Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2005 #1 Del Skrevet 20. januar 2005 Som kristen selv har jeg vanskelig for å tro på denne tanken. Jeg har vokst opp hos en veldig fundamentalistisk familie, hvor helvete i høyeste grad eksisterte. Selv om jeg ser på meg selv som en veldig liberal kristen, så må jeg innrømme at den frykten for helvete er der fortsatt. Samtidig synes jeg det er en fryktelig tanke at alle som ikke tror skal komme til evig fortapelse. Jeg klarer ikke å forsone meg med denne tanken, og jeg synes det høres grusomt ut. Jeg klarer rett og slett ikke å tenke på det, og synes det er feil at vanlige folk skal gå inn i evig fortapelse. Noen andre som har syn på dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 20. januar 2005 #2 Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg er helt enig med deg. Tror Gud er god og ingen god gud ville sendt noen til helvete. Er en av de liberale, jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 21. januar 2005 #3 Del Skrevet 21. januar 2005 Som kristen selv har jeg vanskelig for å tro på denne tanken. Jeg har vokst opp hos en veldig fundamentalistisk familie, hvor helvete i høyeste grad eksisterte. Selv om jeg ser på meg selv som en veldig liberal kristen, så må jeg innrømme at den frykten for helvete er der fortsatt. Samtidig synes jeg det er en fryktelig tanke at alle som ikke tror skal komme til evig fortapelse. Jeg klarer ikke å forsone meg med denne tanken, og jeg synes det høres grusomt ut. Jeg klarer rett og slett ikke å tenke på det, og synes det er feil at vanlige folk skal gå inn i evig fortapelse. Noen andre som har syn på dette?? Med menneske sjeler så er det slik at den vil eksistere etter å ha klyvet ut av kroppen, for å si det på den måten. Og da går man enten til himmel eller til helvete. Helt i motsetning til dyr. For den som tror på Gud vil jo komme til himmelen, men for den som ikke tror går til fortapelsen. Altså til helvete. Det står i bibelen, og den tror jeg på den. Du som kristen trenger nok ikke engste deg for helvete, for vi alle kristne skal være med på opprykkelsen. Gud har jo skapt oss med fri vilje, det var jo derfor han skapte kunnskapens tre i Edens hage. Nettopp forde vi mennesker skulle få selv velge. Og i dette tilfellet, så fikk Adam og Eva ta det valget om å spise fra kunnskapenstre eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 21. januar 2005 #4 Del Skrevet 21. januar 2005 Med menneske sjeler så er det slik at den vil eksistere etter å ha klyvet ut av kroppen, for å si det på den måten. Og da går man enten til himmel eller til helvete. Helt i motsetning til dyr. For den som tror på Gud vil jo komme til himmelen, men for den som ikke tror går til fortapelsen. Altså til helvete. Det står i bibelen, og den tror jeg på den. Du som kristen trenger nok ikke engste deg for helvete, for vi alle kristne skal være med på opprykkelsen. Gud har jo skapt oss med fri vilje, det var jo derfor han skapte kunnskapens tre i Edens hage. Nettopp forde vi mennesker skulle få selv velge. Og i dette tilfellet, så fikk Adam og Eva ta det valget om å spise fra kunnskapenstre eller ikke. Istedet for å bare lese bibelen, så er det kanskje på tide å tenke litt selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 21. januar 2005 #5 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg tror på himmelen og helvete ja, men jeg tror ikke at helvete er et slikt sted der det alltid er ild og flammer, og man "brenner i helvete". I den opprinnelige Bibelen (den greske), står det "Gehenna", dette har blitt oversatt til "helvete" i oversettelser. Gehenna var en dal der de brente og ofret barn, og som foreldrene skremte barna sine med for å få dem til å bli snille. Derav kommer myten om at helvette betyr ild. Jeg tror at helvete betyr at en ikke får være sammen med Jesus etter døden. at man må leve evigheten uten kontakt med ham, det er helvete. Jeg tror også at de som er kristne blir "tatt opp til himmelen" med en gang de dør, men de som ikke er kristne må vente til den dagen alle skal samles i himmelen. jeg tror altså ikke at himmelen og helvete er "opp eller ned", men et spørsmål om man er med eller uten Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 21. januar 2005 #6 Del Skrevet 21. januar 2005 Så om man har valgt et helt liv uten gud, hva vil det da bety om vi må leve the afterlife uten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #7 Del Skrevet 21. januar 2005 Så om man har valgt et helt liv uten gud, hva vil det da bety om vi må leve the afterlife uten? Det finnes det sikkert like mange svar på som troende. Tror det blir ensomt til slutt for mange, der alle med en personlig tolkning av det hele sitter i sitt personlige fengsel...mener helvete, nei sin personlige himmel, var det jeg var ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 21. januar 2005 #8 Del Skrevet 21. januar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 21. januar 2005 #9 Del Skrevet 21. januar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #10 Del Skrevet 21. januar 2005 Så om man har valgt et helt liv uten gud' date=' hva vil det da bety om vi må leve the afterlife uten?[/quote'] Samme tenker jeg. Hvorfor skulle de som har valgt bort Gud i dette livet ha noe å gjøre med ham i neste liv? For mange kristne er det å leve uten Gud det nærmeste helvete de kan tenke seg. Det vil være som å ta bort grunnen i livet deres. For de som ikke tror på Gud, er vel kanskje situasjonen motsatt. Hvis det er en himmel hvor Gud er, kan jeg ikke forstå hvorfor de som ikke tror skal ha plass der. Det kan da ikke være noe greit å være et sted med en Gud de aldri har likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #11 Del Skrevet 21. januar 2005 En gud man aldri har likt? Hadde jeg kommet til himmelen og funnet ut at det eksisterte en gud skulle jeg nok likt han og krøpet for hans føtter for det skaperverket han hadde laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 21. januar 2005 #12 Del Skrevet 21. januar 2005 Svarer selv om jeg ikke er fundamentalistisk kristen. TAnken om fortapelse i den kristne tradisjonen har mange lag, og uttrykkes på ulike måter gjennom historien. De ordene Det nye testamente bruker, og som blir oversatt vekselvis med helvete og dødsriket er hhv Hades (gresk ord for skyggetilværelse etter døden) og Gehenna (billedlig tale, viser til Hinnomdalen som var Jerusalemsøppelplass, og hvor det også var offersteder der barn ble ofret til guden Molok i gammel tid). Når Norge ble kristnet for mer enn tusen år siden, ble det laget et nyord - helvete, som betyr "der død(sgudinnen Hel) råder). Særlig i middelalderen utviklet forestillingen om helvete som et sted under jorden, der de fortapte sjelene ble pint i evighet, seg. Denne forestillingen sementerte seg, og har blitt hypet av endel vekkelsesforkynnelse også i vår tid. Tanken om apokatastasis, altså troen på at Gud skaper absolutt alt nytt, også de som har vendt ryggen til Gud, er ikke noe nytt. Den fins og blir tematisert flere ganger i løpet av kirkehistorien. Her kan du lese om en doktorgradsavhandling om dette emnet: http://www.tf.uio.no/forskning/st/grandal.html Jeg ser på den kristne troen som en håp om at det ansikt Gud viser oss i Jesus Kristus er Guds sanne og endelige ansikt. Troen på at alt skal bli nytt er mer håp og tillit enn visshet, og kan ikke uttrykkes sterkere enn et håp. Jeg er mer opptatt av hva vi blir frelst til enn fra. Samtidig kan jeg ikke kategorisk avvise tanken om at livet har to utganger. Men tenker mer dette som fravær av Gud og det gode enn evig straff og pine. Håpet er likevel at absolutt alt blir nyskapt og gjenopprettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 21. januar 2005 #13 Del Skrevet 21. januar 2005 Med menneske sjeler så er det slik at den vil eksistere etter å ha klyvet ut av kroppen, for å si det på den måten. Og da går man enten til himmel eller til helvete. Helt i motsetning til dyr. For den som tror på Gud vil jo komme til himmelen, men for den som ikke tror går til fortapelsen. Altså til helvete. Det står i bibelen, og den tror jeg på den. Du som kristen trenger nok ikke engste deg for helvete, for vi alle kristne skal være med på opprykkelsen. Gud har jo skapt oss med fri vilje, det var jo derfor han skapte kunnskapens tre i Edens hage. Nettopp forde vi mennesker skulle få selv velge. Og i dette tilfellet, så fikk Adam og Eva ta det valget om å spise fra kunnskapenstre eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2005 #14 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg lurer på hvordan dere fundamentalistisk kristne (alså dere som tror at helvete er et fysisk sted med evig pine) klarer å leve med den visshet om at flesteparten av menneskene rundt dere vil komme til dette stedet. Jeg har veldig vanskelig med å avfinne meg med denne tanken..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 22. januar 2005 #15 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg lurer på hvordan dere fundamentalistisk kristne (alså dere som tror at helvete er et fysisk sted med evig pine) klarer å leve med den visshet om at flesteparten av menneskene rundt dere vil komme til dette stedet. Jeg har veldig vanskelig med å avfinne meg med denne tanken..... Det er en ting man bør ha klart for seg, og det er at helvete er ikke et fysisk sted i den forstand, men sjelen vil nok ende der for den som ikke tror. Og jeg kan leve med den vissheten om at noen kommer til helvete, fordi Gud har skapt oss til fri vilje, og det å tro er et valg man har tatt. Og jeg respekterer de som ikke tror også. Men som sagt man kan ikke komme til himmelen om man ikke tror på Gud. Sånn er det bare. Men når det er sagt, så om det hadde vært opptil meg, så hadde jeg tatt med meg ikke kristne også til himmel, fordi de vet ikke hva de går glipp av. Tenk bare på den herligheten vi kristne har i vente. Jeg sier ikke dette for å dømme, men forde det er bare så logisk, og det står i bibelen også. Jeg tror på det som står i bibelen, så får det være opptil hver enkelt for hva de velger å tro på. Ha en fortsatt god lørdags kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå