AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #21 Skrevet 10. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk feil. De aller fleste som bor på Østlandet jobber ikke i Oslo. De jobber i fylkene utenfor. I 2016 var det 457 177 som hadde arbeidsplass registert i Oslo fylke. Resterende del av "Østlandet" (Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Telemark, Buskerud og Vestfold) utgjorde 860 160 arbeidsplasser. Men, ikke alle disse fylkene er i pendleravstand til Oslo. Hvis vi tar for oss Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold, som gjennom kollektivtrafikk og bil er i rimelig pendleravstand til Oslo, så utgjør det 613 008 arbeidsplasser (2016). Det er fortsatt langt flere enn Oslo. Nå er det jo selvsagt slik at noen i nabokommunene jobber i Oslo, på lik linje som noen i Oslo jobber i nabokommunene. Anonymkode: 86647...972 OK, det var kanskje litt upresist av meg å skrive «Østlandet», jeg mente i all hovedsak Akershus, siden det er kommunene i Akershus som stort sett har vært nevnt i denne tråden. Buskerud og Vestfold er, etter min mening (og antakelig de aller flestes) definitivt for langt å dagpendle til Oslo fra, det sier seg selv at de fleste som bor der, også er nødt til å jobbe i nærområdet. Og det samme gjelder i grunnen for Østfold, kanskje med mindre man bor akkurat i Moss. Men poenget mitt er uansett det samme: for de som bor på Lillestrøm, Ski, Kolbotn osv, tror jeg at det å flytte inn til Oslo blir langt mer attraktivt (og aktuelt) når bompengene blir stadig dyrere og flere. Jo flere som ønsker seg bolig i Oslo- jo mer stiger prisene. Anonymkode: 1fb9a...32b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #22 Skrevet 10. oktober 2017 På 6.10.2017 den 9.14, Sommee skrev: Snitt pris pr kvm er fortsatt for høy i Oslo! Mye høyere enn de andre områdene TS lister opp, derfor faller prisene for femte måned på rad, ned totalt 8,4% siden toppen i april. Folk får ikke nok lån i banken til å kjøpe i Oslo, enkelt og greit. Og det ser neimen ikke bra ut i Bergen og Trondheim heller... Frykten fra korreksjonen i Oslo siste månedene ser ut til å ha spredd seg til andre store byer. I tillegg - Mtp. antall boliger som ferdigstilles i Oslo neste 12-24 mnd., så skal det godt gjøres å få noe særlig til prisvekst i Oslo de neste årene. Og angående Akershus - rekord i ant boliger ute nå, vi får se hvor mye prisene faller ut året, og om markedet klarer å ta unna. At prisene faller 8,4% på et halvt års tid er lite dramatisk, tatt i betraktning mange år med opptil tosifret prosentvis økning hvert år. Jeg tviler sterkt på at den veldig langsiktige trenden for Oslo peker nedover, selv om det sannsynligvis flater ut/blir svakt prisfall de nærmeste årene. Ja, det bygges mye, men det er også netto innflytning til Oslo over tid. Anonymkode: a3b24...eb3 1
Leo Skrevet 10. oktober 2017 #23 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: OK, det var kanskje litt upresist av meg å skrive «Østlandet», jeg mente i all hovedsak Akershus, siden det er kommunene i Akershus som stort sett har vært nevnt i denne tråden. Buskerud og Vestfold er, etter min mening (og antakelig de aller flestes) definitivt for langt å dagpendle til Oslo fra, det sier seg selv at de fleste som bor der, også er nødt til å jobbe i nærområdet. Og det samme gjelder i grunnen for Østfold, kanskje med mindre man bor akkurat i Moss. Men poenget mitt er uansett det samme: for de som bor på Lillestrøm, Ski, Kolbotn osv, tror jeg at det å flytte inn til Oslo blir langt mer attraktivt (og aktuelt) når bompengene blir stadig dyrere og flere. Jo flere som ønsker seg bolig i Oslo- jo mer stiger prisene. Anonymkode: 1fb9a...32b Her må du huske på at kollektivtilbudet, og da fortrinnsvis tog, er godt utbygd og stadig forbedres slik at det allerede nå er lite aktuelt for folk i disse områdene å benytte egen bil til og fra bl.a. jobb i Oslo. Toget fra for eksempel Lillestrøm til Oslo S går hvert 10. minutt og tar 10 minutter.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #24 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: OK, det var kanskje litt upresist av meg å skrive «Østlandet», jeg mente i all hovedsak Akershus, siden det er kommunene i Akershus som stort sett har vært nevnt i denne tråden. Buskerud og Vestfold er, etter min mening (og antakelig de aller flestes) definitivt for langt å dagpendle til Oslo fra, det sier seg selv at de fleste som bor der, også er nødt til å jobbe i nærområdet. Og det samme gjelder i grunnen for Østfold, kanskje med mindre man bor akkurat i Moss. Men poenget mitt er uansett det samme: for de som bor på Lillestrøm, Ski, Kolbotn osv, tror jeg at det å flytte inn til Oslo blir langt mer attraktivt (og aktuelt) når bompengene blir stadig dyrere og flere. Jo flere som ønsker seg bolig i Oslo- jo mer stiger prisene. Anonymkode: 1fb9a...32b Du må huske på utbyggingene av jernbane i disse områdene. Har du fått med deg InterCity-satsingen? Bane NOR skal knytte pendlerbyene rundt Oslo med dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo, Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Eksempelsvis: - Follobanen - Østfoldbanen - Vestfoldbanen - Ringeriksbanen Østfoldbanen står mellom to alternativer. S-linje eller Rett-linje. Med rett linje vil man få mye kortere pendletid med tog til Oslo. Uansett er det planlagt dobbeltspor fra Halden til Oslo via Follobanen. På den måten kan man pendle med Fredrikstad til Oslo på 47 min. Follobanen vil gi en reisetid på 11 min fra Ski til Oslo. Det er langt kortere enn samtlige t-banelinjer bruker innad i Oslo. Ringeriksbanen skal gi i underkant av en times pendling fra Hønefoss. Det vil gi et dobbeltspor fra Sandvika til Hønefoss. Folk vil altså ikke ha behov for å bo i Oslo på grunn av økte bompriser. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #25 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Leo skrev: Her må du huske på at kollektivtilbudet, og da fortrinnsvis tog, er godt utbygd og stadig forbedres slik at det allerede nå er lite aktuelt for folk i disse områdene å benytte egen bil til og fra bl.a. jobb i Oslo. Toget fra for eksempel Lillestrøm til Oslo S går hvert 10. minutt og tar 10 minutter. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må huske på utbyggingene av jernbane i disse områdene. Har du fått med deg InterCity-satsingen? Bane NOR skal knytte pendlerbyene rundt Oslo med dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo, Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Eksempelsvis: - Follobanen - Østfoldbanen - Vestfoldbanen - Ringeriksbanen Østfoldbanen står mellom to alternativer. S-linje eller Rett-linje. Med rett linje vil man få mye kortere pendletid med tog til Oslo. Uansett er det planlagt dobbeltspor fra Halden til Oslo via Follobanen. På den måten kan man pendle med Fredrikstad til Oslo på 47 min. Follobanen vil gi en reisetid på 11 min fra Ski til Oslo. Det er langt kortere enn samtlige t-banelinjer bruker innad i Oslo. Ringeriksbanen skal gi i underkant av en times pendling fra Hønefoss. Det vil gi et dobbeltspor fra Sandvika til Hønefoss. Folk vil altså ikke ha behov for å bo i Oslo på grunn av økte bompriser. Anonymkode: 86647...972 Forskjell på teori og praksis. Et godt togtilbud som ikke har langvarige avbrudd har politikerne snakket om i over 20 år allerede. Det hjelper nok litt med f. eks. follobanen, men persontog som måtte gå der stopper jo relativt få steder. Bor man ikke i Ski (inngangen til follobanen bygges der) og kan ta direktetog, så får man lite gleder av follobanen. På det gamle sporet mellom Ski og Oslo har det vært nok av stans de siste årene, inkludert full stans om sommeren for oppgradring. Altså flere måneder med buss for tog, noe som tar tid i trafikken. Det er et lite attraktivt tilbud sammenlignet med å faktisk bo i Oslo, noe som tilsier fortsatt økt prisvekst i Oslo på lang sikt. Anonymkode: a3b24...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #26 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Leo skrev: Her må du huske på at kollektivtilbudet, og da fortrinnsvis tog, er godt utbygd og stadig forbedres slik at det allerede nå er lite aktuelt for folk i disse områdene å benytte egen bil til og fra bl.a. jobb i Oslo. Toget fra for eksempel Lillestrøm til Oslo S går hvert 10. minutt og tar 10 minutter. Og for det andre er det heller ikke kostnadsfritt å pendle. Si at et par, som begge jobber i Oslo, velger å bo et stykke utenfor. Anta videre et femårsperspektiv og en pris på måndesbillett for kollektivtransport for hver på 1000 kroner (det er ikke urealistisk når man bor utenfor Oslo). Det tilsvarer en årlig pris på 24K, ca 120K over 5 år. Har de lengre perspektiv, baller det på seg. Da ikke inkludert eventuelle prisøkninger for kollektivtransport. Forutsetter man bruk av bil, blir det ennå dyrere, sannsynligvis flere hundretusen over en femårsperiode. Dette må man ta i betraktning når man flytter utenbys hvis man fortsatt skal jobbe i samme by. Ofte lønner det seg da å legge på et par hundretusen for å bo mer sentralt, fremfor å måtte bruke disse pengene på pendling. Anonymkode: a3b24...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #27 Skrevet 10. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for det andre er det heller ikke kostnadsfritt å pendle. Si at et par, som begge jobber i Oslo, velger å bo et stykke utenfor. Anta videre et femårsperspektiv og en pris på måndesbillett for kollektivtransport for hver på 1000 kroner (det er ikke urealistisk når man bor utenfor Oslo). Det tilsvarer en årlig pris på 24K, ca 120K over 5 år. Har de lengre perspektiv, baller det på seg. Da ikke inkludert eventuelle prisøkninger for kollektivtransport. Forutsetter man bruk av bil, blir det ennå dyrere, sannsynligvis flere hundretusen over en femårsperiode. Dette må man ta i betraktning når man flytter utenbys hvis man fortsatt skal jobbe i samme by. Ofte lønner det seg da å legge på et par hundretusen for å bo mer sentralt, fremfor å måtte bruke disse pengene på pendling. Anonymkode: a3b24...eb3 Hvorfor lønner det seg? Man får mindre for pengene i Oslo enn utenfor? Ja, man må kanskje pendle i 15 min med tog, men hvis du kan få hus med hage og frisk luft til prisen av 60 kvadrat uten balkong i 1 etg i Oslo, så kan man ikke klø seg i hodet av at noen velger pendling istedenfor. Det handler ikke bare om hvor man jobber. En stor del av hverdagen er du hjemme. Kanskje har man barn i skole eller barnehage, ønsker seg garasje eller muligheten til å gå rett ut i skogen uten å måtte ta to busser og en trikk. Så lenge kvadratmeterprisen er lavere utenfor Oslo, så er det et veldig sterkt argument for å bosette seg der istedenfor. Spesielt hvis prisene skal øke igjen. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #28 Skrevet 10. oktober 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på teori og praksis. Et godt togtilbud som ikke har langvarige avbrudd har politikerne snakket om i over 20 år allerede. Det hjelper nok litt med f. eks. follobanen, men persontog som måtte gå der stopper jo relativt få steder. Bor man ikke i Ski (inngangen til follobanen bygges der) og kan ta direktetog, så får man lite gleder av follobanen. På det gamle sporet mellom Ski og Oslo har det vært nok av stans de siste årene, inkludert full stans om sommeren for oppgradring. Altså flere måneder med buss for tog, noe som tar tid i trafikken. Det er et lite attraktivt tilbud sammenlignet med å faktisk bo i Oslo, noe som tilsier fortsatt økt prisvekst i Oslo på lang sikt. Anonymkode: a3b24...eb3 InterCity-satsingen er allerede i gang. De bygger på toglinjene per dags dato, noe som kan forklare disse stoppene du snakker om. Hele InterCity med sine 270 km dobbeltspor og 25 nye stasjoner skal stå ferdig 2030. Mye står allerede ferdig idag: - Store deler av Dovrebanen fra Oslo S til Venjar og fra Langset til Kleverud. - Vestfoldbanen fra Oslo S til Drammen. Fra Kobbervikdalen til Nykirke. Fra Barkåker til Tønsberg. - Follobanen/Østfoldbanen fra Ski til Moss. Fra Moss til Rygge. I 2018: Farriseidet til Porsgrunn. I 2021: Follobanen fra Oslo S til Ski. I 2024: Østfoldbanen til Fredrikstad. Resterende del rundt Drammen og Horten. Fullstendig utbygd strekning fra Tønsberg til Oslo S. Ringeriksbanen ferdig - Hønefoss til Sandvika. Dovrebanen fra Oslo S til Hamar. 2026: Påkobling Fredrikstad - Sarpsborg. 2030: Sarpsborg til Halden (fullstendig Østfoldbane). Fullstendig Vestfoldbane fra Skien til Oslo S. Fullstendig Dovrebane fra Lilllehammer til Oslo S. Anonymkode: 86647...972
Sommee Skrevet 10. oktober 2017 #29 Skrevet 10. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvordan du kan se det, når 12 mnd veksten viser 5% opp siden oktober 16. Anonymkode: 86647...972 krogsveen.no
Sommee Skrevet 10. oktober 2017 #30 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: At prisene faller 8,4% på et halvt års tid er lite dramatisk, tatt i betraktning mange år med opptil tosifret prosentvis økning hvert år. Jeg tviler sterkt på at den veldig langsiktige trenden for Oslo peker nedover, selv om det sannsynligvis flater ut/blir svakt prisfall de nærmeste årene. Ja, det bygges mye, men det er også netto innflytning til Oslo over tid. Anonymkode: a3b24...eb3 Da er vi i samme båt, svakt prisfall de neste årene tror jeg også på. Deretter skal markedet snu opp igjen, jeg tror det tar minst 4 år før prisene i Oslo når april 2017 nivå igjen. Og det er ikke justert for inflasjon.
Leo Skrevet 10. oktober 2017 #31 Skrevet 10. oktober 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for det andre er det heller ikke kostnadsfritt å pendle. Si at et par, som begge jobber i Oslo, velger å bo et stykke utenfor. Anta videre et femårsperspektiv og en pris på måndesbillett for kollektivtransport for hver på 1000 kroner (det er ikke urealistisk når man bor utenfor Oslo). Det tilsvarer en årlig pris på 24K, ca 120K over 5 år. Har de lengre perspektiv, baller det på seg. Da ikke inkludert eventuelle prisøkninger for kollektivtransport. Forutsetter man bruk av bil, blir det ennå dyrere, sannsynligvis flere hundretusen over en femårsperiode. Dette må man ta i betraktning når man flytter utenbys hvis man fortsatt skal jobbe i samme by. Ofte lønner det seg da å legge på et par hundretusen for å bo mer sentralt, fremfor å måtte bruke disse pengene på pendling. Anonymkode: a3b24...eb3 Det er jo ikke snakk om å legge på "et par hundretusen". Ofte er det snakk om flere millioner. Bare for å ta meg selv så vil en tilsvarende bolig som den jeg har koste 5 - 7 millioner mer hvis den lå i Oslo. Og for den summen kan man pendle ganske mye! En annen ting er at utgifter til pendling er reversible og faller bort hvis man for eksempel blir ufør eller arbeidsledig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #32 Skrevet 10. oktober 2017 7 minutter siden, Sommee skrev: krogsveen.no Nedre Romerike januar 2016: 35 600,- Nedre Romerike september 2017: 41 100,- Det er absolutt ikke lik pris. Det er 15,45% økning. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #33 Skrevet 10. oktober 2017 @Sommee Siden du tok januar 2016 som utgangspunkt: Drammen: 16,42% økning Moss: 16,37% økning Nedre Romerike: 15,45% økning Bærum: 15% økning Follo: 14,38% økning Fredrikstad: 14,18% økning Oslo: 13,36% økning Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #34 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må huske på utbyggingene av jernbane i disse områdene. Har du fått med deg InterCity-satsingen? Bane NOR skal knytte pendlerbyene rundt Oslo med dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo, Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Eksempelsvis: - Follobanen - Østfoldbanen - Vestfoldbanen - Ringeriksbanen Østfoldbanen står mellom to alternativer. S-linje eller Rett-linje. Med rett linje vil man få mye kortere pendletid med tog til Oslo. Uansett er det planlagt dobbeltspor fra Halden til Oslo via Follobanen. På den måten kan man pendle med Fredrikstad til Oslo på 47 min. Follobanen vil gi en reisetid på 11 min fra Ski til Oslo. Det er langt kortere enn samtlige t-banelinjer bruker innad i Oslo. Ringeriksbanen skal gi i underkant av en times pendling fra Hønefoss. Det vil gi et dobbeltspor fra Sandvika til Hønefoss. Folk vil altså ikke ha behov for å bo i Oslo på grunn av økte bompriser. Anonymkode: 86647...972 Det var nettopp derfor jeg skrev «...med mindre man bor rett ved togstasjonen og dessuten jobber i umiddelbar nærhet til Oslo S eller Nationalteatret..» De fleste av de som bor i kommunene rundt Oslo, bor faktisk et stykke unna stasjonen. Enten i lang (> 15 min) gangavstand, eller til og med i kjøreavstand fra nærmeste togstasjon. I tillegg jobber de færreste midt i sentrum, men må videre med buss, trikk eller t-bane fra sentrum etter at de er kommet inn med toget. Alt dette må dermed legges på toppen av de «15 minutter med tog» som det alltid argumenteres med i tråder som denne. Realiteten er dermed at langt de fleste som bor utenfor Oslo må påregne minimum 45-50 minutter i pendling fra dør til dør- og mange betydelig mer enn det. Anonymkode: 1fb9a...32b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #35 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lønner det seg? Man får mindre for pengene i Oslo enn utenfor? Ja, man må kanskje pendle i 15 min med tog, men hvis du kan få hus med hage og frisk luft til prisen av 60 kvadrat uten balkong i 1 etg i Oslo, så kan man ikke klø seg i hodet av at noen velger pendling istedenfor. Det handler ikke bare om hvor man jobber. En stor del av hverdagen er du hjemme. Kanskje har man barn i skole eller barnehage, ønsker seg garasje eller muligheten til å gå rett ut i skogen uten å måtte ta to busser og en trikk. Så lenge kvadratmeterprisen er lavere utenfor Oslo, så er det et veldig sterkt argument for å bosette seg der istedenfor. Spesielt hvis prisene skal øke igjen. Anonymkode: 86647...972 Det er klart at det også er andre aspekter som spiller inn, som f. eks. at man ønsker et annet miljø for barn. Mine betraktninger gikk på det rent økonomiske, noe som ofte er mer viktig for unge par uten barn Men 15 min. med tog er ikke realistisk. Fra f. eks. Ski til Oslo tar det minimum 30 minutter. Mer hvis det er forsinkelser, noe det kan være en del av, særlig om vinteren. I tillegg må man ta i betraktning tiden det tar å komme seg fra dør til dør, ikke bare selve togiden. Det inkluderer da å gå hjemmefra til stasjonen, ta toget, og ta seg videre til arbeidsplassen. Det tar fort en time eller mer, og så får den enkelte selv heller vurdere dette opp mot det at man kanskje kan kjøpe litt større utenfor Oslo. Anonymkode: a3b24...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #36 Skrevet 10. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: InterCity-satsingen er allerede i gang. De bygger på toglinjene per dags dato, noe som kan forklare disse stoppene du snakker om. Hele InterCity med sine 270 km dobbeltspor og 25 nye stasjoner skal stå ferdig 2030. Mye står allerede ferdig idag: - Store deler av Dovrebanen fra Oslo S til Venjar og fra Langset til Kleverud. - Vestfoldbanen fra Oslo S til Drammen. Fra Kobbervikdalen til Nykirke. Fra Barkåker til Tønsberg. - Follobanen/Østfoldbanen fra Ski til Moss. Fra Moss til Rygge. I 2018: Farriseidet til Porsgrunn. I 2021: Follobanen fra Oslo S til Ski. I 2024: Østfoldbanen til Fredrikstad. Resterende del rundt Drammen og Horten. Fullstendig utbygd strekning fra Tønsberg til Oslo S. Ringeriksbanen ferdig - Hønefoss til Sandvika. Dovrebanen fra Oslo S til Hamar. 2026: Påkobling Fredrikstad - Sarpsborg. 2030: Sarpsborg til Halden (fullstendig Østfoldbane). Fullstendig Vestfoldbane fra Skien til Oslo S. Fullstendig Dovrebane fra Lilllehammer til Oslo S. Anonymkode: 86647...972 Ja, men selv om disse linjene blir klare, så må de også vedlikeholdes. Vedlikeholdet jeg siktet til på østfoldbanen gjøres ikke fordi det er feil med signalanlegget, men fordi det er generelt vedlikehold. Og det skal de fortsette med i årene som kommer, uavhengig av den nye follobanen slik jeg har forstått det, hvilket altså medfører full togstans om sommeren. Dessuten er det som sagt slik at det tar mer tid å pendle enn selve togturen. De fleste bor ikke rett ved togstasjonen, men 10-30 min unna. Kanskje lenger. I tillegg må man også komme seg fra Oslo S til der man jobber i Oslo, med mindre man er så heldig å jobbe i et av konsulentselskapene som ligger rett ved togsporene på Oslo S. Da snakker vi fort 1 timer+ hver vei. Anonymkode: a3b24...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #37 Skrevet 10. oktober 2017 54 minutter siden, Leo skrev: Det er jo ikke snakk om å legge på "et par hundretusen". Ofte er det snakk om flere millioner. Bare for å ta meg selv så vil en tilsvarende bolig som den jeg har koste 5 - 7 millioner mer hvis den lå i Oslo. Og for den summen kan man pendle ganske mye! En annen ting er at utgifter til pendling er reversible og faller bort hvis man for eksempel blir ufør eller arbeidsledig. Det kommer jo helt an på hvilken boligkategori. Antar du har stort rekkehus eller enebolig? Evt. ganske stor leilighet? Ja, det kan være svindyrt i Oslo, avhengig av hvor man bor i byen. Men for mange leiligheter jeg har sett, så har ikke prisforskjellen vært mer enn noen hundretusen mellom f. eks. Sentralt i Ski (kort vei til togstasjon) og leilighet i Oslo. Og da må man vurdere hva som er viktig for seg. Anonymkode: a3b24...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #38 Skrevet 10. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nettopp derfor jeg skrev «...med mindre man bor rett ved togstasjonen og dessuten jobber i umiddelbar nærhet til Oslo S eller Nationalteatret..» De fleste av de som bor i kommunene rundt Oslo, bor faktisk et stykke unna stasjonen. Enten i lang (> 15 min) gangavstand, eller til og med i kjøreavstand fra nærmeste togstasjon. I tillegg jobber de færreste midt i sentrum, men må videre med buss, trikk eller t-bane fra sentrum etter at de er kommet inn med toget. Alt dette må dermed legges på toppen av de «15 minutter med tog» som det alltid argumenteres med i tråder som denne. Realiteten er dermed at langt de fleste som bor utenfor Oslo må påregne minimum 45-50 minutter i pendling fra dør til dør- og mange betydelig mer enn det. Anonymkode: 1fb9a...32b Nettopp. Da jeg tidligere pendlet fra et sted utenfor Oslo, så brukte jeg minst 1 timer og 10 min. på å dra til kontoret. Og det var hvis alt gikk som det skulle, noe det ofte ikke gjorde. For ikke å snakke om de lange somrene der man måtte ta buss for tog, så da var det å legge på en halvtimes tid ekstra. Altså tangerte jeg 1:30 for å reise til kontoret, 3 timer+ reisetid hver dag spiser faktisk ganske mye tid. Jeg har pendlet i ganske mange år tidligere, og har lært meg å ta boligmerklernes floskler om "godt utbygd" kollektivtilbud med en stor dose salt Anonymkode: a3b24...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #39 Skrevet 10. oktober 2017 Ser du skriver at toget som tar 10 min vil ta "minst 30" pga reisetid til/fra tog. Nå har de aller fleste av togstrekningene pendlerparkering ved togstasjonen, så det er ikke noe problem. Men selv inni Oslo tar det like lang tid å komme seg til jobb. La oss ta for oss en som bor i Gamlebyen, men jobber på Ullevål: 28-36 min reisetid. Hva med: Majorstua - Fornebu: 19-23 min reisetid. Linderud - Aker Brygge: 35-39 min reisetid. Skullerud - Jernbanetorget: 25-28 min. Hellerud - Majorstua: 24 min. Ullern - Torshov: 35 min. Tonsenhagen - Youngstorget: 22-24 min Frogner - Helsfyr: 22 min. Tveita - Blindern: 37-38 min. Grunerløkka - Lysaker: 24-28 min. Ikke alle bor 3 min gange fra jobben i Oslo. De aller færreste gjør det. Dette er hentet fra Ruter kl 08 om morgenen. Hvis man skal argumentere med at det tar minst 30 min å reise fra dør til dør når man tar toget, som egentlig skal ta 10 min, så kan man jo titte litt på hva man selv bruker. Jeg bor selv i Oslo. Min forrige jobb var rett ved Solli. Det tok meg i underkant av 30 min med kollektivt, uten kø. Minst 40 min i rushtiden. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #40 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser du skriver at toget som tar 10 min vil ta "minst 30" pga reisetid til/fra tog. Nå har de aller fleste av togstrekningene pendlerparkering ved togstasjonen, så det er ikke noe problem. Men selv inni Oslo tar det like lang tid å komme seg til jobb. La oss ta for oss en som bor i Gamlebyen, men jobber på Ullevål: 28-36 min reisetid. Hva med: Majorstua - Fornebu: 19-23 min reisetid. Linderud - Aker Brygge: 35-39 min reisetid. Skullerud - Jernbanetorget: 25-28 min. Hellerud - Majorstua: 24 min. Ullern - Torshov: 35 min. Tonsenhagen - Youngstorget: 22-24 min Frogner - Helsfyr: 22 min. Tveita - Blindern: 37-38 min. Grunerløkka - Lysaker: 24-28 min. Ikke alle bor 3 min gange fra jobben i Oslo. De aller færreste gjør det. Dette er hentet fra Ruter kl 08 om morgenen. Hvis man skal argumentere med at det tar minst 30 min å reise fra dør til dør når man tar toget, som egentlig skal ta 10 min, så kan man jo titte litt på hva man selv bruker. Jeg bor selv i Oslo. Min forrige jobb var rett ved Solli. Det tok meg i underkant av 30 min med kollektivt, uten kø. Minst 40 min i rushtiden. Anonymkode: 86647...972 Ja, dette understreker jo bare poenget mitt..! Jeg skrev at for de som bor i kommunene utenfor Oslo, tar det som oftest minst 45-50 min, og for mange enda lenger, å komme seg kollektivt fra dør til dør til jobben. Det er også, som en annen over her påpekte, forutsatt at det ikke er noe «tull» av noe slag (signalfeil, kjøreledning falt ned, mangel på personell, etc, etc. Jeg har bodd i togavstand til Oslo i totalt 11 år, så jeg har god kjennskap til all problematikken som stadig oppstår i lokaltogtrafikken). Bor man i Oslo, vil mange, i henhold til din oversikt ha i underkant av 30 min- og sjelden mer enn 40 min- litt avhengig av hvor man bor og jobber, i reisetid til jobb. Det vil si ca 20 min mindre pr vei, enn en «gjennomsnittlig» pendler. Det utgjør 40 min pr dag- og i min allerede hektiske hverdag, der jeg synes jeg ser lite nok til barna mine som jeg gjør- ville det faktisk opplevdes veldig negativt. Jeg er sammen med barna mine fra ca kl 16 til rundt 19-20 (når de legger seg) hver dag. Dvs 3-4 timer. Hadde vært kjedelig om dette skulle vært kuttet med ytterligere 40 minutter (og for mange pendlere, enda mer)- og jeg prioriterer lett tid med barna mine fremfor gedigent hus med stor hage (rekkehus med liten hage holder i massevis for oss ) Når bompengene i tillegg blir stadig dyrere og flere, er det nok stadig flere som vil tenke som meg- at det, totalt sett for familien, vil være veldig hensiktsmessig å faktisk bo i Oslo (hvis man som foreldre jobber der, altså). Anonymkode: 1fb9a...32b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå