Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte nylig en barnevogn fra USA, men siden de ikke sendte til Norge, ga jeg adressen til en venn i statene.

Nå er vognen betalt og kommet frem til vennen min.

Det er ikke toll på barnevogner.

Hvis jeg hadde bestilt barnevogn fra utlandet, og den hadde blitt sendt direkte til meg, vet jeg at jeg måtte ha betalt 25 % i moms (25% av vareverdi + frakt).

Men er det annerledes med "gaver"?

Jeg skal selvsagt be min venn om å informere utenpå pakken om at det er en gave.

Men han må vel også oppgi verdi av gaven!?

Den er på ca 3000 kroner (og går derfor over 1000-kroners-grensen).

Må jeg fortsatt betale 25 %? Må jeg det, er det jo ingen vits i å informere om at det er gave engang :roll:

Hva skjer om vennen min oppgir lavere verdi og det blir oppdaget?

Hvordan i huleste takserer tollvesenet (eller hvem det nå er som avgjør verdien) en gave?

(barnevognen har jo mye mye høyere verdi i Norge - selvsagt derfor jeg har kjøpt den i USA!)

Hva gjør jeg?

Takknemlig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensen for gaver fra utlandet ble hevet til 1000,- i 2003

HER

Gå inn på privatperson, så finner du skrivet. :wink:

Skrevet

Du spør selvfølgelig Tollvesenet. Du finner en epost adresse på internett sidene deres.

Skrevet

Så hva er vitsen med å informere om at det er en gave da? Det hjelper jo tydeligvis ingen...

Fungerer det virkelig slik at de som sender gaver av høy verdi må kontakte mottaker og si

"Eh...du kan sende moms-regningen til meg...!"

Er moms "synonymt" med 25 % eller finnes andre takster? (som når vi kjøper alkohol og taobakk...12 %)

Gjest gjest 0
Skrevet (endret)

Så frustrerende! :evil:

Det burde ikke være noen grense på slike ting mener nå jeg! Hva om man har mor, far eller barn i utlandet som vil sende dyre gaver??? Latterlige greier.. :-x

Pam

Endret av Bond
  • 4 år senere...
Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Momsen på gaver betales bare på det som er over grensen på 1000 kr. Dvs at når vogna koster 3000 kr, skal det betales 500 kr i moms (3000-1000=2000 --> 2000x0.25=500). Er i hvert fall slikt jeg har hørt at det er.

Problemet med å sette verdien til under 1000 kr er evt forsikring dersom det skulle skje noe med pakken underveis, da kan du ikke krever penger for mer enn du har satt som verdi på pakken. Er i hvert fall slik jeg har hørt at det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...