Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få dele denne med dere! Håper dere vil høre.

Jeg har hatt en kamp gående i det siste ang omfattende samfunnspåvirkning fra sminkeindustrien, og jeg ser uheldige effekter av denne manipulasjonen mediebildet dekker vedrørende dette.

Av den grunn har jeg boikottet mye/det aller meste av det å påføre et falskt ytre som om det hører selvfølgeligheten til.

Kan si så mye mer,men de som har lest mine tidligere argumenter ved sminkebruk vil forstå denne;

I dag ble jeg satt på en stor prøvelse. Inne på h&m, i "illusjonsavdelingen" eller i "manipulasjonsavdelingen" om man vil kalle den det,ja eller i sminkeavdelingen som det også er. Skulle kjøpe ny waterproof markeringspenn til bryn da mine egne øyebryn er borte og det ser rart ut uten. Så ser jeg plutselig et forlokkende stativ med ulike fargevalg av eyelinere stå foran meg. Sjøgrønn farge..og lys glitrende pastell lilla.. jeg ble satt ut av de vakre fargene,de tiltrakk meg voldsomt og jeg følte en enorm dragning. Tok "testene" opp og prøvde med en strek på hånda - så nydelig tenkte jeg - disse må jeg ha kjente jeg! Og fantasiene om hvor fint de skulle skinne og lyse opp øynene mine tok over hele fornuften min. Jeg var ordentlig betatt av fargene og forelskelsen seiret. Hardt. Jeg tok de tre utvalgte blyantene med til kassen. Mannen min stoppet meg og sa "nei, legger du ikke disse tilbake må jeg gjøre det!" Klart å tydelig. I frykt for å diskutere dette høylydt og stå der å flaue meg ut,gikk jeg tilbake med de to nydelige fargepennene. Kjente "kjærlighetssorg" snike seg innpå og mest forvirret over meg selv. Hva skjedde nå? Ut av butikken følte jeg meg fortsatt satt ut av egne følelser. Var sminkefargen virkelig så viktig for meg? Hvorfor? Og hvorfor reagerte jeg så sinnsykt på tapet av eyelinerne når jeg egentlig hater hele sminkehelvette og ser hvilke konsekvenser dette har på oss i samfunnet!

Ute av butikken diskuterte vi mine reaksjoner. Jeg fikk så vondt i magen. Som om jeg aldri skulle få mulighet til å skinne igjen. Som om jeg aldri skulle få se hvor vakker øynene mine blir i de vakre fargene. Som om jeg hadde tapt noe av meg selv. Og det føltes vondt!! Så innser jeg, shit er det dette jeg snakker om. Makten fra sminkeindustrien og jeg går rett i fella. De manipulative lokkevirkningene den utgjør og vet hvilke knapper den skal trykke på for å selge varene sine,til sånn lettlurte som meg! Det hjalp ikke. Jeg ba mannen min om å bli med tilbake til butikken for å kjøpe de,ta de med hjem å leke med fargene/se hvordan det vil se ut osv. Men nei,han lot meg ikke falle i den fella. Det knøt seg i magen min. Å det bare pga sminkefarger? Jeg var sjokkert over egne følelser,nærmest i kjærlighetssorg over tapet. Vel hjemme var jeg blitt litt trist. Som om dette var en prøvelse sendt fra universet. Som om dette var et hån. Og vi snakket en stund om det hele. 

Jeg innser at sminke er noe vi damer tiltrekker oss med besettelse mot fordi vi til stadighet ønsker å forbedre oss,fornye og se fine ut for helst alle vi går forbi. For vår egen skyld. Og produktørene vet å spille på disse knappene. Skjønnhet har makt og det har også produktørene,over vår psykologiske funksjon. Jeg innser at vi damer jakter etter noe vi ikke er, oftest forbedret gjennom make up og et falskt ytre. Skjønnhet tiltrekker og jeg tiltrekker meg også det som er vakkert. Men skal vi frem her i livet kan vi ikke godta denne svake egenskapen. Falle for falskhet osv. 

