Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.
Jeg har siden desember i fjor vasket litt nå og da og fått 150,- pr time for dette.Jeg tenkte ikke dette skulle bli noe ofte,men det ballet på seg ved at personenes venner også gjerne ha vask.
DUMT av meg var å motta alt dette via Vipps og så på konto.Så nå har jeg kontobevegelser som forteller at jeg siden desember har mottatt 65.000 kr på min konto men halvparten av dem kommer fra min mann,så de er ok.Men hva med resten? Ca 32.000 kr som har mange av de samme betalere og samme beløp til samme tid,som 600,- 600,-600,-600,- om og om igjen.
Dette er i og for seg ikke en stor sum og såpass lite at jeg trolig ikke hadde måtte betalt mye skatt av dette,og dette er noe jeg burde ordnet opp i tidligere,men jeg trodde dette bare skulle bli noen få vask til jeg startet skole.I stedet for skole har det heller blitt mer vask.
Så,jeg trenger ingen formaninger fra moralens voktere her,men heller råd til hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Det frister IKKE å kontakte skatteetaten og si det som det er..Men jeg vil likevel gjerne gjøre ting riktig,og betale hva det enn måtte være i skatt.Men de jeg har vasket hos vil vel mest sannsynlig ikke bry seg en døyt om disse småbeløpene. Hva kan jeg gjøre og hvordan gå frem?

Anonymkode: e95f7...eb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk en av disse moralens voktere som normalt rynker på nesa av svart arbeid (i grunnen mest av de som burde hatt penger til å gjøre det rett, men som benytter seg av svart arbed for å spare.) I dette tilfellet er du imidlertid enten innenfor eller så nært opp til hva som er lov, at jeg ikke reagerer i hele tatt:)  Hvor mange ulike "arbeidsgivere" har du hatt? Småjobber er ikke skattepliktig om du ikke mottar mer enn kroner 6000 fra hver arbeidsgiver per år. Om du påtar deg veldig mange slike småjobber, kan det riktignok bli reget som næringsvirksomhet (uavhengig av beløpsgrensen), og da skal du i utgangspunktet skatte av alt. Jeg er ingen skatteekspert , men vil tro at vaskevirksomheten din er litt i grenseland.

Altså: To forhold kan føre til at dette er skattepliktig: a) du har mottatt mer enn 6000 fra en enkelt arbeidsgiver b) vaskingen din blir å betrakte som næringsvirksomhet av skatteetaten. 

Sånn jeg ser det: Du kan enten lene deg tilbake og tenke at ingen kommer til å reagere på dette. Dette vil innebære en liten risiko for å bli ilagt tilleggskatt (om ligningen din er en av de få som blir plukket ut til kontroll og du oppfyller et av vilkårene over). Alternativt kan du benytte deg av skjemaet "Frivillig retting". Det kan du lett google deg frem til, fylle ut og sende inn til Skatteetaten. Da vil skatteetaten beregne riktig skatt av inntektene du oppgir, uten å ilegge deg ekstraskatt. 

PS: Igjen. Som nevnt. Jeg er ingen skatteekspert, og Skatteetaten vil nok gi bedre info enn meg. Ville ikke vært så innmari redd for å ringe dem heller, da enhver normalt oppegående person vil sea t du har begått en ærlig feil, om noen.. (Men skjønner selvsagt at det kan føles ubehagelig altså.)

Lenker til en lettlest artikkel som forklarer reglene:

https://www.smartepenger.no/94-nyhet/1824-skattefrie-arbeidsinntekter

Lykke til!

Anonymkode: 8f1e2...f33

Skrevet

Takker for svar.Jeg begynte kun hos 1 i desember i fjor men i januar fikk jeg en til.Fra januar til kanskje juli hadde jeg ca 3 forskjellige arbeidsgivere men et par av dem har alene betalt ca 11.000 kr hver frem til nå.Fra juli til nå fikk jeg flere arbeidsgivere og er nå oppe i 5-6 stk som har begynt å vippse til konto,og derfor jeg begynner å bli bekymret..
Jeg chattet med skatteetaten isted som sa at arbeidsgiverne må kontakte skatteetaten og melde inn arbeidet fra tidligere i år,noe jeg er rimelig sikker på at de ikke vil like.

En bekjent vet om dette problemet og foreslår jeg melder meg som selvstendig næringsdrivende og bare lager fakturaer som beskriver antall timer siden januar frem til nå,pris og at det er foretatt kontant oppgjør...Går det an å gjøre det på den måten?Da hadde arbeidsgiverne sluppet å bli dratt inn i dette med å kontakte etaten..

Jeg vurderer faktisk å starte som selvstendig uansett,da det ser ut som at jeg kan snart få en del mer vask,og noe annet hjemmearbeid hos private.Men om jeg starter som selvstendig,vil da skatteetaten få innsyn i min konto og se hva som har gått inn og ut der tidliger i år også?

Skrevet

Først og fremst. Beklager! Jeg leste spørsmålet ditt for kjapt før jeg svarte. Trodde du var ferdig med vaskingen og hadde begynt skole i stedet... Ikke benytt skjemaet frivillig retting. Blir helt feil!!! 

Det er sikkert mulig å gjøre det du beskriver. Å melde seg som næringsdrivende, medfører imidlertid en del plikter. Du må føre regnskap, og i tillegg til å betale skatt, må du betale 11% trygdeavgift. Jeg har ikke kompetanse eller tid til å gi deg en hel innføring. Les denne: 

http://sknh.no/wp-content/uploads/2012/05/Tips-og-råd-om-Enkeltpersonsforetak.pdf

Oppsummeringsvis tror jeg at du vil føle at du sitter igjen med VELDIG lite om du ikke tar deg betalt mer enn kroner 150 per time.

Det letteste for deg, vil absolutt være som skatteetaten rådet deg til. Strengt tatt skulle det vært fylt ut oppgjørsblanketter for alle utbetalingene, og så skulle de vært sendt inn til Skatteetaten når betalingen til deg oversteg 6000. For å rette opp i dette: Om de fleste har betalt kontant, vil det jo være vanskelig å spore akkurat når plikten inntrådte... Vil anta at det vil gå greit å "samle opp utbetalingene", slik at det opprettes  èn oppdagsblankett for betaling frem til nå, og deretter en blankett for hver utbetaling (for å gjøre det helt korrekt i fremtiden). Forstår at noen av oppdragsgiverne dine ikke er så keen på skjemaarbeid, men om du spør om råd, vil jeg virkelig råde deg til å forsøke å overtale dem. Forklare at du vil arbeide hvitt, at skatteetaten faktisk liker å gå etter de som benytter seg av svart arbeid mv. Vi har selv hjelp til vasking i hjemmet, og gjør det på måten som skatteetaten råder til. Det er virkelig ikke så mye jobb. Man fyllet ut et skjema og betaler oppdragstakers skatt direkte til skatteetaten. Så må jo du bli enig med oppdragsgiverne dine om de skal betale hele prispålegget som skatten din vil utgjøre, eller om du skal få utbetalt litt mindre, siden de betaler din skatt til Skatteetaten. (Fordelen med denne løsningen, fremfor at du melder deg som næringsdrivende, er at man "sparer" trygdeavgiften.) 

Skjemaet ser sånn ut på pdf https://www.altinn.no/upload/70937/A104 Lønnet arbeid i hjemmet v1-02 B-f.pdf, men man fyller det inn elektronisk via Altinn, og får automatisk oppgitt hvor mye skatt som skal betales.

Lykke til, og om du går for å starte næringsvirksomet, håper jeg du får hjelp og veiledning av noen andre.  

Anonymkode: 8f1e2...f33

Skrevet

Takker for svar.
Ja,tror arbeidsgiverne ikke helt vil sette pris på dette.
Men jeg er mer nysgjerrig på hva skatteetaten vil si om dette?Vil de reagere på at vi nå plutselig etter 9 mnd kommer og rapporterer inn arbeid og vil betale skatt?Dette skal egentlig skje hver mnd,men her blir det da først etter 9 mnd...Jeg er ferdig med vasking også,siste vask var for en uke siden,men betalingene har jo skjedd hver 14 dag,samme beløp.Er jo redd det skal bli en form for reaksjon fra skatteetaten pga dette,at vi kommer så sent.Er også redd at om jeg ikke gjør noe med de finne ut av dette på en eller annen måte uansett?
Alle innbetalingene skjedde forresten kun via Vipps og igjen til konto...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...