Gå til innhold

Cavalier king Charles spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slett ikke, går du internasjonalt finner du oppdrettere som avler helt andre neser. Se linken. 

http://pedigreedogsexposed.blogspot.no/2017/08/the-frenchies-that-win-by-nose.html

Anonymkode: e12a9...46b

Så hva er så vanskelig med å forstå at det heller ikke er alle oppdrettere som avler frem cavalier hunder dom har det vondt eller blir syke?

Anonymkode: 5aa39...983

Skrevet

Her ser dere en ckcs som er avlet hos en svensk oppdretter. (Bernerhagen) 

og den ser ganske annerledes ut enn en norsk avlet cavalier i forhold til den såkalte "rasestandarden".

IMG_2587.JPG

• Liker 4
Skrevet

Det er egoistisk å gå for cavalier. 
Cavalier burde dø ut som den er i dag. Eventuelt jobbes hardt med å blande inn andre friske raser, for å skape en ny, frisk versjon av cavalier. Det må da gjøres av profesjonelle, ikke hobby-avlere og kjøkkenoppdrettere. Den versjonen som er i dag burde avvikles. 

Så ingen hund på deg. 

Anonymkode: 851ae...ac5

• Liker 7
Skrevet

Hva er det med lynnet du synes er så fantastisk? Kan garantere deg at det finnes raser med likt temperament og «herlige vesen».

Hadde aldri tatt sjansen på Cavalier, uansett hva ryktene sier om avl i Sverige. Å kjøpe et dyr hvor det er relativt stor sjans for at dyret vil lide burde vært ulovlig....

Anonymkode: 4b046...db0

• Liker 4
Skrevet
På 5.10.2017 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Her ser dere en ckcs som er avlet hos en svensk oppdretter. (Bernerhagen) 

og den ser ganske annerledes ut enn en norsk avlet cavalier i forhold til den såkalte "rasestandarden".

IMG_2587.JPG

Å å å 😀

Anonymkode: 13d45...52a

Skrevet
På 5.10.2017 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Hva er det med lynnet du synes er så fantastisk? Kan garantere deg at det finnes raser med likt temperament og «herlige vesen».

Hadde aldri tatt sjansen på Cavalier, uansett hva ryktene sier om avl i Sverige. Å kjøpe et dyr hvor det er relativt stor sjans for at dyret vil lide burde vært ulovlig....

Anonymkode: 4b046...db0

Dessuten så har de dårlig immunforsvar. 

Anonymkode: 13d45...52a

• Liker 2
Skrevet

Det er et ganske hensynsløst sjansespill å bestille denne rasen uavhengig av hvilket land den kommer fra. Det er nå slik at man aldri har en garanti for en frisk hund selv om oppdretter lover "sunn" oppdrett. Noen raser er mer utsatt enn andre og det synes jeg vi som "forbrukere" ikke skal godta. Selv har jeg en hund, ikke cavalier, men en litt lignende rase. Veterinær har fortalt meg at også mange av denne rasen sliter med de samme problemene; altså at kraniet er for lite, og da sier det seg selv at cavalierene kan slite selv med variasjoner i oppdrett. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke Finn.no - det er så mange snille, fine hunder som må omplasseres, plutselig finner du "din" rase der også. Så mitt svar er: ikke kjøp deg hund på harryhandel med lovnad om gull og grønne skoger - bruk litt tid på å lese deg opp på konskvensene og se på hvilke fornuftige alternativer du har, dersom du "MÅ" ha denne typen hund. 

Anonymkode: 37b37...21d

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et ganske hensynsløst sjansespill å bestille denne rasen uavhengig av hvilket land den kommer fra. Det er nå slik at man aldri har en garanti for en frisk hund selv om oppdretter lover "sunn" oppdrett. Noen raser er mer utsatt enn andre og det synes jeg vi som "forbrukere" ikke skal godta. Selv har jeg en hund, ikke cavalier, men en litt lignende rase. Veterinær har fortalt meg at også mange av denne rasen sliter med de samme problemene; altså at kraniet er for lite, og da sier det seg selv at cavalierene kan slite selv med variasjoner i oppdrett. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke Finn.no - det er så mange snille, fine hunder som må omplasseres, plutselig finner du "din" rase der også. Så mitt svar er: ikke kjøp deg hund på harryhandel med lovnad om gull og grønne skoger - bruk litt tid på å lese deg opp på konskvensene og se på hvilke fornuftige alternativer du har, dersom du "MÅ" ha denne typen hund. 

Anonymkode: 37b37...21d

Jeg er selvsagt klar over alle helseproblemene hos rasen, og har vært veldig frem og tilbake samt undersøkt andre alternativer til rase, men faller alltid tilbake til cavalier. Det er sant at sykdommene er utbredt globalt og ikke er noe bedre i noen land enn i andre. Men det som er nøkkelen er å undersøke NØYE når en skal velge oppdretter. I Danmark har kennel klubben krav om å legge ved helseattest fra foreldrene når det legges ut valper for salg. Og det er i stor grad avlshundenes gener og eksteriør som bestemmer om valpen er spesielt utsatt eller ei. Det er rasetypiske sykdommer hos alle hunder, og de friskeste er faktisk ofte blandingshunder. Men det som er så trist med cavalier oppdrettere, er at de avler for utseendet og ikke for helsa. Ikke alle, men de aller fleste. En førstepremie på utstilling betyr mer enn hundens ve og vel. Jeg har vært i kontakt med en svensk oppdretter med over 20 års erfaring innen avl, og hennes hunder ser utseendemessig annerledes ut enn den rasetypiske cavalieren, med større hode og generelt mer robust og kraftig bygning. 

Jeg var forvert for ei cavalier tispe på 5 år noen år tilbake, og dette var en nordisk champion, kåret til den fineste av rasen. Den tiden hun var hos med viste hun mange tegn på SM, blant annet kløing i nakke/hals/øre områdene, kløing i luften og holdt hodet mye på skrå. Jeg bestilte vet sjekk hovedsakelig for å sjekke for ørebetennelse, da hun ikke hylte eller pep eller klødde seg mens hun gikk i bånd. Da jeg informerte eier og ba om informasjon på papirene til hunden før vet sjekk så brå nektet hun å gi den ut, fordi "ingen av mine hunder har noe sånn". Og denne hunden avlet hun på noen mnd senere. Og det er slike oppdrettere som nekter for at hundene deres feiler noe som man skal styre langt unna.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvsagt klar over alle helseproblemene hos rasen, og har vært veldig frem og tilbake samt undersøkt andre alternativer til rase, men faller alltid tilbake til cavalier. Det er sant at sykdommene er utbredt globalt og ikke er noe bedre i noen land enn i andre. Men det som er nøkkelen er å undersøke NØYE når en skal velge oppdretter. I Danmark har kennel klubben krav om å legge ved helseattest fra foreldrene når det legges ut valper for salg. Og det er i stor grad avlshundenes gener og eksteriør som bestemmer om valpen er spesielt utsatt eller ei. Det er rasetypiske sykdommer hos alle hunder, og de friskeste er faktisk ofte blandingshunder. Men det som er så trist med cavalier oppdrettere, er at de avler for utseendet og ikke for helsa. Ikke alle, men de aller fleste. En førstepremie på utstilling betyr mer enn hundens ve og vel. Jeg har vært i kontakt med en svensk oppdretter med over 20 års erfaring innen avl, og hennes hunder ser utseendemessig annerledes ut enn den rasetypiske cavalieren, med større hode og generelt mer robust og kraftig bygning. 

Jeg var forvert for ei cavalier tispe på 5 år noen år tilbake, og dette var en nordisk champion, kåret til den fineste av rasen. Den tiden hun var hos med viste hun mange tegn på SM, blant annet kløing i nakke/hals/øre områdene, kløing i luften og holdt hodet mye på skrå. Jeg bestilte vet sjekk hovedsakelig for å sjekke for ørebetennelse, da hun ikke hylte eller pep eller klødde seg mens hun gikk i bånd. Da jeg informerte eier og ba om informasjon på papirene til hunden før vet sjekk så brå nektet hun å gi den ut, fordi "ingen av mine hunder har noe sånn". Og denne hunden avlet hun på noen mnd senere. Og det er slike oppdrettere som nekter for at hundene deres feiler noe som man skal styre langt unna.

Skjønner, det virker som du oppriktig ønsker en frisk hund og at du ikke støtter opp om "dårlige" oppdrettere. Problemet, er at det er vanskelig for oss mennesker å vite resultatet når man parrer to hunder, uansett hvor lenge man har holdt på med et. Jeg tviler på at oppdrettere har veldig mye faglig tyngde og det er skummelt når det handler om kjøp og salg av levende vesener. Personlig synes jeg oppdrett er ganske sykt, her avler man frem dyr som ikke kan si i fra med ord om smerter og ubehag. Hunder forsøker jo ofte å skjule smerter og så blir det opp opp til oss å vurdere hva vi tolker dette som slik du nevner, og det er ekstra skummelt når det gjelder noe så drøyt som konstant hodepine, hjertefeil m.m. Jeg heier på omplassering og har kjempegod erfaring med dette. Det kan godt være en eier av en cavallier som sliter med tidsklemma (alt for vanlig, men det er en annen diskusjon) men som vegrer seg for å ta steget om å legge ut en annonse selv - så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg skrevet en tekst i en annonse som omhandler nettopp dillemaet du står ovenfor, din interesse for rasen og sett om du får en henvendelse. 

• Liker 2
Skrevet

Folk som avler på CKCS eller kjøper CKCS er i mine øyne ikke skikket til å eie dyr. De bidrar til alvorlig dyremishanding med viten og vilje. Det er umulig å ta slike mennesker seriøst. 

Har selv vært borti folk som kritiserer andre hundeiere for å ikke gi dem nok mosjon, og annen kritikk, samtidig som de selv eier en CKSC.... Latterlig.

Anonymkode: bdc64...6af

• Liker 5
Skrevet
På 5.10.2017 den 6.45, Leo skrev:

Men da er det jo enkelt da! Ingen hund på dere.

Infoskriv fra NKK/NCk

Og dette er jo dessverre ikke overraskende... etter SÅ mange år nå med kjente helseproblemer på den rasen:
Veien videre
Foreløpig er ingen tiltak besluttet gjennomført fra NKKs side. Et mulig fremtidig krysningsprosjekt er
ett av sporene NKK ønsker å følge for å bedre helsesituasjonen til cavalieren. Hvordan det skal
arbeides videre med forslaget, må avklares nærmere etter møtet i England 22. september.
NKK ønsker å opprettholde et tett og godt samarbeid med NCk i prosessen fremover, og opplever
samarbeidet som konstruktivt og åpent.

Litt OT. Beklager det.

Anonymkode: b3462...e67

• Liker 1
Skrevet

Dersom jeg skulle hatt en rase med så mange problemer, hadde jeg nok kjøpt en eldre hund som ikke viser tegn til sykdom. Vet av to som har hatt cavalier, den ene måtte avlives før den ble et år og den andre før den ble 8 måneder. Begge eierne var helt knust og har nå cocker spaniel.

Anonymkode: 72169...d60

• Liker 1
Skrevet

Kennelen du nevner, TS, har noen hunder som er grovere og tyngre bygd enn mange norske cavalierer. De fleste hundene deres ser i midlertidig ut som de cavalierene man ser her til lands. Syringomyeli (SM) er relatert til proporsjonene på hodeskallen, og da lengden. At hundene har et litt bredere hode er uten betydning for utvikling av sykdommen.
Denne kennelen tar ikke MR av sine hunder, som burde være et minimumskrav for alle avlsdyr innen rasen. En hund med syrinxer kan være symptomfri, da er MR den eneste måten å vite om hundene har SM før de benyttes i avl. En veterinærsjekk eller attest kan ikke si noe om hvor vidt hunden har SM.

Siden du drar inn brachycephale raser, som er de rasene som er mest utsatt for pustebesvær, så kan jeg jo opplyse om at cavalier også faller inn under den betegnelsen, grunnet formen på hodeskallen.

Jeg vet ikke hvor du har tallene ”2 av 3 hunder har lidelser”, men det er i så fall mange. Har du 100 hunder, er 66,6 av disse syke, og kun 33,3 vil være tilsynelatende uten lidelser. Da vet vi ikke om de 33,3 hundene er klinisk friske, eller om de er syke uten å vise symptomer. Uansett er sannsynligheten for å få en syk hund dobbelt så stor som å få en frisk hund.

Jeg skjønner at det kanskje er vanskelig å forstå og oppleves som hat, men faktum er at SM og hjertefeil er så utbredt i rasen at det ikke er noen oppdrettere som sitter med ”friskt” blod lenger. Alle hunder er anleggsbærere av sykdom, og kan dermed gi syke avkom. Man kan skylde på useriøse oppdrettere, utstilling som har framelsket skalleformen og at enkelte hanner har alt for mange avkom etter seg som fører til innavl, dessverre har ingen cavalierer som ikke bærer gener for sykdom lenger. Da nytter det ikke hvor nøye man velger oppdretter, for selv de mest seriøse som genuint ønsker å forbedre helsen til rasen, sitter også med hunder som har SM og hjertefeil i slekten. Om den kommer fra Sverige og har noe grovere bygning har ingen betydning for risikoen for å utvikle sykdom.

Det er en grunn til at NKK ønsker å starte opp et krysningsprosjekt. Om dette blir noe av vil en krysningsvalp være et mye bedre utgangspunkt mtp. sykdom. Hvis dette ikke er aktuelt, kjøp i det minste hund etter foreldredyr som er MR-screenet fri for SM og har fått hjertet undersøkt ved flere aldre.

Anonymkode: 27f29...21c

• Liker 5
Skrevet

https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/halsoprogram/hjartstatus-hos-cavalier-king-charles-spaniel/halsoprogram-cavalier-king-charles-spaniel/

her har dere altså link til SKK sitt helseprogram angående avl og krav til helsesjekk. Som dere ser så ser denne planen ganske så annerledes ut enn NKK sin, hvor en hannhund kan ha brukes til opptil 100(!!!!!) kull i løpet av sin levetid her i Norge. Er det da rart det er mye innavl og sykdom? I Sverige er disse tallene betydelig mye lavere for hvor mange kull en cavalier hanne kan bidra til. Ser man til Danmark igjen så er de enda litt strengere, og fremlegger kopi av foreldres helseattest, samt informasjon om grad av innavl i % som et krav fra DKK ved salg av valper. 

Skrevet

Altså, rasestandarden er lik i Norge og Sverige.. I Japan for den sakens skyld. Rasestandarden kommer fra rasens hjemland og det er den man følger. Det er opp til hver enkelt hvordan de tolker den. Bildet av cavalieren som ble lagt ut er i mine øyne for snipete og lite utfylt. 

Anonymkode: f979b...299

Skrevet

Går det an å undersøke på svenske hundeforum? Kanskje det lettere å få mer presis informasjon der? 

Skrevet

SKK skriver om attester på hjertet, som er vel og bra men ikke har noe å si for syringomyeli. I Danmark MR skanner man hundene, sånn sett er Danmark bedre å se til enn både Sverige og Norge.

Det er heller ikke dagens matadorer (avlshanner med mange avkom) som har gjort rasen så syk som den er per i dag, det er hanner som er blitt brukt for mange år siden og som på den måten har fått påvirke en veldig stor andel hunder gjennom flere generasjoner.

Det er like mye sykdom i andre land som i Norge. Kjøper du cavalier, uavhengig fra hvilket land eller hvilken oppdretter, er det en stor sjanse for å få syk hund.

Anonymkode: 27f29...21c

Skrevet

Hvis en litt større hund er aktuelt, er welsh springer spaniel akkurat like søt og har et herlig vesen og er veldig frisk. Rasen overvåkes for hoftedysplasi, men seriøse oppdrettere bruker kun hunder som er A-røntget. 

Anonymkode: 4bf13...bcd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...