AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg er noe overdramatisk nå, men jeg må rett og slett høre dere andres meninger. Jeg har en veldig hyggelig svigermor (jeg er ikke gift med sambo, men bruker det ordet anyways). Svigemor og sambo har i felleskap kjøpt et feriehus på sørlandet, og derfor så brukes hele (!) sommerferien sammen (Mellom 6-8 uker). Altså er det svigermor, sambo og meg. Vi er stort sett aldri alene her nede, men det er jo også forståelig da de i felleskap har ordnet seg huset. Problemet er at jeg jobber 100% og liker å ta meg en ferie når jeg først drar på ferie. Nå som det er en ukes ferie, så syntes jeg foreksempel at vi skal kunne dra bort - slappe av og kose oss uten at man skal få dårlig samvittighet for å sove til kl. 10.00 eller fordi vi ikke har lyst til å begynne med nye prosjekter med hytten som ikke må gjøres akkurat nå. Dugnader som hage, maling av hytten når det trengs osv bidrar man/jeg selvfølgelig med når det må gjøres, men hele turen/ferien min skal ikke gå til å bare "gjøre ting" fordi svigermor kommer fra en generasjon som ikke kan sette seg uten å få dårlig samvittighet. Jeg har prøvd å si pent ifra om dette, at kan vi ta det vi MÅ gjøre den første dagen - slik at vi kan prøve å slappe av og kose oss resten - men NEIDA. Hun holder på. Ikke skal vi unne oss noe god mat - fordi det koster penger, og økonomiske skal vi tydeligvis være (enda jeg er utdannet eiendomsmegler og har mer en bra nok lønn + ingen økonomiske utfordringer). Om vi så unner oss noe god mat, så skal vi spise den i 3 dager (da ingenting skal kastes). Mange tenker nok, herregud - kjøp deg det du vil - spis det du vil - og gjør hva du vil - Men det blir lite hyggelig å sitte inne og kose seg, mens andre driver å arbeider (og egentlig syntes du burde bidra...og du vet det) Det er også lite koselig å spise god fersk mat, når jeg vet hun sitter ved siden av og syntes det er uøkonomisk, unødvendig og samtidig sitter å spiser på den gamle maten. I tillegg så må jo faktisk også denne damen slappe av i ny og ne, og da bruker hun tiden på sin religion; hun tilhører Jehovas vitner. Hun prater om det rundt frokostbordet, når enhver diskusjon dukker opp her i hjemmet så skal religionen og deres løsninger dras inn. Dette er for så vidt ok, men jeg syntes det er slitsomt flere uker i strekk. Vær gang (mnd) det kommer nytt blad (JWO-blad) så lurer hun det liksom inn så fort hun har oss samlet.. jeg syntes det er irriterende. Jeg kan gjerne diskutere religion, men ikke hele tiden. Det irriterer meg kanskje litt ekstra da vi har vært inne på emner som barnedåp (om vi noen gang skulle få barn) - og hun sier at hun ikke ville dukket opp fordi det blir feil ifht hva hun tror på, mens oss skal hun dra med på helligdager (et par møter som er mer spesielle enn andre) et par ganger i året fordi: "det er viktig for henne". Kunne hun ikke også da gått i barnedåp? Jeg og sambo er langt ifra jehovas-vitner, men jeg er religioninteressert og har ingenting i mot hverken den ene eller det andre, men jeg blir med henne på disse dagene fordi "det betyr noe" for henne, og syntes da hun kunne gjort det samme om det kom et barnebarn. Respekterer jeg/vi hennes møter/religion, så kan vell hun gjøre det samme i forbindelse med en barnedåp for vår skyld? Syntes bare det blir litt sånn " dere skal være med på alt mitt for det betyr masse for meg, men jeg vil dessverre ikke delta på bursdager eller barnedåper om det skulle bety noe for dere". *OVERDRAMATISK JEG VET*, men jeg er litt sliten av det her da jeg nå i høstferien også sitter her på hytten med samboer og svigermor, hører på alt vi kanskje burde gjort, eller om hvor bra vi får det når verden blir til et bedre sted når jehova trår inn..... Samboer lukker ørene, og er sikkert vandt til det her - og ber henne slappe av og ikke stresse så fælt - men da gjør hun bare alt selv uansett, og jeg sitter her og føler meg som en "tenåring" som ikke "gidder" å hjelpe ting. Skal jeg ha det slik vær ferie??? Vi er her i felleskap sommerferie, høstferie, vinterferie, påskeferie. Jeg har foreslått at vi deler det inn (I fjor var hun her hele mai, og de 3 første ukene av ferien alene - men bestemte seg for å bli hele ferien alikevell sånn spontant). Mamma kunne ALDRI tenkt å vært på ferie med meg og sambo i så mange uker sier hun selv, så syntes det er merkelig at det ikke er en tanke i hodet til svigermor. Må jeg bare gå inn for å ha det slik? Hva ville dere gjort?? Beklager for klaging. MÅTTE BARE FÅ DET UT. For øvrig er sambo 31, og jeg 26. Anonymkode: 770fe...4e2 1
Meadow Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Dere må vel ikke dra på hytta hver eneste ferie, kan vel variere litt? Synes dette høres fryktelig slitsomt ut. 8
Gjest NotNaomi Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 Ts. Løsningen er: vær den du er. Ikke tenk på hva hun syns er greit eller ikke når dere er sammen. Hun virker da ok,så tror neppe at hun vil si noe på det. Det er du selv og ditt eget "stress"ifh til henne som er problemet,ikke hun i seg selv. Sov så lenge du vil. Kjøp mate og tilbered det du selv vil. Hvorfor skal hun ha "makt"over dine avgjørelser ? Hun sitter jo ikke og påpeker ig og moraliserer? Når det gjelder religionen så si bare vennlig at du ikke orker hele tiden. Si eller avtal at dere kan ta en prat da og da isteden. Hvis jeg har forstått rett,så er hun ingen vanskelig person. Så,vær deg selv og slapp av.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 Dere må vel ikke være på den hytta? Uansett synes jeg svigermoren din høres slitsom ut. Kjenner blir sur og sint på henne bare av å lese om henne her. Du er voksen og må bestemme hva du ønsker å gjøre selv. Om du har ferie og vil slappe av, skal du selvfølgelig gjøre dette. Det er tross alt ferie. Spis den maten du vil, og ikke få dårlig samvittighet. Forresten ikke diskuter religion med de som tilhører Jehovas vitner, det vil bare ikke høre. De er ekstremt slitsomme. Anonymkode: e3b94...d2c 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 Ts, synes du virker utrolig romslig og tolerant - kjempegode egenskaper, men som det er mulig din svigermor tar for gitt (skulle hun få en annen svigerdatter er det store sjanser for at svigermors forventninger og atferd ville ført til vanvittig frustrasjon og til slutt konflikt). Som det sies over her; du må "ta din plass" - ikke fysisk, men i defineringen av hvordan dere vil ha det, i feriene, på hytten, ved familiemarkeringer (dåp). Det skader vel ikke å si at jobben er krevende og feriene er for rekreasjon også. Hennes generasjon hadde ikke like sterkt skille mellom jobb og fritid, men å være eiendonsmegler er sjelden en 8-16 jobb. Uavhengig av svigermor, ville jeg tatt noen ferieturer også andre steder - sol og varme, din egen familie, fjell og alper. Dere er barnløse og har god økonomi, fatter ikke at dere ikke utnytter den friheten dere har nå - hytteferie er Ok, men det må gå an å gjøre andre ting., Anonymkode: cb35b...69b 3
Elghund Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 Vet ikke hva du skal gjøre - hvis hytteprosjektet er ferskt er det sikkert håp om få gjennomslag for utenlandsferie seinere? Du er ikke sær i hvert fall, samboeren din burde se det. Men først og fremst - du er en kul eiendomsmekler, dårlig gjort å ødelegge fordommene mine. 1
ViljaH Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Hva med å ha et familiemøte? Sett opp en agenda på forhånd. Prøv å sørge for at alles synspunkter blir hørt, og at dere blir enige om prinsipper. Detaljer kan dere ta etterhvert. F.eks Sommeren skal deles inn i tre deler, mors periode, sønns periode, fellesperiode. Skaff gehør for at det er fint å være sammen, men man trenger også tid alene. I starten av året skal det være eiermøte hvor man kommer med forslag til prosjekter, og besluttet hvilke skal prioriteres kommende år. Når skal de gjøres, av hvem, hvordan betales. (du er ikke eier så bør ikke måtte bidra så mye). Snakk om at i feriene vil du ha få prosjekter da du trenger å hente deg inn. Om andre planlegger å jobbe så er det opp til dem. Bli enige om kjøreregler for mat. At ettersom dere ikke deler syn på religion så må det minimeres (hun preker for dere nå, hun må finne annet publikum). Så får du som andre sier, ta mer plass. Ikke spør, si fra. Si at du forventer at hun stiller i dåp til eventuelle barnebarn fordi det er viktig for dere, det er ikke hennes dag. På samme måte som dere stiller opp for henne på dager som er viktige for henne. Hun er kanskje litt grenseløs som det er.
Hactar Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 Hva sier samboeren din da? Er dette planen for alle ferier i overskuelig fremtid? Jeg ville hatt også alenetid på hytta, eller så ville jeg betakket meg for hele hytteprosjektet. Jeg ønsker annet for ferien enn å bare lukke ørene og holde ut. Jeg kunne gjerne hatt dugnader, og jeg kunne gjerne holdt ut tomgangsprat om fikse ideer, men ikke hver bidige dag i hver bidige ferie. Du og samboeren din må finne en løsning sammen som begrenser samværet med svigermor, så du ikke ender med å bli utbrent og få damen fullstendig i vrangen. Man takler andres viderverdigheter mye bedre når man ikke må forholde seg til dem dag ut og dag inn. 2
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 Herregud så slitsomt. Be svigermor trekke seg litt tilbake. Hun høres slitsom ut..
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 Er dere aldri med din familie? Anonymkode: 2dfad...a71 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #12 Skrevet 6. oktober 2017 Hjelp! Jeg hadde aldri orket å tilbringe alle ferier i ukesvis sammen med svigermor eller min egen mor for den saks skyld, enda jeg er veldig glad i dem. Det handeler jo om å få litt egentid/partid når man først har ferie! Er ikke mannen din enig? Synes du er ytterst tålmodig, tror ikke jeg hadde klart det faktisk (og jeg blir kalt verdens mest tålmodige menneske..) Anonymkode: f85e4...117 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #13 Skrevet 7. oktober 2017 Hun får mye makt fordi du lar henne få det. Vær deg selv og sett grenser, kanskje hun også vil respektere deg mer etter dette. Anonymkode: c9756...4cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå