AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Har gått arbeidsledig noen måneder nå, begynner å bli ganske fortvilet og frustrert. Har mest C og noen B, men dessverre fikk jeg en E på 4. året som jeg frykter ødelegger for meg. Har søkt 35-40 jobber nå og så langt har jeg ikke fått et intervju en gang. Jeg oppfatter ikke meg selv som kresen, har søkt på varierte jobber - også noen man ikke må ha master for å få. Så jeg lurer på; hvor lang tid tok det før du fikk jobb? Hva fikk du jobb som? Kanskje jeg trenger noen ny input ift. hva jeg kan søke på. Anonymkode: de0f8...9da
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Hvor søker du jobb? Spesielt vanskelig i Bergen og Oslo ettersom det er jusstudie der og mange ønsker å bli igjen etter studietiden. Anonymkode: ee1ee...b7d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 Har du master fra Oslo, Bergen eller Tromsø? Anonymkode: a2f7f...b2b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du master fra Oslo, Bergen eller Tromsø? Anonymkode: a2f7f...b2b Høyskolen i SørØst-Norge + Oslo. Anonymkode: de0f8...9da
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høyskolen i SørØst-Norge + Oslo. Anonymkode: de0f8...9da Ahh, okej. Er bare så bekymret for at det skal ha noe å si for jobbmulighetene at jeg tar utdanningen i Tromsø, men hvis alle har problemer med å få jobb, så.. Anonymkode: a2f7f...b2b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ahh, okej. Er bare så bekymret for at det skal ha noe å si for jobbmulighetene at jeg tar utdanningen i Tromsø, men hvis alle har problemer med å få jobb, så.. Anonymkode: a2f7f...b2b Dét tviler jeg på synes folk hyper opp betydningen av hvor man har studert hen. Ja, noen arbeidsgivere foretrekker sikkert å ansette noen som har gått på samme uni som dem selv. Men jeg kan ikke forstå at det skal være noen avgjørende faktor. Er så lei av alt maset på jussen om hvor man har utdannet seg, hvilke karakterer man har osv. For veldig mange er studier og arbeidsliv to forskjellige ting, hvor prestasjoner på det ene området ikke har betydning for prestasjonen på det andre området. Tror det bare generelt er jævlig å få seg jobb om dagen, utrolig deprimerende.. Anonymkode: de0f8...9da 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Søk jobber der du kan jobbe frivillig eller som praktikant for å få erfaring? Jeg var nyutdannet fra i fjor (i en annen retning), jeg søker gratis jobber rett og slett for å få erfaring for øyeblikket..Arbeidsmarkedet er kjempe hardt nå fortiden En annen ting som AB over her sier er at det er stor forskjell på studier og arbeidsliv ja, de fleste arbeidsgivere bryr seg døyten i hvor og hvilke karakterer du har fra studiene. Anonymkode: 0a4d6...5a1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 Det er jo ikke så godt arbeidsmarked nå. På Finn.no ligger det f.eks ingen juridiske stillinger ute i Bergen. Om man er villig til å søke hvor som helst i landet er det selvsagt langt flere. TS - dersom du var ferdig i sommer så har du egentlig ikke gått så lenge ledig. Ikke gi opp; jeg tror virkelig ikke du finner deg i en uvanlig situasjonen. Om en kun har A og B på vitnemålet er det selvsagt som regel veldig lett å få jobb, men de aller fleste har jo nettopp C i snitt - og de får relevant jobb til slutt de også. Jeg vil tippe det kommer flere ledige stillinger rundt jul siden de er vel typisk nettopp etter sommeren og etter jul at folk eventuelt bytter jobb. Jeg skal selv søke snart (jeg er ikke helt ferdig enda), og det blir spennende å se hvordan det vil gå! Anonymkode: 145e5...4da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke så godt arbeidsmarked nå. På Finn.no ligger det f.eks ingen juridiske stillinger ute i Bergen. Om man er villig til å søke hvor som helst i landet er det selvsagt langt flere. TS - dersom du var ferdig i sommer så har du egentlig ikke gått så lenge ledig. Ikke gi opp; jeg tror virkelig ikke du finner deg i en uvanlig situasjonen. Om en kun har A og B på vitnemålet er det selvsagt som regel veldig lett å få jobb, men de aller fleste har jo nettopp C i snitt - og de får relevant jobb til slutt de også. Jeg vil tippe det kommer flere ledige stillinger rundt jul siden de er vel typisk nettopp etter sommeren og etter jul at folk eventuelt bytter jobb. Jeg skal selv søke snart (jeg er ikke helt ferdig enda), og det blir spennende å se hvordan det vil gå! Anonymkode: 145e5...4da Takk for oppmuntringen! Det er veldig lett å føle seg alene i denne situasjonen. Jeg har ikke så mange venner fra jussen, ettersom jeg ikke møtte så mange jeg klikket med + det ble litt for mye jentedrama for meg til tider (da jeg gikk på HiSØ-N). Så jeg har ikke så mange å snakke med om denne situasjonen. Tror kanskje det gjør det litt ekstra vanskelig. Har bare venninner som har studert andre ting, og da blir det ikke så lett å relatere. Jeg håper det løsner seg etter hvert, og at jeg klarer å overleve inntil det! Lykke til med jobbsøkingen når den tid kommer håper arbeidsmarkedet snur snart. Anonymkode: de0f8...9da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 Kjære deg! Det det løser seg. Jeg har venninner med svært gode karakterer som enda ikke har fått jobb, for de aller fleste handler det om god timing, rett jobb, og en god dose flaks. Jeg fikk jobb relativt kjapt med et dårligere snitt enn deg, men det et fordi jeg hadde en fot innenfor bedriften fra før. Jeg må ut igjen på markedet om et års tid, gruer meg litt, men så tenker jeg at det ordner seg det også. Lykke til! Anonymkode: 31571...940
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg ville tatt opp igjen faget du fikk E i. Og tenkt alternativt. En jeg kjenner var advokatfullmektig i en kunstnerforening. Kjedelig jobb og elendig lønn. Men da han var ferdig der, med svært gode skussmål, gikk han rett inn i stilling som forretningsadvokat i et stort internasjonalt konsern, hvor han tjener fett og stadig kurses i internasjonal jus. Anonymkode: 20deb...664 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 PS: Fagforeningene har hektiske dager for tiden. Send åpne søknader til alle dem. Anonymkode: 20deb...664
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg! Det det løser seg. Jeg har venninner med svært gode karakterer som enda ikke har fått jobb, for de aller fleste handler det om god timing, rett jobb, og en god dose flaks. Jeg fikk jobb relativt kjapt med et dårligere snitt enn deg, men det et fordi jeg hadde en fot innenfor bedriften fra før. Jeg må ut igjen på markedet om et års tid, gruer meg litt, men så tenker jeg at det ordner seg det også. Lykke til! Anonymkode: 31571...940 Tusen takk innlegget ditt fikk meg til å føle meg litt bedre! Får bare sitte og vente på den juristmangelen som angivelig skal komme om noen år. Haha. Du har hvert fall fått god erfaring når du må ut på markedet igjen - det er nok verdt mye Anonymkode: de0f8...9da 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tatt opp igjen faget du fikk E i. Og tenkt alternativt. En jeg kjenner var advokatfullmektig i en kunstnerforening. Kjedelig jobb og elendig lønn. Men da han var ferdig der, med svært gode skussmål, gikk han rett inn i stilling som forretningsadvokat i et stort internasjonalt konsern, hvor han tjener fett og stadig kurses i internasjonal jus. Anonymkode: 20deb...664 Jeg er veldig åpen for alternativer, men synes det er vanskelig å finne frem i denne jungelen av potensielle jobber. Har for det meste søkt utlyste stillinger så langt. Har en drøm om å bli advokat, men uten A/B-snitt, så er det tydeligvis ikke interessant for firmaene. De skulle bare visst hvor hardt jeg er villig til å jobbe for å oppnå drømmen. Anonymkode: de0f8...9da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 Hei. Karakterene dine er kanskje ikke der de største firmaene vil ha deg. Men er sikker på at dette løser seg etterhvert:) Noen nevner at det an være lurt å ta opp igjen den eksamen du fikk E på. Siden jurister er så karakterfikserte, tror jeg det er en god ide. Om du uansett er arbeidssøkende, kan du jo bruke litt tid på å lese deg opp? I tillegg: Hva med å melde seg opp til noen enkeltfag innen