AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Hører til stadighet folk si: "Blir så deprimert siden det regner", "Jeg får helt angst av å se på det TV-programmet", "Denne sangen er så traumatiserende" Kan ikke folk lære seg hva angst, depresjon og traumer er? Blir gal! Buuh, dagens utblåsning! Anonymkode: 7afad...17c 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hører til stadighet folk si: "Blir så deprimert siden det regner", "Jeg får helt angst av å se på det TV-programmet", "Denne sangen er så traumatiserende" Kan ikke folk lære seg hva angst, depresjon og traumer er? Blir gal! Buuh, dagens utblåsning! Anonymkode: 7afad...17c Men det er jo sånn det er? Disse lidelsene er blitt allemannseie på kort tid. Folk er syke, deprimert og traumatiserte hele tiden. I tillegg fikk de sjokk. Anonymkode: 1ba9d...259 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er jo sånn det er? Disse lidelsene er blitt allemannseie på kort tid. Folk er syke, deprimert og traumatiserte hele tiden. I tillegg fikk de sjokk. Anonymkode: 1ba9d...259 Trist. Bare trist. Anonymkode: 7afad...17c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Vet godt hva det er, og har vært innom alle tre selv. Men jeg mener man bør kunne spøke med det meste, selv det som er trist og leit. Har selv et handicap og synes det bare er gøy å spøke med det av og til, om det ikke blir for mye. Anonymkode: 85dd0...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist. Bare trist. Anonymkode: 7afad...17c Enig. Folk tåler ikke en dritt lengre. Nå ble vel noen støtt....håper de ikke ble traumatiserte. I wish. Anonymkode: 1ba9d...259 1
Drakan Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Synes det er morsomt at folk sier sånt, uten å forstå alvoret av ordene. I tilfeller noen sier noe uten å forstå det, kan man forklare forskjellen. F.eks "Du kan være trist men depresjon er noe som ikke forsvinner på flere uker oftest. Hos noen er det konstant. Du er lei deg, men i morgen vil du ha det fint igjen. Depresjon er noe som er der konstant å spiser deg. Så blir litt feil om du bruker ordet om du ikke har følt det hver dag i flere uker." Det er jo en mulighet å skape forståelse for psykiske problemer, og finer det bedre at folk bruker ord fremfor å skjerme andre for ordene. Man kan ikke forstå noe om man ikke er i kontakt med det på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist. Bare trist. Anonymkode: 7afad...17c Trist? Du synes ikke at det var litt vel overdrevent? Vil si at det i denne situasjonen er misbruk av ordet, akkurat som andre eksempler som blir nevnt her. Anonymkode: 20fa8...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet godt hva det er, og har vært innom alle tre selv. Men jeg mener man bør kunne spøke med det meste, selv det som er trist og leit. Har selv et handicap og synes det bare er gøy å spøke med det av og til, om det ikke blir for mye. Anonymkode: 85dd0...f9f TS her. Ja, jeg forstår at man kan ha behov for å spøke med det, men at noen som ikke vet hva dette går i tuller med det provoserer meg. De som sier at de er deprimerte fordi det regner en dag ødelegger for dem som faktisk er deprimerte fordi disse ikke blir tatt seriøst Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hører til stadighet folk si: "Blir så deprimert siden det regner", "Jeg får helt angst av å se på det TV-programmet", "Denne sangen er så traumatiserende" Kan ikke folk lære seg hva angst, depresjon og traumer er? Blir gal! Buuh, dagens utblåsning! Anonymkode: 7afad...17c Vet du hva? For noen år siden så fikk folk "allergi mot" ditt og datt. Ja, selv statsminister Erna Solberg drev og sa at Arbeiderpartiet hadde "allergi mot" politiske forslag. Litt etter litt har folk tidvis forstått at de har ikke allergi mot meninger, ytringer eller psykisk påvirkning. Nå har alle angst mot, depresjon av osv. Dermed blir disse lidelsene brukt og misbrukt slik du beskriver. Jeg får nesten angst mot og allergi av folk som feilbruker sykdomsdiagnoser med vilje og vitende. Anonymkode: 063aa...402
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 Språklige overdrivelser er vel noe folk har drevet med i uminnelige tider. Selv får jeg frysninger av at alle "hylles" om dagen. Det gir assosiasjoner til "Heil Hitler", for min del. Anonymkode: 23293...b31
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 Det er en helt normal del av språket vårt at vi overdriver. Betyr ikke at man ikke vet hva det egentlig er å være deprimert bare fordi en overdriver. Anonymkode: 983cd...766
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva? For noen år siden så fikk folk "allergi mot" ditt og datt. Ja, selv statsminister Erna Solberg drev og sa at Arbeiderpartiet hadde "allergi mot" politiske forslag. Litt etter litt har folk tidvis forstått at de har ikke allergi mot meninger, ytringer eller psykisk påvirkning. Nå har alle angst mot, depresjon av osv. Dermed blir disse lidelsene brukt og misbrukt slik du beskriver. Jeg får nesten angst mot og allergi av folk som feilbruker sykdomsdiagnoser med vilje og vitende. Anonymkode: 063aa...402 Synes det er synd, fordi de som faktisk sliter får ikke den forståelsen de burde ha. Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Folk tåler ikke en dritt lengre. Nå ble vel noen støtt....håper de ikke ble traumatiserte. I wish. Anonymkode: 1ba9d...259 Hahahahahaah Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en helt normal del av språket vårt at vi overdriver. Betyr ikke at man ikke vet hva det egentlig er å være deprimert bare fordi en overdriver. Anonymkode: 983cd...766 Det virker ikke som om at man forstår alvorligheten av en depresjon når man slenger ut at man blir deprimert av litt regn... Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 7 timer siden, Drakan skrev: Synes det er morsomt at folk sier sånt, uten å forstå alvoret av ordene. I tilfeller noen sier noe uten å forstå det, kan man forklare forskjellen. F.eks "Du kan være trist men depresjon er noe som ikke forsvinner på flere uker oftest. Hos noen er det konstant. Du er lei deg, men i morgen vil du ha det fint igjen. Depresjon er noe som er der konstant å spiser deg. Så blir litt feil om du bruker ordet om du ikke har følt det hver dag i flere uker." Det er jo en mulighet å skape forståelse for psykiske problemer, og finer det bedre at folk bruker ord fremfor å skjerme andre for ordene. Man kan ikke forstå noe om man ikke er i kontakt med det på en eller annen måte. Ja. Hørte for noen dager siden ei venninne si: "Jeg blir deprimert når det regner sånn her", og jeg svarte: "Du vet at depresjon er en sykdom?" Og hun, "Åja, er det det?" Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg tror de fleste vet forskjellen, hvertfall etter min erfaring. Men som andre påpeker: språklige overdrivelser er noe man har drevet med i alle tider. Jeg har ikke møtt på noen som ikke vet at dette er sykdommer. Men nå snakker jeg bare etter min erfaring. Anonymkode: 58266...1b8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror de fleste vet forskjellen, hvertfall etter min erfaring. Men som andre påpeker: språklige overdrivelser er noe man har drevet med i alle tider. Jeg har ikke møtt på noen som ikke vet at dette er sykdommer. Men nå snakker jeg bare etter min erfaring. Anonymkode: 58266...1b8 Jeg forstår at det er språklige overdrivelser, men når alle har "angst" så er det ikke rart at de som virkelig sliter med det får pes av andre fordi folk tror de er late og oppmerksomhetsyke. Anonymkode: 7afad...17c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg forstår at det er språklige overdrivelser, men når alle har "angst" så er det ikke rart at de som virkelig sliter med det får pes av andre fordi folk tror de er late og oppmerksomhetsyke. Anonymkode: 7afad...17c Joda jeg forstår hva du mener. Men jeg tror ikke løsningen er å "nekte" folk å bruke ordene. Heller mer åpenhet og fokus på hva sykdommene er. Selv om jeg synes det er en del åpenhet rundt det nå for tiden. Som andre nevnte med at allergi ikke ble mindre akseptert fordi folk brukte det som overdrivelse. Samme med å si man var i koma om man har sovet veldig tungt. De aller fleste forstår hva som menes. Anonymkode: 58266...1b8
Chizue Skrevet 5. oktober 2017 #19 Skrevet 5. oktober 2017 Sorry ass, men folk er så jævlig hårsår idag.. Suck it up! Humor er en fin ting. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #20 Skrevet 5. oktober 2017 8 minutter siden, Chibi skrev: Sorry ass, men folk er så jævlig hårsår idag.. Suck it up! Humor er en fin ting. Man er mer hårsår om man tror man er deprimert av å være ute i regnet... Anonymkode: 7afad...17c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå