på trynet, så kan man ikke hindre voksne mennesker i å begå en lite populær men likevel fullt lovlig handling. Anonymkode: e1d25...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legokloss Skrevet 6. oktober 2017 #46 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syntes det er bra slemt å angi noen i familien til UD. Hun vil garantert skjønne hvem det er hvis man i forkant har forsøkt å advare mot ekteskapet, og da er nok dette familiære forholdet over. Dessuten er det ikke slik at selv om indisier peker mot at dette kan være svindel med tanke på hans facebookprofil med mange andre kvinnelige venner, kan etableres noe sikkerhet om at dette beviselig faktisk er svindel. Det medfører igjen at både TS og tanten kan bli trukket inn i en UD sak som kan trekke ut i tid, noe som vil føre til et turbulent forhold dem imellom for å si det mildt. Nei, man kan ikke beskytte voksne folk mot egen dumskap, med mindre det er snakk om noe som garantert er kriminelt som å planlegge en alvorlig kriminell handling, utnytte barn eller det er snakk om noen som er psykisk syke. Så lenge både tanten og denne mannen er tilregnelige, så er det begge voksne - og hun må selv ta konsekvensen av å evt. gi bort store verdier nå når det ikke er så lenge igjen til pensjonsalderen kommer. Anonymkode: e1d25...35c Forskjell på UD og UDI. Og hvis man som norsk statsborger gifter seg med en utenlandsk statsborger og skal ha denne til Norge, så involverer man selv UDI o.l. fordi man må søke om det. I den prosessen er det papirer, intervjuer osv. Vil tro at om TS er forlover, må hun da signere på at det ikke er proforma ekteskap bl.a. proforma-ekteskap ødelegger også for alle de ekte kjærlighetshistoriene. Men 23 år gammel tyrker + 57 år gammel norsk kvinne? Og liksom så religiøs? Yeah right... ganske klassisk "scam" den der.. og ja kanskje familieforhold ryker nå, men er det bedre late med, og så om 3-4 år få det ødelagt allikevel når skilsmissen er der og økonomiske verdier er tapt? Har man jattet med får man da fort den "hvorfor sa du ikke noe? Din skyld bl a bla bl a". (litt satt på spissen) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #47 Del Skrevet 6. oktober 2017 5 minutter siden, niledh skrev: Forskjell på UD og UDI. Og hvis man som norsk statsborger gifter seg med en utenlandsk statsborger og skal ha denne til Norge, så involverer man selv UDI o.l. fordi man må søke om det. I den prosessen er det papirer, intervjuer osv. Vil tro at om TS er forlover, må hun da signere på at det ikke er proforma ekteskap bl.a. proforma-ekteskap ødelegger også for alle de ekte kjærlighetshistoriene. Men 23 år gammel tyrker + 57 år gammel norsk kvinne? Og liksom så religiøs? Yeah right... ganske klassisk "scam" den der.. og ja kanskje familieforhold ryker nå, men er det bedre late med, og så om 3-4 år få det ødelagt allikevel når skilsmissen er der og økonomiske verdier er tapt? Har man jattet med får man da fort den "hvorfor sa du ikke noe? Din skyld bl a bla bl a". (litt satt på spissen) Ja, jeg mente UDI som i Utlendingsdirektoratet (UD - Utenriksdepartementet er sjelden involvert i slike saker). Ja, men man involverer ikke uten videre familien når man står som referanseperson for en ekstern søker (tanten vil i dette tilfellet være referanseperson i Norge/norsk statsborger, denne mannen fra Tyrkia vil være søker). Og så vidt meg bekjent så går man bare god for den man er forlover for, ikke den h*n skal gifte seg med. Så lenge TS som eventuell forlover får spørsmål som angår tanten og ikke lyver, så er man på trygg grunn. Man kan mene hva man vil om slike ekteskap, men det er ikke relevant i juridisk forstand - ikke før det er bevist utover rimelig tvil at det faktisk handler om svindel, noe tyrkeren primært bærer ansvaret for. Selv om det er et typisk scenario der man blir utsatt for svindel, så er det like fullt lov inntil en eventuell svindelhendelse faktisk skjer og kan bevises. Man kan dessverre ikke hindre voksne folk i å utsette seg for idiotisk risiko hvis vedkommende ignorerer alle advarsler fra familie og venner. Ikke med mindre denne tanten kan tenkes å være utilregnelig (man får da oppnevnt verge), men det skal faktisk mye til for å miste formynderansvaret for seg selv i Norge. I den grad tanten velger å skylde på familien til tross for mange advarsler, så tipper jeg at det er noe som hadde skjedd uansett hva familien hadde foretatt seg. Det er meget mulig at hun blir minst like bitter av at noen i familien forsøker å hindre ekteskapet. Man kan dessverre ikke alltid beskytte folk mot seg selv, og min erfaring er at det er nesten umulig å få godt voksne mennesker på over 50 til å forandre mening når de først har bestemt seg. Dessverre er de iblant nødt til å lære selv, om nødvendig på den harde måten. Anonymkode: e1d25...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 6. oktober 2017 #48 Del Skrevet 6. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man har jo ikke plikt til å informere med mindre det er noe som helt klart er kriminelt. Fra denne tantens side, så er det noe jeg tolker som et genuint ønsker om å gifte seg med han, hvor enn malplassert det kan virke sett med familiens og utenfortsåendes øyne. Det er heller ikke lagt frem beviser som beviser hinsides enhver tvil at dette dreier seg om ren svindel. Ansvaret er i så fall hans, som er den som må søke om familiegjenforening etter at de har giftet seg. Ja, det kan hende tanten klandrer familien rundt hvis dette går skeis, som det med stor sannsynlighet gjør med silke forhold. Men TS har allerede gjort mye slik jeg forstår det, for å få henne til å skjønne at man må vurdere konsekvensen av en eventuell svindel. Denne tanten er til syvende og sist et godt voksent menneske og fatter sine egne valg. Om hun i etterkant skulle velge å være bitter på sin egen familie, så vil jo det være trist, men det er jo da også noe som bare vil slå tilbake på en selv. Min erfaring med slike folk er dessverre at det ikke er bra nok uansett hva man gjør, og det er ikke utenkelig at denne tanten vil bli like bitter på diverse forsøk på å forhindre ekteskapet. Dermed står familien igjen med en sint tante - damn if you do, damn if you don't. Men man behøver ikke forsøke å kriminalisere tanten av den grunn. Nei, si det. Stor sannsynlighet for at det er svindel naturlig nok, men det er primært han som bærer ansvaret for det. Utover det, så er begge voksne i lovens forstand og har lov til å gifte seg i de fleste land. Selv om man syntes det er helt på trynet, så kan man ikke hindre voksne mennesker i å begå en lite populær men likevel fullt lovlig handling. Anonymkode: e1d25...35c Viss jeg hadde følt behovet så hadde jeg sikkert tatt alvorspraten med mannen om advarsler, men med min erfaring med mennesker som ser seg helt blind og fatter så seriøse valg med blinde øyne, så hadde jeg skygget banen og fortalt at jeg ikke støttet det. Jeg hadde sikkert sett annerledes på det om kvinnen var 23 år gammel i forhold til å ta slike valg, men forventer kanskje at når man bikker 57 så er beina litt mer plassert på jorden. Dette virker mer som jeg gjør hva som helst så lenge du elsker meg. Det er jo bare utrolig trist egentlig - når mennesker har så store behov for å bli elsket at de er villig til å gjøre hva som helst for å bli det. Ellers er jeg ganske enig med deg i det du skriver og sitter vel egentlig med samme erfaring. Man kan ikke gå veien for dem, det må de gjøre selv. Så her er det vel egentlig bare å la tanten ta en learning by doing og heller velge om man vil støtte det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #49 Del Skrevet 6. oktober 2017 Takk for alle råd. Før jeg takker ja til å være forlover, vil jeg at hun skal lese lignende saker, bl.a linken noen av dere har postet. Det er en annen ting jeg lurte på. Hun har snakket om å flytte til Sverige og bo der en periode for å få han til Skandinavia. Etter det, er det visst lettere for han å komme inn til Norge. Er det sant? Hva innebærer det? Jeg fikk ikke høre fra henne direkte, men fra hennes venninne. Jeg har ringt rundt omgangskretsen hennes for å få mere info. Anonymkode: b2a62...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #50 Del Skrevet 6. oktober 2017 6 hours ago, Stortroll said: Etter mange år med snakk og glede for å være sine fremtidige forlovere, ble jeg spurt av søster min om å være forlover. Jeg sa rett ut at jeg var for glad i henne til å støtte den feilen, og jeg ikke ville være en del av det. Bryllupet ble heldigvis avlyst, og tror mye av grunnen til min søster avlyste var pga så direkte beskjed at det var et feilsteg, hun forstod mer hvor dårlig forholdet faktisk var. Er deres vennskapelig tone viktigere enn livet hennes? Hvis du er skikkelig glad i henne, burde du ikke gjøre alt du kan for å beskytte henne? Blir hun sur, javel... Hun kommer tidsnok til å innse at du handlet utfra hennes beste,,og takke deg for det etterpå. En drøy løsning er jo for deg å reise ned til Tyrkia og knipse bilder/filme når han er med andre eldre kvinner? Gjerne ta et "intervju" men vennene hans slik du kan vise alt til tanten din? Eller ta kontakt med de andre kvinnene på den "falske" profilen? Du må i hvert fall gjøre noe! Dette kan ødelegge resten av livet hennes. Både økonomisk og emosjonelt. Ja jøss... Anonymkode: 533ed...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #51 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er jo manipulert. Finnes det ikke lover og regler for å i ettertid bryte ingåtte økonomiske avtaler (som å skrive et hus på han), når hun tydelig har blitt lurt av han? Anonymkode: e0de1...823 Siden det var i Tyrkia hun hadde tenkt å kjøpe hus, så må du vel finne en tyrkisk jurist å spørre.. Anonymkode: b6935...e13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #52 Del Skrevet 6. oktober 2017 Har du fortalt andre i familien om dette? Slik at dere kan alliere dere sammen? Jeg ville ha sagt det rett ut. "Du blir svindelt, jeg har advart deg, ikke kom å grine og klage over at fyren stikker av med pengene dine." Også hadde jeg ikke møtt opp i bryllup eller noe som har med fyren å gjøre. Noen folk burde beskyttes mot seg selv. Det er dessverre ingenting du kan gjøre. Jeg ville ha sagt det over, for å gjøre et siste forsøk og for å unngå at du blir dradd inni drama senere. Anonymkode: 669a3...094 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #53 Del Skrevet 6. oktober 2017 En annen ting. Er det innenfor å ringe banken hennes og tipse om mulig svindel ang boligkjøp i Tyrkia? Jeg vil gjøre mitt for å stoppe giftermålet, men jeg vil heller ikke bryte noen lov. Anonymkode: b2a62...60e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #54 Del Skrevet 6. oktober 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Takk for alle råd. Før jeg takker ja til å være forlover, vil jeg at hun skal lese lignende saker, bl.a linken noen av dere har postet. Det er en annen ting jeg lurte på. Hun har snakket om å flytte til Sverige og bo der en periode for å få han til Skandinavia. Etter det, er det visst lettere for han å komme inn til Norge. Er det sant? Hva innebærer det? Jeg fikk ikke høre fra henne direkte, men fra hennes venninne. Jeg har ringt rundt omgangskretsen hennes for å få mere info. Anonymkode: b2a62...60e 3 minutes ago, AnonymBruker said: Siden det var i Tyrkia hun hadde tenkt å kjøpe hus, så må du vel finne en tyrkisk jurist å spørre.. Anonymkode: b6935...e13 Jeg synes faktisk ikke du skal fortsettemase på henne. Du har allerede sagt i fra og Da blir du bare kutta ut fort som faen. Så du velge fortsette påpeke feilen eller støtte henne, og da fortsette å vøre livet hennes. Anonymkode: 533ed...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 6. oktober 2017 #55 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det var i Tyrkia hun hadde tenkt å kjøpe hus, så må du vel finne en tyrkisk jurist å spørre.. Anonymkode: b6935...e13 I Norge ja. Hvis det er åpenbart urimelig. Både ved å at man kan gå fra avtaler/disposisjoner og ved et skilsmisseoppgjør. Men det er vanskelig, dyrt og innebærer ofte rettsaker. Det er også mange betingelser som må være oppfylt, slik at det er ingen garantier. Tyrkias lover vet jeg ingenting om, men har ikke særlig tiltro til rettssystemet der 🤤 Endret 6. oktober 2017 av solmåneogstjerner Siterte feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 6. oktober 2017 #56 Del Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er jo manipulert. Finnes det ikke lover og regler for å i ettertid bryte ingåtte økonomiske avtaler (som å skrive et hus på han), når hun tydelig har blitt lurt av han? Anonymkode: e0de1...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #57 Del Skrevet 6. oktober 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle råd. Før jeg takker ja til å være forlover, vil jeg at hun skal lese lignende saker, bl.a linken noen av dere har postet. Det er en annen ting jeg lurte på. Hun har snakket om å flytte til Sverige og bo der en periode for å få han til Skandinavia. Etter det, er det visst lettere for han å komme inn til Norge. Er det sant? Hva innebærer det? Jeg fikk ikke høre fra henne direkte, men fra hennes venninne. Jeg har ringt rundt omgangskretsen hennes for å få mere info. Anonymkode: b2a62...60e Ja, det stemmer. Vet om flere norske som har giftet seg med muslimer uten opphold her, og de flyttet til Sverige. Sverige er dessverre inngangsporten til Norge for disse folka. Anonymkode: e21f6...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #58 Del Skrevet 6. oktober 2017 Vanskelig. Jeg så en episode av Dr Phil om dette her, og bestemoren til de som hadde meldt hun på skjønte det virkelig ikke. Ikke når Dr Phil fortalte det engang. Du finner det (flere episoder) om du søker på Dr Phil Grandma Scammed Nigeria . Den episoden jeg så så avslørte dr phil sitt team at adressen han sa han bodde på var ikke hans og ingen i området hadde hørt om han, at alle sykehusbesøkene han sa moren hans hadde vært på ikke fantes i noe sykehus historikk (hun bestemoren barna hadde meldt på hadde såklart betalt for alle disse "sykehusoppholdene") , og passet hans som han hadde sendt hun kopi av var falsk og noe hvem som helst kunne redigert i Paint. Når man er forelsket og får en så etterlengtet oppmerksomhet som slike folk gir en så er det helt umulig for de å tenke at det hele er en bløff, og selv når de innser at det er en bløff så lar de det fortsette fordi det får de til å føle seg så bra og spesielle. Hadde jeg vært deg så ville jeg vist tanten din en av disse Dr Phil episodene så hun skjønte hvor vanlig det var, at hun ikke er unik og spesiell og drømmedama for han, og faktisk lagd en falsk eldre dame profil og addet profilen til tyrkeren (den som tanten din er venn med) og begynt å flørte med han over mange uker og fått bevis på at han også med tiden sa Love you og prøvde å få penger ut av den falske dame profilen. Det er ingen rasjonell grunn for at huset skal stå på han, selvom de gifter seg. Han manipulerer henne og hun har sannsynligvis sendt han mye mer penger enn hva hun har sagt til dere. Anonymkode: 67933...6ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #59 Del Skrevet 6. oktober 2017 Min mor var ute for det samme. Forstå ikke at det var lureri. Jeg tilbydde henne hjelp, partet med politi, helsevesenet, andre i familien. Vi forsøkte å gjøre hva vi kunne. Kontaktet også svindleren, men det hjalp ikke. Hun gikk på en gedigen smell og satte seg i stor gjeld. Anonymkode: b4c05...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #60 Del Skrevet 6. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Filletante??? Anonymkode: a2a79...d03 Det er mors eller fars kusine. En filleonkel er mors ellers fars fetter. For vedkommende filletante er TS filleniese, og dersom TS har en bror er han fillenevø. Anonymkode: d7b12...ea6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå