Gå til innhold

Kvinner som velger å være hjemme med barna isteden for å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde disse regnes som fiender av kampen for likestilling mellom menn og kvinner ?

Anonymkode: 3a8b5...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de burde regnes som selvstendige, voksne mennesker som tar avgjørelser basert på hva som best passer deres egen familie. 

• Liker 29
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde disse regnes som fiender av kampen for likestilling mellom menn og kvinner ?

Hmm? Nei, hvorfor?

Gjest Rosetelys
Skrevet
19 minutter siden, Batteri skrev:

Nei, de burde regnes som selvstendige, voksne mennesker som tar avgjørelser basert på hva som best passer deres egen familie. 

Denne posten summerte det egentlig greit, så vet ikke helt hva det er å tilføye.

Skrevet

Nei? Her jobber jeg redusert fordi mannen min tjener best og dermed taper vi minst på at jeg går redusert. Hadde det vært omvendt hadde han vært hjemme - noe han faktisk hadde hatt lyst til og som hadde vært helt ok for meg. 

Det at jeg ikke gidder å slite meg fullstendig ut, forsømme familien min, leve på halvfabrikata og dø av stress når jeg er 50 betyr ikke at jeg er underlagt mannen min og at jeg hater likestilling? (Veldig mange klarer selvsagt 100% jobb og familie uten å bli offer for eksempelet over - men det var det som var alternativet MITT pga yrke, reisevei osv).

Anonymkode: 74759...736

• Liker 5
Skrevet

Med tiden kommer jeg til å ønske å kun jobbe 50% for å kunne være mest mulig med barna. Det er jo de barna som blir levert i bhg så fort den åpner og hentet i stengetiden. Jeg vil ikke være en av de mødrene

• Liker 4
Skrevet

Nei, fordi det er kvinnens eget valg.  For 40 år siden var det stor mangel på barnehageplasser og det sosiale presset om å være hjemme og ta seg av mann og barn var enormt. "Karrierekvinner" kalte man kvinnene som overlot barna sine til barnehage eller dagmamma.  Tittelen var ikke et kompliment, men en kritikk.  

Likestillingskampen har gitt kvinner valgfrihet.  Men hva med mennene/fedrene?  Når kan de med største selvfølgelighet regne med at kvinnene deres forsørger dem mens de innvilger seg selv redusert stilling? 

Likestilling er først oppnådd når både mann og kvinne står likt i valgmuligheter.  Der er vi ikke i dag.     

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet

Det likestillingsvåset er noe fjas. Det har vært så mye likestillingsmas i mange år så nå får dere fjols som fortjent: nå er det menn som kjemper for likestilling. De vil ha lik fødselspermisjon, mor og far skal ha like rettigheter til absolutt alt, hvorfor skal kvinner være mer syke enn menn?- påfulgt av sutring om mer bruk av sykedager fordi alt blir så urettferdig. Og regla er lenger uten at jeg gidder å skrive alt. Mange menn har blitt hjernevasket av likestillingsmas så en god del har blitt sutrekopper.

Med alt dette maset på kvinner om å prestere så er det barna som lider. Unger er ofte 9 timer hver dag i bhg fra de er 8-9 mnd gamle. Når arbeidsdagen er over og ungen hentes så skal foreldre trene/være med i foreninger/ha voksentid/få gjort husarbeid/ ha vennetid. Kvinner skal være supre på alle områder. men det tar tid å være super. Når kvinner så har brukt all denne tiden på å være super på alle områder så lider barna ved at det ikke ble nok tid til dem,- og forholdet for til slutt ble det ikke tid til mannen heller. Muligens er han også så opptatt med å være super at han ikke har tid til henne selv. 

Jeg har blitt forsøkt vervet til flere ting fordi jeg er kvinne og det trengtes å kvotere en kvinne dit. Jobb har jeg fått pga det samme. For noe fjas. 

Å ta vare på barna er absolutt det viktigste. Klart man må ha penger på bordet, men man må jo ikke ha siste skrik i alt.. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Her jobber jeg redusert fordi mannen min tjener best og dermed taper vi minst på at jeg går redusert. Hadde det vært omvendt hadde han vært hjemme - noe han faktisk hadde hatt lyst til og som hadde vært helt ok for meg. 

Det at jeg ikke gidder å slite meg fullstendig ut, forsømme familien min, leve på halvfabrikata og dø av stress når jeg er 50 betyr ikke at jeg er underlagt mannen min og at jeg hater likestilling? (Veldig mange klarer selvsagt 100% jobb og familie uten å bli offer for eksempelet over - men det var det som var alternativet MITT pga yrke, reisevei osv).

Anonymkode: 74759...736

Da håper jeg at forholdet mellom mannen din og deg overlever.  Dessverre er det slik at over 50%av alle parforhold ikke gjør det. 

Jeg har sett altfor mange kvinner, som satset alt på mannens inntekt, stå i en situasjon hvor de knapt var i stand til å forsørge seg selv.  Som pensjonister var de minstepensjonister. 

Vi gjør alle våre valg, men det er viktig å være fullt klar over risiko og mulige konsekvenser. 

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden gjorde meg litt gladere idag♡ takk. I vår lille familie, har vi kommet frem til at jeg kan være hjemme et år til  (da blir baby 2). Vi håper jeg har mulighet til det og at økonomien tillater det.  Godt å vite at jeg ikke er en fiende..:) 

Anonymkode: 2608e...326

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Da håper jeg at forholdet mellom mannen din og deg overlever.  Dessverre er det slik at over 50%av alle parforhold ikke gjør det. 

Jeg har sett altfor mange kvinner, som satset alt på mannens inntekt, stå i en situasjon hvor de knapt var i stand til å forsørge seg selv.  Som pensjonister var de minstepensjonister. 

Vi gjør alle våre valg, men det er viktig å være fullt klar over risiko og mulige konsekvenser. 

Akkurat dette jeg skulle skrive. At noen velger å være hjemmeværende har jeg ingen problemer med, men særlig lurt er det ikke. 

Å belage seg på at man skal overleve på mannens inntekt er egentlig ganske dumt. 

Anonymkode: d0237...881

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden gjorde meg litt gladere idag♡ takk. I vår lille familie, har vi kommet frem til at jeg kan være hjemme et år til  (da blir baby 2). Vi håper jeg har mulighet til det og at økonomien tillater det.  Godt å vite at jeg ikke er en fiende..:) 

Anonymkode: 2608e...326

Jeg syns flere burde gjøre det slik.

Anonymkode: 64105...352

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så klart ikke. De som mener det må ha misforstått hva likestilling er. Likestilling mellom kjønnene er nettopp at begge kjønn stiller likt mtp å velge å leve livet sitt utifra det som passer hver enkelt aller best , ikke å måtte velge utifra hva andre mener. Dvs en kvinne kan fritt velge å jobbe i hjemmet ved å ta seg av hus og barn, eller hun kan jobbe utenfor hjemmet med akkurat det hun vil. Likeså kan mannen jobbe i hjemmet med hus og barn, eller være utarbeidende med akkurat det han vil. Disse valgene var det ingen selvfølge at man kunne ta før. For da hadde man ikke likestilling. 

Gjest Walkingdead
Skrevet
1 time siden, Batteri skrev:

Word.

Skrevet
8 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det likestillingsvåset er noe fjas. Det har vært så mye likestillingsmas i mange år så nå får dere fjols som fortjent: nå er det menn som kjemper for likestilling. De vil ha lik fødselspermisjon, mor og far skal ha like rettigheter til absolutt alt, hvorfor skal kvinner være mer syke enn menn?- påfulgt av sutring om mer bruk av sykedager fordi alt blir så urettferdig. Og regla er lenger uten at jeg gidder å skrive alt. Mange menn har blitt hjernevasket av likestillingsmas så en god del har blitt sutrekopper.

Med alt dette maset på kvinner om å prestere så er det barna som lider. Unger er ofte 9 timer hver dag i bhg fra de er 8-9 mnd gamle. Når arbeidsdagen er over og ungen hentes så skal foreldre trene/være med i foreninger/ha voksentid/få gjort husarbeid/ ha vennetid. Kvinner skal være supre på alle områder. men det tar tid å være super. Når kvinner så har brukt all denne tiden på å være super på alle områder så lider barna ved at det ikke ble nok tid til dem,- og forholdet for til slutt ble det ikke tid til mannen heller. Muligens er han også så opptatt med å være super at han ikke har tid til henne selv. 

Jeg har blitt forsøkt vervet til flere ting fordi jeg er kvinne og det trengtes å kvotere en kvinne dit. Jobb har jeg fått pga det samme. For noe fjas. 

Å ta vare på barna er absolutt det viktigste. Klart man må ha penger på bordet, men man må jo ikke ha siste skrik i alt.. 

Dette skjønte jeg lite av. Jeg fikk med meg at du synes at likestillingsmaset er noe fjas, eller omvendt, men resten er et herlig sammensurium av ideer om at foreldre setter babyer i barnehagen lengst mulig for å kjøpe seg siste skrik og være supre... eller misforstår jeg? Og at menn som ønsker mer permisjon er noe fjolsene fortjener (siden de har mast seg til hva? Likelønn? Lov til å jobbe? Stemmerett??) Og at kvotering er noe fjas det også, selv om du selv har fått jobb på den måten og jeg på min side er sjeleglad for at barnehagen vår aktivt rekrutterer menn.

Men for å snu på det, da, hvordan mener du at familier burde organisere hverdagen, sett i lys av TS' spørsmål? Og er personlige valg helt uavhengig av samfunnsformen for øvrig?

Anonymkode: 6517d...795

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Jordbæra skrev:

Med tiden kommer jeg til å ønske å kun jobbe 50% for å kunne være mest mulig med barna. Det er jo de barna som blir levert i bhg så fort den åpner og hentet i stengetiden. Jeg vil ikke være en av de mødrene

Med 50% stilling taper du pensjonspoeng.

Selv om du kanskje har en mann som tjener bra er det en dårlig ide å satse på hans inntekt. Hva om han dør eller forlater deg?

Anonymkode: 4a062...ecf

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk høre at jeg, ved å være hjemme med barn, bidro til å sette kvinnekampen 50 år tilbake i tid.
Det ironiske var at da en mann gjorde det samme ble han hyllet som en helt, for da var det likestilling.

Jeg trodde likestillingskampen handlet om retten til å ta selvstendige valg, men jeg tok visst feil.

Anonymkode: 331c3...5f6

• Liker 3
Skrevet

Kvinner som velger å gå hjemme med barn og sørger for at familien overlever burde hatt medalje. Ikke straffes med redusert pensjon, dårligere økonomi og annet piss. De gjør en mye viktigere jobb enn det de fleste av oss gjør på jobben. Strengt tatt burde menn også jobbet reduserte stillinger de første tre leveårene som avlasting. Slik at ansvaret for å oppdra barn ble likere fordelt. Men jeg tror at kvinne generelt er bedre kvalifisert til å ta seg av små barn i 1-2 års alderene, menn bør absolutt komme mer på banen også disse årene, men fra 2-3 års alderen er det også andre ting som skal læres som nok er lettere for menn og klare. At vi overlater disse årene til institusjonene er helt høl i hode. At barnehager virker so sosialisering og avlastning i kortere perioder er helt greit. Men slik det er blitt i dag er det faktisk disse som får de beste årene av våre barn. Vi kommer hjem trøtte og slitene, og blir også gjerne møtt av trøtte og sliten ektefeller, og av barn som er sliten etter 8-9 timer på institusjonen. Alt av vedlikehold, husarbeide, oppdragelse osv, skal skje på fritiden og i helgen. Vi ender alle som dobbeltarbeidene og missfornøyde. Ikke rart forhold etter forhold går rett i dass.   

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du kanskje har en mann som tjener bra er det en dårlig ide å satse på hans inntekt. Hva om han dør eller forlater deg?

Da har jeg selv satt meg i den situasjonen så det er vel opp til meg? Hva vet du om jeg har arvet mye penger eller noe lignende?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man ikke pensjonspoeng for å være hjemme med egne barn lenger?

Tidligere var det i alle fall slik at hjemmeværende foreldre kunne få pensjonspoeng inntil barnet var 7 år.  Det var ikke snakk om mange poengene, men årene talte i alle fall inn som yrkesaktive år med tanke på pensjonsberegning.

Anonymkode: 331c3...5f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...