Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk veldig ille i disse områdene.

Anonymkode: baab5...7e0

• Liker 1
Skrevet

Kjenner du områdene? Grønnland og Tøyen kjenner jeg ikke, men Stovner, Haugenstua, Furuset, Grorud osv i Bydel Stovner og Alna er preget av mye fattigdom, sosiale problemer og krimminalitet. 

Skolene har unger som alle skal bli gangstere når de blir stor, og det er kun noen enklaver med middelklasse som Høybråten skole og Haugerud som like gjerne kunne vært en annen verden. Skolene hvor middelklassens barn går er stappfulle, og selv de som bor innenfor skolekretsene får ikke plass.

Dette er steder hvor "normale" folk skyr som pesten og bare de som har råd til å bo der tvinges til å bo der. Det er egentlig ganske merkverdig at områdene får bestå slik, med billige og store leiligheter til alle som jobber som busssjåfør, renholder o.l, eller som ikke jobber i det hele tatt. Store områder hvor økonomien til de som bor der er dårlig, hvor skolene er dårlige pga store sosiale problemer, hvor krimminelle gjenger rekrutterer barn fra barneskolen for å løpe ærend for seg. Områder hvor politihelikopterne henger over nesten hele dagen.

Det er selvfølgelig lysglimt, og har man ikke barn og er ung får man mye for pengene og kan godt bo der.

Anonymkode: 7227c...604

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du områdene? Grønnland og Tøyen kjenner jeg ikke, men Stovner, Haugenstua, Furuset, Grorud osv i Bydel Stovner og Alna er preget av mye fattigdom, sosiale problemer og krimminalitet. 

Skolene har unger som alle skal bli gangstere når de blir stor, og det er kun noen enklaver med middelklasse som Høybråten skole og Haugerud som like gjerne kunne vært en annen verden. Skolene hvor middelklassens barn går er stappfulle, og selv de som bor innenfor skolekretsene får ikke plass.

Dette er steder hvor "normale" folk skyr som pesten og bare de som har råd til å bo der tvinges til å bo der. Det er egentlig ganske merkverdig at områdene får bestå slik, med billige og store leiligheter til alle som jobber som busssjåfør, renholder o.l, eller som ikke jobber i det hele tatt. Store områder hvor økonomien til de som bor der er dårlig, hvor skolene er dårlige pga store sosiale problemer, hvor krimminelle gjenger rekrutterer barn fra barneskolen for å løpe ærend for seg. Områder hvor politihelikopterne henger over nesten hele dagen.

Det er selvfølgelig lysglimt, og har man ikke barn og er ung får man mye for pengene og kan godt bo der.

What? Dette kan du ikke mene. Er du seriøs her? Tar dette for en ganske dårlig spøk jeg. Hva slags kjennskap har du til disse bydelene i Oslo for å kunne si slikt? Eler er det det oppblåste media du siterer? Det er veldig stigmatiserende og du skjærer virkelig alle under en kam ved å si slikt.  Jeg kjenner området veldig godt. Er der flere ganger i uka og bor et veldig lite stykke unna selve Oslo.

Anonymkode: 3cf67...276

• Liker 3
Skrevet

Du mener problemet er oppblåst? Velger heller å tro på en 14-åring som bor i området:

Hver kveld klokken ti kommer vekterne inn i gårdsrommet og jager de narkomane ut og barna inn. Det er alltid så mye bråk her på kveldene. Jeg skulle ønske vekterne kom klokken seks. Gutt 14 år på Grønland, fra rapporten Stedsanalyse Grønland

Anonymkode: 6a243...c99

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What? Dette kan du ikke mene. Er du seriøs her? Tar dette for en ganske dårlig spøk jeg. Hva slags kjennskap har du til disse bydelene i Oslo for å kunne si slikt? Eler er det det oppblåste media du siterer? Det er veldig stigmatiserende og du skjærer virkelig alle under en kam ved å si slikt.  Jeg kjenner området veldig godt. Er der flere ganger i uka og bor et veldig lite stykke unna selve Oslo.

Ja jeg er seriøs.

Velkommen på besøk mange ganger i uka. Hvor og hvem er det du besøker siden du vet så mye?

Jeg har bodd her i 17 år og jobbet her i 14 år!

• Liker 6
Skrevet

Jeg har bodd på Tøyen og har hengt mye på Grønland gjennom årene. For et par uker siden gikk vi på en liten byvandring for å se forskjellen siden jeg flyttet for fem år siden. 

Mitt inntrykk er at det har blitt verre, selv om deler av Grønland er MYE freshere nå. På Tøyen opplevde vi faktisk at noen kasta tomme ølflasker etter oss. De var på taket til en bygård og siktet på oss der vi gikk. 

Jeg mener det er blitt verre der.

Anonymkode: 48b64...5d5

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor på Tøyen og stortrives. Det er bare tull at de som bor der, bor der fordi de ikke har råd til annet. Vi kunne kjøpt leilighet hvor vi ville, men valgte Tøyen av fri vilje. Har aldri opplevd noe ubehagelig her og har kjempehyggelige naboer. Det er også bare tull at det har blitt verre her, kriminaliteten har sunket en god del. På Tøyen torg har det kommet mange nye resturanter og barer, noe vi bruker flittig. Er ganske lei av all dritten Tøyen får, jeg må forsvare boplassen min nesten hver gang noen spør om hvor jeg bor. Jeg har bodd på både St.Hanshaugen og Sagene, men trives desidert best her. 

Anonymkode: 21b9a...906

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på Tøyen og stortrives. Det er bare tull at de som bor der, bor der fordi de ikke har råd til annet. Vi kunne kjøpt leilighet hvor vi ville, men valgte Tøyen av fri vilje. Har aldri opplevd noe ubehagelig her og har kjempehyggelige naboer. Det er også bare tull at det har blitt verre her, kriminaliteten har sunket en god del. På Tøyen torg har det kommet mange nye resturanter og barer, noe vi bruker flittig. Er ganske lei av all dritten Tøyen får, jeg må forsvare boplassen min nesten hver gang noen spør om hvor jeg bor. Jeg har bodd på både St.Hanshaugen og Sagene, men trives desidert best her. 

Jeg skrev om Stovner og Alna, ikke Tøyen. Jeg sa at jeg kjente ikke området.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev om Stovner og Alna, ikke Tøyen. Jeg sa at jeg kjente ikke området.

Beklager, leste feil.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener problemet er oppblåst? Velger heller å tro på en 14-åring som bor i området:

Hver kveld klokken ti kommer vekterne inn i gårdsrommet og jager de narkomane ut og barna inn. Det er alltid så mye bråk her på kveldene. Jeg skulle ønske vekterne kom klokken seks. Gutt 14 år på Grønland, fra rapporten Stedsanalyse Grønland

Anonymkode: 6a243...c99

Dette hørtes da ikke så ille ut? Kan jo velge å tolke det ille som at rusmisbrukerne er slemme og barna er gangster eller synd på, men sannheten er at dette kkunne skjedd nesten overalt og alle har godt av å lære seg fra tidlig alder at rusmisbrukere er også mennesker og ikke noe som skal "jages vekk"

Skrevet

Det stemmer at de fleste er fattige på grønland og tøyen. I noe mindre grad tøyen, men begge steder er fulle av kommunalboliger og vanskeligestilte familier. De med normallønn er i mindretall. Men det gjør ikke stedet noe værre fordet rent folkesett. Jeg liker grønland og tøyen veldig godt! Men det er synd at bydelen lar stedene forfalle og neglisjerer de som trenger hjelp som bor der.

Anonymkode: 9c6e8...cb3

• Liker 1
Skrevet

Det som er imponerende er hvordan Nrk og andre media greier å rapportere om dette uten å se dette i sammenheng med at dette er de områdene i Norge hvor det bor færrest etniske nordmenn, men også høyeste konsentrasjon av innvandrere fra Afrika og Midtøsten. Minner meg om svensk presse på 2000 tallet.

Anonymkode: be0c6...e64

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd på Tøyen i mange år, hatt barn i barnehage på Grønland og ferdes fremdeles mye i området. Jeg synes det er mye bra der, men det er klart at det er et problem at så mange barn lever under fattigdomsgrensen, det er klart det er et problem at det er stort gjennomtrekk på skolene, og kaster man inn en høy andel av sosiale problemer på toppen får du en ganske heftig cocktail. Jeg synes kommunen bør gå hardt inn med målrettede tiltak (noe av det gjøres vel allerede) som gratis leksehjelp, gratis fritidsaktiviteter, kanskje et mentorprogram for ungdommer, rett og slett bidra til at det blir lettere å vokse opp så vi får færre unge sinte menn om 10-15 år. I tillegg bør det satses på å holde området rent og pent, og for himmelens skyld, ingen flere kommunale boliger eller rusinstitusjoner i indre Oslo øst. Selvsagt skal også disse gruppene få et godt og målrettet tilbud, men de må spres utover byen så det ikke blir mer på de som allerede har mest.

Anonymkode: c2023...e84

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Har du barn som går på skole i området? Før du har det, kan du ikke snakke om problemer. Voksne kan bo der og ha det godt. De kan overse problemene. Barn gå på skolen.

• Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har bodd på Tøyen i mange år, hatt barn i barnehage på Grønland og ferdes fremdeles mye i området. Jeg synes det er mye bra der, men det er klart at det er et problem at så mange barn lever under fattigdomsgrensen, det er klart det er et problem at det er stort gjennomtrekk på skolene, og kaster man inn en høy andel av sosiale problemer på toppen får du en ganske heftig cocktail. Jeg synes kommunen bør gå hardt inn med målrettede tiltak (noe av det gjøres vel allerede) som gratis leksehjelp, gratis fritidsaktiviteter, kanskje et mentorprogram for ungdommer, rett og slett bidra til at det blir lettere å vokse opp så vi får færre unge sinte menn om 10-15 år. I tillegg bør det satses på å holde området rent og pent, og for himmelens skyld, ingen flere kommunale boliger eller rusinstitusjoner i indre Oslo øst. Selvsagt skal også disse gruppene få et godt og målrettet tilbud, men de må spres utover byen så det ikke blir mer på de som allerede har mest.

Anonymkode: c2023...e84

Mange år siden du bodde der?

Skrevet

Hæ. Bor jo masse hipstere og unge folk på Grønland og Tøyen. Populære områder det.

Anonymkode: 35b30...4c1

• Liker 1
Skrevet

Problemet er vel i hovedsak rundt de kommunale boligene? Kommunen presser inn narkomane,  barnefamilier og mennesker uten generell boevne. 

Skrevet
På 5.10.2017 den 20.10, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/8e0xr/Fersk-rapport-om-Gronland-Her-lever-60-prosent-av-barna-i-fattigdom

Leser jo nesten annenhver dag om Grønland, Tøyen eller Stovner som blir slaktet ned i media. Fortjent eller ufortjent? Jeg syns media fremstiller ofte saker og ting mye verre enn det er og blåser opp alt de får klørne sine i.

Det er muligens fordi det er mange somaliere som bor der, og de har et annet livssyn enn vestlige ppl. 

Anonymkode: cf125...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...