Gå til innhold

Mugg på potteplanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har fått mugg på potteplantene mine, 100% pga av overvanning. Lurer på om det er noe på butikken jeg kan kjøpe som dreper mugg uten å skade planten alt for mye? Evt hvilken jord anbefaler dere å bytte til?:fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette lurer jammen jeg ogsaa paa! Har slitt med dette i aarevis. Her hos meg forsvinner det naar jeg setter plantene ut paa terrassen for sommeren, og saa kommer det igjen paa hoesten naar jeg tar de inn. Haaper du faar noen gode raad her :) 

Skrevet

Inneklima spiller vel også en rolle her. Har du ventiler åpne? Veggventil, vindusventiler? Annet avtrekk?

Skrevet

Nei, åpner for å bytte ut luften, men ikke noe annet. Ligger på ca 21-22 grader hvor de står

Skrevet
På Thursday, October 05, 2017 den 16.33, Kammizez skrev:

Hei! Har fått mugg på potteplantene mine, 100% pga av overvanning. Lurer på om det er noe på butikken jeg kan kjøpe som dreper mugg uten å skade planten alt for mye? Evt hvilken jord anbefaler dere å bytte til?:fnise:

Muggsopper er en del av blomsterjordens naturlige innhold. Men når jorden blir overvannet så får de muggsoppene som trives best i fuktig miljø ekstra næring og tar over hele vekstmiljøet i blomsterpotta. (Folkelig forklart). 

Nå skriver du ingenting om hva som er synlig på plantene dine. Er det Meldugg, hvitt belegg, så er det uhyre smittsomt og noe som "henger i" i gardiner, potteplanter, potteskjulere, vinduskarmene m.m. skal du bli kvitt meldugg så må grundig nedvask gjøres og alle planter byttes ut. Kunsstykket er da å ikke kjøpe planter på samme stedet som de med meldugg kommer fra, da denne elendigheten ofte kommer fra samme butikk, drivhus ol. 

Anonymkode: f1fbe...ecf

Skrevet
4 timer siden, Kammizez skrev:

Nei, åpner for å bytte ut luften, men ikke noe annet. Ligger på ca 21-22 grader hvor de står

Luften skal byttes ut hele tiden, det er viktig at det er konstant åpne ventiler i hver ende av boligen. Veggventiler lufter bedre enn vindusventiler. Åpne alt du har, det er viktig for boligens evne til å puste, som igjen er viktig for å unngå fukt og mugg. Prøv det, og se hva som skjer.

Skrevet
2 timer siden, 2shy skrev:

Luften skal byttes ut hele tiden, det er viktig at det er konstant åpne ventiler i hver ende av boligen. Veggventiler lufter bedre enn vindusventiler. Åpne alt du har, det er viktig for boligens evne til å puste, som igjen er viktig for å unngå fukt og mugg. Prøv det, og se hva som skjer.

Har ts for eksempel balansert ventilasjon så er der inge ventiler å åpne. Dører og vinduer skal også være lukket når man har balansert ventilasjon. Har man lufteventiler på vegg så er det ikke sikkert man har lufteventiler i vinduene. Dette er avhengig av når tid bygningen er bygget og etter hvilken byggestandard som var gjeldende på tidspunktet for godkjenning av bygget samt eventuelt senere rehabilitering. 

Mugg på potteplanter har skjelden noe med inneklimaet å gjøre,, med mindre boligen er så fuktig at det gror mugg oppetter vegger og tak. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ts for eksempel balansert ventilasjon så er der inge ventiler å åpne. Dører og vinduer skal også være lukket når man har balansert ventilasjon. Har man lufteventiler på vegg så er det ikke sikkert man har lufteventiler i vinduene. Dette er avhengig av når tid bygningen er bygget og etter hvilken byggestandard som var gjeldende på tidspunktet for godkjenning av bygget samt eventuelt senere rehabilitering. 

Mugg på potteplanter har skjelden noe med inneklimaet å gjøre,, med mindre boligen er så fuktig at det gror mugg oppetter vegger og tak. 

De fleste av oss bor i boliger bygget før tek 10 standard. Når TS beskriver at det vokser mugg på dem inne, men ikke når de får stå ute i det fri, så kan det være greit å se på ventilasjonen. 

Jeg bodde i en bolig m samme problem. Vokste på ingen måte sopp opp etter veggene, men leiligheten hadde problemer med kondens. 

Skrevet

Det har nok med overvanning å gjøre vil jeg tro.. pleier å gi blomstene litt ekstra vann de gangene jeg vanner.. ikke lett når man må bruke målebeger hver gang man skal vanne de.

Anonymkode: 61e96...e9c

Skrevet
7 timer siden, 2shy skrev:

De fleste av oss bor i boliger bygget før tek 10 standard. Når TS beskriver at det vokser mugg på dem inne, men ikke når de får stå ute i det fri, så kan det være greit å se på ventilasjonen. 

Jeg bodde i en bolig m samme problem. Vokste på ingen måte sopp opp etter veggene, men leiligheten hadde problemer med kondens. 

Det var jeg som skrev det om forskjellen inne og ute. Men, jeg har ikke noe problem med inneklimaet i det hele tatt, saa tviler paa at det er det. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok med overvanning å gjøre vil jeg tro.. pleier å gi blomstene litt ekstra vann de gangene jeg vanner.. ikke lett når man må bruke målebeger hver gang man skal vanne de.

Anonymkode: 61e96...e9c

Jeg tror ikke noedvendigvis det har med det aa gjoere. Jeg vanner plantene mine betydelig mer naar de staar ute i sommerhalvaaret, og det er ikke antydning til mugg ute her i alle fall. 

Skrevet

Mine har mugg uten at det bryr verken meg eller blomsten. De vokser helt hinsides... Blomstene, altså. Har flere orkideer som startet som bittesmå, med få blomster. De er nå så digre at de gror ut av potta, og jeg har ikke plass til større pga bredden på vinduskarmene. De har mugg her og der oppi potta. Trives som heia uansett. Blomstene sitter lenge, og spirer flere ganger i året uavhengig av temperatur og vanning. Men det er klart... De tørster litt på sommeren. Vi er mye ute, reiser kanskje litt, og så er det varmt. Det blir kokvarmt hos oss. På vinteren vann jeg i hytt og vær. Men de bryr seg ikke. De vokser og trives uansett. Den ene hadde jeg til og med på peishylla en vinter, og tenkte ikke på at den sto like over en glovarm ovn. Den blomstret hele vinteren. To av bladene ble gulbrune og svidde (distre som jeg er, la jeg ikke merke til dette før i sånn mars). Satte den i vinduskarmen og de verst-skadde bladene falt naturlig av, og nye kom ut. Den blomstret godt fremdeles, og mistet ikke blomstene før i mai. Nå spirer den igjen.

Anonymkode: 29dda...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...