AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Hei, Jeg er i en veldig fortvilet og vanskelig situasjon etter separasjon, og håper på å få litt råd. For ett år siden gikk jeg fra mannen min og flyttet ut fra vårt felles rekkehus som vi eier sammen. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i snart 7 år, og mannen min var fungerende regnskapsfører i firmaet mitt. Jeg fant imidlertid ut at han hadde drevet med store underslag fra firmaet mitt, i tillegg til at han unnlot å betale inn MVA, skatter og avgifter til Kemneren i lang tid. Siste året har jeg fått regninger på flere hundre tusen kroner som jeg ble nødt til å betale, men som han skulle ha betalt inn i 2015/2016 som regnskapsfører. Disse tok han istedet ut til seg selv, i tillegg til store deler av inntekten min uten min viten. Familien min har tatt opp lån for å hjelpe meg, i tillegg til at jeg har tatt opp masse lån selv for å unngå konkurs og betalingsanmerkninger. Nå har jeg endelig klart å redde firmaet mitt, men sitter fortsatt igjen med masse gjeld. Jeg har en dyktig advokat og det blir en rettsak nå gjennom offentlig skifte, men det er et enormt pengesluk og det vil ta lang tid før jeg får tilbake noe av det som var mitt. Jeg får uansett ikke tilbake alt siden han ikke eier nåla i veggen likevel. Pengene har han brukt opp på gambling, og jeg tror også at han er spilleavhengig. Jeg har selvsagt vært altfor naiv oppi dette, men jeg trodde det beste om han og han var også en mester i manipulering og avledning når jeg stilte spørsmål som dreide seg om firmaet mitt. Tøff lærdom å ta med seg, men jeg har ihvertfall lært å ikke alltid stole blindt på de man er glad i. Problemet nå er at vi ikke får solgt huset vårt pga nedgang i boligmarkedet, selv om vi også har gått betraktelig ned i pris. Og min eksmann nekter å være med på å betale sin andel av boligutgiftene bare for å kjøre meg enda mer ned i grøfta. Jeg har spurt banken og boligbyggelaget om de kan dele fakturaene opp i to, men de sier at siden det er felleseie, vil jeg uansett stå ansvarlig også for hans del dersom han ikke betaler. Jeg må altså betale alt alene i tillegg til husleie der jeg bor nå, og dette er rett og slett uoppnåelig for meg, situasjonen min tatt i betraktning. Jeg skal forsøke å få leid ut boligen, men jeg sitter likevel med flere fakturaer nå som jeg ikke klarer å betale alene. Jeg får heller ikke tatt opp mer lån i banken enn det jeg har tatt opp til nå. Er det noen som har vært i en lignende situasjon når det kommer til felles bolig, der en part unnlater å betale sin del? Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike vanskelige situasjoner når det kommer til økonomi? Jeg hadde håpet at det var en form for offentlig instans som kunne hjelpe med lån eller lignende når man sitter i en kjempevanskelig økonomisk situasjon etter skilsmisse. Jeg er veldig fortvilet og vet bare ikke hva jeg skal gjøre. På forhånd tusen takk for svar. Med hilsen anonym Anonymkode: 2a9e8...5f4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Stakkars deg. Dette høres ut som en forferdelig situasjon! Jeg har desverre ikke noen gode råd, men sender deg en god klem! Anonymkode: 2a537...8f6 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Det er ingen menneskerett å eie en bolig når man har så mye gjeld og ikke klarer å betale regningene sine. Selg huset. Anonymkode: af4f7...76f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike vanskelige situasjoner når det kommer til økonomi? Nei, du kan ikke få hjelp til dette noe sted. Du må selv ta tak og rydde opp i økonomien din. Anonymkode: af4f7...76f 2
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Det er ingen menneskerett å eie en bolig når man har så mye gjeld og ikke klarer å betale regningene sine. Selg huset. Anonymkode: af4f7...76f Som sagt har jeg gjort alt jeg kan for å rydde opp i økonomien, og huset ligger jo ute for salg og jeg selger med tap... 3
ViljaH Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Det du må ut med nå av hans del for bolig kan kanskje tas tilbake av hans del av salget? Du får jo solgt boligen, det er bare snakk om å finne prispunktet en kjøper biter på. Har du ikke råd til å vente på opptur så kanskje du må selge. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutes ago, Ingara said: Som sagt har jeg gjort alt jeg kan for å rydde opp i økonomien, og huset ligger jo ute for salg og jeg selger med tap... Ja, det er bra. Når du har ryddet opp i gjelden din kan du kjøpe ny bolig. Anonymkode: af4f7...76f
Mis(s)Understood Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 Hlet umiddelbart stusser jeg over en ting: Hvorfor i huleste bor din ex mann i et hus han ikke klarer å betale på mens du leier et annet sted og betaler på huset? Forslaget mitt er altså dette: Din ex kastes ut. Du sier opp leiekontrakten og flytter tilbake i huset. Da har du "kun" utgiftene til huset å betale siden du ikke leier lenger. Kan du klare utgiftene på huset dersom leiekostnadene forsvinner? 6
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 1 minute ago, ViljaH said: Det du må ut med nå av hans del for bolig kan kanskje tas tilbake av hans del av salget? Du får jo solgt boligen, det er bare snakk om å finne prispunktet en kjøper biter på. Har du ikke råd til å vente på opptur så kanskje du må selge. Takk for svar. Han skylder meg så mye penger etter misligholdet i firmaet at jeg får nok det som er igjen av egenkapital etter at rettsaken har gått sin gang. Jeg kan heldigvis også bevise at all egenkapitalen kommer fra meg. Ulempen med å gå enda mer ned i pris er jo at jeg får mindre erstatning etter rettsaken. Og vi har gått betraktelig ned i prisantydning i forhold til hva vi kjøpte det for. Men jeg håper på å få leid det ut som korttidsleie, slik at jeg i hvert fall får redusert kostnadene...
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutes ago, Mis(s)Understood said: Hlet umiddelbart stusser jeg over en ting: Hvorfor i huleste bor din ex mann i et hus han ikke klarer å betale på mens du leier et annet sted og betaler på huset? Forslaget mitt er altså dette: Din ex kastes ut. Du sier opp leiekontrakten og flytter tilbake i huset. Da har du "kun" utgiftene til huset å betale siden du ikke leier lenger. Kan du klare utgiftene på huset dersom leiekostnadene forsvinner? Ingen av oss bor i huset nå. Jeg har flyttet til Oslo for å få en ny start etter alt som har skjedd. Jeg måtte også finne meg en ny jobb, og fikk ny jobb her. Derfor leier jeg her...
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/bPmX5/Ektepar-far-dobbelt-inkassokrav Lenken viser at det du skriver i hi ikke kan stemme. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg er i en veldig fortvilet og vanskelig situasjon etter separasjon, og håper på å få litt råd. For ett år siden gikk jeg fra mannen min og flyttet ut fra vårt felles rekkehus som vi eier sammen. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i snart 7 år, og mannen min var fungerende regnskapsfører i firmaet mitt. Jeg fant imidlertid ut at han hadde drevet med store underslag fra firmaet mitt, i tillegg til at han unnlot å betale inn MVA, skatter og avgifter til Kemneren i lang tid. Siste året har jeg fått regninger på flere hundre tusen kroner som jeg ble nødt til å betale, men som han skulle ha betalt inn i 2015/2016 som regnskapsfører. Disse tok han istedet ut til seg selv, i tillegg til store deler av inntekten min uten min viten. Familien min har tatt opp lån for å hjelpe meg, i tillegg til at jeg har tatt opp masse lån selv for å unngå konkurs og betalingsanmerkninger. Nå har jeg endelig klart å redde firmaet mitt, men sitter fortsatt igjen med masse gjeld. Jeg har en dyktig advokat og det blir en rettsak nå gjennom offentlig skifte, men det er et enormt pengesluk og det vil ta lang tid før jeg får tilbake noe av det som var mitt. Jeg får uansett ikke tilbake alt siden han ikke eier nåla i veggen likevel. Pengene har han brukt opp på gambling, og jeg tror også at han er spilleavhengig. Jeg har selvsagt vært altfor naiv oppi dette, men jeg trodde det beste om han og han var også en mester i manipulering og avledning når jeg stilte spørsmål som dreide seg om firmaet mitt. Tøff lærdom å ta med seg, men jeg har ihvertfall lært å ikke alltid stole blindt på de man er glad i. Problemet nå er at vi ikke får solgt huset vårt pga nedgang i boligmarkedet, selv om vi også har gått betraktelig ned i pris. Og min eksmann nekter å være med på å betale sin andel av boligutgiftene bare for å kjøre meg enda mer ned i grøfta. Jeg har spurt banken og boligbyggelaget om de kan dele fakturaene opp i to, men de sier at siden det er felleseie, vil jeg uansett stå ansvarlig også for hans del dersom han ikke betaler. Jeg må altså betale alt alene i tillegg til husleie der jeg bor nå, og dette er rett og slett uoppnåelig for meg, situasjonen min tatt i betraktning. Jeg skal forsøke å få leid ut boligen, men jeg sitter likevel med flere fakturaer nå som jeg ikke klarer å betale alene. Jeg får heller ikke tatt opp mer lån i banken enn det jeg har tatt opp til nå. Er det noen som har vært i en lignende situasjon når det kommer til felles bolig, der en part unnlater å betale sin del? Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike vanskelige situasjoner når det kommer til økonomi? Jeg hadde håpet at det var en form for offentlig instans som kunne hjelpe med lån eller lignende når man sitter i en kjempevanskelig økonomisk situasjon etter skilsmisse. Jeg er veldig fortvilet og vet bare ikke hva jeg skal gjøre. På forhånd tusen takk for svar. Med hilsen anonym Anonymkode: 2a9e8...5f4 Selv når man bor under samme tak så får begge ektefellene inkasso varsel fordi begge er ansvarlig når begge eier. Lenken viser BOB, vi bor i OBOS hvor praksisen er den samme. I tillegg har jeg jobbet opp mot dette og sitter med erfaring på området. Jeg vet og at mva m.m. fra 2015 /2016 forlengst ville blitt krevd inn og varslet deg om både i 2015, og 2016. Boligen får dere også solgt, bare dere er villige til å tilpasse prisen til markedet den skal selges i. Det må da være langt bedre å få solgt boligen til en lav pris, enn å sitte på to boliger? Alternativt så får du velge om du skal bo i felles boligen fremfor å bo andre steder og sitte med to boliger. Å jobbe med advokat og å ta sikte på rettssaker tar tid. Det er heller ikke gitt at du vinner frem, uansett hvor god sak advokaten din mener du har og hvor god advokaten selv mener han er. Å finne løsninger i minnerlighet er langt mer fornuftig i en slik situasjon som du beskriver enn å kjøre hardt mot hardt og tro du skal vinne økonomisk på det, fremfor en minnerlig løsning. Anonymkode: 2e679...1c0 2
Mis(s)Understood Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Ingara skrev: Ingen av oss bor i huset nå. Jeg har flyttet til Oslo for å få en ny start etter alt som har skjedd. Jeg måtte også finne meg en ny jobb, og fikk ny jobb her. Derfor leier jeg her... Ok. Så din ex bare lar være å betale sin del ja. Da må huset leies ut asap og helst enda fortere. Om du ikke får en leie som dekker alle utgiftene så vil leieinntekten allikevel gjøre ditt månedlige underskudd mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 Vi hadde et ANS der begge stod som deltakere, men der jeg stod for all inntjeningen. Derfor ble jeg ikke varslet og han kunne styra unna med ting. Jeg er fullstendig klar over at jeg burde fulgt bedre med, og tro meg, jeg har pisket meg selv nok over det. Jeg har flyttet til en annen by for å få en ny start, og måtte også få meg en ny jobb, derfor leier jeg her. Det har ikke vært noen form for samarbeid etter bruddet fra hans side, så å finne en minnelig løsning er dessverre umulig på dette tidspunktet... Anonymkode: 2a9e8...5f4
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/bPmX5/Ektepar-far-dobbelt-inkassokrav Lenken viser at det du skriver i hi ikke kan stemme. Selv når man bor under samme tak så får begge ektefellene inkasso varsel fordi begge er ansvarlig når begge eier. Lenken viser BOB, vi bor i OBOS hvor praksisen er den samme. I tillegg har jeg jobbet opp mot dette og sitter med erfaring på området. Jeg vet og at mva m.m. fra 2015 /2016 forlengst ville blitt krevd inn og varslet deg om både i 2015, og 2016. Boligen får dere også solgt, bare dere er villige til å tilpasse prisen til markedet den skal selges i. Det må da være langt bedre å få solgt boligen til en lav pris, enn å sitte på to boliger? Alternativt så får du velge om du skal bo i felles boligen fremfor å bo andre steder og sitte med to boliger. Å jobbe med advokat og å ta sikte på rettssaker tar tid. Det er heller ikke gitt at du vinner frem, uansett hvor god sak advokaten din mener du har og hvor god advokaten selv mener han er. Å finne løsninger i minnerlighet er langt mer fornuftig i en slik situasjon som du beskriver enn å kjøre hardt mot hardt og tro du skal vinne økonomisk på det, fremfor en minnerlig løsning. Anonymkode: 2e679...1c0 Vi hadde et ANS der begge stod som deltakere, men der jeg stod for all inntjeningen. Derfor ble jeg ikke varslet og han kunne styra unna med ting. Jeg er fullstendig klar over at jeg burde fulgt bedre med, og tro meg, jeg har pisket meg selv nok over det. Jeg har flyttet til en annen by for å få en ny start, og måtte også få meg en ny jobb, derfor leier jeg her. Det har ikke vært noen form for samarbeid etter bruddet fra hans side, så å finne en minnelig løsning er dessverre umulig på dette tidspunktet...
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 18 minutes ago, AnonymBruker said: Ja, det er bra. Når du har ryddet opp i gjelden din kan du kjøpe ny bolig. Anonymkode: af4f7...76f Gjelden ble jeg pådratt av eks-mannen min, det er jo det dette handler om. Og jeg jobber 6 dager i uka for å komme meg ut av dette, har solgt tigene mine og gjør absolutt alt jeg kan. Jeg snakker ikke om å kjøpe ny bolig, men om hva jeg kan gjøre når eksmannen min ikke bidrar med sin andel av boligutgiftene og vi ikke får solgt huset. 2
Mis(s)Understood Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 8 minutter siden, Ingara skrev: Gjelden ble jeg pådratt av eks-mannen min, det er jo det dette handler om. Og jeg jobber 6 dager i uka for å komme meg ut av dette, har solgt tigene mine og gjør absolutt alt jeg kan. Jeg snakker ikke om å kjøpe ny bolig, men om hva jeg kan gjøre når eksmannen min ikke bidrar med sin andel av boligutgiftene og vi ikke får solgt huset. Gjelden din ex mann har påført deg er en ting. Den andre tingen er at det nå er et hus som suger mer penger ut av deg hver måned enn du faktisk har muligheter til å betale. Ergo bør du se på hvor mye gjeld dere som eiere har på huset (et eventuelt huslån som løper). Så kan du ta den summen du skal ha av din ex mann og legge denne til. Da finner du minimumssummen du/dere egentlig burde ha for huset. Så må du vurdere om du kan klare å gå videre med en del av huslånet og gjelden påført av din ex, og eventuelt hvor mye. Det vil gi deg den minimumssummen som du/dere må ha for huset. Å få solgt huset er pri 1. nå fordi huset med løpende utgifter trekker deg lenger ned i gjeld for hver måned som går. Endret 5. oktober 2017 av Mis(s)Understood skrivefeil
Ingara Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 Takk for svar. Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg har allerede gått kjempemye ned i pris pga det pengesluket. Dette blir også direkte trukket fra egenkapitalen som også er der jeg og advokaten primært akter å kreve erstatningen fra, så det er bittert, men nødvendig som du sier. Det som er så uheldig er at det er et boligbyggelag, og det ligger 7 like rekkehus ute i akkurat samme felt. Vårt har den aller laveste prisen, men det er likevel vanskelig å få solgt det. Så jeg håper egentlig at jeg kan klare å få leid det ut som korttidsleie, sånn at jeg kan kutte deler av boligutgiftene iallefall.
_popcorn_ Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 Men kan ikke advokaten hjelpe dem med hvilke instanser du kan kontakte, dersom du allerede har en erstatningssak gående mot eksen din? Er det ikke for å hjelpe deg ut av situasjonen at du har hentet inn advokathjelp ? 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #19 Skrevet 6. oktober 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg er i en veldig fortvilet og vanskelig situasjon etter separasjon, og håper på å få litt råd. For ett år siden gikk jeg fra mannen min og flyttet ut fra vårt felles rekkehus som vi eier sammen. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i snart 7 år, og mannen min var fungerende regnskapsfører i firmaet mitt. Jeg fant imidlertid ut at han hadde drevet med store underslag fra firmaet mitt, i tillegg til at han unnlot å betale inn MVA, skatter og avgifter til Kemneren i lang tid. Siste året har jeg fått regninger på flere hundre tusen kroner som jeg ble nødt til å betale, men som han skulle ha betalt inn i 2015/2016 som regnskapsfører. Disse tok han istedet ut til seg selv, i tillegg til store deler av inntekten min uten min viten. Familien min har tatt opp lån for å hjelpe meg, i tillegg til at jeg har tatt opp masse lån selv for å unngå konkurs og betalingsanmerkninger. Nå har jeg endelig klart å redde firmaet mitt, men sitter fortsatt igjen med masse gjeld. Jeg har en dyktig advokat og det blir en rettsak nå gjennom offentlig skifte, men det er et enormt pengesluk og det vil ta lang tid før jeg får tilbake noe av det som var mitt. Jeg får uansett ikke tilbake alt siden han ikke eier nåla i veggen likevel. Pengene har han brukt opp på gambling, og jeg tror også at han er spilleavhengig. Jeg har selvsagt vært altfor naiv oppi dette, men jeg trodde det beste om han og han var også en mester i manipulering og avledning når jeg stilte spørsmål som dreide seg om firmaet mitt. Tøff lærdom å ta med seg, men jeg har ihvertfall lært å ikke alltid stole blindt på de man er glad i. Problemet nå er at vi ikke får solgt huset vårt pga nedgang i boligmarkedet, selv om vi også har gått betraktelig ned i pris. Og min eksmann nekter å være med på å betale sin andel av boligutgiftene bare for å kjøre meg enda mer ned i grøfta. Jeg har spurt banken og boligbyggelaget om de kan dele fakturaene opp i to, men de sier at siden det er felleseie, vil jeg uansett stå ansvarlig også for hans del dersom han ikke betaler. Jeg må altså betale alt alene i tillegg til husleie der jeg bor nå, og dette er rett og slett uoppnåelig for meg, situasjonen min tatt i betraktning. Jeg skal forsøke å få leid ut boligen, men jeg sitter likevel med flere fakturaer nå som jeg ikke klarer å betale alene. Jeg får heller ikke tatt opp mer lån i banken enn det jeg har tatt opp til nå. Er det noen som har vært i en lignende situasjon når det kommer til felles bolig, der en part unnlater å betale sin del? Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike vanskelige situasjoner når det kommer til økonomi? Jeg hadde håpet at det var en form for offentlig instans som kunne hjelpe med lån eller lignende når man sitter i en kjempevanskelig økonomisk situasjon etter skilsmisse. Jeg er veldig fortvilet og vet bare ikke hva jeg skal gjøre. På forhånd tusen takk for svar. Med hilsen anonym Anonymkode: 2a9e8...5f4 Har vært der. X betalte 0. Måtte selge til langt under pris. Prøv å lei ut. Anonymkode: 1fff9...6c0 1
Ingara Skrevet 6. oktober 2017 #20 Skrevet 6. oktober 2017 21 hours ago, _popcorn_ said: Men kan ikke advokaten hjelpe dem med hvilke instanser du kan kontakte, dersom du allerede har en erstatningssak gående mot eksen din? Er det ikke for å hjelpe deg ut av situasjonen at du har hentet inn advokathjelp ? Advokaten min hjelper meg med alt som har med rettsaken å gjøre og det rent juridiske. Men min økonomiske situasjon akkurat nå må jeg finne ut av selv, og advokaten koster også 2300 kr i timen :-/ Var derfor jeg bare ville høre om noen visste om noe lurt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå