AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Hei, føler jeg maser litt. har skrevet her før. men i stedet for å "åpne" gammel tråd om et litt annet tema rundt disse to tablettene lager jeg et nytt. 5 dager med Provera, tatt femte og siste i dag. På en lapp har gynekologen skrevet 3-7 dager (pillefrie vil jeg tro) mellom disse fem dagene med Prover og deretter skal jeg ta to tabletter Femar i 5 dager. På pakken med Femar står det "tas fem dager fra 3. dag i syklus". Jeg har ikke hatt mens på nesten ett år nå og som jeg forstår (etter at jeg fikk svar på forrige tråd) skal Provera hjelpe blødning i gang. Det jeg lurer på er: "dag 3 i syklus" - er dette den tredje pillefrie dagen etter Provera? eller er det tre dager fra jeg får blødning? Hva om jeg ikke får blødning, skal jeg da vente i 7 dager og håpe på blødning og starte på tredje blødningsdag? Så 7 ventedager, mens 1-2-3 dager = 10 dager uten piller. Skal pillene tas når blødning er over eller skal de tas mens jeg blør? Og selvfølgelig, hva jeg gjør om det ikke blør? Skal ringe gynekologen i morgen (hun har fri på torsdager) men er litt utålmodig og håper noen her er flinke å tyde... Beklager om dette er rotete skrevet! Takk! Anonymkode: 9b868...382
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg tror det er litt forskjellig praksis på det der. Men det høres ut som at du har fått to ulike beskjeder? Selv var min beskjed fra gyn ganske likt som det som sto på pakken med Femar (Letrozol gikk jeg på, samme virkestoff). Da talte dag 1 med mensen som syklusdag 1. Jeg har ikke gått på Provera. Tror jeg ville ringt for å avklare, ja :-) Håper det ordner seg! Anonymkode: 009c6...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er litt forskjellig praksis på det der. Men det høres ut som at du har fått to ulike beskjeder? Selv var min beskjed fra gyn ganske likt som det som sto på pakken med Femar (Letrozol gikk jeg på, samme virkestoff). Da talte dag 1 med mensen som syklusdag 1. Jeg har ikke gått på Provera. Tror jeg ville ringt for å avklare, ja :-) Håper det ordner seg! Anonymkode: 009c6...ffc Litt miksa beskjeder ja... ... så først når jeg får blødning begynner jeg å telle syklusdager? Takk for svar og det er alltid lurt å ringe kilden som du sier Anonymkode: 9b868...382
miore Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) Første mensdag er første syklusdag ja, så dag 3 i syklus er tredje dagen med mens Jeg har heller ikke egne sykluser, så da jeg prøvde pillekurer før vi hoppet på ivf-kjøret måtte jeg også ta provera før jeg startet på pergotime, som virker nesten likt som femar og tas på samme måte. Endret 5. oktober 2017 av miore 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 32 minutter siden, miore skrev: Første mensdag er første syklusdag ja, så dag 3 i syklus er tredje dagen med mens Jeg har heller ikke egne sykluser, så da jeg prøvde pillekurer før vi hoppet på ivf-kjøret måtte jeg også ta provera før jeg startet på pergotime, som virker nesten likt som femar og tas på samme måte. Har ikke sykluser etter jeg stoppet på p-pillen og har aldri hatt stabil mens før pillen heller, så jeg er nok som deg. Så bra! Så da går jeg mellom tre og syv dager uten noen som helst piller og håper jeg blør raskest mulig. Så blør jeg tre dager OG SÅ begynner jeg på Femar på den tredje. Da har jeg det Ringer legen i morgen og får dette bekreftet, tusen takk :D Anonymkode: 9b868...382
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 I samme situasjon som deg TS. Fikk provera som jeg tok (husker ikke hvor mange dager) da jeg kun har tatt det i en omgang. Etter at jeg fikk menstruasjonen skulle jeg ta pergo fra dag 5-9 (altså 5.dag fra jeg begynte å blø). Pergo er jo ikke på markedet lenger, men dette fungerte for oss. Nå har jeg fått igjen menstruasjonen mer regelmessig og har de siste syklusene kun trengt å bruke pergo. Anonymkode: 603b6...856 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #7 Skrevet 6. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I samme situasjon som deg TS. Fikk provera som jeg tok (husker ikke hvor mange dager) da jeg kun har tatt det i en omgang. Etter at jeg fikk menstruasjonen skulle jeg ta pergo fra dag 5-9 (altså 5.dag fra jeg begynte å blø). Pergo er jo ikke på markedet lenger, men dette fungerte for oss. Nå har jeg fått igjen menstruasjonen mer regelmessig og har de siste syklusene kun trengt å bruke pergo. Anonymkode: 603b6...856 Hei, takk for svar Så bra å høre at det ordnet seg for dere, da får jeg håpe videre. Hyggelig å høre om de det går bra for, sånn gir motivasjon! De få gangene jeg har mensen så blør jeg omtrent aldri mer enn to - tre dager, og på esken jeg har fått (Femar) står det at jeg skal ta disse fra 3. dag i syklus. Så jeg må uansett vente på mens regner jeg med? Det KAN være at jeg ikke starter på Femar i det hele tatt er jeg redd, for om jeg ikke blør så kan jeg jo ikke starte... Men som jeg har forstått så kan det ta tid å begynne blødning etter Femar, alt fra 3-7 dager. Nå er jeg ferdig med Provera (tok siste i går, så dette er første "pillefrie" dag) og håper jeg får blødning så fort som mulig. Pergo og Femar er litt forskjellige som jeg har forstått, men de har samme mål der fremme... Trenger du å bruke Pergo mye? Hvorfor er ikke Pergo på markedet lenger? Anonymkode: 9b868...382
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #8 Skrevet 6. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar Så bra å høre at det ordnet seg for dere, da får jeg håpe videre. Hyggelig å høre om de det går bra for, sånn gir motivasjon! De få gangene jeg har mensen så blør jeg omtrent aldri mer enn to - tre dager, og på esken jeg har fått (Femar) står det at jeg skal ta disse fra 3. dag i syklus. Så jeg må uansett vente på mens regner jeg med? Det KAN være at jeg ikke starter på Femar i det hele tatt er jeg redd, for om jeg ikke blør så kan jeg jo ikke starte... Men som jeg har forstått så kan det ta tid å begynne blødning etter Femar, alt fra 3-7 dager. Nå er jeg ferdig med Provera (tok siste i går, så dette er første "pillefrie" dag) og håper jeg får blødning så fort som mulig. Pergo og Femar er litt forskjellige som jeg har forstått, men de har samme mål der fremme... Trenger du å bruke Pergo mye? Hvorfor er ikke Pergo på markedet lenger? Anonymkode: 9b868...382 Jeg som er ab over. Jeg har det kun få dager med blødning, men det spiller ingen rolle. Dag 3 i syklus er dag 3 fra første blødningsdag. Dvs. når du bruker provera skal du jo begynne og blø og etter det skal du jo ta Femar fra angitt syklusdag. Pergo og femar har samme funksjon, jeg vet dessverre ikke hvorfor pergo er ute av markedet. Jeg fikk resept på mange pakker med pergo av privatpraktiserende gynekolog, da han visste at pergo var på vei ut av markednet. Jeg har tatt noen kurer med både enkel og dobbel pergokur, hadde igjen en enkeltkur i sommer og ble jaggu gravid - det hadde jeg aldri turt å håpe på. Snakket med gynekologen før dette, og hvis vi ikke lyktes mer pergo, skulle jeg og prøve femar. Neste steg var alternativt ivf, men som han sa - det er slitsomt, mentalt og fysisk utfordrende/tøft og ingen dans på roser, så han var helt klar på at det var lurt å prøve med pergo og femar. Det skal sies at jeg har gått ned ca 12 kg på et halvår, noe som sannsynligvis har resultert i at jeg fikk mensen med 4-6 ukers intervall gjennom sommeren 2017, så jeg har ikke trengt å bruke så mye provera. Anonymkode: 603b6...856 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #9 Skrevet 9. oktober 2017 På 06.10.2017 den 15.55, AnonymBruker skrev: Jeg som er ab over. Jeg har det kun få dager med blødning, men det spiller ingen rolle. Dag 3 i syklus er dag 3 fra første blødningsdag. Dvs. når du bruker provera skal du jo begynne og blø og etter det skal du jo ta Femar fra angitt syklusdag. Pergo og femar har samme funksjon, jeg vet dessverre ikke hvorfor pergo er ute av markedet. Jeg fikk resept på mange pakker med pergo av privatpraktiserende gynekolog, da han visste at pergo var på vei ut av markednet. Jeg har tatt noen kurer med både enkel og dobbel pergokur, hadde igjen en enkeltkur i sommer og ble jaggu gravid - det hadde jeg aldri turt å håpe på. Snakket med gynekologen før dette, og hvis vi ikke lyktes mer pergo, skulle jeg og prøve femar. Neste steg var alternativt ivf, men som han sa - det er slitsomt, mentalt og fysisk utfordrende/tøft og ingen dans på roser, så han var helt klar på at det var lurt å prøve med pergo og femar. Det skal sies at jeg har gått ned ca 12 kg på et halvår, noe som sannsynligvis har resultert i at jeg fikk mensen med 4-6 ukers intervall gjennom sommeren 2017, så jeg har ikke trengt å bruke så mye provera. Anonymkode: 603b6...856 Hadde siste med Femar på torsdag og begynte å 'blø' i går. MEN det var så lite at jeg ikke vet om jeg skal kalle det blødning engang. Vi snakker rosa og litt slimete og borte ved et tørk (beklager litt ekkelt)... I dag var det lyserosa og også borte ved et tørk. Lurer på om disse to episodene teller som første og andre dag med blødning og at jeg skal begynne med Femar i morgen... Skal selvfølgelig ringe gyno i dag... Smart lege du hadde som bare maxet ut med pergo slik at det ordnet seg for deg Siden du har prøvd og har pergo og om ikke dette funket skulle du få femar, betyr dette at femar er "sterkere" (i mine øyne "skumlere") enn pergo? Vil jo selvfølgelig også unngå å gå for IVF. Dette betyr at du er gravid? Gratulerer med det! Sånn hjelper på for både det kroppslige med barn og også på humøret vil jeg tro :D Anonymkode: 9b868...382
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #10 Skrevet 9. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde siste med Femar på torsdag og begynte å 'blø' i går. MEN det var så lite at jeg ikke vet om jeg skal kalle det blødning engang. Vi snakker rosa og litt slimete og borte ved et tørk (beklager litt ekkelt)... I dag var det lyserosa og også borte ved et tørk. Lurer på om disse to episodene teller som første og andre dag med blødning og at jeg skal begynne med Femar i morgen... Skal selvfølgelig ringe gyno i dag... Smart lege du hadde som bare maxet ut med pergo slik at det ordnet seg for deg Siden du har prøvd og har pergo og om ikke dette funket skulle du få femar, betyr dette at femar er "sterkere" (i mine øyne "skumlere") enn pergo? Vil jo selvfølgelig også unngå å gå for IVF. Dette betyr at du er gravid? Gratulerer med det! Sånn hjelper på for både det kroppslige med barn og også på humøret vil jeg tro :D Anonymkode: 9b868...382 Smart lege du hadde som bare maxet ut med pergo slik at det ordnet seg for deg Siden du har prøvd og har pergo og om ikke dette funket skulle du få femar, betyr dette at femar er "sterkere" (i mine øyne "skumlere") enn pergo? Vil jo selvfølgelig også unngå å gå for IVF. Dette betyr at du er gravid? Svar her: min gynekolog har vært ikke annet enn enestående og ja, har blitt gravid! Femar er ikke nødvendigvis sterkere, men pergo finnes ikke lenger på markedet og man får derfor femar eller andre preparater. Men i følge min gyn så er det langt mindre fare for spontanabort med femar sammenlignet med pergo. Anonymkode: 603b6...856 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Smart lege du hadde som bare maxet ut med pergo slik at det ordnet seg for deg Siden du har prøvd og har pergo og om ikke dette funket skulle du få femar, betyr dette at femar er "sterkere" (i mine øyne "skumlere") enn pergo? Vil jo selvfølgelig også unngå å gå for IVF. Dette betyr at du er gravid? Svar her: min gynekolog har vært ikke annet enn enestående og ja, har blitt gravid! Femar er ikke nødvendigvis sterkere, men pergo finnes ikke lenger på markedet og man får derfor femar eller andre preparater. Men i følge min gyn så er det langt mindre fare for spontanabort med femar sammenlignet med pergo. Anonymkode: 603b6...856 Så bra! Gratulerer med graviditeten! :D Takk for svar, da vet jeg det, greit å vite. Men jeg er satt på vent nå pga. celleprøve som igjen viser seg å ikke være bra. Hatt biopsi (2 ganger) og konisering (1 gang) tidligere, skal på ny biopsi nå Kos deg med graviditeten og ønsker deg en god fødsel og en flott tid med baby Har hørt tiden går utrolig fort så nyt og utnytt tiden! Anonymkode: 9b868...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå