HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #41 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg skal begynne å bruke betegnelsen 'blåmenn' på dem, slik forfedrene våre gjorde...det burde være innafor? Eller?
Chubby Skrevet 5. oktober 2017 #42 Skrevet 5. oktober 2017 Selv om ordet i seg selv ikke er galt, er det forsåvidt greit at de fjerner det fra skolebøkene, barn er lett påvirkelige. Lite å lage oppstyr om, den ene eller andre veien.
Chubby Skrevet 5. oktober 2017 #43 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 14 minutter siden, HalldirV2 skrev: Jeg skal begynne å bruke betegnelsen 'blåmenn' på dem, slik forfedrene våre gjorde...det burde være innafor? Eller? Men da må man endre "blåmann, blåmann bukkjen min". Da er den jo rasistisk Endret 5. oktober 2017 av Chubby
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #44 Skrevet 5. oktober 2017 Det er jo litt av en kontekst ordet ble brukt i også, da. «Gås, høne, hane eller neger»? Hva hører ikke hjemme blant dyr, jo en neger. Sleng inn apekatt også, for liksom å gjøre barna i tvil? Jeg trodde forresten vi var forbi de forshistoriske argumentene om at "ja, men JEG mener ikke noe vondt med neger". Denne argumentasjonen har jeg de siste fem årene kun hørt fra pensjonister over 75 og bønder. PS: Mener ikke bønder som stygt altså, men de ER jo bønder så da sier jeg det. Anonymkode: d64ce...9e0 1
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #45 Skrevet 5. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt av en kontekst ordet ble brukt i også, da. «Gås, høne, hane eller neger»? Hva hører ikke hjemme blant dyr, jo en neger. Sleng inn apekatt også, for liksom å gjøre barna i tvil? Jeg trodde forresten vi var forbi de forshistoriske argumentene om at "ja, men JEG mener ikke noe vondt med neger". Denne argumentasjonen har jeg de siste fem årene kun hørt fra pensjonister over 75 og bønder. PS: Mener ikke bønder som stygt altså, men de ER jo bønder så da sier jeg det. Anonymkode: d64ce...9e0 Hehehe litt som de som sier neger ikke mener noe stygt om det?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #46 Skrevet 5. oktober 2017 Hvor mange av dere som er positiv til at man skal kunne bruke ordet "neger" i dagligtale er mørkhudet? Hvor mange av dere har kjent på hverdagsrasismen som fremdeles eksisterer i stor grad til og med i siviliserte Norge? Selvsagt er det greit for oss hvite å si "neger", for vi får jo ikke vondt noen plass, men mange andre får det. Den fortida svarte har er så trasig, forferdelig og uforståelig at vi aldri kan sette oss inn i den De ble behandlet verre enn dyr, og det er faktisk ikke så voldsomt lenge siden! Fremdeles i dag kan man se at mennesker med mørk hud har problemer med å få seg jobb kun pga. utseende. Forstår dere virkelig ikke hvorfor dette er et rasistisk ord? Anonymkode: 7aeaa...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #47 Skrevet 5. oktober 2017 Min far fortalte det at på 50 tallet når han var barn, så var det mer sannsynlig å støte på en elefant på gaten enn en afrikansk person. Skal si ting har blitt annerledes!!!! Når det er sagt, vi alle utvikler oss med tiden, og hvis det er bedre å benytte seg av andre ord - og velge vekk andre - så synes jeg vi skal det. De fleste av oss uansett bakgrunn skjønner jo hvorfor det blir litt feil å si "neger" i 2017.. Anonymkode: c550a...00b 1
HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #48 Skrevet 5. oktober 2017 39 minutter siden, Chubby skrev: Men da må man endre "blåmann, blåmann bukkjen min". Da er den jo rasistisk Ja, den tenkte jeg ikke på. Det er mange feller å gå i her 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #49 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg tror jeg skal bruke rasist litt oftere. Det er jo trass alt ikke støtende å kalle noen for det. Det beskriver bare en person. Anonymkode: 9ef08...da3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #50 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den fortida svarte har er så trasig, forferdelig og uforståelig at vi aldri kan sette oss inn i den De ble behandlet verre enn dyr, og det er faktisk ikke så voldsomt lenge siden! Fremdeles i dag kan man se at mennesker med mørk hud har problemer med å få seg jobb kun pga. utseende. Forstår dere virkelig ikke hvorfor dette er et rasistisk ord? Anonymkode: 7aeaa...5f6 Hvis vi skal snakke om fortid: ta med samer, jøder, sigøynere, indianere, homofile (ennå i mange land), ALLE med fysiske og psykiske skavanker, fattige +++ Til opplysning - kaukasoide (hvite) rase inkluderer alle de landene under grønt her: Negroid er gul, mongoloid er blå, rød er australoid, rosa er capoid. Det er litt som med hakekorset, selv om det ikke er et ord da. Men det er noe som har skiftet betydning. Faktisk fra noe positivt til veldig negativt. Det blir som å gå rundt med hakekorset og mene at man bruker det pga sin opprinnelige verdi. Det er idiotisk. Like idiotisk som folk som går rundt og bruker ordet neger "fordi det kommer fra ordet negro som betyr svart!!!!" Anonymkode: 61d8a...305 Ja jøss, og Tors hammer i andre land (deriblant Sverige) forbindes ofte med nynasizme. Det som skjer om man har ordet neger i en bok, er at det blir en sannsynlighet for at ungene bruker det. Også kaller de klassekamerater for neger. Morro det? Anonymkode: 61d8a...305 Heller neger enn "svarting", "sotrør", "nigger", "primitiv", "farget", "krigersk", "half-cast", "bastard", "ape", "hottentott", "heksedoktor". Eller hva? Anonymkode: 900f4...743 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #51 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg er også oppvokst med at neger er et nøytralt ord som beskriver en mørkhudet person. Nigger eller pakkis var skjeldsord. Jeg prøver å ikke bruke ordet lenger, men det faller meg liksom naturlig siden jeg har sagt det i så mange år. Jeg synes forøvrig at svart eller svarting er mye verre enn ordet neger. Anonymkode: 666d9...e48 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #52 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Heller neger enn "svarting", "sotrør", "nigger", "primitiv", "farget", "krigersk", "half-cast", "bastard", "ape", "hottentott", "heksedoktor". Eller hva? Anonymkode: 900f4...743 Heller kvinne enn "hore", "tøyte", "kjerring", "ludder". Eller hva? Anonymkode: 9ef08...da3
HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #53 Skrevet 5. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange av dere som er positiv til at man skal kunne bruke ordet "neger" i dagligtale er mørkhudet? Hvor mange av dere har kjent på hverdagsrasismen som fremdeles eksisterer i stor grad til og med i siviliserte Norge? Selvsagt er det greit for oss hvite å si "neger", for vi får jo ikke vondt noen plass, men mange andre får det. Den fortida svarte har er så trasig, forferdelig og uforståelig at vi aldri kan sette oss inn i den De ble behandlet verre enn dyr, og det er faktisk ikke så voldsomt lenge siden! Fremdeles i dag kan man se at mennesker med mørk hud har problemer med å få seg jobb kun pga. utseende. Forstår dere virkelig ikke hvorfor dette er et rasistisk ord? Anonymkode: 7aeaa...5f6 Du sauser sammen den hvite "rasen" til et homogent fellesskap med en kollektiv historisk arvesynd. Det er ikke slik vi deler den samme imperialistiske historien til land som England eller Frankrike, og det er heller ikke slik at begrep som neger har blitt brukt som et nedsettende begrep på tvers av hvite kulturer. Neger har aldri hatt et negativt anheng ved seg i Norge. Men selvfølgelig skal vi ha en debatt om begrepet, dersom svarte flest ikke ønsker at vi benytter oss av ordet så bør vi ta det seriøst.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #54 Skrevet 5. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller kvinne enn "hore", "tøyte", "kjerring", "ludder". Eller hva? Anonymkode: 9ef08...da3 Fascinerende at ordforrådet ditt var så snevert. Her er noen flere: "amasone", "berte", "diva", "dokke", "dundre", "fjolle", "flogse", "flæse", "fruentimmer", "frøken", "furie", "hurpe", "kvinnemenneske", "kvinnfolk", "kæbe", "merr", "nebbe", "primadonna", "prinsesse", "skjøge", "tispe", "tøs" og ganske mange på menn og. Forby alle da eller? Anonymkode: 900f4...743 2
Horten Market Skrevet 5. oktober 2017 #55 Skrevet 5. oktober 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste av oss uansett bakgrunn skjønner jo hvorfor det blir litt feil å si "neger" i 2017.. Anonymkode: c550a...00b Hvorfor er det galt i 2017 når det ikke var galt i 1997? Har innholdet i "neger" endret seg? Har negre større grunn til å føle seg støtt i 2017 enn i 1997? På vegne av de samme fjerne slektninger i en annen kultur i en annen tidsepoke? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #56 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fascinerende at ordforrådet ditt var så snevert. Her er noen flere: "amasone", "berte", "diva", "dokke", "dundre", "fjolle", "flogse", "flæse", "fruentimmer", "frøken", "furie", "hurpe", "kvinnemenneske", "kvinnfolk", "kæbe", "merr", "nebbe", "primadonna", "prinsesse", "skjøge", "tispe", "tøs" og ganske mange på menn og. Forby alle da eller? Anonymkode: 900f4...743 Du forsvarer bruk av et nedsettende uttrykk ved å hevde at det er bedre enn enda mer nedsettende uttrykk. Det viser bare at du ikke skjønner at du bruker nedsettende uttrykk for å beskrive andre. Anonymkode: 9ef08...da3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #57 Skrevet 5. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller kvinne enn "hore", "tøyte", "kjerring", "ludder". Eller hva? Anonymkode: 9ef08...da3 Ordet "kvinne" beskriver hvilket kjønn personen er. Ordene du fremhever i parentes beskriver gjerne oppfatningen en person har om en kvinne. F.eks "hore" vil kunne antyde at denne kvinnen er prostituert eller er løssluppen. Dette til opplysning. Anonymkode: cff13...533 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #58 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, Horten Market skrev: Hvorfor er det galt i 2017 når det ikke var galt i 1997? Har innholdet i "neger" endret seg? Har negre større grunn til å føle seg støtt i 2017 enn i 1997? På vegne av de samme fjerne slektninger i en annen kultur i en annen tidsepoke? Hvorfor er det galt å bruke hakekors i 2017 når det ikke var galt i 1917? Anonymkode: 9ef08...da3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #59 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du forsvarer bruk av et nedsettende uttrykk ved å hevde at det er bedre enn enda mer nedsettende uttrykk. Det viser bare at du ikke skjønner at du bruker nedsettende uttrykk for å beskrive andre. Anonymkode: 9ef08...da3 Det er også mye du ikke har skjønt, se mitt innlegg over. Anonymkode: cff13...533
Horten Market Skrevet 5. oktober 2017 #60 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det galt å bruke hakekors i 2017 når det ikke var galt i 1917? Anonymkode: 9ef08...da3 Fordi det skjedde en veldig betydningsfull begivenhet i mellomtiden som endret hva vi assosierer med hakekorset. Så hva har skjedd mellom 1997 og 2017 som har endret betydningen av "neger"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå