AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Boligprisene falt på landsbasis med 0,9% sesongjustert (-1,6% ujustert). Prisfallet i Oslo var -1,0%. Men selv om boligprisene faller i Oslo, så steg de i alle nærliggende områder. Er det de særegne forskriftene i Oslo som har skylden, eller kan det tenkes at Oslo ikke lenger er like attraktivt som man først trodde? Nedre Romerike +0,2% Øvre Romerike +0,1% Follo +0,4% Bærum +0,4% Asker +0,6% Drammen +0,9% Moss +1,3% Resten av byene i de ulike fylkene gjør det også bra: Gj.snitt Akerhus: +0,3% Gj.snitt Buskerud: +1,2% Gj.snitt Østfold: +1,2% Gj.snitt Vestfold: +0,5% Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Grunnen til at det synker i Oslo er at veksten har vært så vanvittig høy de siste årene at en gang måtte det snu. Siden prisene i Oslo var så høye (og fortsatt er det), har folk begynt å se seg om utenfor Oslo. Derfor er det fortsatt vekst der. Jeg tror ikke veksten utenfor Oslo vil avta med det første, men det vil nok holde seg stabilt som det er nå Anonymkode: cbf36...135 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Bor i Moss selv. Tipper det er en kombinasjon av vesentlig lavere priser her enn i Oslo og mangel på boliger som fortsatt gjør byen attraktiv. Anonymkode: 28dac...8e3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Nedre og Øvre Romerike samt Follo har mye nybygg, som gjør at boligtilbudet er stort. Boligprisene er høye, selv om de er lavere enn Oslo. Likevel er det vekst i prisene. Østfold, Vestfold og Drammen har lavere priser og mindre utbygging, noe som kan forklare prisveksten. Anonymkode: 86647...972 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Vet ike om statistikken forteller om salgspris eller prisvurdering i annonsene. Jeg har solgt min leilighet i Drammen for ei uke siden. Hadde fem visninger. Gikk for 100 000 under prisantydning. Bygget i 2007, utsikt, moderne osv. Anonymkode: af8ef...56c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Det har vi også merket, vi som er på boligjakt i Bærum. Mulig det har noe med at det legges ut for få boliger, men spesielt på Jar er det mange om beinet. Anonymkode: d2f0d...f3d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ike om statistikken forteller om salgspris eller prisvurdering i annonsene. Jeg har solgt min leilighet i Drammen for ei uke siden. Hadde fem visninger. Gikk for 100 000 under prisantydning. Bygget i 2007, utsikt, moderne osv. Anonymkode: af8ef...56c Det er salgspris. Det er hvor mye mer prisene ble i september fra august. Anonymkode: 86647...972
Sommee Skrevet 6. oktober 2017 #8 Skrevet 6. oktober 2017 Snitt pris pr kvm er fortsatt for høy i Oslo! Mye høyere enn de andre områdene TS lister opp, derfor faller prisene for femte måned på rad, ned totalt 8,4% siden toppen i april. Folk får ikke nok lån i banken til å kjøpe i Oslo, enkelt og greit. Og det ser neimen ikke bra ut i Bergen og Trondheim heller... Frykten fra korreksjonen i Oslo siste månedene ser ut til å ha spredd seg til andre store byer. I tillegg - Mtp. antall boliger som ferdigstilles i Oslo neste 12-24 mnd., så skal det godt gjøres å få noe særlig til prisvekst i Oslo de neste årene. Og angående Akershus - rekord i ant boliger ute nå, vi får se hvor mye prisene faller ut året, og om markedet klarer å ta unna. