Kylling Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Ansatt i kommunen. Vært gradert sykmeldt 40% i ett år. Er ikke frisk enda, og jeg går i behandling, så ble anbefalt av sjefen å søke midl gradert uførepensjon fra klp 40% når retten til sykepenger går ut. Etter at søknaden var sendt ble jeg innkalt til møte med arb.giver hvor jeg får beskjed om at om søknaden til klp blir innvilget, må jeg SI OPP 40% av stillingen min??? Hva er da poenget med "midlertidig" ufør? Noen her med kunnskaper eller erfaringer om dette?
Eneri Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Kan du sjekke permisjonsreglementet på jobb? Jeg jobber I offentlig sektor. I min bedrift gjelder følgende: en ansatt kan være sykemeldt først ett år uten å miste stillingen sin, det har du vært nå. Deretter kan den ansatte søke ett års permisjon i hele eller deler av stillingen pga AAP/midlertidig ufør. Denne rettigheten mener jeg er ganske vanlig uansett bedrift? For vår bedrift gjelder i tillegg muligheten til ytterligere ett års permisjon, men da skal det foreligge legeerklæring som bekrefter at det er sannsynlig at vedkommende blir i stand til å komme tilbake i stillingen. Denne siste bestemmelsen gjelder vel sjelden i privat sektor. Ikke si opp jobben, søk permisjon. Drøft med tillitsvalgt el hvis du ikke finner at det går klart fram i et permisjonsreglement. Jeg vet ikke om man kan finne det lovfestet, muligens Arbeidsmiljøloven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå