Gå til innhold

Må man til mekling først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man vil ut av ekteskapet, og man har barn, vet jeg at man må til mekling. Men må man bo sammen frem til da? Vi har en datter på snart et år, og jeg orker snart ikke mer. Det nytter ikke snakke med mannen om disse problemstillingene, fordi det har jeg prøvd i x antall år. Jeg har mistet tålmodigheten. Det letteste ville vært å ta med meg dattera mi å dra (kanskje til hjembyen), slik at ting blir lettere...men jeg er redd for at det ikke er lov? 

Kan han anmelde meg for kidnapping? 

Blir barnevernet tilkalt? 

Har jeg ikke lov å dra noe sted frem til meklingen? 

Mister jeg retten til datteren min om jeg tar henne med meg for å få et bedre liv? (Bedre jobb, kjøpe hus fordi det er for dyrt å bo i Oslo, ikke ekteskapkrangler... ) jeg ammer jo, hun vil ikke gi slipp på det så lett stakkar;( 

Anonymkode: a35a5...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er krav til mekling om man har barn under 16. 

Ingen som kan tvinge dere å bo sammen. Men "på papiret" er dere fortsatt sammen frem til alle prosesser er ferdige. Å ta med deg datteren uten hans samtykke kan føre til problemer for deg, og du vil stille dårligere i barnefordelingssaken. Du må bare sørge for å få fortgang i saken.

Du som kvinner kommer til å få omsorgen, det er heldigvis fortsatt slik i Norge at kvinnen får barnet med mindre man er usikket (rus, alkohol, vold, etc.). 

Anonymkode: bb7a9...09f

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet ut med barnet i fjor, lenge før vi var til mekling. Meklingen var for å få separasjonespapirene igjennom. Vi hadde ikke samværsavtale eller noe, og ble heller ikke enige om det på meklingen. Det tror jeg ikke vi måtte heller, vi fikk meklingsattesten og ble separert. Antar en av foreldrene kan innkalle til ny mekling om man ønsker samvær, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: b9ea5...62d

Skrevet

Vi flyttet 40 mil forresten, ingen som la seg opp i det heller.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er krav til mekling om man har barn under 16. 

Ingen som kan tvinge dere å bo sammen. Men "på papiret" er dere fortsatt sammen frem til alle prosesser er ferdige. Å ta med deg datteren uten hans samtykke kan føre til problemer for deg, og du vil stille dårligere i barnefordelingssaken. Du må bare sørge for å få fortgang i saken.

Du som kvinner kommer til å få omsorgen, det er heldigvis fortsatt slik i Norge at kvinnen får barnet med mindre man er usikket (rus, alkohol, vold, etc.). 

Anonymkode: bb7a9...09f

Tusen takk for svar, da kan det være greit å snakke litt med denne mannen...:)

Skrevet

Din mann kan kreve 50/50. Kan du ikke holde ut for barnets skyld? 

Anonymkode: 5e091...454

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Din mann kan kreve 50/50. Kan du ikke holde ut for barnets skyld? 

Vi eier ingenting han kan kreve noe av...klærne mine? Han kan få alle. Trenger å få rydda ut. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet ut med barnet i fjor, lenge før vi var til mekling. Meklingen var for å få separasjonespapirene igjennom. Vi hadde ikke samværsavtale eller noe, og ble heller ikke enige om det på meklingen. Det tror jeg ikke vi måtte heller, vi fikk meklingsattesten og ble separert. Antar en av foreldrene kan innkalle til ny mekling om man ønsker samvær, det vet jeg ikke. 

Takk for svar♡ klem til deg 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi eier ingenting han kan kreve noe av...klærne mine? Han kan få alle. Trenger å få rydda ut. 

Han kan kreve 50 % av omsorgen for barnet. 

Synes det er drøyt når barnet er så lite. 

Skrevet
13 minutter siden, Mass skrev:

Han kan kreve 50 % av omsorgen for barnet. 

Synes det er drøyt når barnet er så lite. 

Det blir vanskelig, jeg ammer, og hun er midt i seperasjonsangsten, bf og jeg er forskjellige, og jeg er redd han tar henne med hjem til familien sin  (bror og mor etc), hvor atmosfæren er litt mer urutinert og bråkete... eller tas ikke det hensyn til? 

Skrevet

Du kan faktisk ikke flytte før dere har vært på mekling. Ringer du familievernkontoret i morgen og forteller at det virkelig haster, så kan du få et møte fort.

Om han velger å gå til retten, er det viktig å ha gjort alt riktig for din del. Du stiller svakere om du bare tar ungen å flytter. 

Anonymkode: 6be1f...d39

Skrevet

Hvor står det at man ikke kan flytte før man har vært til mekling? Det stemmer ikke, selvfølgelig kan man det. Og man taper ingenting på det og kommer heller ikke i noe dårlig lys. 

For å melde flytting i folkeregisteret må får signere på flyttemeldingen. Om han ikke gjør det går flyttingen likevel igjennom, det tar bare lengere tid.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vanskelig, jeg ammer, og hun er midt i seperasjonsangsten, bf og jeg er forskjellige, og jeg er redd han tar henne med hjem til familien sin  (bror og mor etc), hvor atmosfæren er litt mer urutinert og bråkete... eller tas ikke det hensyn til? 

Tror nok den lave alderen taes hensyn til, men jeg kan ikke si noe sikkert. Før var det ikke snakk om delt omsorgsrett før barnet var hvertfall 3 år - mener jeg å huske uten å være bombastisk. 

Personlig synes jeg barnet burde blitt 12 år før det ble snakk om 50/50 og fått muligheten til å fortelle selv hva de ønsker. Barn bør ha en base. Jeg er veldig 'spent' på hvordan rotløsheten deres i de mest utviklende årene i deres liv vil vise seg i voksen alder. 

Skrevet

*Må *far* signere

Skrevet

Ønsker du virkelig at barnet skal vokse opp uten en far?😳 Ønsker du ikke at ungen din skal ha mye samvær og et godt forhold til far?😳  Ser noen skriver at det heldigvis er slik i Norge at mor får hovedomsorgen😳 Det er bevist at barn som vokser opp med bare en foreldre har mer problemer og dermed mest sannsynlig får en dårligere oppvekst og senere får det dårligere som voksen. Men det er vel kansje ikke så farlig med barna bare mor får barna sine😳 det er jo tross alt bare hennes. 🤢🤢🤢 

Anonymkode: 905c7...f4f

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far kan like fullt kreve 50/50.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Mass skrev:

Tror nok den lave alderen taes hensyn til, men jeg kan ikke si noe sikkert. Før var det ikke snakk om delt omsorgsrett før barnet var hvertfall 3 år - mener jeg å huske uten å være bombastisk. 

Personlig synes jeg barnet burde blitt 12 år før det ble snakk om 50/50 og fått muligheten til å fortelle selv hva de ønsker. Barn bør ha en base. Jeg er veldig 'spent' på hvordan rotløsheten deres i de mest utviklende årene i deres liv vil vise seg i voksen alder. 

Kjenner til flere urbane 50/50-barn som har to nabohjem som basen: hos mors bolig og hos fars bolig, i kort gangavstand.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til flere urbane 50/50-barn som har to nabohjem som basen: hos mors bolig og hos fars bolig, i kort gangavstand.

🙄🙄🙄

Anonymkode: ab617...c6e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir allikevel ikke ett hjem. Èn seng som er din. 

Det er en grunn til at nesten alle barn etter 12 (når de blir hørt), vil bo mest hos den ene forelderen, selv om de nesten er naboer. 

Mennesker er ikke skapt for å flytte annenhver uke! Da er det faktisk bedre med annethvert år (og helgesamvær ellers).

Anonymkode: d0501...5dc

• Liker 3
Skrevet
21 hours ago, Mass said:

Enig-  synes at barn burde bo med fedrene sine i 12 år og deretter bestemmer om de har lyst å se en mor de knapp har sett i 12 år.   Se hvor dum dette høres ut? 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Outlander skrev:

Enig-  synes at barn burde bo med fedrene sine i 12 år og deretter bestemmer om de har lyst å se en mor de knapp har sett i 12 år.   Se hvor dum dette høres ut? 

Er du helt gal eller?? Mor er viktigst for barnet i absolutt alle situasjoner i alle år. Far klarer ikke noe som helst :sarkasme:

Jeg håper bf krever full omsorg og får det i dette tilfellet. Så kan mor flytte 40 mil unna.

Hun nevner i HI om problemer hun visste om i flere år, hvorfor få barn med han da? Økonomisk vinning!!!!!!

Anonymkode: 1a5dd...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...