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #9 Skrevet 6. oktober 2017 Leste nettopp at ekspertene ikke var så bekymret for lavere priser i Oslo, men de var bekymret fordi det er langt flere boliger på markedet enn på samme tid i fjor, samtidig blir langt færre boliger omsatt. Det kan fort utvikle seg til en ond sirkel. Og før noen kommer og tenker at da skal jeg gjøre et kupp, det er neppe ønskelig for noen at boligmarkedet kollapser. En kollaps av boligmarkedet fører aldri med seg noe godt for samfunnet som helhet. Selv sitter jeg med lavt lån på leiligheten min, så jeg har ikke noe problem med å tåle en prisnedgang, men jeg ønsker meg da likevel ikke en kollaps. Anonymkode: 440fe...7c7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #10 Skrevet 6. oktober 2017 Spørs hvor gøy det blir å pendle inn til Oslo nå som bomprisen går i taket :/ Anonymkode: 74b55...c8b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #11 Skrevet 6. oktober 2017 @Sommee Ja, det er rekordmange boliger til salgs i Akershus, men 2/3 av dette er nybygg. Det er annonser som ligger ute i ca et år (mindre hvis utsolgt). Noen av disse er boliger som kommer for salg. Dermed er det boliger som ikke er mulig å kjøpe, men som ligger tilgjengelig. Personlig kjenner jeg flere som har investert i boliger Øvre og Nedre Romerike. Der er det flust av nybygg, kanskje mer enn noe annet sted i Norge(?). Det som er fascinerende er at markedet tar unna. Per nå ligger dette ute i Lørenskog-strømmen-området: Robsrud Terrasse: 45 av 49 solgt (4 reservert) = 92% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Wendts Hage: 48 av 51 solgt = 94% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Thurmannskogen F: 51 av 53 solgt = 96% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Solheimstunet: 64 av 72 solgt = 88% solgt. Overtagelse 2 kvartal 2018. Blinken Stasjonsby: 75 av 88 solgt = 85% solgt. Overtagelse 2/3 kvartal 2018. Entreen Hus 3: 41 av 43 solgt = 95% solgt. Overtagelse 4 kvartal 2018. Nedre Baarlibakken: 11 av 21 solgt = 52%. Overtagelse 1 kvartal 2019. Entreen Hus 2: 26 av 29 solgt = 90% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Thurmannskogen H: 32 av 35 solgt = 91% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Thurmannskogen J og K: 35 av 40 solgt = 88% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Entreen Hus 1: 36 av 60 solgt = 60% solgt. Overtagelse 2 kvartal 2019. Fjellhamar Torg: 113 av 127 solgt = 90% solgt. Overtagelse 3 kvartal 2019. Berger Hage: 36 av 101 solgt = 35% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2020. Haneborgåsen Panorama: 45 av 59 solgt = 76% solgt. Overtagelse ?? Skårersletta: 43 av 68 solgt = 63% solgt. Overtagelse ?? I tillegg kommer disse for salg: Easy Living Fjellhamar: 39 stk. Overtagelse 3 kvartal 2019. Totalt er det 896 leiligheter som kommer i Lørenskog/Strømmen (utenom de som ikke er til salgs enda). Av 896 er 701 solgt (78%). Det syns jeg er MYE. Det jeg lurer på er hvor stor andel av disse som er investeringsobjekter. Jeg har hele tiden tenkt at hvis det blir veldig mye ledige nybygg i et område, så øker boligtilbudet og prisene stabiliserer seg (eventuelt faller om det blir for mye). Men når jeg ser på antall nye boliger i disse områdene, så er mesteparten solgt. Samtidig går bruktboligmarkedet unna. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #12 Skrevet 6. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spørs hvor gøy det blir å pendle inn til Oslo nå som bomprisen går i taket :/ Anonymkode: 74b55...c8b Bomprisene er like høye for oss som allerede bor i Oslo. I tillegg får vi jo flere bompriser innad i byen, som gjør at flere må betale. At alle kan ta kollektivtrafikken hvor de skal er en utopi. Anonymkode: 86647...972 2
Sommee Skrevet 9. oktober 2017 #13 Skrevet 9. oktober 2017 På 6.10.2017 den 11.27, AnonymBruker skrev: @Sommee Ja, det er rekordmange boliger til salgs i Akershus, men 2/3 av dette er nybygg. Det er annonser som ligger ute i ca et år (mindre hvis utsolgt). Noen av disse er boliger som kommer for salg. Dermed er det boliger som ikke er mulig å kjøpe, men som ligger tilgjengelig. Personlig kjenner jeg flere som har investert i boliger Øvre og Nedre Romerike. Der er det flust av nybygg, kanskje mer enn noe annet sted i Norge(?). Det som er fascinerende er at markedet tar unna. Per nå ligger dette ute i Lørenskog-strømmen-området: Robsrud Terrasse: 45 av 49 solgt (4 reservert) = 92% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Wendts Hage: 48 av 51 solgt = 94% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Thurmannskogen F: 51 av 53 solgt = 96% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2018. Solheimstunet: 64 av 72 solgt = 88% solgt. Overtagelse 2 kvartal 2018. Blinken Stasjonsby: 75 av 88 solgt = 85% solgt. Overtagelse 2/3 kvartal 2018. Entreen Hus 3: 41 av 43 solgt = 95% solgt. Overtagelse 4 kvartal 2018. Nedre Baarlibakken: 11 av 21 solgt = 52%. Overtagelse 1 kvartal 2019. Entreen Hus 2: 26 av 29 solgt = 90% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Thurmannskogen H: 32 av 35 solgt = 91% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Thurmannskogen J og K: 35 av 40 solgt = 88% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2019. Entreen Hus 1: 36 av 60 solgt = 60% solgt. Overtagelse 2 kvartal 2019. Fjellhamar Torg: 113 av 127 solgt = 90% solgt. Overtagelse 3 kvartal 2019. Berger Hage: 36 av 101 solgt = 35% solgt. Overtagelse 1 kvartal 2020. Haneborgåsen Panorama: 45 av 59 solgt = 76% solgt. Overtagelse ?? Skårersletta: 43 av 68 solgt = 63% solgt. Overtagelse ?? I tillegg kommer disse for salg: Easy Living Fjellhamar: 39 stk. Overtagelse 3 kvartal 2019. Totalt er det 896 leiligheter som kommer i Lørenskog/Strømmen (utenom de som ikke er til salgs enda). Av 896 er 701 solgt (78%). Det syns jeg er MYE. Det jeg lurer på er hvor stor andel av disse som er investeringsobjekter. Jeg har hele tiden tenkt at hvis det blir veldig mye ledige nybygg i et område, så øker boligtilbudet og prisene stabiliserer seg (eventuelt faller om det blir for mye). Men når jeg ser på antall nye boliger i disse områdene, så er mesteparten solgt. Samtidig går bruktboligmarkedet unna. Anonymkode: 86647...972 Nyboligsalget har jo stagnert veldig.. Disse du ramser opp ble jo kjøpt for 6-24 mnd siden. og av de kjøperne, minus spekulantene, så skal alle selge en bolig også.. Nedre Romerike prisene er nesten tilbake på januar 2016 nivå ser jeg. Skal nok noe mer ned, ihvertfall ikke opp, de neste årene, med det tilbudet av boliger som er og kommer.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #14 Skrevet 9. oktober 2017 8 timer siden, Sommee skrev: Nyboligsalget har jo stagnert veldig.. Disse du ramser opp ble jo kjøpt for 6-24 mnd siden. og av de kjøperne, minus spekulantene, så skal alle selge en bolig også.. Nedre Romerike prisene er nesten tilbake på januar 2016 nivå ser jeg. Skal nok noe mer ned, ihvertfall ikke opp, de neste årene, med det tilbudet av boliger som er og kommer. Lurer på hvordan du kan se det, når 12 mnd veksten viser 5% opp siden oktober 16. Anonymkode: 86647...972 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #15 Skrevet 9. oktober 2017 Ja, de som har kjøpt nybolig skal gjerne selge også. Men i 2016 var det rekordmange som gikk fra leiemarkedet rett inn i nyboligmarkedet, fordi prisene var faste og man ikke hadde behov for å selge noe. I tillegg er det ikke slik at alle som har kjøpt nybygg på nedre Romerike selv sitter på bolig i samme område. Det blir bare antagelser. Anonymkode: 86647...972
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #16 Skrevet 9. oktober 2017 På 6.10.2017 den 9.43, AnonymBruker skrev: Spørs hvor gøy det blir å pendle inn til Oslo nå som bomprisen går i taket :/ Anonymkode: 74b55...c8b Den lille hevingen i år blir bare småtteri i forhold til hva som kommer intern i Oslo de neste to årene; -mange nye bompengeavsnitt, mye høyere priser og betaling begge veier. Det blir dyrt å bo og kjøre i Oslo snart! Da er det lurt å kjøpe en billig bolig på utsiden og pendle med raske tog eller billige elbiler Anonymkode: 28dac...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #17 Skrevet 9. oktober 2017 30 minutes ago, AnonymBruker said: Den lille hevingen i år blir bare småtteri i forhold til hva som kommer intern i Oslo de neste to årene; -mange nye bompengeavsnitt, mye høyere priser og betaling begge veier. Det blir dyrt å bo og kjøre i Oslo snart! Da er det lurt å kjøpe en billig bolig på utsiden og pendle med raske tog eller billige elbiler Anonymkode: 28dac...8e3 Jeg vil tro elbilfordelene kommer til å forsvinne ganske så raskt. Anonymkode: 4938f...058 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #18 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den lille hevingen i år blir bare småtteri i forhold til hva som kommer intern i Oslo de neste to årene; -mange nye bompengeavsnitt, mye høyere priser og betaling begge veier. Det blir dyrt å bo og kjøre i Oslo snart! Da er det lurt å kjøpe en billig bolig på utsiden og pendle med raske tog eller billige elbiler Anonymkode: 28dac...8e3 Hvis bompengene blir enda flere/dyrere, vil det mest sannsynlig føre til at boligprisene blir enda høyere i Oslo. De aller fleste som bor på Østlandet jobber i Oslo, og med store bompengeutgifter, vil enda flere av disse ønske å bo slik til at de enkelt kan komme seg kollektivt til jobb. Med mindre man bor helt inntil en togstasjon og jobber i umiddelbar nærhet til Oslo S eller Nationaltheatret, vil det da, for de aller fleste, være mye tid og penger å spare på å bo i Oslo kontra å bo i kommunene rundt. Anonymkode: 1fb9a...32b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #19 Skrevet 9. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis bompengene blir enda flere/dyrere, vil det mest sannsynlig føre til at boligprisene blir enda høyere i Oslo. De aller fleste som bor på Østlandet jobber i Oslo, og med store bompengeutgifter, vil enda flere av disse ønske å bo slik til at de enkelt kan komme seg kollektivt til jobb. Med mindre man bor helt inntil en togstasjon og jobber i umiddelbar nærhet til Oslo S eller Nationaltheatret, vil det da, for de aller fleste, være mye tid og penger å spare på å bo i Oslo kontra å bo i kommunene rundt. Anonymkode: 1fb9a...32b Det er faktisk feil. De aller fleste som bor på Østlandet jobber ikke i Oslo. De jobber i fylkene utenfor. I 2016 var det 457 177 som hadde arbeidsplass registert i Oslo fylke. Resterende del av "Østlandet" (Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Telemark, Buskerud og Vestfold) utgjorde 860 160 arbeidsplasser. Men, ikke alle disse fylkene er i pendleravstand til Oslo. Hvis vi tar for oss Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold, som gjennom kollektivtrafikk og bil er i rimelig pendleravstand til Oslo, så utgjør det 613 008 arbeidsplasser (2016). Det er fortsatt langt flere enn Oslo. Nå er det jo selvsagt slik at noen i nabokommunene jobber i Oslo, på lik linje som noen i Oslo jobber i nabokommunene. Anonymkode: 86647...972 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #20 Skrevet 9. oktober 2017 En annen faktor er antall arbeidsplasser som skapes eller flyttes ut av Oslo. - Utbyggingen av OSL sto ferdig i 2017. - Gardermoen Business Park vil huse 50 000 arbeidsplasser i sine lokaler, hvorav flere vil være selskaper som er flyttet ut av Oslo. - Regjeringen har bestemt at flere statlige arbeidsplasser skal flyttes ut av Oslo. - Byrådet i Oslo bestemte at tradisjonell industri og råvareproduksjon skal ut av Oslo. - Vetrinærhøgskolen flyttet til Ås. Nytt, stort universitetsbygg under oppføring. - Politihøgskolen flyttes (mulig Moss eller Rygge). - Rygge Lufthavn gjenåpner 2018 eller 2019. Anonymkode: 86647...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå