bortebra Skrevet 5. oktober 2017 #21 Skrevet 5. oktober 2017 Svarting og svart er jo ikke det samme. Svarting/guling er jo skjellsord. Svart er en farge, nøytralt begrep. Jeg tror absolutt ikke at nordmenn bruker neger med negativt fortegn, men det hjelper lite når mennesker med mørk hud ser på ordet som nedsettende. Men jeg skjønner jo at mange her synes det er uoverkommelig å bytte det ut. Og det får bare være.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #22 Skrevet 5. oktober 2017 Ikke er det greit å sin mongo heller lenger. Anonymkode: 9ef08...da3
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #23 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Stina234 skrev: Godt eksempel på hvor idiotisk utvikling vi har hatt i Norge. Ordet neger har overhodet ikke noe rasistisk i seg, det er ganske enkelt en beskrivelse på menneskelige raser. Vi har befolkninger som går under gruppene neger, hvite, mulatt, asiat etc. Slik er det bare, enkelt og greit. Hva med åndsvak? det var jo en helt vanlig betegnelse før 1
Hulderen Skrevet 5. oktober 2017 #24 Skrevet 5. oktober 2017 17 minutter siden, bortebra skrev: Så klart du kan si afrikaner, du kan si mørkhudet, du kan si svart, du kan si brun, du kan si pakistaner, du kan si inder, du kan si veldig mye. Og du kan også insistere på å si "neger", men da må du også forvente blandede reaksjoner, i motsetning til ved de ordene og begrepene jeg først nevnte. Jeg er også imot det å endre ord hele tida for å gjøre det mer politisk korrekt, at "klient" eller "pasient" blir til "bruker". Når man trenger femten ord for å oppklare hva man egentlig mener, så har det nye ordet blitt mer tungvint, men å si afrikaner eller mørkhudet er da like enkelt, om ikke mer logisk og forståelig, enn "neger". Det var et ord gitt av hvite mennesker for svarte, brukt hyppig under apartheidtider og slavehandel. Vi sier ikke lapp lenger, men same, av samme årsak. Det ligger mye skjulte maktstrukturer og hersketeknikker i språk. Jeg syns "afrikaner" blir så upresist. Det indikerer en person som bor i verdensdelen Afrika. Men i dag er det da mange etnisiteter som er født, oppvokst og bor i Afrika. Og å kalle noen for afrikaner som kanskje aldri har satt sine bein i den verdensdelen,blir jo helt fjernt. Jeg kjenner til uttrykket "afroamerican", men det kan jo bare brukes hvis personen bor i USA. Hva med en "neger" som er fra Norge eller fra Kina? 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #25 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, Hulderen skrev: Jeg syns "afrikaner" blir så upresist. Det indikerer en person som bor i verdensdelen Afrika. Men i dag er det da mange etnisiteter som er født, oppvokst og bor i Afrika. Og å kalle noen for afrikaner som kanskje aldri har satt sine bein i den verdensdelen,blir jo helt fjernt. Jeg kjenner til uttrykket "afroamerican", men det kan jo bare brukes hvis personen bor i USA. Hva med en "neger" som er fra Norge eller fra Kina? Afrikaner var jo bare ett av mange alternativer. Jeg pleier å si "mørk" eller "mørkhudet". Anonymkode: 35e40...91f
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #26 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke er det greit å sin mongo heller lenger. Anonymkode: 9ef08...da3 Der har du en beskrivelse som har forandret seg fordi betydningen har blitt en belastning, fra Mongoloid blir det nå kalt Downs syndrom
bortebra Skrevet 5. oktober 2017 #27 Skrevet 5. oktober 2017 Norskafrikaner, eller nordafrikaner, eller sørafrikaner, eller masai eller kenyaner for den saks skyld. Når jeg har bodd i andre verdensdeler, har jeg blitt karakterisert som europeer, selv om det for meg virket noe upresist, så var det jo en grei måte å fortelle at jeg ikke var asiatisk på.
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #28 Skrevet 5. oktober 2017 5 minutter siden, Hulderen skrev: Jeg syns "afrikaner" blir så upresist. Det indikerer en person som bor i verdensdelen Afrika. Men i dag er det da mange etnisiteter som er født, oppvokst og bor i Afrika. Og å kalle noen for afrikaner som kanskje aldri har satt sine bein i den verdensdelen,blir jo helt fjernt. Jeg kjenner til uttrykket "afroamerican", men det kan jo bare brukes hvis personen bor i USA. Hva med en "neger" som er fra Norge eller fra Kina? Er personen fra Ghana så er personen en Ghaneser er han i tillegg født i Hammerfest av Ghanesiske foreldre så er det vel en Ghaneser født i Hammerfest,
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #29 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, bortebra skrev: Norskafrikaner, eller nordafrikaner, eller sørafrikaner, eller masai eller kenyaner for den saks skyld. Når jeg har bodd i andre verdensdeler, har jeg blitt karakterisert som europeer, selv om det for meg virket noe upresist, så var det jo en grei måte å fortelle at jeg ikke var asiatisk på. Har tilhørighet i Thailand og der blir jeg kaldt Farang som alle andre med Europeisk utseende, det betyr ikke hvit som mange tror men potetmann, hehe
Mr. Kilmister Skrevet 5. oktober 2017 #30 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/litteratur/aschehoug-trekker-tilbake-skolebok-med-ordet-neger/a/24156395/ En lærebok skrevet i 1980 ble trykket opp på nytt. Nå viser det seg at ordet «neger» er å finne i boken. Forlaget legger seg flat, alle bøker blir trukket tilbake. På sin plass! Slik kan vi ikke ha det, håper den ansvarlige for det nye opplaget må ta sin hatt og gå! Anonymkode: 6c512...741 Djises Kraist, ja er jo helt forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #31 Skrevet 5. oktober 2017 51 minutter siden, Holar skrev: Ordet neger er idag ikke regnet som et stuerent ord. Det blir regnet som et ukvemsord. Jeg er oppvokst med det som et normalt ord. Det var en betegnelse på en person med etnisk opphav, slik som asiat. Ordet neger ble ikke oppfattet eller brukt negativt. Den negative betegnelsen var ordet nigger. At ordet neger er blitt et ukvemsord skyldes nok i hovedsak at det ordet ble brukt negativt i andre land, og ble oppfattet sårende. Verden endrer seg, og vi forsøker å henge med. Vi i min generasjon forsøker å gjøre det rette, men det er ikke alltid like enkelt å forstå at ord vi kjenner som nøytrale er blitt belastende. Dette! Stort sett synes jeg det er slitsomt med naive folk som skal forstå andre kulturer i overdreven grad, som om det ikke er lov med egne meninger. Men gjør et unntak i denne debatten, er også oppvokst med neger som et nøytralt ord på en farget person, men ser ingen grunn til å tviholde på akkurat det ordet. Anonymkode: 79ab0...58b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #32 Skrevet 5. oktober 2017 11 minutter siden, Apis skrev: Hva med åndsvak? det var jo en helt vanlig betegnelse før Nå ja: http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/nbc-tillerson-kalte-trump-andssvak/3423377825.html 8 minutter siden, Apis skrev: Der har du en beskrivelse som har forandret seg fordi betydningen har blitt en belastning, fra Mongoloid blir det nå kalt Downs syndrom Sitat Mongoloide folkeslag utgjør befolkningen i Kina og de folkerike landende i Sørøst-Asia, og omfatter derved brorparten av verdens befolkning. Indianere og inuitter regnes også som en del av denne rasen, som derved har den største pre-industrielle utbredelsen av alle menneskeraser. Begrepet mongoloid betyr «mongol-liknende» og henviser til mongolene, som var kjennetegnet av en epikantisk fold rundt øyet. 9 minutter siden, bortebra skrev: Norskafrikaner, eller nordafrikaner, eller sørafrikaner, eller masai eller kenyaner for den saks skyld. Når jeg har bodd i andre verdensdeler, har jeg blitt karakterisert som europeer, selv om det for meg virket noe upresist, så var det jo en grei måte å fortelle at jeg ikke var asiatisk på. Men hvordan vet man med nøyaktighet at det er en nord - eller sørafrikaner, masai eller kenyaner? Hva kjennetegner svensker fra nordmenn? Polakker fra litauere? Anonymkode: 900f4...743 1
Klossmajor Skrevet 5. oktober 2017 #33 Skrevet 5. oktober 2017 Argumentet om at ordet neger burde være tabu på bakgrunn av konnotasjoner til slavetiden, må nødvendigvis innebære at ordet slave også må være tabu. Ordet slave kommer av de mange slaverne som ble satt i slaveri i tidligere tider. Da blir vi nødt til å gå tilbake til ordet trell som erstatning for ordet slave.
Klossmajor Skrevet 5. oktober 2017 #34 Skrevet 5. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke er det greit å sin mongo heller lenger. Anonymkode: 9ef08...da3 Uttrykket burde aldri funnet noen plass i språket i første omgang. Mongo er forkortelse av ordet mongoloid som navn for et syndrom, som igjen er avledet fra mongoloid - som i den mongoloide rase. Downs syndrom skulle aldri blitt knyttet til mongoloid i første omgang. Tilknytningen har jo igjen vært med på å gjøre mongoloid belastet som typologisk uttrykk. I stedet bruker mange eufemismen asiatisk, som jo egentlig er ubrukelig upresist. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #35 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Dere som bagatteliserer dette er så uopplyste! Blir så oppgitt. Ordet ble brukt av hvite som et skjellsord. Det er opprinnelsen til ordet. I 2017 burde en vite det,og respektert at en selvfølgelig ikke bruker det lenger! Kan dere ikke få dere litt kunnskap? Sette dere inn i litt før dere kommer med "meningene"deres? Joda...man må virkelig lure på hvem som er den uopplyste her... https://no.wikipedia.org/wiki/Neger Greit å se litt lengre enn sin egen nesetipp, ikke sant? Anonymkode: cff13...533 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #36 Skrevet 5. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Det må være noe kjedsomt å irritere seg over alle sånne ord. "Nigger" er ikke å bruke, men neger er en betegnelse man bruker på flere måter. Negerboller for eksempel - kjempegodt! Gato Negro Cabernet Sauvignon 2012 er jo en vin. Cerro Negro en sjokolade. Man kan ikke forby alt man ikke liker fordi det støter noen. Hva blir det neste? Forby ordene jøde, homo, pikk, fitte, hurpe, bitch, gubbe, drittsekk, bitterfitte etc etc? Anonymkode: 900f4...743 Neeeida. La oss ha skolebøker med pikk, fitte, jøde, homo osv :D :D Det som skjer om man har ordet neger i en bok, er at det blir en sannsynlighet for at ungene bruker det. Også kaller de klassekamerater for neger. Morro det? Anonymkode: 61d8a...305
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #37 Skrevet 5. oktober 2017 For meg er det så enkelt at hvis folk blir såret av ord jeg bruker om dem, slutter jeg å bruke det ordet. Det koster meg ingenting. Folk som insisterer på å si neger tenker jeg mangler både empati og taktfullhet. Anonymkode: 35e40...91f 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #38 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: For meg er det så enkelt at hvis folk blir såret av ord jeg bruker om dem, slutter jeg å bruke det ordet. Det koster meg ingenting. Folk som insisterer på å si neger tenker jeg mangler både empati og taktfullhet. Anonymkode: 35e40...91f Enig. Sånne folk burde studere litt språkhistorie. Ord endrer mening. Selv om et ord har en opprinnelse betyr det ikke at det betyr det samme nå. Det er litt som med hakekorset, selv om det ikke er et ord da. Men det er noe som har skiftet betydning. Faktisk fra noe positivt til veldig negativt. Det blir som å gå rundt med hakekorset og mene at man bruker det pga sin opprinnelige verdi. Det er idiotisk. Like idiotisk som folk som går rundt og bruker ordet neger "fordi det kommer fra ordet negro som betyr svart!!!!" Anonymkode: 61d8a...305 4
Gjest Josiah Skrevet 5. oktober 2017 #39 Skrevet 5. oktober 2017 49 minutter siden, Stina234 skrev: Godt eksempel på hvor idiotisk utvikling vi har hatt i Norge. Dessverre er det ikke bare i Norge denne idiotiske utvikling foregår.
Gjest Rosetelys Skrevet 5. oktober 2017 #40 Skrevet 5. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neeeida. La oss ha skolebøker med pikk, fitte, jøde, homo osv :D :D Altså, hvis det er passende for konteksten ser jeg ikke helt hvorfor disse ordene ikke kan brukes. Er jøde skjellsord?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå