AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Hvor mye forventer dere at en 8/9 åring gjør selv ift å stelle seg, dusje, rydde? Hjelper barnet til med husarbeid, f.eks rydde av bordet o.l? Er stemor, og tror jeg har litt høye forventninger til stebarnet. Samtidig har mannen min og jeg felles barn som er relativt små. Jeg tenker at dersom stebarnet var mitt eget ville det ha måttet hjelpe til i f.eks morgensituasjonen ved å av og til se til småsøsken, i tillegg til å vaske og kle seg selv, smøre på nrødskiva selv, eventuelt lage matpakke selv. Men forstår det slik at mange foreldre hjelper barna å vaske håret o.l, så kanskje jeg har for høye forventninger? Vet bl.a at det anbefales å hjelpe til med tannpuss til barnet er 9år. Synes det kan bli litt vel travel når 2 små hyler ved bordet, den ene skal mates, den andre må ha hjelp en del hjelp den også, også skal jeg skjenke oppi vann og skrelle potet til stebarnet. Mener å huske at jeg skrelte poteter selv da jeg gikk på skolen. Anonymkode: 1641b...86f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg er mest overrasket over at du synes tre små barn er så mye jobb at du bare greier (eller gidder?) å ta deg av to av dem. Han kan sikkert gjøre mye selv, min åtteåring gjør mye av dette, men jeg føler at dette nok mest dreier seg om at du har litt vondt i viljen. Anonymkode: 9fb8f...948 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mest overrasket over at du synes tre små barn er så mye jobb at du bare greier (eller gidder?) å ta deg av to av dem. Han kan sikkert gjøre mye selv, min åtteåring gjør mye av dette, men jeg føler at dette nok mest dreier seg om at du har litt vondt i viljen. Anonymkode: 9fb8f...948 Eeeeh, nei. Det handler ikke om vondt i viljen men om 2 mindre barn som kan være krevende til tider. Vil ikke kle på, vil ikke spise, skal ammes, skal bysses, skal ha hjelp på do, vil ikke ha på DEN buksa osv. TS Anonymkode: 1641b...86f 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 En 8/9 åring kan fint vaske og kle på seg, smøre brødskiva selv og hjelpe til å rydde av bordet. Min 6-åring gjør alt dette. Smøre niste synes jeg er hyggelig å gjøre for ham, men jeg har bare ham da. Han pusser tennene selv om morgenen, også pusser jeg om kvelden. Om barnet har langt hår kan det være greit med hjelp til å vaske håret. Skrelle poteter gjør jeg før jeg koker dem, også heller jeg drikke i alle glassene når jeg har dekket bordet. Anonymkode: fc488...a09 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg tror mye av forespørslene kan handle om å bli sett. Hva med å instruere hvordan ting skal gjøres for så å rose når åtteåringen klarer det selv? Da blir det lettere å multitaske. Anonymkode: b2bca...c75 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Skrelle potet, forsyne seg med vann, smøre brødskiven?? Selvfølgelig er det ting en 8-9 åring bør klare selv..... uansett hvem sin unge det er! Det er bra med forventninger og "krav" til barn, folk må slutte å rope dårlig stemor/stefar, mine, dine felles etc etc så fort en problemstilling blir tatt opp. Barn og ungdommer trenger voksne mennesker med gode sunde verdier som kan støtte, korrigere og veilede uansett hvordan familieforholdene ser ut. Anonymkode: 0414a...927 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En 8/9 åring kan fint vaske og kle på seg, smøre brødskiva selv og hjelpe til å rydde av bordet. Min 6-åring gjør alt dette. Smøre niste synes jeg er hyggelig å gjøre for ham, men jeg har bare ham da. Han pusser tennene selv om morgenen, også pusser jeg om kvelden. Om barnet har langt hår kan det være greit med hjelp til å vaske håret. Skrelle poteter gjør jeg før jeg koker dem, også heller jeg drikke i alle glassene når jeg har dekket bordet. Anonymkode: fc488...a09 Takk for konkret svar😊 kan kanskje bli flinkere å skrelle poteter o.l kvelden før. Heller også oppi vann til alle, men det blir fort tomt. Kjøpe større glass?😂 Ts Anonymkode: 1641b...86f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mye av forespørslene kan handle om å bli sett. Hva med å instruere hvordan ting skal gjøres for så å rose når åtteåringen klarer det selv? Da blir det lettere å multitaske. Anonymkode: b2bca...c75 Forsåvidt enig i dette, og stebarnet klarer mye når jeg roser og ber om hjelp. Som i mange andre stefamilier er greia at mannen min ikke følger opp, så da blir det «på an igjen» når jeg skal ha alle 3. I tillegg blir det kaotisk og negativt når mannen min skal ha dem alene, fordi han skal kle på 2 små og i tillegg finne frem klær til eldste. TS Anonymkode: 1641b...86f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg har tre barn, og eldste er 7år. Han begynte tidlig å se til minste om jeg var på badet om morgenen. (10.15 min, ministell.. ) og kledde meg. Nå er minste 1år og altfor aktiv til at det er forsvarlig, men han kan i krise underholde han på badet. (1åringen er nå en real apekatt som klatrer overalt, til og med over trappegrind). Ellers kler han seg selv, men vi legger frem klær sammen dagen før. Han pakker sekken sin selv etter lekser, og om morgenen tar han oppi flaske og nisteboks. Han kan skjenke seg drikke, med mindre kartongen er full (jeg orker ikke gris overalt) Vi er dårlige på å la de smøre mat selv, for det går så kjaøpt for meg å fikse det for de. Vi er og dårlige på å la de forsyne seg selv, og skjære opp maten.. Det går automatisk at vu gjør det, men vi skal skjerpe meg! Barn trenger ansvar og oppgaver, innen rimelighetens grenser. Og det er viktig å se de for den de er, og gi de masse ros. De vokser jo på å få og mestre oppgaver. Anonymkode: 10f2b...2b5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 Han kan dusje og bade alene, men jeg hjelper med hårvasken. Han syns det er vanskelig å få shampoo i hele håret og skylle ut. Jeg bruker de 5-10min det tar på å snakke med han og være med han, litt alenetid i en hektisk dag. Det kommer en tid der han vil dusje i fred og klarer alt selv. Litt hjelp er greit! Anonymkode: 10f2b...2b5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 Den eldste burde kunne greie å skrelle poteten sin selv og skjenke opp i vann hvis dere har en litt mindre mugge som ikke er så tung. Smøre brødskiver og matpakke synes jeg er koselig å gjøre for mine men de greier det selv om de må. Ved bading så vasker jeg håret på den yngste men den eldste begynte nå å låse baderomsdøren og ville være i fred fra 10-11 års alderen. Vi har lusesjekk av håret hver lørdag ettermidddag. Ungene får bestemme klesplagg selv så langt det går. Tannpuss om morgen og kveld minner vi dem på men de greier det fint selv fra ca 8år men vi ser over tennene etter puss og sier «fint». Vi følger med på beskjeder fra skolen, og enten pakker sekk for den yngste eller minner eldste på å pakke sekken om kvelden og om morgenen spør om eldste har husket forskjellige bøker som trengs. Vi spør hvordan dagen har vært når de kommer hjem og snakker litt om hva vi har opplevd på skole og i lek og vi voksne forteller hvordan jobben har vært. Vi synes det er viktig at alle samles rundt middagsbordet hver dag. Barna må alltid selv rydde opp leker de har tatt med ut i stua inn på rommet igjen når leken er ferdig for stua skal være lekefri. Rommene må ryddes ordentlig og vaskes en gang i uka. Eldste på 10 har smått begynt å vaske litt selv hver fredag med hjelp fra meg. Vi liker å ha det strøkent og rent hjemme. Anonymkode: 8261c...cca
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eeeeh, nei. Det handler ikke om vondt i viljen men om 2 mindre barn som kan være krevende til tider. Vil ikke kle på, vil ikke spise, skal ammes, skal bysses, skal ha hjelp på do, vil ikke ha på DEN buksa osv. TS Anonymkode: 1641b...86f Du trenger ikke fortelle meg det, jeg har tre barn selv og vet akkurat hvordan det er. Jeg har aldri hatt det så travelt at jeg ikke kunne gjøre ting for alle tre. Anonymkode: 9fb8f...948 2
Vera Vinge Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke fortelle meg det, jeg har tre barn selv og vet akkurat hvordan det er. Jeg har aldri hatt det så travelt at jeg ikke kunne gjøre ting for alle tre. Anonymkode: 9fb8f...948 Men er ikke noe av poenget å gi barna alderstilpassede utfordringer? Vi kan jo ikke drive og gjøre alt mulig for dem til de er tenåringer, selv om man i prinsippet hadde hatt tid til det. Å kle på seg selv, dusje (inkl hårvask), smøre brødskive til frokost o.l. og å helle oppi vann er ting jeg forventer fra min 5-åring og som han gjør uten at jeg må mase om det. Så jeg syns ikke det er for mye forlangt av en 8/9-åring, nei. Oppmerksomhet kan man gi dem likevel, så dette handler ikke etter mitt syn om å ikke gidde som forelder. Jeg tenker heller at det kan være mer latskap hos enkelte foreldre å bare gjøre alt mulig for barna framfor å vise at man har noen forventninger. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 Du forventer absolutt ikke for mye! Sier seg selv at den eldste må klare noe selv. Og det er snakk om en 8/9 åring. Anonymkode: 96b2f...b47
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 Min niåring gjør nesten ingen ting selv, vi må hjelpe til med morgenstell og kveldsstell, finne klær og legge brødskiva på tallerknen, pakke sekken og passe tiden. Ved dusjing må vi følge med på hårvask. Rydding osv skjer kun ved mas. Hun er ei selvstendig og flink jente, i andre sammenhenger, men bidra hjemme? Nope. Anonymkode: 0d8e9...be2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå