AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Hei. Har i mange år slitt med fordøyelsen, og tar derfor en gang i blant 2-4 dulcolax tabletter for å "lette på trykket". Det er snakk om 2-4 tabletter hver 4-6 måned. Har prøvd å lese meg opp og ned på om dette kan skade tarmen, gjøre at den ikke fungerer av seg selv o.l., men finner så mye forskjellig. Lurer på hva dere vet om dette og om dere har noe råd? Er det skadelig å ta dette én gang hver 4-6 måned? Anonymkode: dc9ca...d75
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har i mange år slitt med fordøyelsen, og tar derfor en gang i blant 2-4 dulcolax tabletter for å "lette på trykket". Det er snakk om 2-4 tabletter hver 4-6 måned. Har prøvd å lese meg opp og ned på om dette kan skade tarmen, gjøre at den ikke fungerer av seg selv o.l., men finner så mye forskjellig. Lurer på hva dere vet om dette og om dere har noe råd? Er det skadelig å ta dette én gang hver 4-6 måned? Anonymkode: dc9ca...d75 Det tror jeg ikke. Men jeg vet at min far har misbrukt lakserende midler og endt om med å få noe de kaller "totalkolitt" og morbus crohns. Om han hadde det før misbruket eller ikke er jo ikke godt å si, eller hva som har ført til hva, men jeg kan aldri tenke meg at det er skadelig å bruke det så sjelden. Han tok langt over anbefalt dosering av Toilax hver eneste dag. Ellers vet jeg de har kommet med et nytt legemiddel for de med IBS (irritabel tarm): Constella heter det. Ta en prat med legen din om det - og hør samtidig om bruken av dulcolax for å være sikker. Anonymkode: 37739...547
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det tror jeg ikke. Men jeg vet at min far har misbrukt lakserende midler og endt om med å få noe de kaller "totalkolitt" og morbus crohns. Om han hadde det før misbruket eller ikke er jo ikke godt å si, eller hva som har ført til hva, men jeg kan aldri tenke meg at det er skadelig å bruke det så sjelden. Han tok langt over anbefalt dosering av Toilax hver eneste dag. Ellers vet jeg de har kommet med et nytt legemiddel for de med IBS (irritabel tarm): Constella heter det. Ta en prat med legen din om det - og hør samtidig om bruken av dulcolax for å være sikker. Anonymkode: 37739...547 PS: Kom på at jeg leste at mange som går i LAR bruker lakserende midler fast (sånn drikkegreie) og at enkelte andre med helseproblemer gjør det. Så vil tro det går bra så lenge du følger dosering. Anonymkode: 37739...547
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Det skal gå bra, men om man er ung bør man ikke ta lakserende midler fast da man ikke vil greie seg uten dem når man har tatt dem en stund. Er man ung bør man finne årsaken til forstoppelse, som som oftest er for lite trening, for lite fiber i kosten og/eller for lite vann. Anonymkode: da7d7...d69
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Det er ikke noe problem og vil ikke skade tarmen nei. Anonymkode: eafd6...735
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal gå bra, men om man er ung bør man ikke ta lakserende midler fast da man ikke vil greie seg uten dem når man har tatt dem en stund. Er man ung bør man finne årsaken til forstoppelse, som som oftest er for lite trening, for lite fiber i kosten og/eller for lite vann. Anonymkode: da7d7...d69 Jeg er ung og oppfyller alle de kravene, likevel har jeg treg mage...så er derfor jeg har brukt det en gang i blant, men er jo redd for at det skal bli avhengighetsskapende. Anonymkode: dc9ca...d75
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung og oppfyller alle de kravene, likevel har jeg treg mage...så er derfor jeg har brukt det en gang i blant, men er jo redd for at det skal bli avhengighetsskapende. Anonymkode: dc9ca...d75 Det tviler jeg på. Da måtte du tatt det mye oftere! Anonymkode: 37739...547
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har i mange år slitt med fordøyelsen, og tar derfor en gang i blant 2-4 dulcolax tabletter for å "lette på trykket". Det er snakk om 2-4 tabletter hver 4-6 måned. Har prøvd å lese meg opp og ned på om dette kan skade tarmen, gjøre at den ikke fungerer av seg selv o.l., men finner så mye forskjellig. Lurer på hva dere vet om dette og om dere har noe råd? Er det skadelig å ta dette én gang hver 4-6 måned? Anonymkode: dc9ca...d75 Det er langt mer fornuftig av deg å på det gjevne spise mat som får fart på tarmsystemet ditt. Solsikkekjerner, kiwi og andre "tarmaktiverende" matvarer i daglig intak vil gjøre avføringsmidler overflødig. Tarmen blir doven av å få avføringsmidler, enten den får det en gang i uken eller en gang i året. Anonymkode: aac0f...df2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er langt mer fornuftig av deg å på det gjevne spise mat som får fart på tarmsystemet ditt. Solsikkekjerner, kiwi og andre "tarmaktiverende" matvarer i daglig intak vil gjøre avføringsmidler overflødig. Tarmen blir doven av å få avføringsmidler, enten den får det en gang i uken eller en gang i året. Anonymkode: aac0f...df2 Min tarm ble ikke doven. Fikk diarè i flere uker etter jeg tok lakserende mikstur en gang og microlax Uansett, vet mange anbefaler kaffe og svisker også ved treg mage! Anonymkode: 37739...547
sofie777 Skrevet 6. oktober 2017 #10 Skrevet 6. oktober 2017 Tråden stenges etter følgende regel: Sitat Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner. Se utfyllende forklaring her. sofie777, mod
Anbefalte innlegg