den fagretningen du er interessert i? Til jobbmuligheter: Forstår at markedet er trangt nå, så det er mulig du ikke ender opp i advokatfirmaer med en gang. Ville imidlertid forsøkt å kontakte en del av de mindre profilerte firmaene som ikke driver med forretningsjus eller strafferett. Si at du er villig til å ta en praktikantperiode eller lignende. Evetuelt gjerne jobber på prøvetid til liten lønn for å lære... Mange jurister får jobber i UDI og NAV. Ikke alltid de mest jussrelevante eller spennende stillingene, men de ansetter, og det vil gi deg erfaring. Send åpne søknader til dem. Ring og vær pågående og lykke til!!! Anonymkode: 00eaf...81a 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er veldig åpen for alternativer, men synes det er vanskelig å finne frem i denne jungelen av potensielle jobber. Har for det meste søkt utlyste stillinger så langt. Har en drøm om å bli advokat, men uten A/B-snitt, så er det tydeligvis ikke interessant for firmaene. De skulle bare visst hvor hardt jeg er villig til å jobbe for å oppnå drømmen. Anonymkode: de0f8...9da Å bli advokat kan du helt klart få til også uten snitt på A/B, men ikke i de store firmaene. Har B i snitt selv, men vil aldri i livet jobbe i et stort firma. En venninne av meg med C i snitt fikk jobb som fullmektig i et mindre firma. Hun hadde mye flaks, og det sier hun også selv (firmaet trengte noen raskt). På advokatkursene som arrangeres så er det jo kun omtrent halvparten som kommer rett ut fra jussen; den andre halvparten har arbeidet noen år med noe helt annet. Om du ikke skulle få deg en fullmektigjobb så må du derfor ikke tro at advokatdrømmen er knust, fordi det er den helt klart ikke. Med et par år i arbeidslivet vil det være mye lettere for deg å få kloa i en fullmektigstilling enn i dag. Anonymkode: 145e5...4da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk innlegget ditt fikk meg til å føle meg litt bedre! Får bare sitte og vente på den juristmangelen som angivelig skal komme om noen år. Haha. Du har hvert fall fått god erfaring når du må ut på markedet igjen - det er nok verdt mye Anonymkode: de0f8...9da Juristmangelen?? Du er klar over at det vil i 2030 være overskudd av 22000 jurister i landet? Det vil si et overskudd på over 51 stk i hver eneste kommune i Norge. http://www.dagensperspektiv.no/2015/norge-utdanner-for-mange-okonomer-jurister-og-samfunnsvitere Ønsker deg lykke til... Anonymkode: c1806...20b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Juristmangelen?? Du er klar over at det vil i 2030 være overskudd av 22000 jurister i landet? Det vil si et overskudd på over 51 stk i hver eneste kommune i Norge. http://www.dagensperspektiv.no/2015/norge-utdanner-for-mange-okonomer-jurister-og-samfunnsvitere Ønsker deg lykke til... Anonymkode: c1806...20b Jeg tror ikke det kommer noen juristmangel, men overskuddet på jurister er ikke så nærme i tid at jeg tror det vil bli problemer for TS å få seg jobb på grunn av det. Innen den tid har hun nok jobb. Anonymkode: 145e5...4da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #19 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Juristmangelen?? Du er klar over at det vil i 2030 være overskudd av 22000 jurister i landet? Det vil si et overskudd på over 51 stk i hver eneste kommune i Norge. http://www.dagensperspektiv.no/2015/norge-utdanner-for-mange-okonomer-jurister-og-samfunnsvitere Ønsker deg lykke til... Anonymkode: c1806...20b "Ifølge rapporten vil det også bli 22 000 for mange med bachelor eller "tilsvarende" inne(n) juss og "samfunnsfag" Man blir ikke jurist med bachelor eller tilsvarende i juss og samfunnsfag. Slurvete påstand. At høyskoler tilbyr en bachelor som vanskelig fører til master er et helt annet problem. Anonymkode: 62296...132 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #20 Skrevet 5. oktober 2017 Studerte ved UiO, ferdig denne våren og har B/C i snitt. Har søkt rundt 15 konkrete stillinger og sendt flere åpne søknader. Har ikke en gang fått et intervju. Anonymkode: ec21d...00b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå