Gå til innhold

Vil ikke ha med venner hjem, flau over huset vårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Jeg er ei 16 år gammel jente som går i 1. klasse på vgs. Jeg bor med min mor, stefar, stebror og lillebror i et middels stort hus, to etasjer og en kjeller (ikke kjeller man kan være i, er sykler og ski osv der). Huset befinner seg på en fin tomt med stor hage, uthus, garasje, epletrær osv. Det er et hvitt trehus med rød takstein, tror det er et sørlandshus kanskje, ligner i hvert fall. Så utenfra ser det fint ut. Men inni synes jeg det ikke er så fint. Det er ganske gammelt, og litt rare romløsninger. Har pusset opp noen rom, som spisestua og badet (de er ganske fine nå), men tv-stua, gangen, kjøkkenet, trappa, gangen oppe, rommet mitt.. er gamle, kjedelige og litt slitte.

Hverken mamma eller stefar er opptatte av interiør, så det er ikke veldig stygt, men er ganske kjedelig og trist. det er ikke noe koselig og jeg har kun med de aller aller nærmeste hjem. Tør ikke ha overnatting. Har en greie med en gutt nå (han er 17 år og går i 2.klasse på skolen min, ett år eldre enn meg altså) og han vil gjerne komme til meg, for jeg er mye alene hjemme mens foreldrene hans er alltid hjemme. Jeg vil ikke han skal komme hit fordi det er ikke noe koselig i det hele tatt. Hos han er det veldig fint. Samme med venner, vil gjerne ha overnatting om jeg er alene hjemme en kveld og mamma kommer hjem om natten. Men det tør jeg ikke. Har bare to av venninnene mine med hjem, eller på overnatting, i blant. Og da vasker jeg og rydder mye først, for mamma og stefar er litt sløve på det. 

Om jeg tar opp at jeg synes det er på tide å male stua for eksempel, blir hun sur. Jeg nevner å henge opp et bilde også, da blir hun sur. Fordi hun blir stressa over økonomien. Og siden hun i tillegg ikke interesserer seg blir hun bare irritert. Min lillebror og stebror (lillebror 14 år, stebror 16, altså like gammel som meg) bryr seg i hvert fall ikke om hvordan det ser ut, og roter mye og har med venner hjem hele tiden.

Jeg føler bare det er så stygt og skittent her. Og vil gjerne ha med gutten jeg liker hjem, i tillegg til vennene mine. For foreldrene mine er gjestfrie og lager alltid ekstra mat i tilfelle vi har med noen hjem, og de er snille mot vennene mine, så er ikke flau over dem, men huset! Ikke si jeg ikke burde bry meg for det gjør jeg, sånn har jeg vært fra jeg var liten. Helt siden tidlig barneskolen skjemte jeg meg over leilighetene vi hadde. 

Anonymkode: c033e...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig fenomen dette her med å skjemme seg! Jeg gjorde alltid det også da jeg var yngre.

Gjør det så fint du kan inne på rommet ditt, og inviter gutten hjem. Tror ikke han dumper deg fordi du har det stygt hjemme. 

• Liker 3
Skrevet

Huff..

Jeg skjønner at dette er et problem for deg ts..

Nå skal jeg fortelle at da jeg var på din alder, eller det starta før første klasse og varte til jeg flytta hjemmefra. Ja, da skjemtes jeg også over hvordan det så ut hjemme. Jeg klarte ikke å slappe av hvis jeg hadde noen på besøk, da kun bestevenninder. Jeg vasket og rydda flere dager i uka, i perioder skulket jeg skolen for å rydde og vaske. 

Min mor var nemlig en slik som en ser på tvprogrammet Horders. Hun vasket aldri og hun shoppet hele tiden. Og hygienenivået hennes var på bunn. Jeg tror ikke at jeg har møtt et menneske i hele mitt liv som er verre enn henne. Jeg var SÅ flau. Jeg klarte å holde entré, kjøkken, stue,gang,bad og trappene fine og ryddige men det var et slit. Jeg stua tingene hun kom med ned i kjelleren og inn på rommet hennes, en gang i året(minst) måtte vi ta opprydning der.

Så tenk at det kunne vært verre..

Jeg malte og sto på å tapetserte også av og til. Det er faktisk ikke noe hokus pokus. 

Har du/dere råd så kan du sikkert male veggene på rommet ditt. Kjøp et ti liter spann med akryl eller lateksmaling. Velg en farge som også kan brukes i andre rom, en pen nøytral farge. Dekorer med farger i puter, pledd, gulvtepper o.l.

Listverk males i en hvit/ bomullfarge.

Coop bygg har ofte feilbrekka farger til en litt rimeligere peng, altså malingspann de har blandet feil farge i.

Du sier at din mor og stefar ikke er så huslige, hva med å spørre om en avtale er mulig, du vasker litt mot at de kjøper inn litt maling og utstyr?

Hvis du får det, husk å vask utstyret godt etter bruk slik at du kan bruke det mange ganger. Husk å dekke til gulv og flater som ikke skal males slik at de ikke får malingsflekker. Flatene settes av/ rammes inn med maling og rulles to ganger for skikkelig dekk. Ta vegg for vegg. La det tørke godt mellom strøkene.

Spikerhull o.l i vegger fuges, evt slipes lett over før malingen.

Lykke til.

Anonymkode: 34243...57d

Skrevet

Når du blir voksen og får et normalt verdisyn vil du angre på at du tenkte slik om ditt barndomshjem. Det er ikke fargen på tapetet som er viktig i et hjem, det er menneskene som bor der som er viktig. 

Anonymkode: e493a...c2e

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenkte aldri over hvordan andre hadde det hjemme, var mer opptatt av om de laget spiselig middag ;)

Det eneste jeg la merke til var hos en av mine beste venninner som hadde det sykt rotete, og det var fordi moren var litt som hun som skrev over. Men vi jentene tråkket jo bare over greiene som stod rundt og gikk opp på rommet.

Et enkelt tips som er viktigere enn interiør, er belysning! Taklamper gir ukoselig lys! Spesielt om de er plassert midt i taket og ikke henger ned, dvs lave lamper over et bord f eks kan være hyggelig, men de standardlampene midt i taket bør kun brukes hvis man skal vaske eller lete etter noe ;) Ha smålamper, f eks nattbordlamper, skrivebordslamper og vegglamper. Ikke bruk hvite eller grelle pærer, kjøp noen som er nærmest mulig stearinlys, dvs 3200kelvin hvis du skal lese på pakka. Dette er mye viktigere for stemingen enn malte vegger, og sikkert veldig mye enklere for deg å fikse!

Siden jeg er kjent blant venner for å være latterlig opptatt av belysning, så må jeg dessverre være anonym.

Anonymkode: 95f6e...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...