Gå til innhold

Hvem skal betale sykepenger ? Hjelp meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har googlet men finner ikke helt svaret.. Jeg har vært syk en stund, og er nå sykemeldt. Jobber kun deltid. Vet ikke helt hvem som skal ha fri D i denne omgang.

18 september var jeg på jobb. Fullførte vakta mi men kjente at jeg ikke var i stand til å komme på jobb dagen etter. Var dermed syk 19 og 20 september.

Ellers ingen vakter.

Tirsdag 26 prøvde jeg meg på jobb igjen. Men kjente igjen at jeg ikke var lur som gikk på jobb. Men fullførte vakta mi.

Ellers ingen  vakter.

Fredag 29 var jeg hos legen og ble syke sykemeldt fra 29 til 4 oktober. I denne perioden hadde jeg to vakter. Så dermed falt bort pga sykemelding.

Så er jeg igjen hos legen 4 oktober. Og blir  nå sykemeldt fra 4 oktober til 13 oktober.

Begge sykemeldinger faller under en periode på 15 dager. Såvidt jeg ser der skal dermed krav om sykepenger til arbeidsgiver.

Men siden jeg uken før brukte en egenmelding 19 og 20 september, og det ikke gikk 16 dager fra da til jeg ble sykemeldt er jeg usikker. Jeg opptil arbeidet med en dag. 

Noen som vet ??

Anonymkode: c5e3c...fe4

Skrevet

Du får lønn fra arbeidsgiver med egenmelding. Sykemelding fra lege, leverer du sykemelding til arbeidsgiver og får lønn fra den. De får igjen fra NAV

Skrevet
1 minutt siden, tdm900 skrev:

Du får lønn fra arbeidsgiver med egenmelding. Sykemelding fra lege, leverer du sykemelding til arbeidsgiver og får lønn fra den. De får igjen fra NAV

Forsiktig nå, det er ikke alle som forskutterer refusjonen. Sykemeldingen skal innrapporteres via arbeidsgiver, men sykelønnen kan måtte komme fra NAV direkte.

Anonymkode: 9e777...bc5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsiktig nå, det er ikke alle som forskutterer refusjonen. Sykemeldingen skal innrapporteres via arbeidsgiver, men sykelønnen kan måtte komme fra NAV direkte.

Kommer ikke direkte fra NAV når vi er sykemeldte fra lege, derfor blir det slik! 

Skrevet

Jeg har alltid bare levert alt til arbeidsgiver, også har de videresendt til nav dersom det er de som skal betale.

Anonymkode: dd6c5...207

Skrevet
4 minutter siden, tdm900 skrev:

Kommer ikke direkte fra NAV når vi er sykemeldte fra lege, derfor blir det slik! 

Eh, du burde ikke uttale deg om ting du åpenbart ikke har peil på. Det er kun de første 15 dagene som arbeidsgiver betaler, deretter er det refusjon. Om arbeidsgiver forskutterer og håndterer refusjon fra NAV er opptil dem, det er ikke alle arbeidsgivere som gjør det OG DA KOMMER SYKELØNNA FRA NAV.

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, du burde ikke uttale deg om ting du åpenbart ikke har peil på. Det er kun de første 15 dagene som arbeidsgiver betaler, deretter er det refusjon. Om arbeidsgiver forskutterer og håndterer refusjon fra NAV er opptil dem, det er ikke alle arbeidsgivere som gjør det OG DA KOMMER SYKELØNNA FRA NAV.

Sykelønna kom IKKE fra NAV når jeg var sykemeldt over 15 dager i fjor. Den kom fra arbeidsgiver :) 

Du kan forresten si det rett til TS, i stedet for meg!

Endret av tdm900
Skrevet
13 minutter siden, tdm900 skrev:

Sykelønna kom IKKE fra NAV når jeg var sykemeldt over 15 dager i fjor. Den kom fra arbeidsgiver :) 

Det er fordi noen arbeidsgivere forskutterer og får refusjonen fra NAV, mens andre ikke gjør det. Så fordi din arbeidsgiver gjør det, betyr ikke at det er sånn for alle. Noen ting bør man kanskje sjekke ut før man uttaler seg så bastant.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, tdm900 said:

Det er kun de første 16 dagene arbeidsgiver er pliktig til å betale ut sykelønn, deretter kommer det an på arbeidsgiveren. 
Min nåværende arbeidsgiver betaler lønn som vanlig til meg og får dette refundert, svært mange andre får sykelønnen direkte fra nav. 
Det er bestemt i arbeidsavtaler eller tariffavtaler om arbeidsgiver betaler utover arbeidsgiverperioden og får refusjon, eller om nav overtar ansvaret for sykelønn etter de første 16 kalenderdagene. 
https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/drive-bedrift/arbeidsforhold/sykdom-skader/sykepenger/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...