AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Vet ikke en gang hvor lurt det er å skrive dette da folk i dette forumet generelt virker skeptiske til alt med innvandrere å gjøre. Det jeg lurer på er fastemåneden ramadan, hvor man ikke spiser fra soloppgang til solnedgang. Men du er unntatt fra reglene hvis du har mensen osv. Men hva i all verden gjør du når du har mensen og i praksis kan spise når du vil. Det er bare det at alle har fått med seg at du faster, men når du likevel gjør det vet de at det er pga du har mensen. Kan selvfølgelig være andre grunner, men si at du har fasta i 10 dager, dropper 7, og faster resten. Alle i klassen (vgs) vet jeg faster, og selv læreren krever svar (ikke direkte) på hvorfor jeg spiser. Vet andre også har det sånn. De mener selvfølgelig ikke vondt, men er ren nysgjerrighet. Jeg hadde også vært en av de som stilte spm. Om jeg ikke visste selv. Så hva hadde dere gjort, rett og slett la folk vite at du har "uka de", og noen ganger til og med forklare at du har perioden din. Nå kommer jeg sikkert til å få til svar at 50% av befolkningen har det osv. Og jeg er åpen om slikt med venner... Er likevel det at ikke alle er komfortabel med at andre vet hva som renner i buksa på en. Blir litt som "menskopp" i offentlig do diskusjon her inne en del ganger... Håper å slippe svar som at du trenger ikke faste, gi beng i spm. stakkar deg osv. Vil gjerne høre hva dere som ikke faster hadde gjort også. 😊😊 Anonymkode: 81a68...313
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Det kunne jo vært at du hadde en sykdom du ikke ville at alle skulle vite om som gjorde at du ikke kunne faste. Uansett hva grunnen er, er det ingen som har krav på å vite hvorfor du spiser. Synes bare du skal svare "det finnes unntak" hvis noen spør. Anonymkode: 88dc4...ab2 4
Gjest C.Tramell Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Kan du ikke bare si at du ikke faster av helsemessige årsaker? Man kan jo ha mange andre grunner for å ikke faste enn mensen. Jernmangel, ustabilt blodsukker og diverse annet.
Gjest Mass Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Men hvorfor er mensen så tabulagt? Alle kvinner har det jo.. selv er jeg så åpen at jeg sier det rett ut. Men ellers var jo forslaget til C.tramell et godt forslag. Læreren din kan du jo snakke med på tomannshånd. Spør vel ikke åpent i klassen? Kan jo smugspise?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, Mass skrev: Men hvorfor er mensen så tabulagt? Alle kvinner har det jo.. selv er jeg så åpen at jeg sier det rett ut. Men ellers var jo forslaget til C.tramell et godt forslag. Læreren din kan du jo snakke med på tomannshånd. Spør vel ikke åpent i klassen? Kan jo smugspise? Helt enig. Jeg har null problem med å si at jeg har menstruasjon selv og folk reagerer ikke akkurat, siden kvinner normalt sett har det hver måned. Anonymkode: 518a6...dd3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Hvorfor kan man spise når man har mensen? Anonymkode: 7fab2...2bd 1
Gjest Mass Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Jeg har null problem med å si at jeg har menstruasjon selv og folk reagerer ikke akkurat, siden kvinner normalt sett har det hver måned. Anonymkode: 518a6...dd3 Jeg opplever heller ikke reaksjoner fra andre, og de fleste forteller jo selv at de har mensen. Reagerer aldri på det. Mensen, menssmerter, middag, aktiviteter - alt er like naturlig å snakke om.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan man spise når man har mensen? Anonymkode: 7fab2...2bd Seriøst? Anonymkode: ff6a3...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 Si at det er pga helsemessige årsaker. Da har du dekket det meste, og kan fint bortforklare det med å fortelle litt generelt om reglene rundt faste, uten at de behøver å vite at du har mensen. Anonymkode: 0450d...8ad 1
FluffyJuggernaut Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 Folk er nysgjerrige, og ganske frekke i ditt tilfelle, en lærer burde iallefall vite bedre. Det er jo ikke vanskelig å finne ut hvorfor folk bryter fasten eller avstår fra å faste, og da vet de at en av de tingene er din grunn. Kan du ikke bare svare at det er privat? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 24 minutter siden, Mass skrev: Men hvorfor er mensen så tabulagt? Alle kvinner har det jo.. selv er jeg så åpen at jeg sier det rett ut. Men ellers var jo forslaget til C.tramell et godt forslag. Læreren din kan du jo snakke med på tomannshånd. Spør vel ikke åpent i klassen? Kan jo smugspise? 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Jeg har null problem med å si at jeg har menstruasjon selv og folk reagerer ikke akkurat, siden kvinner normalt sett har det hver måned. Anonymkode: 518a6...dd3 Husk at TS fortsatt går på ungdomsskolen. Når man er tenåring kan den minste lille ting være kjempeflaut. Det er også forskjell på å snakke om mensen med venninner og å si høyt foran hele klassen at "jeg har mensen i dag". Anonymkode: 88dc4...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan man spise når man har mensen? Anonymkode: 7fab2...2bd Alle som har svakere helse kan spise oftere under ramadan. Barn, eldre, syke, og altså menstruerende kvinner, siden mange opplever så store smerter og blodtap at det kan være kritisk å ikke spise oftere. Hvis du føler deg helt super når du har mensen kan du fortsatt velge å faste, men du har altså ikke den samme forpliktelsen. Samme med barn, de synes ofte det er moro å gjøre det samme som de voksne, og eldre med god helse vil også ofte velge å faste. Jeg synes du kan si at du har private grunner, men opplyse om at det finnes mange unntak. Jeg synes det er litt frekt å grave på den måten, men tipper det er fordi folk ikke kjenner til unntakene. Anonymkode: e1b99...3fb 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Anonymkode: ff6a3...0bc Jeg lurer også på dette. Du må jo regne med at folk ikke vet så mye om den fastingen. 1
Thyra Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som har svakere helse kan spise oftere under ramadan. Barn, eldre, syke, og altså menstruerende kvinner, siden mange opplever så store smerter og blodtap at det kan være kritisk å ikke spise oftere. Hvis du føler deg helt super når du har mensen kan du fortsatt velge å faste, men du har altså ikke den samme forpliktelsen. Samme med barn, de synes ofte det er moro å gjøre det samme som de voksne, og eldre med god helse vil også ofte velge å faste. Jeg synes du kan si at du har private grunner, men opplyse om at det finnes mange unntak. Jeg synes det er litt frekt å grave på den måten, men tipper det er fordi folk ikke kjenner til unntakene. Anonymkode: e1b99...3fb Faste under mensen er ikke gyldig, suden nenstruerende kvinner er "urene". Men de dagene som utgår under fasten skal tas igjen på et senere tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 Tusen takk for alle svar. Trodde ikke på fullt så mange svar. Jeg går på vgs. I fjor (2 klasse) endte jeg opp med å spise i smug. Eller rett og slett sitte der litt småsulten. Greia er, når du faster på ordentlig er det 10- ganger enklere å holde seg, enn når du i virkeligheten jukser. Som sagt, synes mensen overhodet ikke er flaut. Og snakker med venninner om det, kan hende gutter får med seg og. Men poenget er at det ikke er der det ligger. Jeg synes bare ikke andre trenger å vite hva jeg har i bukse, hvis dere skjønner. Har en grei, fin lærer, men pga fraværsregelen dro jeg på lærerens kontor. (Flere lærere sitter sammen, men var ingen der). Det stod om ramadan i media så han spurte litt rundt, synes bare det var naturlige spm. og en lærer som "ser" elevene da. Noen dager senere spiser jeg på klasserommet og han ser litt rart på meg, husker ikke helt hva jeg sa, men aldri mer klasserommet. Snapper også venner hvis jeg ikke faster, og da svarer jeg at mensen er digg til tider, så igjen, er ikke flau. Åh C. Tramell, så langt har jeg ikke tenkt, smart sagt. Må være mer forberedt til neste år vettu. Satser på enda flere svar. Og helst hva dere ville gjort i en lignende situasjon. Ts Anonymkode: 81a68...313
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 Hvorfor poster du dette innlegget nå? Det er en stund til ramadan.. Hilsen en muslim. Anonymkode: cdfe6...799
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 Hva med å bare slutte med fastingen, så slipper du å forklare noe som helst? Anonymkode: 589d9...abf
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Anonymkode: ff6a3...0bc Hvorfor så frekk! Hvordan skal jeg vite det. I min verden er ikke jeg noe dårligere eller krever mer mat/væske. Jeg kan gjøre alt jeg pleier å gjøre den uka jeg har mensen. Så derfor lurte på om det lå noen spesiell grunn bak. Her skal man ikke spørre nei, her skal man visst vite alt fra før. Anonymkode: 7fab2...2bd 2
HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #19 Skrevet 5. oktober 2017 Si du er unndratt av private grunner, eller si du har jernmangel eller vitamin mangel eller lignende...eller bare si du har mensen, så skal du se det er de som skjønner de har tråkka i salaten og spurt om noe privat.
Gjest Mass Skrevet 5. oktober 2017 #20 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at TS fortsatt går på ungdomsskolen. Når man er tenåring kan den minste lille ting være kjempeflaut. Det er også forskjell på å snakke om mensen med venninner og å si høyt foran hele klassen at "jeg har mensen i dag". Anonymkode: 88dc4...ab2 Jada, er jo klar over det. Vi hadde svømming på ungdomsskolen og hadde vondt i magen en gang i måneden, og avsto dermed fra svømming. Alle skjønte det, men det ble aldri en stor sak av det. Man må jo nødvendigvis ikke gi et svar til medelever om man ikke vil, men da vil jo kanskje folk hvertfall ivre etter å vite. Kanskje det å forklare det hele en gang gjør at folk lar det ligge videre slik at det ikke blir noe oppstyr hver gang TS spiser under ramadan. Edit: jeg lærte forresten noe nytt om ramadan her, for dette var jeg ikke klar over fra før. Endret 5. oktober 2017 av Mass
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå