Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ønsker tips til hva vi kan gjøre for å gjøre adventstiden så flott som mulig for barna. Vi ønsker å etablere tradisjoner for vår familie, og lurer på hva andre gjør?

Videoannonse
Annonse
Gjest Walkingdead
Skrevet

Adventsstake (lilla lys) og vers. Ingen her er religiøse, men det driter vi i, vi sier hele regla med tenn lys. Vi kjøper julekalender til alle. Dessuten er det jo julekalender på tv, og pynt i huset fra 1. desember, som vi setter opp sammen :)  Noen ganger kjøper jeg små nisseluer med hårklype på som jeg setter på de mest raggete hundene våre, men det er mest for å more meg selv. Og husk Lucia og lussekatter, det er et must synes jeg! Men lussekatter smaker så kjedelig, så vi tilfører mandelmasse i tillegg.

Gjest frk_hardusett
Skrevet

Hei! 

Vi står opp 30 minutter tidligere enn vanlig for å se julekalender om morgenen - koselig under teppet med en kopp te og frokost. De siste 3 årene har vi sett jul i Skomakergata (selv om mor synes den er litt kjedelig)

1 søndag i advent arrangerer vi sjokoladeselskap (med boller) for søskenbarn og barna til mine beste venner (og foreldrene selvsagt) 

Skrevet

Ta dem med på diverse julemarkeder og sånn. Er mange gårder som pleier å ha "jul på gården".

Ha juleverksted der dere baker pepperkaker og lager julepynt. Sett på julemusikk. Ta også og la dem hjelpe til med å pynte til jul. Bake kan man gjøre flere dager og med litt musikk så blir det fort stemning.

Ut og ake,lage snømann etc

Juleforestilling,og da tenker jeg typ Plutti Plutti Pott ikke julekonsert i kirka.

Julemiddager ute på restaurant,men gå tidlig fordi det er mange som blir litt vel fulle jo senere bordsettingen er.

• Liker 1
Skrevet

Går mye i å lage ting: Pepperkakehus, marsipanfigurer, og julekort. Baker pepperkaker. Lussekatter på Lucia.

Akkurat som Walkindead gjennomfører vi litt "høytidelige" lystenning av lilla adventslys selv om vi ikke er religiøse. Det er så koselig å ha adventslysene som en slags countdown til jul.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var veldig koselig at mamma bakte kaker sammen med oss. Vi bakte pepperkaker, kakemenn og peppernøtter fra vi var store nok til å holde ei kjevle eller trille en deigkule, og dette ble en koselig tradisjon for helgene i desember. Vi gjorde mer etterhvert som vi ble eldre, så mammas tidlige innsats ga etterhvert belønning. 

Vi hadde en kalender med 24 lommer, og hver lomme hadde plass til 3 biter twist, eller små pakker med noen få legobiter eller noe annet lignende smått. I tillegg var det et rødt filthjerte i hver lomme, og et stort filttre til å henge dem på. Det var fint å komme ned på kjøkkenet og se hva som ligger i dagens lomme, og kanskje henge opp dagens hjerte. Det var også fint å se at treet ble fullt av hjerter fram mot jul. 

Adventstake hadde vi også, og før vært måltid (unntatt frokost) hadde vi en liten rolig stund der vi tente lys. Desember ble ofte litt stressende, med juleavslutninger, prøver når vi ble eldre, rydding og vasking av hus, baking, planlegging, aking, gjørme, mørke, hålke og biler som ikke vil starte, så det å stoppe opp før vært måltid gjorde dem mye hyggeligere.

Dersom årets julekalender var god satt hele familien sammen og så på, ihvertfall hvis det var en ny kalender. Jeg har flyttet ut, men jeg vet at mamma fulgte med på den nye i fjor, selv om hun ikke lenger har barn:fnise:

På kvelden lille juleaften, eller kvelden før vi reiste på juleferie, pyntet vi treet. Dette var en familiegreie. Først hjalp vi pappa med å bære ned treet og pynten. Så monterte pappa treet, og vi fikk hjelpe til hvis vi ville. Mamma pakket ut pynten på stuebordet, og dirigerte pyntingen. Pappa tok seg av juletrelysene og ting som skulle henge høyt. Etterhvert som vi ble eldre kunne vi ta over stadig flere av pappas oppgaver, så pappa begynte å benytte anledningen til å stenge seg inne på rommet med gavepapir og bånd. Før må han ha gjort det etter at vi la oss.

Anonymkode: 5ecf4...885

• Liker 4
Skrevet

Vi har Tøysenissen på besøk i desember, noe barna synes er veldig stas. Jeg kjøpte en liten dør på Ebay som jeg malte rød og festet med lærertyggis på en vegg rett oppå en gulvlist, og så hadde jeg kjøpt en liten stige som jeg satte inntil slik at han kunne klatre opp til døra fra gulvet. Jeg laget et fint brev med snirklete skrift som jeg la foran døra den dagen han flyttet inn hvor det stod at han hadde ramlet ut av sleden da han og nissen hadde prøvekjørt en ny slede og han likte seg hos oss og ville bo i veggen vår til nissen kom og hentet ham når han leverte gaver natt til julaften. Barna fikk aldri se Tøysenissen, for han sov om dagen, men hver natt var han våken og fant på skøyerstreker i huset. Det kunne være at han laget racerbilløp i stua med dukkene og bamsene som tilskuere, eller dukkepiknik under kjøkkenbordet, han la små sjokolader i skoene deres, stjal pepperkaker og la igjen et spor av pepperkakesmuler fra boksen og bort til døra, han mistet lua en natt og ba om hjelp til å finne den og dagen etter fikk de sjokoladenisser som takk. Stor suksess, og dette skal nok gjentas. Jeg har kjøpt en elf on the shelf som jeg lurte på om vi skulle ha i år i stedet. Det blir litt mindre styr siden han ikke finner på noe særlig tøys, bare flytter seg rundt i huset om natten, men jeg får se hva jeg gjør for det kan hende barna blir skuffet om Tøysenissen ikke kommer i år.

• Liker 4
Skrevet

Baking, lage konfekt, og lage julepynt, er noen av mine kjæreste førjulsbarndomsminner. Vi hadde juleverksted i nabolaget, og det var superstas. Men jeg tror bakingen var aller best. 

Så var det masse julemusikk på i heimen, og vi pyntet masse med lys og dilldall. 

Anonymkode: e5186...061

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

- Julegrantenning i nærmiljøet.

- Se julekalenderen på NRK sammen, mens vi koser oss med kveldsmat og klementiner.

- Adventskalender (sjokoladekalender fra butikken, enkelt og greit). Tror vi skal ha appelsiner med 24 nellikspiker også i år. Barna kan få telle og sette i selv. Gidder ikke pakkekalender! Sparer meg for tid og penger, i tillegg blir ønskene opp mot julaften mye større uten. Jeg synes vi har lett for å frata barn den gleden det er å faktisk ønske seg noe, og ikke få allslags småting i tillegg.. 

- adventsfrokost på søndager med ekstra godt pålegg og juleservise. Da tenner vi lys i adventskransen.

- Lørdagsgodtet i desember er julesjokolader osv.

Baking gjør vi hos Bestemor, heldige meg. 😄

- Vi pynter treet, og setter frem nøtter og knask på bittelille julaften.

- Lille julaften er vi innom besteforeldrene vi ikke feirer julaften med, og spiser julekaker, deler ut gaver osv.

- Julaften er spekket med tradisjoner fra start til slutt!

- Romjula er rolig. 😌 Barna får tid til å leke med lekene sine, vi går tur og slapper av hjemme.

Anonymkode: 92992...8ad

• Liker 2
Skrevet
På 9.10.2017 den 12.33, Arkana skrev:

Vi har Tøysenissen på besøk i desember, noe barna synes er veldig stas. Jeg kjøpte en liten dør på Ebay som jeg malte rød og festet med lærertyggis på en vegg rett oppå en gulvlist, og så hadde jeg kjøpt en liten stige som jeg satte inntil slik at han kunne klatre opp til døra fra gulvet. Jeg laget et fint brev med snirklete skrift som jeg la foran døra den dagen han flyttet inn hvor det stod at han hadde ramlet ut av sleden da han og nissen hadde prøvekjørt en ny slede og han likte seg hos oss og ville bo i veggen vår til nissen kom og hentet ham når han leverte gaver natt til julaften. Barna fikk aldri se Tøysenissen, for han sov om dagen, men hver natt var han våken og fant på skøyerstreker i huset. Det kunne være at han laget racerbilløp i stua med dukkene og bamsene som tilskuere, eller dukkepiknik under kjøkkenbordet, han la små sjokolader i skoene deres, stjal pepperkaker og la igjen et spor av pepperkakesmuler fra boksen og bort til døra, han mistet lua en natt og ba om hjelp til å finne den og dagen etter fikk de sjokoladenisser som takk. Stor suksess, og dette skal nok gjentas. Jeg har kjøpt en elf on the shelf som jeg lurte på om vi skulle ha i år i stedet. Det blir litt mindre styr siden han ikke finner på noe særlig tøys, bare flytter seg rundt i huset om natten, men jeg får se hva jeg gjør for det kan hende barna blir skuffet om Tøysenissen ikke kommer i år.

Å så gøy!!! Dette skal jeg helt klart gjøre når sønnen min blir litt større. Takk for gøy tips! 

Anonymkode: 5998e...653

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...