Apis Skrevet 5. oktober 2017 #101 Skrevet 5. oktober 2017 Vis negre ikke liker å bli kalt negre, så kan det da ikke være nødvendig å kalle de negre?
Gjest Rosetelys Skrevet 5. oktober 2017 #102 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som skjedde skjedde lenge før 1997. På samme måte som det som skjedde med hakekorset skjedde lenge før de fleste som reagerer på det var født. Forskjellen er at det er så mange som har et negativt forhold hakekorset at det ikke trenges noen debatt til for at folk skal skjønne at det er støtende å bruke det, uavhengig av kontekst. Til forskjell fra slaveriet, som så få har et forhold til at enkelte rent av trenger en oppdragelse i hvorfor det er galt å bruke slavetidens betegnelser på mennesker som ble brukt som slaver, for at de skal skjønne at det er galt. Anonymkode: 9ef08...da3 Men hvorfor er det galt NÅ? Slaveriet var over på 70-tallet også, da var det et ok ord å bruke. Slavetiden har vært over lenge, hvorfor er det først i det siste ordet har blitt galt å bruke?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #103 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, Rosetelys skrev: Men hvorfor er det galt NÅ? Slaveriet var over på 70-tallet også, da var det et ok ord å bruke. Slavetiden har vært over lenge, hvorfor er det først i det siste ordet har blitt galt å bruke? Tja, som sagt, drar du til India så er ikke hakekorset forbundet med noe støtende. Drar til andre asiatiske land så ser de ikke noe støtende i nazisme i det hele tatt. Der av at du kan komme over slike fast food restauranter i Thailand som dette: http://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/324705/KFC-faces-threat-from-Nazi-chcken-restaurant Hvorfor reagerer ikke de negativt på dette? Fordi blant majoriteten av befolkningen så er det ingen som har hatt noe forhold til nazismen, hverken før, under eller etter andre verdenskrig. Japanerne, derimot, har mange et negativt forhold til, selv om det har bedret seg. Men nå er det i ferd med å forverre seg igjen... Trenger du enda mer teskje? Anonymkode: 9ef08...da3
Gjest Rosetelys Skrevet 5. oktober 2017 #104 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tja, som sagt, drar du til India så er ikke hakekorset forbundet med noe støtende. Drar til andre asiatiske land så ser de ikke noe støtende i nazisme i det hele tatt. Der av at du kan komme over slike fast food restauranter i Thailand som dette: http://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/324705/KFC-faces-threat-from-Nazi-chcken-restaurant Hvorfor reagerer ikke de negativt på dette? Fordi blant majoriteten av befolkningen så er det ingen som har hatt noe forhold til nazismen, hverken før, under eller etter andre verdenskrig. Japanerne, derimot, har mange et negativt forhold til, selv om det har bedret seg. Men nå er det i ferd med å forverre seg igjen... Trenger du enda mer teskje? Anonymkode: 9ef08...da3 Nei jeg skjønner det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor neger er et negativt ord i Norge, vi har aldri hatt svarte slaver i Norge. Det er ikke negativitet/positivitet knyttet til hakekors jeg lurer på i det hele tatt. Det er ordet neger. Slaveriet ble avskaffet for lenge siden, ordet neger har ikke vært negativt før nå nylig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #105 Skrevet 5. oktober 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en 14 år gammel datter prater om selvmord så sier ikke foreldre at, "du er gal, du er helt syk i hodet, ta deg sammen!". I hvert fall ikke hvis de har et uns med empati. De bruker ord som, "deprimert" i et slikt tilfelle. Jeg tror du skal lete lenge skal du finne foreldre som bruker noen som helst form for nedsettende betegnelse om sitt barn. Så du vil altså heller si, "autister" enn, "folk som er syke i hodet", eller, "gale folk"? Det er jo et lite fremskritt. Hvorfor ser du ikke at det er like dømmende å bruke slike nedsettende betegnelser om andre mennesker? Anonymkode: 9ef08...da3 Det er noen fantastiske eksempler du lirer av deg:-). Du kunne ikke funnet eksempler som ikke så åpenbart latterlig gikk din vei i diskusjonen, vel? I hvor mange tilfeller lignende det du nevner, med 14-åringen, har du hørt noen bruke ordet "gal"? Du evner ikke (eller vil ikke) skjønne at det ikke er slike eksempler jeg snakker om? Du vet at ordet "gal" blir brukt hver eneste dag, verden over? Uten at noen nødvendigvis finner det nedsettende? Han må være gal. He must be crazy. Men tviler på du evner å se hva jeg mener uansett. Anonymkode: cff13...533
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #106 Skrevet 5. oktober 2017 17 minutter siden, Apis skrev: Vis negre ikke liker å bli kalt negre, så kan det da ikke være nødvendig å kalle de negre? Om jeg ikke liker å bli kalt hvit, hva da? Anonymkode: cff13...533
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #107 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, HalldirV2 skrev: En nordmann og en nordmann er ikke nødvendigvis det samme. En nordmann kan både referere til nasjonal tilhørighet og til etnisk tilhørighet. En same er en nordmann, men ikke en etnisk nordmann. En pakistaner som er født i Norge er en nordmann, men ikke en etnisk nordmann. Så har vel enkelte prøvd å skille mellom nordmann og norsk, at det første er etniske og det siste alle som har statsborgerskap...mer eller mindre uten hell. Så er spørsmålet hvor lenge skal en persons slekt ha bodd i Norge før denne blir etnisk? Uansett forutsetter det at personen slekt har blandet seg med etniske nordmenn. Er f.eks slekten pakistansk i alle ledd i 300 år, er de fortsatt ikke etniske nordmenn. Allikevel et de nordmenn, i hvert fall norske. Jeg mener at nordmann er en egen etnisitet og det går bare ikke å skifte etnisitet ved fødsel eller flytting til et annet land. Den gjengse oppfatningen i Norge og i utlandet (enten du vil eller ikke) er at en nordmann er HVIT. Ikke svart, ikke brun. Ikke farget. Hvit. Jeg er samboer med en hvis ene forelder er utenlandsk, og den andre nordmann. Han er norsk statsborger, men kaller seg ikke nordmann, fordi han ikke er det som han sier. Ellers for min del, jeg har svensk, finsk, dansk, irsk, færøysk, tysk, østerriksk blod i årene, i tillegg til norsk. Synes jeg det er negativt? Nei så klart ikke. Anonymkode: 900f4...743
