Gå til innhold

Vaskemaskin, 1400 eller 1600 omdreininger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal kjøpe vaskemaskin og det står mellom to greie modeller. Den eneste store forskjellen er at den ene sentrifugerer på 1400 omdreininger og den andre på 1600. Er det noen som vet om dette har noen praktisk betydning?

Prisforskjellen er på 2000, og det er den dyreste som har 1600 (og noen dillefunksjoner som vi egentlig ikke trenger). Begge er greie merker. Er de ekstra omdreiningene verdt pristillegget?

Anonymkode: 540f4...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.  1400 holder i massevis. 

Anonymkode: eb3b0...04a

• Liker 2
Skrevet

Jo raskere sentrifugering jo tørrere tøy.

Anonymkode: f33e6...7f5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Gå for den med høyest antall omdreininger. 

Tøyet blir mye tørrere, og det vil du være glad for hver gang du vasker og skal tørke klær. 

Det tilsvarer ca 30 % mer kraft på klærne og det driver ut mye vann. 

Endret av stan
  • Liker 5
Skrevet

Det blir ikke tørrere, men litt mindre fuktighet i tøyet. Tørketiden er ikke veldig mye kortere uansett og kr. 2000 i forskjell gjør at det ikke er verdt det syns jeg, som har 1400 omdreiinger og vet at det tørker fort nok uansett. 

Anonymkode: eb3b0...04a

• Liker 4
Skrevet

Min gamle vaskemaskin hadde 1400o/min, den ble kjørt på 1000o/min i stedet. Fordi, du sparer lageret som holder trommelen for belastningen det medfører å kjøre på max. Gjør det samme med nye vaskemaskina også😊

Anonymkode: a0c31...c29

• Liker 3
Skrevet

Kjøpte ny vaskemaskin med 1600 omdreininger. Fikk beskjed av selger, at jeg burde i det daglige bruke 1200 eller 1400, da det var en stor belastning for maskinen å kjøre 1600 omdreininger. Maskinene kan vare flere år lengre, ved å bruke lavere omdreininger.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, skal kjøpe vaskemaskin og det står mellom to greie modeller. Den eneste store forskjellen er at den ene sentrifugerer på 1400 omdreininger og den andre på 1600. Er det noen som vet om dette har noen praktisk betydning?

Prisforskjellen er på 2000, og det er den dyreste som har 1600 (og noen dillefunksjoner som vi egentlig ikke trenger). Begge er greie merker. Er de ekstra omdreiningene verdt pristillegget?

I sentrufugeomdreiningstall kan forskjellen mellom 1400 og 1600 virke bagatellmessig men i praksis når du har vasket klær så er forskjellen stor på restfuktigheten i tøyet og hvor hurtig resten av tøyet tørker. 

Har du tørketrommel betyr dette mindre enn om du lufttørker tøyet. 

Merk deg og at om du velger en Miele vaskemaskin med 1400 omdreininger/minutt og sammenligner med en billig maskin med 1600 omdreininger så kan restfuktigheten i tøyet faktisk bli høyere etter vask i blilligmaskinen enn i Miele maskinen. Du kan nemlig ikke bare sammenligne 1400 og 1600 omdreininger uten å vite mer om maskinen og tester som er gjort på de ulike maskinene der ulike ting sammenlignes. 

Det jadde derfor vært greit å få link til de to maskinene du sammenligner. Du kan og gå på Elkjøp og sammenligne maskinene i Elkjøp sin sammenligningsmulighet. 

Anonymkode: 38a23...a20

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Tiara07 skrev:

Kjøpte ny vaskemaskin med 1600 omdreininger. Fikk beskjed av selger, at jeg burde i det daglige bruke 1200 eller 1400, da det var en stor belastning for maskinen å kjøre 1600 omdreininger. Maskinene kan vare flere år lengre, ved å bruke lavere omdreininger.

Tull. Med mindre du har kjøpt en dårlig billigmaskin eller overbelaster maskinen med for mye tøy.

• Liker 3
Skrevet

Ja absolutt. Du må ha 1600.

Anonymkode: ee604...775

Skrevet

Takk for svar, alle sammen :blomst: 

Da er det altså en viss forskjell på 1400 og 1600, men maskinen kan bli fortere slitt ved 1600 uansett. Vanskelig. Den umiddelbare tanken er at da er jo ikke de ekstra omdreiningene verdt prisen, men det hører til at vi vasker mye tøy (vi er 6 personer i husholdningen, 2 av dem i "sølealder"). Prøver å reservere trommelen til sengetøy og håndklær, da jeg synes at vanlig tøy blir fort slitt i trommel. Så det å redusere fuktigheten, selv om det ikke er så mye, kan faktisk utgjøre en viss forskjell.

• Liker 1
Skrevet (endret)

1600. Da får du enda tørrere klær når du tar de ut fra maskina, er jo 200 omdreininger mer og det sier mye. En gammel halvautomatisk gikk på 2000, og klærne gikk fort å tørke etterpå.

Endret av tussi680
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sentrufugeomdreiningstall kan forskjellen mellom 1400 og 1600 virke bagatellmessig men i praksis når du har vasket klær så er forskjellen stor på restfuktigheten i tøyet og hvor hurtig resten av tøyet tørker. 

Har du tørketrommel betyr dette mindre enn om du lufttørker tøyet. 

Merk deg og at om du velger en Miele vaskemaskin med 1400 omdreininger/minutt og sammenligner med en billig maskin med 1600 omdreininger så kan restfuktigheten i tøyet faktisk bli høyere etter vask i blilligmaskinen enn i Miele maskinen. Du kan nemlig ikke bare sammenligne 1400 og 1600 omdreininger uten å vite mer om maskinen og tester som er gjort på de ulike maskinene der ulike ting sammenlignes. 

Det jadde derfor vært greit å få link til de to maskinene du sammenligner. Du kan og gå på Elkjøp og sammenligne maskinene i Elkjøp sin sammenligningsmulighet. 

Takk for tips om sammenligningsmulighet.

Har ikke link til maskinene her og nå, men det er en Bosch til 6000 (1400) og en Electrolux til 8000 (1600). Siste maskinen vår var en Electrolux som gikk som ei klokke i 12 år, til tross for uvanlig hard bruk, så det er mulig vi lander på den. Men skal google litt mer etter jobb og se om jeg finner noen tester :) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om sammenligningsmulighet.

Har ikke link til maskinene her og nå, men det er en Bosch til 6000 (1400) og en Electrolux til 8000 (1600). Siste maskinen vår var en Electrolux som gikk som ei klokke i 12 år, til tross for uvanlig hard bruk, så det er mulig vi lander på den. Men skal google litt mer etter jobb og se om jeg finner noen tester :) 

Vær klar over at Elektrolux og AEG er laget på samme fabrikk og har nesten alle deler like forskjellene er navnene. AEG kan sålede ha samme maskinen  men til en annen pris i de ulike butikkene. Vi har nå en god AEG med 1600 omdreininger. Da vi kjøpte var den på tilbud men ikke Elektrolux. 

Bosch har vi hatt tidligere og de maskinene erårlig på både vaskeresultater og åå skylling. 

Anbefaler deg en vurderingsrunde en gang til. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 1600 omdreininger på min, men jeg bruker den kun på 1600 når jeg vasker håndklær/sengetøy. Bruker aldri mer enn 1200-1400 på klær. 

Jeg har en av toppmodellene til Electrolux, med dampfunksjon og 8 kg kapasitet. Hatt den i 4 år, anbefales veldig. Valgte den over Bosch, Bosch er ikke like bra i dag som det en gang var. 

Skrevet (endret)

Har to maskiner med 1400 omdreininger på hver. Er kun sengetøy og håndklær som går på 1400, resten fordeles på 1200 og nedover etter hva som vaskes.

Med småbarn i huset hadde jeg heller lagt penger i større trommel, enn i omdreininger. Aller helst hatt to maskiner hvis det er praktisk mulig. 

Vi har en Miele og en Siemens nå, og er svært fornøyd med kvaliteten på disse. 

Edit: Den forrige maskinen vi hadde holdt i 17 år med minimum to vask hver dag. En Siemens.

Endret av Ulven
Skrevet

Min er 8kg og 1600, kjører som regel 1000-1200. På finskjorter 600, så rett på kleshenger...da blir det bra :)

Bruk penger på en skikkelig maskin fra for eks Miele, minst 8kg.

Skrevet

Restfuktigheten i tøyet vil avhenge av omdreiningshastighet sammenholdt med trommeldiameter. Ved større trommeldiameter trengs det ikke like stor omdreiningshastighet for å få like tørt tøy som ved en mindre diameter.

Dersom de to maskinene har samme trommeldiameter, vil det være tydelig forskjell på restfuktigheten på 1400 mot 1600 omdreininger. Hvis dette er tilfelle, ville jeg valgt maskinen med 1600, om ikke økonomien var veldig trang. Jeg bruker en maskin med 1600, og velger av og til program med 1400-sentrifugering. Tøyet er da merkbart våtere, når jeg tar det ut.

Men dette er litt luksus"problem", 1400 er bra det også.

Anonymkode: 04c40...5e5

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Nyttig said:

Bruk penger på en skikkelig maskin fra for eks Miele, minst 8kg.

Last ned bruksanvisningene for maskinene det står mellom, og les dem før du velger. Mieles menysystem har brukervennlighet fra helvete, etter min mening.

Anonymkode: 04c40...5e5

Skrevet
2 timer siden, tussi680 skrev:

1600. Da får du enda tørrere klær når du tar de ut fra maskina, er jo 200 omdreininger mer og det sier mye. En gammel halvautomatisk gikk på 2000, og klærne gikk fort å tørke etterpå.

Min gamle halvautomat hadde 3200 omdr/min. Var himmelirke. Nå er det møkk, selv med 1600 på den helautomatiske jeg har nå:-(

Anonymkode: 8f912...1cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...