Enda nå i kveld er jeg ikke ferdig med kjærlighetssorgen over de to fargene jeg møtte på butikken. Men nå har fornuften seiret og jeg skjønner at fargene ville sett maskert ut på øynene mine og samtidig åpenbart sett falskt ut. Vi er heller ikke født med sjøgrønne eller lys lilla kanter rundt øyeeplet. Så hvorfor skal jeg? Men tenk om det ville sett blinkende og fint ut sier følelsene mine. Så dette er brutalt hardt. 

Jeg velger å stå for det jeg har sagt. At maskering av ansikt er noe veldig meningsløst og svært uheldig for hele samfunnet på alle måter!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ikke sminke. Menn/ gutter flørter/ liker meg alikevel. Jeg  er ikke spesielt pen btw

Anonymkode: 902a2...8f4

• Liker 5
Skrevet

Bestemmer mannen din over deg og hva du bruker egne penger på? 

Anonymkode: 8db61...7a1

• Liker 26
Gjest Ingenting2
Skrevet

Du ilegger sminke voldsomt mye makt og mening her syns jeg. La nå folk få gjøre som dem vil. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ikke sminke. Menn/ gutter flørter/ liker meg alikevel. Jeg  er ikke spesielt pen btw

Anonymkode: 902a2...8f4

Åh så godt å høre!!! Ja men jeg er sikker på at du er pen allikevell. På din måte. Et eller annet som gjør deg veldig sjarmerende for gutter/menn! Heldig☺

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemmer mannen din over deg og hva du bruker egne penger på? 

Anonymkode: 8db61...7a1

Nei du må ikke misforstå ☺ han er bare sterkt imot alt dette med sminkemaskering og ser bivirkningene av dette ellers i samfunnet. Jeg har det samme inntrykket jeg også!

• Liker 1
Gjest Rosetelys
Skrevet
4 minutter siden, Maetei skrev:

Nei du må ikke misforstå ☺ han er bare sterkt imot alt dette med sminkemaskering og ser bivirkningene av dette ellers i samfunnet. Jeg har det samme inntrykket jeg også!

Så mannen din lar deg ikke kjøpe noe du hadde skikkelig lyst på og er sterkt imot at du sminker deg også? Høres ut som en kjernekar!

Hvorfor er dere mot sminke egentlig og hvilke bivirkninger har sminke på samfunnet?

Skrevet

Jeg synes du nekter deg selv livsglede! Vi BLIR glade av å pynte oss, mennesker har pyntet seg til alle tider! 

Jeg skjønner hva du mener, men du overdriver veldig. Jeg fatter f eks ikke hvorfor alle skal ha like lange falske vipper som Dagros eller ansiktet fullt av sparkel, men herregud, kvinne, litt gloss på leppene eller farge på øyelokkene og du føler deg vakrere, derfor BLIR du det også! Hva er galt med det? Hvor går grensen på lovlig pynting? Skal vi ende opp uten lov til å flette håret? For fine sko? Rød genser?

Du er kanskje veldig ung og idealistisk, all kred til deg for det, men jeg tipper at du gir etter om noen år og kommer til å føle ek enorm frihet ved å kunne kjøpe og bruke den sminken du lengter etter!

• Liker 18
Skrevet
5 minutter siden, canacas skrev:

Du ilegger sminke voldsomt mye makt og mening her syns jeg. La nå folk få gjøre som dem vil. 

Men du tåler da vell meningene mine ? 

La nå folk med mine meninger få ha sterke samfunns-gangnende meninger. Du ilegger stor toleranse for maktgrep og meningsløshet på sminkeindustrien og massemedia synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Forresten, grensen min går ved fillers, botox o.l. Det skal jeg aldri vurdere, men når det gjelder jålethet skal jeg blir mer og mer jålete, for jeg synes gamle fjonge damer har mer livsglede og ild enn de som bare går med allværsjakker og usminket. (Ok, veldig generalisert, da)

• Liker 3
Gjest Ingenting2
Skrevet
Akkurat nå, Maetei skrev:

La nå folk med mine meninger få ha sterke samfunns-gangnende meninger. Du ilegger stor toleranse for maktgrep og meningsløshet på sminkeindustrien og massemedia synes jeg.

I all verden. Jeg bruker ikke sminke selv, men vurderer å begynne igjen nå. :lol: Litt av en oppfølging du har, på en høyst overdramatisk og svært feilplassert tråd.  Skråblikk eller velvære, der hører den hjemme. 

Skrevet

Jeg tror du er mann på grunn av måten du ordlegger deg på. "Waterproof markeringsverktøy". 

Nice try. 

Anonymkode: 684d4...309

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Rosetelys skrev:

Så mannen din lar deg ikke kjøpe noe du hadde skikkelig lyst på og er sterkt imot at du sminker deg også? Høres ut som en kjernekar!

Hvorfor er dere mot sminke egentlig og hvilke bivirkninger har sminke på samfunnet?

1 minutt siden, Ulla Ullsokk skrev:

Forresten, grensen min går ved fillers, botox o.l. Det skal jeg aldri vurdere, men når det gjelder jålethet skal jeg blir mer og mer jålete, for jeg synes gamle fjonge damer har mer livsglede og ild enn de som bare går med allværsjakker og usminket. (Ok, veldig generalisert, da)

Jo faktisk enig med deg i det med å bli en grå mus på voksne dager. Jeg ser den. Men jeg ser mer. At damer og menn som steller seg,er fine på tenner og i håret og ellers pent kledd uten produktene som forfalsker oss. Så er vi ekte og blir finere. Rene linjer med stelt hud,tenner,og hår. Pent kledd og ellers fin oppførsel. Hvorfor skal vi måtte forvandle oss? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du er mann på grunn av måten du ordlegger deg på. "Waterproof markeringsverktøy". 

Nice try. 

Anonymkode: 684d4...309

Ok. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, canacas skrev:

I all verden. Jeg bruker ikke sminke selv, men vurderer å begynne igjen nå. :lol: Litt av en oppfølging du har, på en høyst overdramatisk og svært feilplassert tråd.  Skråblikk eller velvære, der hører den hjemme. 

Ok.

Gjest Rosetelys
Skrevet

Jo faktisk enig med deg i det med å bli en grå mus på voksne dager. Jeg ser den. Men jeg ser mer. At damer og menn som steller seg,er fine på tenner og i håret og ellers pent kledd uten produktene som forfalsker oss. Så er vi ekte og blir finere. Rene linjer med stelt hud,tenner,og hår. Pent kledd og ellers fin oppførsel. Hvorfor skal vi måtte forvandle oss? 

Hæ?

Skrevet

Vi får se da, vuttu! Snakkes om noen år ;)

Litt sminke er da bare gøy og moro og det å stelle håret er jo akkurat det samme!

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Maetei skrev:

Problemet er vel bare at meningene dine blir det motsartte av samfunnsgagnende, ettersom du med dine meningen begrenser andres frihet.. 

Anonymkode: a99af...137

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg synes du nekter deg selv livsglede! Vi BLIR glade av å pynte oss, mennesker har pyntet seg til alle tider! 

Jeg skjønner hva du mener, men du overdriver veldig. Jeg fatter f eks ikke hvorfor alle skal ha like lange falske vipper som Dagros eller ansiktet fullt av sparkel, men herregud, kvinne, litt gloss på leppene eller farge på øyelokkene og du føler deg vakrere, derfor BLIR du det også! Hva er galt med det? Hvor går grensen på lovlig pynting? Skal vi ende opp uten lov til å flette håret? For fine sko? Rød genser?

Du er kanskje veldig ung og idealistisk, all kred til deg for det, men jeg tipper at du gir etter om noen år og kommer til å føle ek enorm frihet ved å kunne kjøpe og bruke den sminken du lengter etter!

Ser ikke hvorfor jenter og damer skal føle behovet for å bruke tid og penger på make up som ikke engang er nødvendig. Hva om vi pyntet håret med fine fletter og ellers holdt oss til godt stell av hud hår og tenner. Fine klær. Hvorfor et falskt lag med hudfarge? Det begrenser utfoldelsen til jentene også! Et ekte pent smil eller vakre naturlig øyne osv er da mye mer vinnende enn at vi lærer oss å tiltrekkes av sminkefarger påført ansikt.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel bare at meningene dine blir det motsartte av samfunnsgagnende, ettersom du med dine meningen begrenser andres frihet.. 

Anonymkode: a99af...137

..til det beste for alle! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...