Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg kunne tenkt meg å begynne å studere i Kristiansand. Men hvordan er det egentlig å studere der? Er det flinke lærere, godt studiemiljø, og er det en god skole man kan være stolt av å ha en grad fra? 

Jeg tenker hovedsakelig bioingeniørstudiet. Det står mellom å søke plass på NTNU i Trondheim, eller UIA. Har det mye å si hvor man har grad fra når det kommer til jobbmuligheter? 

Jeg bor langt unna Kristiansand, men er veldig eventyrlysten av meg og kunne tenkt meg og flyttet til et helt nytt sted. Men det er viktig for meg at stedet jeg skal flytte til har et bra miljø for unge, "ukjente" mennesker. Håper dere skjønner hva jeg mener 🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fra området og går på UiA. På min linje (sykepleien) er det veldig mange superflinke lærere! Alle lærerne (unntatt en) er veldig motiverende og glade i å formidle videre sitt fag. Jeg vil tippe det er en ganske klar linje mellom læremiljøet og snittet på linjen, for dette læringsmiljøet er en helt ny verden for meg. Nå møtes vi gjerne hos en medstudent og jobber for å gjøre oppgavene best mulig, alle ønsker å gjøre det så godt som mulig, og jeg har enda ikke opplevd at noen har sagt "jaja så lenge jeg består" (VGS-livet) De fleste møter i tillegg opp på de fleste forelesningene siden lærerne er såpass motiverende 

Noe som overrasket meg da jeg begynte på UiA var at det var så sinnsykt mange fra forskjellige områder! På mitt studie føler jeg egentlig at sørlendingene er i mindretall :P Men alle har vært veldig åpne og imøtekommende. Jeg satt alene på VGS i 1,5 år før noen gadd å inkludere meg, så jeg har absolutt bare positivt å si og er superfornøyd med universitetet :hjerte: 

Anonymkode: dd17d...0ea

• Liker 1
Skrevet

Veldig godt studiemiljø hvertfall! Det er lite sammenlignet med Oslo, Bergen, Trondheim, men folk kommer fra hele landet. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra området og går på UiA. På min linje (sykepleien) er det veldig mange superflinke lærere! Alle lærerne (unntatt en) er veldig motiverende og glade i å formidle videre sitt fag. Jeg vil tippe det er en ganske klar linje mellom læremiljøet og snittet på linjen, for dette læringsmiljøet er en helt ny verden for meg. Nå møtes vi gjerne hos en medstudent og jobber for å gjøre oppgavene best mulig, alle ønsker å gjøre det så godt som mulig, og jeg har enda ikke opplevd at noen har sagt "jaja så lenge jeg består" (VGS-livet) De fleste møter i tillegg opp på de fleste forelesningene siden lærerne er såpass motiverende 

Noe som overrasket meg da jeg begynte på UiA var at det var så sinnsykt mange fra forskjellige områder! På mitt studie føler jeg egentlig at sørlendingene er i mindretall :P Men alle har vært veldig åpne og imøtekommende. Jeg satt alene på VGS i 1,5 år før noen gadd å inkludere meg, så jeg har absolutt bare positivt å si og er superfornøyd med universitetet :hjerte: 

Tusen takk for et så utfyllende svar! 

Det høres jo helt fantastisk ut! Jeg har alltid vært litt sånn "utenfor" selv. Har venner jeg henger med engang i blant, men ingen bestevenninne eller vennegruppe. 

Jeg er også ute etter et miljø med folk som vil gjøre det bra, og ikke det typiske vgs-miljøet som du snakker om. 😃 

Håper også jeg vil få meg noen gode venner, ettersom jeg er over 8 timer med bil unna både familie og de få vennene jeg har. Er så redd for å bli ensom. 😬

Skrevet
2 timer siden, Sisti skrev:

Veldig godt studiemiljø hvertfall! Det er lite sammenlignet med Oslo, Bergen, Trondheim, men folk kommer fra hele landet. 

Hva er det som er lite? Studiemiljøet, byen, eller? 😊 har lest at universitetet i Agder har verdens beste studiemiljø, selv om det kanskje ikke er så stort? Jeg trenger ikke nødvendigvis et stort miljø, men håper å komme et sted hvor folk er åpne og velkomne ovenfor alle 😃

Skrevet

Universitetet i Agder er et flott sted å studere! Miljøet er litt ulikt fra studie til studie, naturlig nok, men jeg ser at det ikke er mer enn 25 plasser på studiet. Min erfaring tilsier at det er positivt, det er lett å bli kjent med folk når det ikke er så mange. Det er også positivt at det kommer folk fra hele landet. Det arrangeres også en del for studenter, så det er alltid noe å finne på. Jeg kan dessverre ikke si noe om lærerne på studiet, det er litt opp og ned på universitetet. Den som ser ut til å være ansvarlig for det ene emnet, er en av de beste lærerne jeg har hatt - resten vet jeg altså ikke noe om. 

Ellers er Kristiansand en nydelig by å bo i, jeg trives så godt her! Passe stor, om du spør meg, nydelige turområder, gode shoppingmuligheter, koselig by.

Anonymkode: 460d7...630

Skrevet
36 minutes ago, Tyttebæra said:

Hva er det som er lite? Studiemiljøet, byen, eller? 😊 har lest at universitetet i Agder har verdens beste studiemiljø, selv om det kanskje ikke er så stort? Jeg trenger ikke nødvendigvis et stort miljø, men håper å komme et sted hvor folk er åpne og velkomne ovenfor alle 😃

Begge deler. Men mer enn stort nok for meg som er fra bygda. :P

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Begge deler. Men mer enn stort nok for meg som er fra bygda. :P

Er fra ei lita bygd selv 😊

Skrevet (endret)

Jeg var veldig fornøyd med å studere på UiA. Jeg trivdes veldig godt: gode forelesere og godt studentmiljø.

Jeg er fra Oslo og synes ikke det er så lite. Det går 12 000 studente på UiA, riktignok "bare" 8500 på Gimlemoen, men mer enn stort nok. For en som er en skikkelig Oslo-jente som liker byen, er Kristiansand faktisk en av mine favorittbyer. Jeg får en mer byfølelse i Kristiansand enn f.eks Bergen eller Stavanger, og somrene i Kristiansand er jo bare fantastiske. Det er en god atmosfære både på campus og nede i selve byen. En by jeg ofte vender tilbake til.

Anbefales på det sterkeste, det er generelt et godt miljø og kjenner ingen som ikke har trivdes med å studere der. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet
3 timer siden, Tyttebæra skrev:

Tusen takk for et så utfyllende svar! 

Det høres jo helt fantastisk ut! Jeg har alltid vært litt sånn "utenfor" selv. Har venner jeg henger med engang i blant, men ingen bestevenninne eller vennegruppe. 

Jeg er også ute etter et miljø med folk som vil gjøre det bra, og ikke det typiske vgs-miljøet som du snakker om. 😃 

Håper også jeg vil få meg noen gode venner, ettersom jeg er over 8 timer med bil unna både familie og de få vennene jeg har. Er så redd for å bli ensom. 😬

Jeg tror ikke du vil mistrives hvertfall! Jeg var skikkelig redd for å måtte hjemme meg på badet i pausene igjen, men jeg har heldigvis alltid hatt noen å være med nå som virker som om de også vil være med meg :) Får håpe jeg møter deg i gangene etterhvert :P 

Skrevet
På 4.10.2017 den 20.58, Tyttebæra skrev:

Hei! 

Jeg kunne tenkt meg å begynne å studere i Kristiansand. Men hvordan er det egentlig å studere der? Er det flinke lærere, godt studiemiljø, og er det en god skole man kan være stolt av å ha en grad fra? 

Jeg tenker hovedsakelig bioingeniørstudiet. Det står mellom å søke plass på NTNU i Trondheim, eller UIA. Har det mye å si hvor man har grad fra når det kommer til jobbmuligheter? 

Jeg bor langt unna Kristiansand, men er veldig eventyrlysten av meg og kunne tenkt meg og flyttet til et helt nytt sted. Men det er viktig for meg at stedet jeg skal flytte til har et bra miljø for unge, "ukjente" mennesker. Håper dere skjønner hva jeg mener 🙈

"Være stolt av"...selvfølgelig skal du være stolt av det, ser ingen grunn til at en arbeidsgiver skulle vektlegge UiO foran UiA f.eks. 

Skrevet

Hei! 

Har studert ved uia i 4 år. Utrolig dårlig studiested. Rotete studiesammensetning og oppbygging av mange årseneheter osv. Du får mer igjen et annet sted. Dette er det ganske mange som mener. 

Anonymkode: 8d929...54e

• Liker 1
Skrevet

Hei! 

Jeg går faktisk på UIA akkurat nå (er oppvokst i Kristiansand) og jeg synes det er veldig bra. Jeg opplever at studiet mitt er veldig bra, med en god linjeforening og masse arrangementer og ting som skjer. Som noen allerede har nevnt, så er ikke UIA så veldig stort og det er ganske "få" studenter der, med "bare" 8500 studenter. Sammenlignet med andre universiteter (som UIO, hvor jeg har gått), så er det smått i sammenligning. Men det er faktisk noe jeg liker med UIA, hvor alt føles mye tettere og samlet. Det er en følelse av tetthet som jeg liker med UIA, og det synes jeg manglet fra UIO. Der følte at jeg falt litt bort i mengden, hvis du skjønner. Og ja, jeg vil si at det er bra miljø for unge, "ukjente" mennesker. På mitt studiet, så er vel halvparten fra utenfor-Kristiansand. Når det gjelder lærere, så kommer det ann på hva du studerer, synes jeg i hvert fall. Jeg har hatt noen veldig gode lærere (veldig motiverte og engasjerte, og det gjør det interresant å følge med), mens andre har vært ganske dårlige (de kan stoffet, men de gjør at det blir veldig monotont og kjedelig). 

Kristiansand som by synes jeg er bra. Ikke spesielt stor, men passe god størrelse. Vil anbefale UIA og Kristiansand ganske varmt. :)

Anonymkode: 64559...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...