AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 I hverdagene? Før skole i en travel hverdag med fritidsaktiviteter stort sett hver dag Anonymkode: 07647...a28
Puny Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 ‘åtte år gamle barn burde legge seg klokka åtte, eldre barn et kvarter senere for hvert år, og ingen barn burde være oppe etter klokka halv ti.’ dette er den generelle gamle regelen. Det vil si kvart over 9 for 13 år... 3 1
Gjest Axl Rose Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Halv ti er passelig tid. Ikke som meg i alle fall. Jeg sneik meg ut når jeg var 13 år. Var oppe til langt på natt av og til.
MinnieM Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Kommer vel an på når barnet skal stå opp. Skal det opp kl.06.00, må det naturligvis legge seg tidligere enn et barn som står opp 07.30. Tror ikke det er mange tenåringer som legger seg (eller sovner) tidligere enn 21.30, men unntak finnes jo alltid. Tror det er beste å se behovene sitt eget barn har. Selv la jeg meg 23.00-23.30 da jeg var 13. Tror det er anbefalt rundt 8-9 timer søvn. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 For en tenåring er anbefalt søvnlengde 9-10 timer. Anonymkode: 73ec8...b07 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Mamma lot meg legge meg når jeg ville da jeg begynte på ungdomsskolen, så lenge jeg kom meg opp om morgenen. Jeg kunne legge meg rundt 23.00-00.00 om jeg ikke husker helt feil. Bodde 2 minutter fra skolen og kunne sove til litt over åtte. Lillesøstera mi kunne gå å legge seg mellom 21.00 - 21.30 selv om hun kunne velge selv. Ja man har selvfølgelig disse anbefalte tidene, men det er veldig individuelt. Noen trenger masse søvn og andre lite. Jeg har aldri trengt mer enn 5-6 timer, mens lillesøstera mi gjerne vil ha 8-9. Bare for å gi et eksempel Anonymkode: e4fe4...afd 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 Etter at barne-tv er ferdig. Anonymkode: 7d2b5...42c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #8 Skrevet 6. oktober 2017 Eldste her fikk veldig frie tøyler da hun begynte på ungdomsskolen. Ikke noe jeg ønsket, men hun er stedatter og det ble slik. Hun vil nok også si som en annen over her at hun ikke trenger mye søvn, men fakta er at hun er et vimsehode uten like og får ikke med seg halvparten av hva hun burde. Mer søvn hadde garantert hjulpet bittelitt i alle fall. Det andre to som går på ungdomsskolen legger seg slik at de er klare til å sove senest 21.30. Det trenger de. De står opp hhv kl 6.40 og 7.15. Anonymkode: f2356...e8c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #9 Skrevet 6. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I hverdagene? Før skole i en travel hverdag med fritidsaktiviteter stort sett hver dag Anonymkode: 07647...a28 Uansett alder så bør barn (og voksne) legge seg så tidlig på kveldene at de våkner uthvilte og klar til en ny dag. Om dette er klokken 20.30 eller 22.30 er individuelt. Det er og viktig å inarbeid gode vaner hos neste generasjon tidlig, i tillegg til at de voksne i huset også trenger egentid etter at barnet/ungdommen er i seng/har gått til ro på eget rom. Anonymkode: 7e8eb...163 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #10 Skrevet 6. oktober 2017 oki.. takker svar.. her er 13 åringen oppe til halv elleve +/- hver dag, og vi voksne har null alenetid sammen! noen gang.. så det har blitt slik at jeg går å legger meg rundt ti for å heller ha alenetid før jeg sovner.. samboer blir sur for dette, og mener at jeg går tidlig for å slippe sex.. jeg går tidlig fordi jeg ikke gidder å sitte oppe til langt på natt, sammen med han OG stedatteren min.. Mangel på voksentid gjenspeiler seg i sexlysten også... jeg har forklart han dette, men han gir seg ikke Anonymkode: 07647...a28
ajarRun Skrevet 6. oktober 2017 #11 Skrevet 6. oktober 2017 Når man er så gammel klarer man å bestemme slikt selv. La dem leve og erfare. Personer som har hatt leggetid er de værste elevene. De kommer uten å ha sovvet og kjører som en idiot. De som har frihet lærer fort at søvn er nødvendig. 1
Simmis Skrevet 6. oktober 2017 #12 Skrevet 6. oktober 2017 Her er reglene for mellomste på 13. Vanlig skoledag: senest 21:30, må opp mellom 07:00 og 07:15 helg/ferier: senest 23:00
Gjest Ms. Daisy Skrevet 6. oktober 2017 #13 Skrevet 6. oktober 2017 Reglene for vår 13 åring er 2130 - da skal telefoner være innlevert og det skal være rolig. Om h*n sover det det kan jeg ikke uttale meg om, men det skal være rolig.
minister-mio Skrevet 6. oktober 2017 #14 Skrevet 6. oktober 2017 Hvor lang er en vei? en trettenåring bør legge seg tidsnok til å være uthvilt til å stå opp det tidspunktet han/hun trenger for å rekke skolen.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #15 Skrevet 6. oktober 2017 Hvorfor settes det ikke grenser? Her må det være i seng 21.30. Ingen tlf/nett Anonymkode: 768ba...df8 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #16 Skrevet 6. oktober 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mamma lot meg legge meg når jeg ville da jeg begynte på ungdomsskolen, så lenge jeg kom meg opp om morgenen. Jeg kunne legge meg rundt 23.00-00.00 om jeg ikke husker helt feil. Bodde 2 minutter fra skolen og kunne sove til litt over åtte. Lillesøstera mi kunne gå å legge seg mellom 21.00 - 21.30 selv om hun kunne velge selv. Ja man har selvfølgelig disse anbefalte tidene, men det er veldig individuelt. Noen trenger masse søvn og andre lite. Jeg har aldri trengt mer enn 5-6 timer, mens lillesøstera mi gjerne vil ha 8-9. Bare for å gi et eksempel Anonymkode: e4fe4...afd En tenåring klarer faktisk ikke å avgjøre selv hvor mye søvn man trenger🙄 At du i det hele tatt trodde at du kun trengte 5-6 timer søvn i en ganske krevende voksefase, er rett og slett skummelt. Her har de voksne ikke tatt ansvar. Anonymkode: 73ec8...b07 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #17 Skrevet 6. oktober 2017 Min snart 13 åring er veldig aktiv i hverdags aktiviteter - da er kl 21 best leggetid FOR HAN. Anonymkode: 7a820...519
tussi84 Skrevet 6. oktober 2017 #18 Skrevet 6. oktober 2017 Dette er veldig individuelt da. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde jeg innetid på hverdagen kl 22, og leggetid var senest kl 23 og de fleste andre hadde det samme. Han er i den alderen nå hvor han burde selv finne ut av hvor mye søvn han trenger. La han få prøve seg fram litt selv. Noen trenger 10 t søvn for andre holder det med 8. Leggetider når man er ungdom burde ikke være nødvendig egentlig med mindre man ser at ungdommen ikke klarer å takle hvor mye søvn han trenger selv. Kl 21 høres uansett veldig tidlig ut.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #19 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg måtte legge meg halv ti frem til andre klasse på vgS. Jeg var FORBANNA på pappa der og da, men nå som jeg er voksen er jeg kjempetakknemlig for at han var så streng. Nå har jeg en kjempesunn døgnrytme veldig mange misunner meg for, og jeg er ikke i tvil et eneste sekund: den er pappa sin fortjeneste. Han var kjempeflink i en periode jeg trengte mye søvn, men jeg selv trodde jeg var kongen i verden og ikke trengte råd og oppfølging. Men gud bedre så sint jeg var på han da jeg stod oppi det... Skulle ønske han faktisk var flinkere til å forklare hvorfor han var så streng på det. 13-åringer vet ikke best selv. Ikke gjør barna deres bjørnetjenester. Anonymkode: 9e3a7...937 3 1
princesse Skrevet 6. oktober 2017 #20 Skrevet 6. oktober 2017 jeg har to jenter på snart 14 og 17 år og det er stor forskjell på disse to. Hun på 17 år har alltid lagt seg tidlig fordi hun er trøtt når kl er 21.30.. så senest 22 er hun i seng. Men derimot hun på 13 år er stikk motsatt. Hun våkner til liv om kvelden. Og er like trøtt kl 7 om hun sovner 21 eller 23. Men hun slukker lyset stort sett til kl 23 og noen ganger før. Har aldri fått noe klage fra skole på at hun virker trøtt eller uopplagt. Tror det er stor forskjell på barn 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå