Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 17 år gammel, jente. Har ikke peiling på hva jeg skal bli eller noe. Jeg har ingen spesielle interesser, derfor er dette veldig vanskleig for meg ahaha. Noen som vet om noen kule og morsomme retninger å velge? Føler at det så mye kjedelig der ute.

Anonymkode: 40193...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Journalist? 

Anonymkode: aa611...5be

Skrevet

Om jeg var 17 ville jeg vurdert noen av disse yrkene; Astrofysiker, antropolog, bioingeniør, antikvar, kunsthistoriker, litteraturviter, paleontolog, cellebiolog, biokjemiker, botaniker, geofysiker, mikrobiolog, informasjonsteknologi med spesialisering i robotikk og kybernetikk , romteknolog, programmerer. 

• Liker 1
Skrevet

Du bør velge en retning innen noe du er flink til. Skjønner at det ikke er enkelt å vite som 17-åring, men du vet kanskje nå allerede om du er realfag-flink eller språkflink? Liker du å ha omsorg for andre eller kanskje du har kunstneriske/kreative evner?

Jeg har en kreativ jobb der jeg stadig må komme på nye ideer og det passer meg fint. Fleksitid er også en fin ting.

Lykke til!

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er 17 år gammel, jente. Har ikke peiling på hva jeg skal bli eller noe. Jeg har ingen spesielle interesser, derfor er dette veldig vanskleig for meg ahaha. Noen som vet om noen kule og morsomme retninger å velge? Føler at det så mye kjedelig der ute.

Hva synes du er gøy å drive med?

Skrevet
25 minutter siden, jabx skrev:

Hva synes du er gøy å drive med?

For å være ærlig så kommer jeg ikke på et svar. Jeg har bare ingen spesielle interesser, bruker ikke tiden min på noe interessant heller dessverre. Jeg er ikke en typisk skoleflink elev, er litt skolelei egentlig og er ikke en realfag person. 

Skrevet

For all del, IKKE bli journalist! Med mindre tidene endrer seg veldig er det omtrent ikke mulig å leve av og de fleste som var det for noen år siden er omskolerte eller fått andre jobber nå!

Anonymkode: 2c0f1...dc1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For all del, IKKE bli journalist! Med mindre tidene endrer seg veldig er det omtrent ikke mulig å leve av og de fleste som var det for noen år siden er omskolerte eller fått andre jobber nå!

virkelig... hm, godt å vite

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan få noe kult som er dritdårlig betalt, eller du kan få noe ukult som er greit betalt. Ditt valg.

Skrevet

Alle jobber kan vel være gøy om man mestrer dem og har sjans til å utvikle seg. 

Du får tenke på hva som er viktig for deg, fritid, penger, en jobb som man ikke tenker på når arbeidsdagen er omme, jobbe med mennesker, skiftarbeid, liker du å jobbe alene eller sammen med andre osv.

Skrevet

Ja dette er jo viktige innspill. Jeg vil nok si at jeg har selvfølgelig lyst til å ha en jobb hvor jeg tjener bra ja. Samtidig så er trivsel og gleden over å gjøre noe litt viktigere for meg. Om jeg liker å jobbe alene eller med andre har jeg ikke svaret på nå, måtte erfart det først tror jeg. Det jeg er redd for er å ende opp med en jobb jeg mistrives i eller bare at jeg kjeder meg. Derfor jeg prøver å se om det er noen jobber der ute som faller i smak som og som jeg tror jeg ville trivdes i. :)

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Anno nymo skrev:

Ja dette er jo viktige innspill. Jeg vil nok si at jeg har selvfølgelig lyst til å ha en jobb hvor jeg tjener bra ja. Samtidig så er trivsel og gleden over å gjøre noe litt viktigere for meg. Om jeg liker å jobbe alene eller med andre har jeg ikke svaret på nå, måtte erfart det først tror jeg. Det jeg er redd for er å ende opp med en jobb jeg mistrives i eller bare at jeg kjeder meg. Derfor jeg prøver å se om det er noen jobber der ute som faller i smak som og som jeg tror jeg ville trivdes i. :)

Kan du ikke bare ta en titt på nettsiden her å finne frem til noe du interesserer deg for? ;

https://utdanning.no/interesseoversikt#/

Endret av WubWub
Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Kan du ikke bare ta en titt på nettsiden her å finne frem til noe du interesserer deg for? ;

https://utdanning.no/interesseoversikt#/

Har allerede vært inne der å sett:) var en god oversikt, men er liksom ikke et steg videre

Skrevet

Ta ett år i forsvaret, da får du litt tid til å tenke, og kanskje finner du noe da som du vil drive med. 
Og du får ekstra poeng for videre studier. 

Anonymkode: a4a27...8fa

• Liker 4
Skrevet

Det er mange som ombestemmer seg for yrke og det er ingen krise. Man må ikke jobbe med deg samme livet ut.

Skrevet

Hva med å jobbe litt i vikarbyrå? Det gjorde jeg, og da fikk jeg snoket på mange bransjer. Fant bare ut hva jeg IKKE ville, da...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ett år i forsvaret, da får du litt tid til å tenke, og kanskje finner du noe da som du vil drive med. 

Har tenkt på det før, men har hørt at hvis man har plattfot, som jeg har, så kommer man ikke inn..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å jobbe litt i vikarbyrå? Det gjorde jeg, og da fikk jeg snoket på mange bransjer. Fant bare ut hva jeg IKKE ville, da...

Ja, men føler jeg også ville blitt litt sånn. Jeg ser bare ting jeg ikke liker ved det ahah

Skrevet

Yrkesfag :)

Elektriker/telemontør for eksempel. Jeg er sistnevnte og opplever utrolig mye forskjellig i løpet av en dag. Ser mye "behind the scenes" hos forskjellige bedrifter og steder. Mye varierte oppdrag, kjører mye rundt.

God lønn også.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ganske vanskelig å komme inn i forsvaret nå, er ikke som før da alle måtte innom. Men klart det kan være et godt tips dersom TS har de rette forutsetningene.

Et annet råd er å ta et år på folkehøyskole eller rett og slett jobbe (men det er dessverre vanskelig å få seg jobb for tida da). Mitt råd er å ikke begynne på en utdanning før man er mer eller mindre sikker på at dette er noe man har lyst til. Har selv begynt på en utdannelse bare for å gjøre noe, og fullførte selvsagt ikke... Ender bare opp med studielån for ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...