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #108 Skrevet 5. oktober 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg ikke liker å bli kalt hvit, hva da? Anonymkode: cff13...533 Hva med vaniljepudding eller potet,? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #109 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, Apis skrev: Hva med vaniljepudding eller potet,? Begge deler er jo godt, strengt tatt. Akkurat som sjokolade, mocca, kaffe og karamell. Anonymkode: 900f4...743 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #110 Skrevet 5. oktober 2017 6 timer siden, Apis skrev: Er personen fra Ghana så er personen en Ghaneser er han i tillegg født i Hammerfest av Ghanesiske foreldre så er det vel en Ghaneser født i Hammerfest, Nei, da er han en nordmann. Anonymkode: c49db...d05 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #111 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, da er han en nordmann. Anonymkode: c49db...d05 Nei, han er ghaneser med norsk statsborgerskap. Anonymkode: 900f4...743 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #112 Skrevet 5. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestemoren min sier ‘svartinger’ fordi det ikke er lov til å si neger lenger. «Nei se nå går de svartingene over plenen min igjen» Vet ikke om jeg synes det er så mye bedre ord.. Anonymkode: 727e3...e94 Jeg kjenner bare ei som bruker det ordet i dag, og hun er rasist. Anonymkode: 29869...06b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #113 Skrevet 5. oktober 2017 Kan ikke de skolene som har 90% hvite elever ha den boken? Så kan de heller fjerne ordet fra bøkene som blir anvendt på minoritetsskoler. Da slipper de vel at det blir "opprør". Anonymkode: 89db0...7c5
Gjest NotNaomi Skrevet 5. oktober 2017 #114 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, HalldirV2 skrev: Men nordmenn har ikke brukt det som skjelsord, hvorfor skal amerikansk kultur definere norsk kultur? Og det er vel først og fremst "nigger" som er brukt som skjellsord, ikke neger. Og med tanke på at farge og "rase" ikke skal ha betydning, er folk veldig opphengt i den hvite mannen, og hva han kan si og ikke si. Av det jeg har fått med meg i ulike debatter,så vil de ikke bli betegnet som negre selv. Hvorfor kan vi ikke bare respektere det? Jeg skjønner ikke det. Hvorfor skal vi bestemme det? De sier det er et negativt ladet ord. Javel. Er det ikke bare å akseptere det?
HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #115 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, NotNaomi skrev: Av det jeg har fått med meg i ulike debatter,så vil de ikke bli betegnet som negre selv. Hvorfor kan vi ikke bare respektere det? Jeg skjønner ikke det. Hvorfor skal vi bestemme det? De sier det er et negativt ladet ord. Javel. Er det ikke bare å akseptere det? "De sier det er et neggativt ladet ord" fordi de ikke kjenner norsk kultur og språk. Hvorfor skal de komme hit og tillegge oss motiver vi ikke har hatt i utgangspunktet? Hvorfor skal vi endre oss for å blidgjøre noen ganske få, på bakgrunn av at de ikke ønsker og forstå eller sette seg inn i norske forhold? Det er ikke et negativt ladet ord i Norge, de kan hevde det i det uendelige, men det forandrer ikke på saken. Jeg bruker det ikke selv, av respekt for deres mening, men det betyr ikke at jeg mener de har rett til å kreve det, ei heller og kalle de som bruker det for rasister.
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #116 Skrevet 5. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, da er han en nordmann. Anonymkode: c49db...d05 Hvorfor beskriver norskamerikanere seg som norskamerikanere selv etter 5 generasjoner
Apis Skrevet 5. oktober 2017 #117 Skrevet 5. oktober 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge deler er jo godt, strengt tatt. Akkurat som sjokolade, mocca, kaffe og karamell. Anonymkode: 900f4...743 Karamellpudding, så begynte jeg å skrive at sjokolade mus er godt det også, men det kan jeg jo ikke skrive her
HalldirV2 Skrevet 5. oktober 2017 #118 Skrevet 5. oktober 2017 Det er som andre her sier. Det blir litt som om nordmenn skulle flytte til India og kreve at solkorset blir fjernet fordi vi assosierer det med nazismen.
Arabella Skrevet 5. oktober 2017 #119 Skrevet 5. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg er det så enkelt at hvis folk blir såret av ord jeg bruker om dem, slutter jeg å bruke det ordet. Det koster meg ingenting. Folk som insisterer på å si neger tenker jeg mangler både empati og taktfullhet. Anonymkode: 35e40...91f Da må vi rett og slett slutte å snakke. Noen vil jo alltid kunne bli såret. 1
Arabella Skrevet 5. oktober 2017 #120 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Afrikaner var jo bare ett av mange alternativer. Jeg pleier å si "mørk" eller "mørkhudet". Anonymkode: 35e40...91f Mørkhudede mennesker er det mange steder i verden. Har du sett tamiler? Endret 5. oktober 2017 av Arabella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå