AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg får utbetalt minst 20.000 i måneden. 20-24.000. Dersom jeg får et lån på 1,3 million og har 500 000 i egenkapital, har jeg ikke betalingsevne? Lånet koster da 6k i mnd. Så kommer kommunale avgifter og slik men ikke på mer enn 4k i mnd. Alt i alt dersom det blir 10 000 til sammen så har jeg minst 10 000 til overs. Anonymkode: 45d1d...4cc
_popcorn_ Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Du må ta høyde for en rentestigning på 5%. Da er lånet på ca 9000,-. og med dine beregninger på annet, så vil du ha boligutgifter på 13 000 og 7000 til å leve på ellers. Så legges stort sett sifo sitt referansebudsjett til grunn for andre levekostnader, som er på 8-9000 for en enslig dame. Andre ting som skal tas med i betraktning er om jobben din er 100% og fast, om du har annen gjeld og om du har bil. Overtidsjobb, variable bonuser og ekstravakter teller ikke med inn i din inntekt. 2
boblevann Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Fordi at du skal tåle et ganske høyt rentehopp, i tillegg til vedlikehold og økte kommunale avgifter, og så har man strøm, mat, dagligvarer, klær og alt det der som også skal dekkes (det hjelper ikke at du ikke shopper og spiser lite, de har et standardbudsjett de følger). I tillegg ser de på sikkerheten av inntekten - er du fast ansatt eller er du ringevikar som 'stort sett får masse vakter'? Er deler av lønnen overtid, tillegg eller bonuser? Det er nemlig usikker inntekt. Er du i en bransje man kan mistenke at du blir permittert eller oppsagt? Er du selvstendig næringsdrivende? Tidligere betalingsanmerkninger eller økonomisk rot? Har du barn? Har du partner? Hva jobber i så fall denne med og hva er inntekten? Du trenger ikke svare meg på disse spørsmålene, det er bare for å poengtere at det er ikke bare penger inn som betyr noe. Endret 4. oktober 2017 av boblevann 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg fikk avslag på 1,4 millioner i lån og jeg har 27 tusen i mnd Anonymkode: b6a9e...836
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg fikk avslag på 1,4 millioner i lån og jeg har 27 tusen i mnd Anonymkode: b6a9e...836 Og jeg hadde fått solgt huset og visste at jeg kom til å få 1,5 millioner i egenkapital etter de hadde flyttet inn. Banken avslo! Selv om dette bare var midlertidig. Jeg måtte bare leie i mellomtiden til jeg fikk kjøpt selv pga bankene er så strenge i dag. Selv om ejg hadde fått solgt, de som kjøpte hadde finansieringsbevis, men banken turde ikke låne meg lån pga min lave inntekt og ikke bevist penger på konto. Tapte mange penger pga jeg måtte leie. Sånn er det å være alene Anonymkode: b6a9e...836
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Det er jo ikke bare hva du har utbetalt i mnd som er avgjørende for lån. Andre lån (studielån f.eks), betalingshistorikk, sikkerhet i arbeidsmarkedet, barn og bil spiller også inn. I tillegg skal du tåle rentestigning, økt husleie i borettslag, økte kommunale avgifter, og helt ha litt å sette av til sparing og en skikkelig forsikring for hus/innbo og deg selv. Anonymkode: f6316...c48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå